اهمیت بسیار بالای درس ریاضی در کنکور این رشته‌ بر کسی پوشیده نیست. درس ریاضی شامل شاخه‌های گوناگونی است که از میان آن‌ها ریاضیات پایه و حسابان بیشترین تعداد سؤال (حدود ۲۴ سؤال) را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل لازم است دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی یادگیری مباحث ریاضی پایه و حسابان را به طور خاص در اولویت خود قرار دهند. مباحث ریاضیات پایه و حسابان همچنین نسبت به دیگر شاخه‌های ریاضی همچون هندسه، گسسته و یا آمار و احتمال حجم بیشتری داشته و عموماً دانش‌آموزان بخش عظیمی از زمان خود را برای یادگیری عمیق این مباحث و بالا بردن مهارت تست زدن خود در آن‌ها می‌گذارند. در این بین اهمیت دسترسی دانش‌آموزان به منبعی جامع و مناسب هم برای یادگیری و هم برای تست زدن بسیار زیاد است و دانش‌آموزان باید بتوانند از میان کتاب‌های کمک آموزشی متنوع موجود در بازار بهترین کتاب را برای خود انتخاب کنند. این کار معمولاً ساده نیست؛ چرا که هر کتابی دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود است. در این یادداشت تلاش شده است یک بررسی کامل و دقیق در مورد کتاب حسابان کامل کنکور از سری کتاب‌های میکروطلائی انتشارات بین‌المللی گاج به دانش‌آموزان ارائه گردد.

کتاب تک‌جلدی حسابان کامل کنکور گاج یک منبع کمک آموزشی بسیار مناسب برای یادگیری عمیق تمامی مباحث حسابان و ریاضیات پایه از هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم و آشنایی با انواع تست‌های آن است. این کتاب به تألیف ابوالقاسم شعبانی تمامی مباحث دروس حسابان و ریاضیات پایه هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی ریاضی را با رویکردی کاملاً منطبق بر کتب درسی نظام جدید آموزشی در درسنامه‌های مفصل به همراه مثال‌ها و تست‌های حل‌شده‌ی آموزنده به طور کامل آموزش داده و در هر بخش تعداد مناسبی تست متنوع از منابع گوناگون به همراه پاسخ تشریحی با هدف یادگیری هر چه بهتر دانش‌آموزان ارائه کرده است.

حسابان کامل کنکور میکرو طلایی گاج

حسابان کامل کنکور میکرو طلایی گاج

نویسنده : ابوالقاسم شعبانی
ناشر : گاج
قیمت : ۴۵۹,۲۰۰۵۶۰,۰۰۰ تومان

ویژگی‌های کلی کتاب تک‌جلدی حسابان کامل میکرو طلایی گاج

  • این کتاب که تنها در یک جلد ارائه می‌شود، دارای ۱۰۶۸ صفحه است.
  • تمامی مباحث مربوط به ریاضیات پایه و حسابان هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را در درسنامه‌های کاربردی و کامل به همراه ترکیبی جامع از تست‌های متنوع آموزش می‌دهد. به طور کل درسنامه‌های این شامل ۷۸۴ تست و مثال تشریحی آموزنده است.
  • این کتاب یکی از بهترین و کامل‌ترین منابع کمک آموزشی برای دانش‌آموزان متقاضی شرکت در کنکور سراسری رشته‌ی ریاضی و یا آزمون‌های آزمایشی این رشته که می‌خواهند پایه و مهارت خود در این درس را تقویت کرده و به نتیجه‌ای عالی در کنکور دست یابند، است.  دربانک تست این کتاب به طور کل ۳۲۹۹ تست استاندارد ارائه شده است.
  • مانند بسیاری از کتب کمک آموزشی دیگر، این کتاب نیز از رنگ‌های متنوع برای خارج کردن کتاب از یکنواختی و همچنین تفکیک بخش‌های مختلف آن از هم استفاده کرده است.
  • در جای جای کتاب چه در بخش تست‌ها و چه در بخش درسنامه‌ها نکات مشاوره‌ای مفید و توضیحات تکمیلی لازم برای دانش‌آموزان نوشته شده است تا دانش‌آموزان بتوانند بدون هیچ گونه ابهامی بهترین استفاده را از کتاب داشته باشند. این نکات با لحنی صمیمی و طنزآلود و با فونتی متفاوت از سایر متون کتاب نوشته شده‌اند.
  • این کتاب از نظر سطح دشواری کاملاً در سطح کنکورهای سراسری برگزار شده در سال‌های اخیر است و دانش‌آموزانی که می‌خواهند درصد بالایی در درس ریاضی کنکور داشته باشند، باید به تمامی مطالب این کتاب تسلط پیدا کنند. دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند از این کتاب استفاده نموده و با یادگیری درسنامه‌ها و حل تست‌های آن توانایی خود را در پاسخدهی به سؤالات دروس ریاضی (۱)، حسابان (۱) و حسابان (۲) ارتقا بخشند.

بررسی ساختار کلی کتاب تک‌جلدی حسابان کامل میکرو طلایی گاج

تمامی مطالب مطرح شده در این کتاب را می‌توان به پنج بخش کلی تقسیم کرد:

  1. بخش اول: ریاضیات پایه
    1. تست‌ها و پاسخنامه‌ی تشریحی
    1. درسنامه‌ها
  2. بخش دوم: حسابان دوازدهم
    1. تست‌ها و پاسخنامه‌ی تشریحی
    1. درسنامه‌ها
  3. تست های کنکورهای سراسری ۱۳۹۸ به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی
  4. پاسخنامه‌ی کلیدی
  5. تست های کنکورهای سراسری ۱۳۹۹ به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی

درسنامه‌های هر بخش از این کتاب در انتهای آن بخش پس از تست‌ها و پاسخنامه‌ی تشریحی ارائه شده است. مطالب دو بخش اول نیز بر حسب موضوع و مطابق کتب درسی به چندین فصل تقسیم شده است. در هر فصل نیز مباحث در چند قسمت مختلف طبقه‌بندی شده‌اند. این طبقه‌بندی موضوعی در ترتیب ارائه‌ی تست‌ها نیز مشاهده می‌شود.

بررسی درسنامه‌های کتاب تک‌جلدی حسابان کامل میکرو طلایی گاج

درسنامه‌های این کتاب بسیار کامل است. تمامی تعاریف با بیانی ساده توضیح داده شده‌اند و تمامی نکات لازم نیز با عنوان «نکته» و «تذکر» بیان شده‌اند. لغات کلیدی در این درسنامه‌ها به صورت برجسته نوشته شده‌اند تا توجه دانش‌آموزان به این لغات بیشتر جلب شود. همچنین اتحادها و دیگر عبارات حفظی همگی در کادرهای رنگی نوشته شده‌اند. از آن جا که خلاصه‌نویسی یکی از مهم‌ترین کارهای لازم هنگام مطالعه‌ی مباحث است، یکی از بهترین ویژگی‌های درسنامه‌های این کتاب ارائه‌ی خلاصه نکات در انتهای درسنامه‌ی مربوط به هر قسمت است. این ویژگی باعث می‌شود که دانش‌آموزان هنگام مرور و جمع‌بندی بتوانند به جای مطالعه‌ی کل فصل، تمامی نکات مهم را در این خلاصه‌ها مطالعه کرده و بیشتر وقت خود را بر حل تست‌ها بگذارند.

کلیدی‌ترین ویژگی درسنامه‌های این کتاب ارائه‌ی انواع تست‌ها و مثال‌های تشریحی آموزنده به همراه حل کامل آن‌ها است. این ویژگی این کتاب را تبدیل به یک منبع آموزشی بی‌نقص کرده است که دانش‌آموزان می‌توانند به کمک آن تمامی مطالب را با عمق لازم فرا گرفته و مهارت تست زدن درست و صحیح را نیز یاد بگیرند. در جدول زیر تعداد تست‌ها و مثال‌های ارائه شده در درسنامه‌ی هر بخش از کتاب دیده می‌شود. این جدول همچنین تقسیم‌بندی مطالب کتاب را نیز نشان می‌دهد.

در ابتدای هر فصل کتاب تعداد تست‌هایی که در کنکورهای ریاضی و تجربی ۵ سال اخیر از آن فصل آمده است، در جدولی نوشته شده است. این کار باعث می‌شود دانش‌آموزان به راحتی مباحث پرکاربردتر را تشخیص داده و وقت بیشتری برای آن‌ها بگذارند. همچنین در هر فصل مباحثی که مربوط به فصل‌های پیشین است، با عنوان «یادآوری» به طور خلاصه ذکر شده است تا دانش‌آموزان به سبب فراموشی مطالب پیشین، دچار ابهام نشوند.

بررسی تست‌های کتاب تک‌جلدی حسابان کامل میکرو طلایی گاج

تست‌های ارائه شده در این کتاب مطابق فصل‌بندی و قسمت‌بندی انجام شده در درسنامه‌های آن ارائه شده است. البته در هر قسمت نیز عنوان موضوع جزئی تست‌ها نوشته شده است. در انتهای هر فصل تعدادی سؤال دشوار  تحت هنوان «تست‌های V.I.P» برای چالش بیشتر دانش‌آموزان نمونه ارائه شده است. پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموزان در صورتی که بر باقی سؤالات فصل تسلط داشتند، به حل این تست‌ها بپردازند. به جز تست‌های V.I.P تست‌های دشوار دیگری نیز به صورت پراکنده در تست‌ها ارائه شده‌اند. این گونه تست‌ها با علامت ستاره‌ی توپر مشخص شده‌اند. همچنین در صورتی که دانش‌آموزان به هر دلیلی وقت کافی برای حل تمامی تست‌ها را ندارند، تست‌های مهم و پرکاربرد فصل با علامت ستاره‌ی توخالی مشخص شده‌اند که این دسته از دانش‌آموزان می‌توانند تنها به این سؤالات پاسخ داده و از حل سؤالات کم‌کاربردتر و دشوارتر هر بخش صرفه نظر کنند.

تست‌های این کتاب از نظر منبع به سه دسته‌ی تست‌های تألیفی، تست‌های برگرفته از کتب درسی و تست‌های کنکوری قدیم و جدید تقسیم می‌شوند. در کنار تست‌های کنکوری جدید نوع کنکور، سال برگزاری آن و رشته‌ی آن نوشته شده است. در کار سؤالات تألیفی و کنکوری قدیم (مربوط به قبل از سال ۸۵) چیزی نوشته نشده است. در کنار سؤالات برگرفته از کتب درسی نیز که مستقیماً از مثال‌ها، کار در کلاس‌ها، تمرین‌ها، مسائل و حتی متون کتب درسی طرح شده‌اند، عبارت «برگرفته از کتاب درسی» به چشم می‌خورد. در انتهای تت‌های هر بخش از کتاب، شماره‌ی تست‌هایی که به نظر مؤلف برای مرور در ایام نزدیک به کنکور سراسری و همچنین آزمون‌های آزمایشی اولویت دارند، در جدول نوشته شده است. در جدول زیر تعداد انواع سؤالات ارائه شده در بانک تست کتاب بررسی شده است:

بررسی پاسخنامه‌های کتاب تک‌جلدی حسابان کامل میکرو طلایی گاج

در این کتاب علاوه بر پاسخنامه‌ی تشریحی تمامی سؤالات، جهت دسترسی آسان‌تر دانش‌آموزان به پاسخ نهایی تست‌ها یک پاسخ‌نامه‌ی کلیدی نیز در انتهای کتاب قرار گرفته است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب نیز به مانند دیگر کتب بانک تست بسیار کامل و روان است. شماری از ویژگی‌های پاسخنامه‌ی این کتاب به شرح زیر است:

  • بررسی تمامی گزینه‌های تست در صورت لزوم
  • حل بعضی سؤالات با چند روش جهت آنایی بیشتر دانش‌آموزان با انواع روش‌های حل مسئله
  • بیان نکات مربوط به مباحث سال‌های قبل تحت عنوان «یادآوری» به هدف رفع هر گونه ابهام در ذهن دانش‌آموزان به سبب فراموشی مطالب پیشین
  • بیان نکات مهم سؤالات در کادرهایی مشخص (پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان حتماً این نکات را هنگام یادگیری و همینطور مرور مباحث مطالعه کنند حتی اگر تست مربوط به آن نکته را به درستی حل کرده باشند.)

کلام آخر

کتاب تک جلدی حسابان کامل کنکور از سری کتاب‌های میکروطلائی انتشارات بین‌المللی گاج در مقایسه با دیگر کتب کمک آموزشی موجود در بازار، یکی از مفصل‌ترین کتب آموزشی و تست دروس ریاضیات پایه و حسابان رشته‌ی ریاضی است. این کتاب به دلیل شمول درسنامه، بانک تست جامع و پاسخنامه‌ی تشریحی از تمامی مباحث ریاضیات پایه و حسابان هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم بسیار حجیم و سنگین است و البته به علت کامل بودن دانش‌آموزان را از دیگر منابع کمک آموزشی این دروس کاملاً بی‌نیاز می‌کند. مطالب ارائه شده در این کتاب کاملاً منطبق بر کتب درسی نظام جدید آموزشی بوده و تست‌ها از نظر سطح دشواری مشابه کنکورهای سراسری سال‌های اخیر هستند و دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند با مطالعه‌ی درسنامه‌های این کتاب مباحث را عمیقاً فرا گرفته و با حل و تمرین تست‌های آن توانایی خود را در پاسخ‌دهی درست و سریع به تست‌های حسابان و ریاضیات پایه‌ی کنکور بالا ببرند. قطعاً دانش‌آموزانی که به تسلط خوبی بر تست‌های ارائه شده در این کتاب برسند، قادر به پاسخگویی عالی به تست‌های کنکور نیز خواهند بود.