از آن جا که عملکرد خوب دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی در سؤالات درس فیزیک در کنکور تأثیر فراوانی بر رتبه‌ی کنکور این عزیزان می‌گذارد، این درس به عنوان دومین درس مهم‌ اختصاصی موجود در رشته‌ی ریاضی در نظر گرفته می‌شود. همچنین با توجه به آن که ۲۷%، ۳۰% و ۴۳% سؤالات درس فیزیک در کنکور رشته‌ی ریاضی به ترتیب مربوط به مباحث پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم است، اهمیت یادگیری تمامی مباحث هر سه پایه بسیار واضح است. در این راستا، دانش‌آموزان به یک منبع مناسب کمک آموزشی که به کمک آن نه تنها بتوانند تمامی مطالب درس فیزیک هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را کامل یاد گرفته و مرور کنند، بلکه مهارت حل تست خود را نیز بهبود بخشند، به شدت نیاز دارند.

از طرفی دیگر تنوع بسیار بالای کتاب‌های کمک درسی موجود در بازار، فرایند انتخاب بهترین کتاب را برای دنش‌آموزان و دبیران تبدیل به پروسه‌ای دشوار و زمان‌بر کرده است. به همین دلیل و  در راستای تسهیل این فرایند، کتاب فوت و فن فیزیک ریاضی کنکور از مجموعه کتاب‌های میکروطلایی انتشارات بین‌المللی گاج در ادامه به طور کامل و با جزئیات لازم بررسی شده است. این کتاب یک منبع کمک آموزشی بسیار مناسب برای یادگیری عمیق تمامی مباحث این درس و آشنایی با انواع تست‌های آن است. این کتاب به تألیف مهندس آرمین کمالی نائینی تمامی مباحث درس فیزیک هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی ریاضی را با رویکردی کاملاً منطبق بر کتب درسی نظام جدید آموزشی در درسنامه‌های تفصیلی به همراه مثال‌ها و تست‌های حل‌شده‌ی آموزنده به طور کامل آموزش داده و در هر بخش تعداد مناسبی تست متنوع از منابع گوناگون برای یادگیری بهتر دانش‌آموزان ارائه کرده است.

بررسی ویژگی‌های کلی کتاب میکروطلایی فوت و فن فیزیک ریاضی گاج

 این کتاب که تنها در یک جلد با قطع بسیار کوچک ارائه می‌شود، دارای ۵۰۵ صفحه است و تمامی مباحث درس فیزیک هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی ریاضی را طی درسنامه‌های کاربردی و مفصّل به همراه ترکیبی جامع از تست‌های متنوع آموزش می‌دهد. در واقع این کتاب یکی از بهترین منابع کمک آموزشی برای دانش‌آموزان متقاضی شرکت در کنکور سراسری و یا آزمون‌های آزمایشی که می‌خواهند پایه و مهارت خود در این درس را تقویت کرده و به نتیجه‌ای عالی در کنکور دست یابند، است. کلیدی‌ترین ویژگی این کتاب خلاصه بودن توضیحات آن در عین کامل بودن است. از دیگر ویژگی‌های برتر این کتاب می‌توان به قطع بسیار کوچک آن اشاره نمود. این ویژگی باعث شده است که با وجود ارائه‌ی حجم بالایی از مطالب شامل آموزش تمامی فصول فیزیک هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم به همراه بیش از ۵۵۰ تست و مثال با پاسخ تشریحی مفصل، این کتاب به صورت یک کتاب جیبی نسبتاً سبک تدوین شده و دانش‌آموزان بتوانند آن را هر جا با خود برده و به راحتی به مطالعه بپردازند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب کتاب توضیحات کامل آن در مورد بخش‌های مختلف کتاب و معرفی نمادها و علائم استفاده شده در کتاب در بخشی با عنوان «مقدمه‌ی مؤلف» در ابتدای کتاب است. از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب نیز می‌توان به استفاده‌ی به جا و منسجم از رنگ‌های متنوع در کنار رنگی مشکی متون اشاره نمود که کتاب را از خشکی درآورده و جلوه‌ی بصری مناسبی به آن بخشیده است. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این کتاب بیان نکات توضیحی تکمیلی با لحنی صمیمی و طنزآلود و با فونتی متفاوت از سایر متون کتاب است. این عبارات می‌تواند فرآیند یادگیری را برای دانش‌آموزان جالب‌تر کرده و مانع خسته شدن زودهنگام این عزیزان شود. این لحن صمیمی در پاسخنامه‌ی تشریحی تست‌های ارائه شده در کتاب نیز دیده می‌شود. این کتاب از نظر سطح دشواری کاملاً در سطح کنکورهای سراسری برگزار شده در سال‌های اخیر است و دانش‌آموزانی که می‌خواهند درصد بالایی در درس فیزیک کنکور داشته باشند، باید به تمامی مطالب این کتاب تسلط پیداکنند.

بررسی ساختار کلی کتاب میکروطلایی فوت و فن فیزیک ریاضی گاج

این کتاب درسنامه‌ها، تست‌ها و پاسخشان را کنار هم ارائه کرده است. در واقع تنها تقسیم‌بندی انجام شده در این کتاب تقسیم‌بندی موضوعات است که آن هم کاملاً منطبق بر فصل‌بندی کتب درسی است. این کتاب هر فصل از کتب درسی فیزیک را به تعداد زیادی بخش کوچک‌تر تقسیم کرده تا توضیحات هر بخش برای دانش‌آموزان بیشتر قابل فهم باشد. این تقسیم‌بندی موضوعی برای بهش مربوط به کتاب درسی فیزیک دهم در جدول زیر نشان داده شده است:

کتاب فوت و فن فیزیک ریاضی گاج به علت شمول نمونه سؤال تستی در کنار درسنامه‌های کاربردی دانش‌آموزان را از هر گونه کتاب کمک آموزشی و جمع‌بندی دیگری بی‌نیاز کرده و در مقایسه با سایر کتب‌ کمک آموزشی درس فیزیک رشته‌ی ریاضی، بسیار کامل و هدفمند است.

بررسی درسنامه‌های کتاب میکروطلایی فوت و فن فیزیک ریاضی گاج

درسنامه‌های کتاب فوت و فن فیزیک ریاضی گاج به شدت مفصّل و کاربردی است؛ به گونه‌ای که نه تنها یک مکمل خوب برای کتاب درسی و جزوات دبیران است، بلکه خود به تنهایی نیز می‌تواند نکات و مفاهیم را به دانش‌آموزان فرا دهد. لازم به ذکر است که درسنامه‌های این کتاب تمامی مباحث را متناسب با سطح سؤالات کنکور، آموزش داده است. در این درسنامه‌ها نکات مهم مباحث با عنوان «نکته»  مشخص شده‌اند. در ابتدای هر فصل کتاب تعداد تست‌هایی که در کنکورهای ریاضی و تجربی ۵ سال اخیر از آن فصل آمده است، در جدولی نوشته شده است. این کار باعث می‌شود دانش‌آموزان به راحتی مباحث پرکاربردتر را تشخیص داده و وقت بیشتری برای آن‌ها بگذارند.

همچنین در هر فصل مباحثی که مربوط به فصل‌های پیشین است، با عنوان «یادآوری» به طور خلاصه ذکر شده است تا دانش‌آموزان به سبب فراموشی مطالب پیشین، دچار ابهام نشوند. در درسنامه‌های این کتاب روابط اصلی و مهم هر قسمت به همراه پارامترها و یکاهای اصلی آن‌ها با عنوان «رابطه» نوشته شده است. همچنین تمامی تبدیل یکاهای کاربردی هر بخش نیز نوشته شده است. البته کلیدی‌ترین ویژگی درسنامه‌های این کتاب ارائه‌ی تعداد زیادی مثال و تست در توضیحات هر موضوع به همراه پاسخ کامل تشریحی است. این ویژگی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا که یادگیری درس فیزیک تنها با دانستن نکات و مفاهیم کلی این درس میسر نیست و دانش‌آموزان حتماً باید این درس را با حل سؤالات متنوع یاد بگیرند.

بررسی تست‌ها و پاسخ‌های تشریحی کتاب فوت و فن فیزیک ریاضی گاج

تست‌های ارائه شده در این کتب در لا به لای نکات و توضیحات درسنامه‌ها نوشته شده و پاسخ تشریحی هر تست در زیر همان تست قرار داده شده است. یکی از ویژگی‌های برتر پاسخ‌های تشریحی تست‌های این کتاب حل گام به گام سؤالات پیچیده است. استفاده‌ی به جا از شکل‌های کاربردی گوناگون در حل سؤالات نیز به فهم بهتر دانش‌آموزان کمک فراوانی می‌کند. تست‌های این کتاب را از لحاظ منبع می‌توان به دو دسته‌ی تست‌های کنکورهای سراسری و تست‌های تألیفی تقسیم نمود. تست‌های کنکورهای سراسری کاملاً مشابه تست‌های اصلی کنکور سراسری هستند و بدون هیچ‌گونه تغییری ارائه شده‌اند. رشته، سال و نوع (داخل یا خارج از کشور) کنکور مربوطه در جلوی سؤال‌های کنکوری نوشته شده است. همچنین در کتاب تعدادی سؤال متنوع تألیفی توسط مؤلف کتاب طراحی و گردآوری شده است تا دانش‌آموزان بتوانند علاوه بر آشنایی بیشتر با انواع سؤالات هر مبحث، با در اختیار داشتن تعداد کافی تست به تمرین بیشتر پرداخته و مهارت خود در پاسخدهی به تست‌های این درس را بالا ببرند. لازم به ذکر است که از مبجث کوچک یک الی ۴ تست مطرح شده است و تمامی سؤالات مطرح شده در این کتاب کاملاً منطبق بر کتب درسی نظام جدید آموزشی هستند. در جدول زیر تعداد تست‌های هر فصل از این کتاب نوشته شده است:

جمع‌بندی

کتاب فوت و فن فیزیک ریاضی کنکور از مجموعه کتاب‌های میکروطلایی انتشارات بین‌المللی گاج به سبب آموزش کامل ولی خلاصه‌ی تمامی مباحث درس فیزیک هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی ریاضی در قالبی منطبق بر کتب درسی نظام جدید آموزشی به همراه نکات، مثال و تست‌های حل شده به صورت تشریحی فراوان، یکی از بهترین منابع کمک آموزشی درس فیزیک رشته‌ی ریاضی است. این کتاب که در قطع بسیار کوچک ارائه شده است، می‌تواند به دانش‌آموزان متقاضی شرکت در کنکورهای سراسری و یا آزمون‌های آزمایشی در یادگیری، مرور و جمع‌بندی درس فیزیک بسیار کمک کند. این کتاب از نظر میزان دشواری کاملاً در سطح کنکور سراسری بوده و به همین جهت دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند از این کتاب‌ استفاده کرده و گام به گام به کمک آن‌ پیشرفت کنند.