استراحت خوب از نگاه متخصص

در گذشته و در روزهای اولیه‌ی کار در شرکت مایکروسافت، عادت داشتم که تمام شب را بیدار بمانم تا یک قطعه نرم‌افزار را تحویل دهم. یکی دو بار، برای دو شب پیاپی بیدار ماندم. می‌دانستم وقتی که اکثراً با کافئین و آدرنالین مشغول به کار بودم، به خوبی و با هوشیاری کار نمی‌کردم؛ اما عاشق کار بودم و احساس می‌کردم خواب زیاد باعث تنبلی انسان می‌شود. اکنون که کتاب «چرا می‌خوابیم» نوشته‌ی متیو واکر را خواندم، متوجه شدم که چرا شب‌هایی که بیدار می‌ماندم و شب‌هایی که هیچ‌وقت هشت ساعت کامل را نمی‌خوابیدم، چه تأثیری بر من گذاشته‌اند. دخترم جن و جان دوئر این کتاب را به من پیشنهاد دادند. متیو واکر که رئیس مرکز پژوهش خواب انسان در دانشگاه برکلی آمریکا است، توضیح می‌دهد که نادیده گرفتن خواب چگونه می‌تواند خلاقیت، قدرت حل مسئله، تصمیم‌گیری، یادگیری، حافظه، سلامت قلب، سلامت مغز، سلامت روان، احساسات، سیستم ایمنی و حتی طول عمر را تحت تأثیر قرار دهد.

چرا می‌خوابیم؟

چرا می‌خوابیم؟

نویسنده : متیو واکر
ناشر : نوین
مترجم : ناهید ملکی
قیمت : ۱۹۸,۰۰۰۲۲۰,۰۰۰ تومان

به عقیده‌ی واکر، «نادیده گرفتن خواب در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته، تأثیر فاجعه‌بار زیادی را به همراه داشته است.» من لزوماً تمامی دیدگاه‌ها و نظرات متیو واکر، از جمله وجود ارتباط قوی بین خواب ناکافی و گسترش بیماری آلزایمر را قبول ندارم. او در تلاش برای آگاه‌سازی ما از خطر خواب ناکافی، گاهی اوقات به حقیقتی اشاره می‌کند که علم هنوز آن را به طور کامل اثبات نکرده است. با این حال، حتی اگر این مسئله را نادیده بگیرم، کتاب «چرا می‌خوابیم؟» یک کتاب مهم و جذاب است. از آنجایی که این مقاله یک بررسی کوتاه است، به چند سؤالی که فکر می‌کنم ذهن شما را مشغول کرده است، پاسخ خواهم داد.

خواب ضروری چقدر است؟

جواب سؤال قطعاً مثبت است، حتی اگر خود را برخلاف این مسئله قانع کرده باشید. به گفته‌ی دکتر توماس راث از بیمارستان هنری فورد در دیترویت، «تعداد افرادی که می‌توانند بدون آسیب و زیان، در طول شبانه‌روز پنج ساعت یا کم‌تر از آن دوام بیاورند، به یک عدد صحیح می‌رسد و این عدد صفر است.»

چرا ما می‌خوابیم؟

در حقیقت، وقتی که می‌خوابید، درست همانند حیوانات، نمی‌توانید دنبال چیزی بگردید، جمع شوید، غذا بخورید، تولید مثل کنید، یا از خودتان دفاع کنید؛ اما واکر استدلال می‌کند که مزایای تکاملی خواب، خیلی بیشتر از معایب آن است. به طور خلاصه، خوابیدن باعث تولید عوامل عصبی شیمیایی در مغز می‌شود که به چند روش به بهبود مغز کمک می‌کند. علاوه بر این، خواب باعث «تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با غده‌ی بدخیم، جلوگیری از عفونت و محافظت از هرگونه بیماری می‌شود.» به عبارت دیگر، خواب آمادگی تکاملی جسم ما را به شدت افزایش می‌دهد، به شکلی که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم.

بهبود در کیفیت خواب شبانه

  • تمامی چراغ‌های ال ای دی اتاق خواب خود را عوض کنید، چرا که نور آبی آزاد شده‌ی آن‌ها، بیش‌ترین اختلال را در خواب ایجاد می‌کنند.
  • اگر به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس هستید که بتوانید دمای محیط زندگی خود را تنظیم کنید، دمای اتاق خواب را در هنگام خوابیدن به ۶۵ درجه کاهش دهید. به عقیده‌ی واکر، «برای داشتن یک خواب موفق، دمای اصلی اتاق باید دو تا سه درجه فارنهایت کاهش پیدا کند.»
  • مصرف الکل را کاهش دهید، چون برخلاف نظر عموم مردم، مصرف الکل به خوابیدن کمک نمی‌کند. اگرچه الکل ممکن است به خوابیدن کمک کند، اما واکر می‌گوید که الکل یکی از قوی‌ترین چیزهایی است که می‌تواند از خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM) جلوگیری کند.
  • اگر احتمالاً می‌توانید همانند اجداد خود یا بعضی افراد در فرهنگ‌های مدیترانه‌ای و آمریکایی جنوبی، در میانه‌ی روز چرت بزنید، حتماً این کار را قبل از ساعت ۳ ظهر انجام دهید، نه بعد از آن. این کار احتمالاً باعث افزایش خلاقیت و سلامت قلبی شما و همچنین افزایش طول عمر شما می‌شود.

خواندن کامل کتاب «چرا می‌خوابیم» بیش‌تر از حد معمول برای من طول کشید. جالب اینجا بود که به خاطر گوش دادن به نصیحت واکر، مطالعه‌ی کتاب را نسبت به گذشته زودتر به پایان رساندم تا بتوانم خواب شبانه‌ی بهتری داشته باشم؛ اما واکر در خصوص این فعالیت‌های اساسی که هر انسان به آن نیاز دارد، چیزهای زیادی را به من آموخت. به نظر من، کتاب او چیزهای زیادی را نیز به شما یاد خواهد داد.

منبع: gatesnotes.com

دسته بندی شده در: