آقای محمد رضایی بقا، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی الهیات (علوم قرآن و حدیث) از دانشگاه‌ تهران هستند و در طی چندین سال اخیر، توانسته‌اند با آموزش‌های نوین و اصولی خود، به عنوان یکی از دبیران مطرح و پرمخاطب در حوزه‌ی کنکور شناخته شوند و با آغاز همکاری با ناشران آموزشی موفقی همچون انتشارات گاج، انتشارات خیلی سبز، انتشارات نشر الگو و انتشارات مشاوران آموزش، کتاب‌های خود را وارد بازار کتب کمک آموزشی کنکور کنند و دانش‌آموزان را در مسیر رسیدن به موفقیت در کنکور سراسری، بهتر و بیشتر، همراهی و یاری کنند.

حوزه‌ی فعالیت آقای محمد رضایی بقا

درس دینی، از دروس مهم عمومی است که همانند سایر دروس عمومی، ۲۵ تست را به خود اختصاص داده و این ۲۵ سوال، از مفاهیم کتاب‌های دینی پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم مطرح می‌شود. لازمه‌ی موفقیت و کسب درصد مطلوب در این درس در کنکور سراسری، مطالعه‌ی مفهومی و درک کامل درس، حل تست‌های تالیفی و کنکوری متنوع و داشتن برنامه‌ی اصولی، صحیح و منظم برای دوره کردن و مرور مطالب است. خرید یک کتاب کمک درسی کامل و جامع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. آقای رضایی بقا، به طور تخصصی در درس «دین و زندگی» مشغول تدریس و تالیف هستند و از مهم‌ترین نقاط قوت کتاب‌های ایشان، می‌توان به استفاده‌های مکرر از کلیدواژه‌ها اشاره کرد که همین موضوع سبب می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند با پیش گرفتن روندی منظم و اصولی برای مرور و دوره‌ی مباحث، مفاهیم را به طور کامل به ذهن بسپارند و دچار فراموشی نشوند و بتوانند در فرآیند حل تست، با بالاترین سرعت و بیشترین دقت، عمل کنند و به تست پاسخ دهند.

بهترین روش برای مطالعه‌ی درس دین و زندگی

بر اساس مصاحبه‌ای که توسط مجموعه‌ی کتابچی با آقای محمد رضایی بقاء صورت گرفت، به عقیده‌ی ایشان، بهترین روش برای مطالعه‌ی درس دین و زندگی، این است که دانش‌آموزان در وهله‌ی اول مفهوم اصلی هر درس را یاد بگیرند و درک کامل و درستی از مطالب آن داشته باشند. سپس به جستجوی روابط مطالب با یکدیگر بپردازند و با حاشیه نویسی و هایلایت کردن عناوین کلیدی و مهم، مرور مطالب را برای خود تسهیل نمایند. در رابطه با مدت زمان لازم برای مطالعه‌ی موثر این درس در طول یک هفته، نظر ایشان به عنوان یک دبیر باتجربه که چندین سال است در حوزه‌ی دین و زندگی کنکور فعالیت می‌کنند، این است که حدود ۴ ساعت در هفته، زمانی منطقی به نظر می‌رسد تا دانش‌آموزان بتوانند به مطالعه و مرور مطالب مختص آن هفته بپردازند و چند دقیقه‌ای را نیز به حل تیپ‌های مختلف تستی اختصاص دهند. سپس در روز بعد، به حل تعدادی تست (پیشنهاد می‌شود که به طور میانگین، حدود ۳۰ تست مدنظر قرار داده شود) در مدت زمانی مشخص ( ۴۵دقیقه برای ۳۰ تست) پرداخته شود و در نهایت، با تحلیل تمامی سوالات، مخصوصاً سوالاتی که به آن‌ها پاسخ غلط داده شده یا به طور نزده باقی مانده است، اشکالات درسی به طور کامل رفع شود. در قدم آخر نیز، پیشنهاد می‌شود که روز قبل از آزمون‌های آزمایشی، به مدت ۴۵ دقیقه، تست‌های متنوعی حل شود تا مطالبی که در حافظه‌ی پنهان قرار دارند، به طور کامل بازیابی شوند و بهترین نتیجه در آزمون حاصل شود.

معرفی کتاب‌های استاد رضایی بقا در بازار کتاب‌های کمک آموزشی کنکور

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آقای رضایی بقاء، با ناشران موفقی مانند خیلی سبز، گاج، نشر الگو و مشاوران آموزش همکاری دارند. در جدول زیر، به ذکر عناوین این کتاب‌ها و بررسی ویژگی‌های کلی هر یک از آن‌ها، به تفکیک هر ناشر خواهیم پرداخت.

انتشارات بین‌المللی گاج

آزمون پلاس دین و زندگی

تک جلدی، فاقد درسنامه‌های آموزشی، فاقد نمونه سوالات امتحانی، شامل پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری، پوشش تیپ‌های تستی مختلف، آزمون شبیه‌ساز کنکور، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای دوران جمع‌بندی.

فرمول بیست دین و زندگی دوازدهم

تک جلدی، دارای درسنامه‌های کاربردی، پوشش سوالات امتحانی، فاقد پرسش‌های چهار گزینه‌ای، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای ایام امتحانات نهایی.

دور دنیا در نیم ساعت دین و زندگی

تک جلدی، فاقد درسنامه‏های آموزشی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی، پوشش تیپ‌های تستی مختلف، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای دوران جمع‌بندی.

دین و زندگی کامل میکرو طلایی

دو جلدی، دارای درسنامه‌های آموزشی کامل و جامع، شامل پاسخ تمامی تمارین کتاب درسی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری سطح‌بندی شده، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای استفاده در طول سال تحصیلی.

دین و زندگی کامل انسانی میکرو طلایی (بانک تست)

دو جلدی، فاقد درسنامه‌های آموزشی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری، پوشش تیپ‌های تستی مختلف، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای استفاده در طول سال تحصیلی.

دین و زندگی دوازدهم سیر تا پیاز

تک جلدی، شامل درسنامه‌های آموزشی کامل و جامع، پوشش سوالات امتحانی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری، پوشش تیپ‌های تستی مختلف، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای استفاده در طول سال تحصیلی.

دین و زندگی جامع سیر تا پیاز

تک جلدی، شامل درسنامه‌های آموزشی مفهومی و کامل، پوشش سوالات امتحانی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری، پوشش تیپ‌های تستی مختلف، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای استفاده در طول سال تحصیلی.

انتشارات خیلی سبز

جیبی دین و زندگی دهم

تک جلدی در ابعاد جیبی، شامل درسنامه‌های آموزشی مختصر و کاربردی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی  و کنکوری، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای دوران جمع‌بندی.

جیبی دین و زندگی دوازدهم

تک جلدی در ابعاد جیبی، شامل درسنامه‌های آموزشی مفید و کوتاه، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی  و کنکوری، پاسخنامه‌ی تشریحی، مناسب برای دوران جمع‌بندی.

انتشارات نشر الگو

موج آزمون دین و زندگی

تک جلدی، شامل درسنامه‌های آموزشی، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی، کنکوری و آزمون‌های قلم‌چی، پاسخنامه‌ی کاملا تشریحی، مناسب برای دوران جمع‌بندی.

انتشارات مشاوران آموزش

آیات و روایات انسانی

تک جلدی، شامل درسنامه‌های آموزشی با تمرکز بر مبحث آیات و روایات، پوشش پرسش‌های چهار گزینه‌ای تالیفی و کنکوری، پاسخنامه‌ی تشریحی.

پرفروش‌ترین کتاب‌های استاد رضایی بقا

بر اساس آمار، پرفروش‌ترین کتاب‌های تالیف شده توسط این ناشر را، به ترتیب عبارتند از بانک تست دین و زندگی کامل میکرو طلایی، موج آزمون دین و زندگی، دین و زندگی جامع سیر تا پیاز کنکور و ….