بی‌شک پایه‌های پنجم و ششم مقطع ابتدایی به دلیل تأثیرگذاری فراوان بر مدرسه و محیط آموزشی دانش‌آموزان در دوره‌ی متوسطه دوم از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در نتیجه بسیار مهم است که دانش‌آموزان بتوانند به تسلط خوبی بر مباحث کتب درسی این پایه‌ها برسند. این در حالی است که گاهاً دانش‌آموزان به خصوص دانش‌آموزان سطح متوسط و یا ضعیف در یادگیری کتب دسی خود به مشکل خورده و یا دچار ابهاماتی رایج می‌شوند. در این شرایط دانش‌آموزان باید از کتب کمک آموزشی مکمل کتب درسی خود استفاده کنند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به کتاب دروس طلایی پنجم دبستان از انتشارات کاگو اشاره نمود. این کتاب در واقع به مانند یک راهنما می‌تواند گام به گام در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان را همراهی کند و به آن‌ها در فهم بهتر کتب درسی خود کمک کند. دقت کنید که این کتاب به گونه‌ای تألیف شده است که نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای معلمان پایه‌ی پنجم دبستان نیز کتاب بسیار مفیدی است. به صورت کلی، این کتاب شامل تمامی دروس فارسی، ریاضی، علوم تجربی، آموزش قرآن، نگارش فارسی، هدیه‌های آسمانی و مطالعات اجتماعی می‌شود. با در اختیار داشتن این کتاب نه تنها هیچ ابهامی در کتب درسی برایتان باقی نخواهد ماند، بلکه می‌توانید به کمک نمونه تمارین و سؤالات امتحانی استاندارد ارائه شده در این کتاب از بیست گرفتن خود در امتحانات مدارس خود اطمینان حاصل فرمایید. در این متن می‌خواهیم کتاب دروس طلایی پایه‌ی پنجم دبستان رو با جزئیات کامل معرفی و بررسی کنیم تا دانش‌آموزان و یا دبیران بتوانند راحت‌تر میزان مفید بودن این کتاب را برای خود تشخیص دهند.

بررسی کامل بخش‌های مختلف کتاب دروس طلایی پایه‌ی پنجم دبستان کاگو

این کتاب د یک جلد و با ۵۵۷ صفحه ارائه شده است. هدف اصلی این کتاب بهبود آموزش کتب درسی است و در این راستا برای تمامی دروس فارسی، ریاضی، علوم تجربی، آموزش قرآن، نگارش فارسی، هدیه‌های آسمانی و مطالعات اجتماعی، درسنامه‌هایی خلاصه، پاسخ تمارین و فعالیت‌ها، نمونه تمارین فصل به فصل و نمونه  امتحانات دی ماه و خرداد ماه ارائه نموده است. همین ابتدا تأکید می‌کنیم که محتوای این کتاب کاملاً در سطح کتب درسی است و هیچ نکته یا سؤالی فرای کتب درسی در این کتاب مطرح نشده است. به همین دلیل، این کتاب برای دانش‌آموزان مستعد و تیزهوش منبع چندان مناسبی نیست. در واقع این دسته از دانش‌آموزان عموماً بهتر است از کتب کمک آموزشی سطح بالاتر و مخصوص تیزهوشان استفاده نمایند. در این بخش جزئیات مربوط به هر بخش از این کتاب ارائه شده است. شرح کلی این بخش‌ها به صورت زیر است:

  1. آموزش قرآن: کتاب با این درس آغاز می‌شود. این بخش از کتاب شامل پاسخ به تمامی تمارین، کار در کلاس‌ها، فعالیت‌ها، انس با قرآن در خانه‌ها و … به تفکیک درس می‌شود.
  2. هدیه‌های آسمانی: در ابتدای هر درس از این بهش ابتدا مفاهیم کلیدی در قالب چندین کلمه و عبارت نوشته شده است و سپس اهداف آموزشی درس ذکر شده است. درسنامه‌ی خلاصه‌ی هر درس نیز در ادامه تحت عنوان  «مفاهیم آموزشی» ارائه شده است. در ادامه پاسخ تمامی برایم بگو‌ها، ببین و بگوها، تدبر کنیم‌ها، گفت‌وگو کنیم‌ها، به کار ببندیم‌ها، کامل کنیدها و … نوشته شده است. در انتهای هر درس نیز تعدادی سؤال به همراه پاسخ جهت ارزشیابی مستمر دانش‌آموزان ارائه شده است.
  3. علوم تجربی: در ابتدای این بخش یک مقدمه‌ی کوتاه در مورد محتوای هر درس کتاب درسی علوم تجربی ارائه شده است. در ادامه برای هر درس ابتدا مفاهیم کلیدی و درسنامه‌ی خلاصه‌ی درس نوشته شده و سپس پاسخ سؤلات متن کتاب درسی، فعالیت‌ها، فکر کنیدها و … ارائه شده است. در انتهای هر درس نیز یک ارزشیابی مستمر به همراه پاسخ قرار داده شده است. در آخر این بخش خلاصه‌ی کل مفاهیم مذکور در تمامی دروس کتاب درسی در چندین نمودار درختی نوشته شده است که بسیار برای جمع‌بندی و مرور بسیار سریع نکات مهم هر درس مفید است.
  4. فارسی و نگارش: در ابتدای هر درس از این بخش نیز اهداف آموزشی هر درس نوشته شده است. بخش دوم هر درس واژه‌نامه‌ی آن درس است. در ادامه کلمات هم‌خانوده و کلمات متضاد در دو بخش مجزا ارائه شده‌اند. واژگان و ترکیبات مهم املایی نیز ذکر شده‌اند. متن دروس و ابیات هر درس نیز به طور کامل معنی شده‌اند. نکات مهم هر درس شامل نکات دستوری، ادبی، تاریخ ادبیاتی و … نیز همگی در کادرهای مشخص آموزش داده شده‌اند. تمامی تمارین و سؤالات کتاب درسی پاسخ داده شده و در انتهای هر درس نیز سؤالاتی برای ارزشیابی مستمر به همراه پاسخ کامل ارائه شده است.
  5. ریاضی: در ابتدای هر درس ابتدا مفاهیم کلیدی در یک نمودار درختی عنوان شده و سپس مفاهیم آموزشی توضیح داده شده و سپس به تمامی فعالیت‌ها، کار در کلاس‌ها، پرسش‌ها و تمرین‌های کتاب درسی پاسخ داده شده است. نکات و بدفهمی‌های رایج نیز شرح داده شده‌اند. در انتهای هر فصل از کتاب درسی نیز یک آزمون جمع‌بندی به همراه پاسخ تشریحی قرار داده شده است. میزان دشواری سؤالات این ارزشیابی‌ها نیز در پاسخنامه مشخص شده است.
  6. مطالعات اجتماعی: این بخش نیز برای هر درس مفاهیم و اهداف آموزشی را توضیح داده و به تمامی فعالیت‌ها، سؤالات متن، کار برگه‌ها و … پاسخ گفته است. در انتهی هر درس نیز ارزشیابی مستمری به همراه پاسخ کامل سؤالات قرار داده است.

در آخر بخش مربوطه به هر کدام از کتب درسی مذکور در بالا، یک نمونه سؤال امتحانی نیم‌سال اول و دوم به همراه پاسخ قرار داده شده است. رنگ‌های مکمل استفاده شده در این کتاب خاکستری و صورتی هستند و در کل کتاب از نظر ظاهری برای دانش‌آموزان پایه‌ی پنجم ابتدایی اندکی خشک است. مؤلفین بخش‌های آموزش قرآن، هدیه‌های آسمانی، علوم تجربی، فارسی و نگارش، ریاضی و مطالعات اجتماعی به ترتیب مهدی شهرودی، آیدا سلطانی سلوط، شبنم محمدنیا، مهشید بشیری، هاجر دولت پناه و حبیب شهبازیان هستند. خلاصه‌ای از اطلاعات این بخش به همراه برخی اطلاعات تکمیلی در جدول زیر قابل مشاهده است. علامت ضربدر به معنی آن است که این کتاب مورد ستون مربوطه را برای درس مذکور در سطر مربوطه ارائه نموده است.

نحوه‌ی بهینه‌ی استفاده از کتاب دروس طلایی پایه‌ی پنجم دبستان کاگو

همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، کتاب دروس طلایی پنجم دبستان از انتشارات کاگو هم برای دانش‌اموزان پایه‌ی پنجم و هم برای دبیران این پایه مفید است. در این بخش می‌خواهیم دستورالعمل استفاده از این کتاب را برای هر دو دسته مخاطب شرح دهیم.

  • اگر دبیر پایه‌ی پنجم دبستان هستید:

شما می‌توانید قبل از شروع کلاس، موضوع مورد نظر را از این کتاب مطالعه نمایید. مرور نکات و بدفهمی‌های رایج قبل از کلاس می‌تواند به آموزش بهتر مفاهیم در کلاس کمک کند. شما همچنین در طول سال تحصیلی برای پاسخ به تمامی سؤالات مطرح شده در بخش‌های مختلف کتب درسی می‌توانید دانش‌آموزان را با این کتاب ارجاع دهید. در ضمن این کتاب در بخش سؤالات ارزشیابی مستمر و نمونه امتحانات پایانی خرداد ماه و دی ماه دارای نمونه سؤالاتت بسیار خوبی است که می‌تواند در طرح سؤال به شما کمک نماید.

  • اگر دانش‌آموز پایه‌ی پنجم دبستان هستید:

شما می‌توانید قبل از کلاس درسی مفاهیم مهم هر مبحث را به کمک این کتاب پیش‌خوانی نمایید. این کار به یادگیری بهتر شما سر کلاس درس کمک فراوانی می‌کند. همچنین مطالعه‌ی درسنامه‌های این کتاب پس از یادگیری در کلاس درسی بسیار برای تثبیت آموخته‌ها در ذهن دانش‌آموزان مفید است. شما همچنین می‌توانید پس از پاسخ دادن به تمارین و فعالیت‌های کتاب با چک کردن پاسخ‌های ارائه شده در این کتاب، جواب‌های خود را چک کنید و در صورت لزوم رفع اشکال نمایید. این کتاب همچنین نکاتی برای حل تمارین دشوار ارائه کرده است که یادگیری آن‌ها بسیار مفید است. مطالعه‌ی نکات مربوط به بدفهمی‌های رایج در این کتاب در طول سال تحصیلی باعث می‌شود تمامی مباحث را به درستی فرا گیرید و ابهامات احتمالی شما رفع گردد. تمارین ارزشیابی مستمر و نمونه امتحانات پایانی خرداد ماه و دی ماه نیز در ایام امتحانات به شما کمک می‌کنند با در اختیار داشتن نمونه سؤال استاندارد، تمرین بیشتری داشته باشید و خود را کاملاً برای امتحاناتتان آماده نمایید. شما همچنین می‌توانید پس از پاسخ دادن به تمارین و نمونه سؤالات این کتاب پاسخ‌های خود را با پاسخ‌های ارائه شده در کتاب مقایسه نمایید و به طور کامل رفع اشکال کنید.

کلام آخر

با توجه به اهمیت بسیار بالای کتب درسی در آموزش دانش‌آموزان دوره‌ی دبستان، یادگیری مباحث این کتب باید در اولویت دانش‌آموزان قرار گیرد. کتاب دروس طلایی پنجم دبستان از انتشارات کاگو یک راهنمای کامل برای کتب درسی دروس فارسی و نگارش، ریاضی، علوم تجربی، آموزش قرآن، هدیه‌های آسمانی و مطالعات اجتماعی در پایه‌ی پنجم دبستان است. این کتاب نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای دبیران نیز بسیار مفید است. البته لازم به ذکر است که دانش‌آموزان متوسط و ضعیف در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان بیشتر می‌توانند از این کتاب بهره ببرند. در این کتاب برای هر درس مذکور، مفاهیم کلیدی درس، درسنامه‌های خلاصه، نکات مهم، بدفهمی‌های رایج، پاسخ تمامی تمارین و فعالیت‌ها و …، تمارین ارزشیابی مستمر به صورت فصل به فصل و نمونه امتحانات پایانی استاندارد خرداد ماه و دی ماه به صورتی بسیار منسجم و کاربردی ارائه گشته است.