یکی از دروسی که در جای جای فعالیت‌های روزمره برای انسان‌ها کاربرد دارد، درس ریاضی است. مفاهیم اصلی و پایه‌ای این درس به دفعات بالا نه تنها در محیط‌های کاری و تحصیلی، بلکه هر روزه در فعالیت‌های گوناگون استفاده می‌شود. به همین دلیل است که یادگیری این درس برای دانش‌آموزان تمامی رشته‌ها مهم است. در کنکور همه‌ی رشته‌ها نیز این درس با ضریب تأثیر خاص خود موجود است. درست است که ضریب تأثیر این درس در کنکور رشته‌ی تجربی به اندازه ضریب این درس در کنکور رشته‌ی ریاضی بالا نیست، اما همچنان درس ریاضی جزو دروس مهم رشته‌ی تجربی محسوب می‌شود. مخصوصاً که تسلط بالا در بعضی از بخش‌های درس ریاضی موجب یادگیری بهتر دروس دیگر اختصاصی این رشته و همینطور حل سریع‌تر محاسبات آن‌ها می‌شود. از این رو یادگیری درس ریاضی برای دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  هر سال متقاضیان شرکت در کنکور این رشته وقت زیادی برای یادگیری مباحث آن و بالا بردن مهارت تست زدن سریع و صحیح خود در این درس می‌گذارند. از آن جایی که کتب درسی درس ریاضی به هیچ عنوان برای یادگیری عمیق مباحث و همچنین حل مسئله کافی نیستند، دانش‌آموزان برای این درس باید از منابع کمک آموزشی دیگر استفاده کنند. یک  منبع کمک آموزشی مناسب باید علاوه بر آموزش مباحث در درسنامه‌های کاربردی بتواند به با ارائه‌ی تعداد کافی سؤال و تست استاندارد دانش‌آموزان را کاملاً برای شرکت در کنکور آماده سازد. امروزه کتاب‌های متنوعب با هدف فوق در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است که گاهاً انتخاب بهترین کتاب کاری بسیار دشوار است. به همین جهت در این متن سعی شده است با معرفی یکی از بهترین منابع کمک آموزشی جامع ریاضیات تجربی فرایند انتخاب کتاب کمک آموزشی را تا حدی برای دانش‌آموزان ساده‌تر کنیم.

کتاب معرفی شده در ادامه‌ی این متن کتاب جامع پیمانه‌ای ریاضیات کنکور تجربی (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) از مجموعه کتاب‌های آبی انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی است. در این کتاب دو جلدی تمامی مباحث به بهترین شکل در درسنامه‌های کامل و نسبتاً مفصل آموزش داده شده است. این کتاب همچنین دارای یک بانک تست متنوع و جامع به همراه پاسخنامه‌های تشریحی و کلیدی است. دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی با مطالعه‌ی دقیق این کتاب بدون نیاز به هیچ کتاب تست دیگری می‌توانند عملکرد بسیار خوبی در کنکور داشته باشند.

ویژگی‌های کلی کتاب دو جلدی ریاضیات جامع تجربی آبی قلم‌چی

از آن جا که این حل تست در فرایند یادگیری درس ریاضی کلیدی‌ترین مرحله است و حتی بیش از فهم اولیه‌ی مطالب مهم است، این کتاب با هدف ایجاد تسلط بر تمامی مطالب ریاضیات موجود در کنکور تجربی نظام جدید آموزشی (سال ۹۸ به بعد) با حل تست فراوان در اختیار دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی قرار گرفته است. این کتاب که با هماهنگی و نظارت علمی فرهاد حامی توسط لیمان چینی‌ فروشان، حسین حاجیلو، فرهاد حامی و فرزانه دانایی تألیف شده است، در دو جلد ارائه شده است. جلد اول این کتاب دارای ۵۷۶ صفحه است و جلد دوم ۴۲۸ صفحه دارد.

 به طور کل لازم به ذکر است که این کتاب شامل تست‌های کنکور ۱۴۰۰ نیز بوده و منبع بسیار مناسبی برای آمادگی جهت شکرت در کنکور سال ۱۴۰۱ و یا کنکورهای سال‌های بعد است. در جلد اول این کتاب تمامی مباحث درس ریاضیات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در درسنامه‌های بسیار کاربردی آموزش داده شده است و کیفیت انتقال مفاهیم از طریق تعداد زیادی تست و مثال حل شده در درسنامه‌ها ارتقا داده شده است. همچنین در همین جلد، برای هر مبحث تعداد زیادی تست طبقه‌بندی شده ارائه شده است تا دانش‌آموزان بتوانند با حل و بررسی این تست‌ها پس از مطالعه‌ی درسنامه‌ها مهارت خود در تست زدن را تا حد خوبی بالا ببرند. در واقع مخاطب اصلی این کتاب دانش­آموزان پایه­ی دهم و یازدهم رشته‌ی تجربی که می‌خواهند در آزمون‌های آزمایشی این رشته شرکت کنند و یا متقاضیان شرکت درکنکور سراسری تجربی هستند. جلد دوم این کتاب نیز مختص پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات مطرح شده در جلد اول است. دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند از این کتاب استفاده کرده و به مرور سطح توانایی خود در پاسخدهی سریع و درست به تست‌ها را ارتقا بخشند. این کتاب به طور خاص بر یادداشت و بررسی روند پیشرفت توسط خود دانش‌آموزان تأکید دارد.

یک نکته‌ی قابل توجه در مورد این کتاب ترتیب ارائه‌ی مطالب است. این ترتیب دقیقاً مشابه کتب درسی نیست؛ ولی روندی منطقی و منسجم برای ترتیب ارائه‌ی مباحث در آن رعایت شده است. به عنوان مثال مبحث تابع قبل از مبحث مشتق مطرح شده است و یا در هر مبحث مطالب از پایه‌ای‌ترین مفاهیم شروع شده و در آخر مبحث به پیچیده‌ترین نکات پرداخته شده است. همچنین در هر دو جلد این کتاب از رنگ‌های آبی و خاکستری به عنوان رنگ‌های مکمل استفاده شده است که از محبوب‌ترین ترکیب رنگ‌ها برای کتب کمک آموزشی است چرا که ت حد ممکن از خسته شدن زودهنگام چشمان دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند. توضیحات بسیار مفیدی در مورد مراحل یادگیری، کلیت محتوای کتاب و نحوه‌ی استفاده‌ی بهینه از آن تحت عناوین «مسیر مطالعه – از ادراک تا جمع‌بندی» و «مقدمه» در ابتدای جلد اول این کتاب نوشته شده است که پیشنهاد می‌شود دانش‌آموزان حتماً این توضیحات را قبل شروع استفاده از کتاب مطالعه بفرمایند.

در این کتاب برای تست‌های طبقه‌بندی شده از عنوان «پیمانه» استفاده شده است. بدین ترتیب برای هر مبحث چندین پیمانه‌ی ده سؤاله ارائه شده است. لازم به ذکر است که تعداد پیمانه‌های ارائه شده برای هر مبحث نیز بسته به اهمیت و سؤال‌خیز بودن آن مبحث است. همچنین مؤلفین کتاب با توجه به بیشتر دیده شدن سؤالات ترکیبی در کنکورهای دو سال‌ اخیر سعی کرده‌اند با حفظ چهارچوب کلی کتاب درسی و سؤالات کنکورهای جدید، تعدادی سؤال ترکیبی مرتبط با مباحث چند فصل مختلف ارائه کنند. متأسفانه میزان دشواری سؤالات در هیچ کدام از دو جلد کتاب مشخص نشده است ولی لازم به ذکر است که این کتاب هیچ تستی فرای کنور ندارد و دانش‌آموزان با یافتن تسلط بالا بر تمامی تست‌های این کتاب قطعاً می‎توانند به درصدهای بالا در کنکور دست یابند.

بررسی کامل بخش‌های جلد اول کتاب ریاضیات جامع تجربی آبی قلم‌چی

همانطور که در ابتدای جلد اول کتاب ریاضی جامع تجربی آبی قلم‌چی نیز توضیح داده شده است، یادگیری کامل هر درسی شامل ۵ مرحله است. در مرحله‌ی نخست، دانش‌آموزان به کمک کلاس‌های درسی،دبیران، کتب درسی، جزوات و درسنامه‌های مختلف مفاهیم و نکات درس را فرا می‌گیرند. در مرحله‌ی دوم دانش‌آموزان با حل سؤال‌های مختلف یادگیری خود را تثبیت می‌نمایند. مرحله‌ی سوم یادگیری بالا بردن تسلط از طریق حل تست‌های فراوان است. در مرحله‌ی چهارم دانش‌آموزان می‌توانند به کمک نمونه آزمون‌های مختلف برای انواع امتحانات تستی و تشریحی آماده شوند. آخرین مرحله‌ی یادگیری نیز جمع‌بندی و مرور مباحث جهت شرکت در کنکور است. انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی به عنوان یکی از برترین انتشارات کتب کمک آموزشی ایران برای هر یک از مراحل مذکور کتاب‌های متنوعی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده است. کتاب جامع پیمانه‌ای ریاضیات کنکور تجربی (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) از مجموعه کتاب‌های آبی این انتشارات دقیقاً برای سه مرحله‌ی اول یادگیری تألیف شده است. مطالب جلد اول از این کتاب به صورت زیر دسته‌بندی شده است:

  1. راهنمای مطالعه – فهرست:

فهرست مطالب ارائه شده در جلد اول این کتاب متفاوت از دیگر فهرست‌های معمول بوده و در واقع بسیار کاربردی‌تر است. در این فهرست علاوه بر عنوان بخش‌های فصول مختلف، موضوعات مطرح شده در هر فصل و شماره‌ی صفحه‌ی آن‌ها که در فهرست‌های معمول نوشته می‌شود، تعداد تست‌ها و پیمانه‌های هر مبحث از فصول و ارزیابی پیشرفت نیز قرار داده شده است. دانش‌آموزان با پر کردن بخش ارزیابی پیشرفت می‌توانند سطح تسلط خود بر مباحث مختلف را علامت‌گذاری نموده و با توجه به میزان تسلط خود برای مطالعه و زمان‌بندی برنامه‌ریزی کنند. همچنین تعداد تست‌ها و پیمانه‌های فصول مختلف دید خوبی از اهمیت و سؤال‌خیز بودن مباحث و مختلف به دانش‌آموزان می‌دهد.

  • درخت دانش:

 در اولین صفحه از هر فصل، درخت دانش مربوط به آن فصل ارائه شده است. در این بخش تمامی موضوعات و زیرموضوع‌های فصل مربوطه به همراه تعداد پیمانه و تست‌های هر زیر موضوع، پایه‌ی مربوط به هر زیر موضوع و تعداد سؤالات به تفکیک منبع نوشته شده است. یک ارزیابی پیشرفت نیز برای هر زیر موضوع در این صفحه ارائه شده است که دانش‌آموزان با پر کردن آن با رنگ‌های مشخص می‌توانند میزان تسلط خود بر تک تک مباحث هر فصل را رسد نمایند. درخت دانش هر فصل در واقع نقشه‌ی کامل آن فصل است.

  • درسنامه‌ها:

درسنامه‌های این کتاب تمامی مطالب را به صورت مفصل به همراه مثال و تست آموزنده‌ی فراوان آموزش داده است تا دانش‌آموزان با مطالعه‌ی این درسنامه‌ها علاوه بر یادگیری عمیق مطالب با اواع تست‌ها و سؤالات و روش‌های حل آن‌ها نیز آشنا شوند. در کل ۱۱۴۶ سؤال در درسامه‌های این کتاب دیده می‌شود. ترکیب این سؤالات با تست‌ها طبقه‌بندی شده‌ی این کتاب یک بانک تست کامل و جامع را تشکیل می‌دهد. هر فصل از این کتاب بر حسب موضوع به چند بخش کوچک‌تر تقسیم شده است و هر بخش به طور کامل توضیح داده شده است. تست‌های مربوط به هر بخش در انتهای درسنامه‌ی همان بخش ارائه شده است. در ابتدای درسنامه‌ی هر بخش پایه‌ی مربوط به موضوع آن بخش و شماره‌ی صفحه‌ی مربوط به آن از کتاب درسی نوشته شده است.

  • تست‌های طبقه‌بندی شده:

در این کتاب در کل ۳۱۰۰ تست ارائه شده است. تست‌های هر فصل نیز از نظر موضوع مطابق دسته‌بندی موضوعی موجود در درسنامه‌ها طبقه‌بندی شده است. در این کتاب تست‌های متنوعی از کنکورهای سال‌های گذشته (۸۴۰ تست) ارائه شده است، اما با توجه به تغییرات زیاد کتب درسی در سال‌های اخیر، تعداد سؤالات کنکوری قابل استفاده برای کتب نظام جدید آموزشی بسیار کم است. در نتیجه در این کتاب برای جبران این کاستی تعداد زیادی سؤال از آزمون‌های آزمایشی استاندارد برگزار شده توسط کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی (۱۰۸۷ تست) و همچنین تعداد بیشتری سؤال تألیفی بر گرفته از کتب درسی (۱۱۷۳ تست) نیز ارائه شده است. همچنین این کتاب با این هدف که دانش‌آموزان بتوانند پس از مطالعه و حل سؤالات هر فصل، دانش خود را محک بزنند، یک آزمون جمع‌بندی پایان فصل در انتهای هر فصل ارائه کرده است. در ضمن در انتهای کتاب سؤالات کنکورهای سال ۱۴۰۰ قرار داده شده است. همانطور که قبلاً هم گفته شد، تست‌های طبقه‌بندی شده‌ی این کتاب به صورت پیمانه‌های ۱۰ تستی دسته‌بندی شده‌اند.

طبق گفته‌ی مؤلفین دانش‌آموزان می‌توانند برای هر حل سؤالات هر پیمانه زمان ۱۵ دقیقه را در نظر بگیرند. البته ممکن است که در ابتدا این زمان کافی نباشد که در این صورت جای نگرانی نیست و دانش‌آموزان کم‌کم با حل سؤال بیشتر توانایی بهتری در مدیریت زمان خود کسب خواهند کرد.

  • پاسخنامه‌ی کلیدی:

در انتهای جلد اول این کتاب با هدف دسترسی آسان و سریع به گزینه‌ی درست تست‌ها، پاسخنامه‌ی کلیدی تمامی سؤالات ارائه شده است. طبیعتاً دانش‌آموزان برای یادگیری خوب و کامل نیاز به پاسخنامه‌ی تشریحی نیز دارند که می‌توانند آن را در جلد دوم بیایند.

بررسی کامل بخش‌های جلد دوم کتاب ریاضیات جامع تجربی آبی قلم‌چی

جلد دوم کتاب ریاضیات جامع تجربی آبی قلم چی به پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات اختصاص یافته است. در این پاسخنامه سعی شده است که تا حد امکان سؤالات از ساده‌ترین و قابل قهم‌ترین روش‌ها حل شوند. برای بعضی سؤالات نیز راه حل کوتاه‌تر و تستی سؤال به عنوان راه دوم ذکر شده است. همچنین برای حل‌های ارائه شده توضیحات فارسی نوشته شده است تا هیچ ابهامی برای دانش‌آموزان پیش نیاید. سبک و یا تیپ‌های مختلف تست‌ها نیز در کادرهایی خاکستری رنگ با عنوان «راهبرد حل تیپ» توضیح داده شده‌اند. پیشنهاد می‌شود تمامی دانش‌آموزانی که جلد اول ای کتاب را خریده‌اند، جلد دوم را نیز تهیه کنند چرا که در اختیار داشتن پاسخنامه‌ی تشریحی سؤالات در یادگیری  درسی همچون ریاضی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کلام آخر

کتاب جامع پیمانه‌ای ریاضیات کنکور تجربی (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) از مجموعه کتاب‌های آبی انتشارات کانون فرهنگی آموزش قلم‌چی تمامی مباحث ریاضیات هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی تجربی را در دو جلد مجزا پوشش می‌دهد. جلد اول این کتاب مباحث را از طریق درسنامه‌هایی مفصل آموزش داده و همچنین یک بانک تست بسیار جامع و کامل ارائه کرده است. در جلد دوم این کتاب نیز پاسخ تشریحی سؤالات جلد اول ارائه شده است. این کتاب به واقع از بهترین و کاربردی‌ترین کتب کمک آموزشی جامع ریاضیات تجربی است که می‌تواند با ارائه‌ی آموزش‌های بی‌نقص و تست‌های استاندارد در قالب کنکور به دانش‌آموزان رشته‌ی تجربی با هر میزان تسلط بر مباحث جهت شرکت در کنکورهای سراسری نظام جدید آموزشی و همچنین آزمون‌های آزمایشی بسیار کمک کند.