کتاب میکرو طبقه‌بندی هندسه‌ی یازدهم توسط آقایان علی منصف شکری و محمدرضا حسینی‌فرد، در قالب یک جلد ۱۴۴ صفحه‌ای، با همکاری انتشارات گاج به چاپ رسیده است. صفحه‌آرایی این کتاب، به صورت کاربردی و جذاب انجام شده و به صورت تمام رنگی منتشر گردیده که این موضوع سبب گیرا‌تر شدن محتوا برای دانش‌آموزان می‌گردد.

کتاب درسی هندسه یازدهم از ۳ فصل و ۹ درس تشکیل شده و عناوین این فصول، به ترتیب عبارتند از: «دایره»، «تبدیل‌های هندسی و کاربردها» و «روابط طولی در مثلث». این چیدمان و ترتیب در کتاب میکرو گاج هندسه یازدهم نیز رعایت شده و دانش‌آموزان می‌توانند همزمان با تدریس معلم‌شان، برای حل تمارین بیشتر و یادگیری کامل‌تر مباحث، به این کتاب مراجعه کنند. از ویژگی‌های مهم کتاب‌های میکرو طبقه‌بندی گاج می‌توان به جزوه‌های درسی تیپ‌بندی شده و تست‌های طبقه‌بندی‌ شده‌ی شناسنامه‌دار اشاره کرد. همچنین جهت سهولت در فرآیند مطالعه‌ی دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، در ابتدای هر مبحث، شماره‌ی صفحات درسی مربوطه نیز ذکر شده تا دانش‌آموزان بتوانند با خیال آسوده، مطالب را مطالعه کرده و خود را برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی و یا آزمون‌های تستی و تشریحی مدرسه آماده کنند. همچنین در هر درس، شاهد هستیم که مطالب به بخش‌های کوچکی تقسیم‌بندی شده‌اند و در انتهای هر بخش نیز، تست‌های تالیفی و کنکوری مرتبط با آن، قرار گرفته است. از دیگر ویژگی‌های جذاب و خلاقانه‌ی این کتاب، می‌توان به داستان‌ها و شعرهای آموزنده‌ای اشاره کرد که در آخرین صفحه‌ی هر فصل ارائه شده است.

دانش‌آموزان با مطالعه‌ی کتاب هندسه یازدهم میکرو، درس هندسه را با درسنامه‌ها‌ی آموزشی کامل و جامع می‌آموزند و سپس با بررسی مثال‌های تستی حل شده در آن، روش مواجهه با تست و استراتژی حل هر تیپ تست را فرا می‌گیرند. سپس وارد بخش حل تست می‌شوند و پس از حل تست‌ها و مقایسه‌ی پاسخ‌هایشان با پاسخ ارائه شده در پاسخنامه‌ی تشریحی کتاب، از صحیح یا غلط بودن پاسخ خود آگاه شده و در صورت اشتباه بودن جوابشان، با مطالعه‌ی کامل پاسخنامه‌ی کتاب، اشتباهاتشان را رفع می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که حتی در صورت صحیح بودن پاسختان، حتماً پاسخنامه را به طور دقیق مطالعه کنید، چرا که در آن، تمامی گزینه‌ها در تمامی سوالات به طور کامل تحلیل شده‌اند و ممکن است شما به یک سوال به صورت شانسی جواب داده باشید و پاسختان درست از آب درآمده باشد؛ اما اگر نمونه‌ی مشابه این سوال را ببینید و شانسی جواب دهید، پاسختان اشتباه از آب دربیاید. پس حتماً این بخش را مطالعه کنید تا بتوانید به بالاترین میزان تسلط در درس هندسه برسید و با راه‌حل‌های تستی کوتاه و کنکوری نیز آشنا شوید.

از دیگر نکات جالب کتاب هندسه یازدهم میکرو، می‌توان به استفاده از رنگ‌های مختلف در نوشته‌ها اشاره کرد. بدین صورت که کلمات کلیدی و مهم، با یک رنگ خاص که کنتراست بالایی با رنگ سایر نوشته‌ها دارد، نوشته شده و دانش‌آموزان در هنگام مطالعه، اشراف کاملی بر این موضوع خواهند داشت که کدام قسمت‌ها و کدام کلمات، از اهمیت بیشتری برخوردارند. همچنین سعی شده تا با استفاده از تصاویر متنوع و گاهاً طنزآمیز و خنده‌دار، از حافظه‌ی تصویری دانش‌آموزان استفاده کند و عمق مطالب را بهتر در ذهنشان جای دهد. در این کتاب، جهت تمییز دادن مطالب مهم و نکات تستی از سایر بخش‌های درسنامه و راهنمایی دانش‌آموزان برای استفاده‌ی دقیق‌تر از کتاب، برای هر یک از موارد، از آیکون‌های رنگی و متفاوتی استفاده شده است. این موارد مهم عبارتند از:

نکات اصلی، تذکر و توجه، راه میان‌بر، نتیجه‌گیری، اشتباه متداول، پاورقی، بیشتر بدانیم، عمق مفاهیم، مقایسه‌ی دو چیز، زیر عنوان، مثال و تمرین، پاسخ و اثبات، یادآوری، نگاهی به آینده، ترکیب با گذشته، ترکیب با آینده.

تعداد تست‌های ارائه شده در کتاب هندسه یازدهم میکرو، به تفکیک فصول و دروس، در جدول زیر قابل مشاهده است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کرد، این کتاب از ۳ بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی هر یک از این بخش‌ها خواهیم پرداخت:

بخش اول: درسنامه‌های آموزشی

نحوه‌ی بیان و ارائه‌ی مطالب در این کتاب، رسمی است، اما به گونه‌ای روان و قابل فهم است که دانش‌آموزان به راحتی متوجه محتوای درس خواهند شد و به خوبی مفاهیم را درک می‌کنند. درس هندسه، ماهیت استدلالی و استنباطی دارد، اما در این کتاب تلاش مولفان بر آن بوده که در قالب درسنامه‌هایی با حجم کم، عمده‌ی مطالب مهم و پرکاربرد آموزش داده شود و از پرداختن به اثبات‌ها و توضیحات طولانی خودداری شود و به تشریح نکات مهم‌تر و کاربردی‌تر پرداخته شود. در خلال توضیحات درسنامه، تعدادی سوال تستی نیز قرار داده شده است. اگر چه تعداد این سوالات کم است و سطح ساده‌ای دارند، اما دید خوبی به دانش‌آموزان در ارتباط با حل مسائل می‌دهد و باعث می‌شود که دانش‌آموزان به درک بهتر و صحیح‌تری از مفاهیم دست یابند. ولی ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این تست‌های ساده، نمی‌تواند آمادگی لازم را برای پاسخگویی به تست‌های متوسط و دشوار ایجاد کند و دانش‌آموزان باید برای حل سوالات سطح بالاتر، به بخش تست‌ها رجوع کنند. با توجه به این که این کتاب، مطابق با سرفصل‌های کتاب درسی تالیف شده است، از بیان موضوعات فراتر از کتاب درسی در آن اجتناب شده است، ولی در برخی موارد، شاهد این موضوع هستیم که نکات به طور مستقیم در متن درسنامه تشریح نشده‌اند و در قالب تست ارائه شده‌اند. لذا می‌توان گفت که حل تست‌های آموزشی طراحی شده در بخش درسنامه، بخشی از فرآیند آموزش را تشکیل می‌دهد و مطالعه‌ی متن درسنامه به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز دانش‌آمزوان باشد و دانش‌آموزان باید به دقت به مطالعه‌ی این تست‌ها و پاسخنامه‌ی تشریحی‌شان بپردازند.

بخش دوم: پرسش‌های چهار گزینه‌ای

سوالات تستی هر مبحث، بلافاصله پس از درسنامه‌ی همان مبحث ارائه شده است. جهت کامل بودن بانک تست‌های کتاب هندسه یازدهم میکرو، از تیپ تست‌های متنوعی در آن استفاده شده که علاوه بر تست‌های تالیفی، تست‌های مطرح شده در کنکورهای داخل و خارج از کشور سال‌های اخیر را نیز در بر‌می‌گیرد و تمامی دانش‌آموزان در هر سطحی که باشند، می‌توانند از آن استفاده کنند، ولی به طور کلی جامعه‌ی هدف این کتاب را می‌توان دانش‌آموزان مبتدی و سطح متوسط برشمرد و با توجه به این که تست‌های چالشی و ایده‌دار اندکی در آن طراحی و گردآوری شده، نمی‌تواند نیازهای دانش‌آموزان قوی را برآورده کند. البته بهتر بود که تست‌ها سطح‌بندی شوند تا فرآیند حل تست‌ برای دانش‌آموزان آسان‌تر گردد، اما این موضوع در کتاب میکرو گاج هندسه یازدهم رعایت نشده و خبری از نشانه‌گذاری و سطح‌بندی سوالات در آن نیست. همچنین یکی از ویژگی‌های جذابی که می‌توانست در این کتاب وجود داشته باشد، مشخص کردن سوالات مهم‌ بود تا دانش‌آموزان بتوانند در ایام جمع‌بندی و یا روزهای منتهی به آزمون که مدت زمان کوتاهی برای مطالعه و حل تست در اختیار دارند، با حل این سوالات مهم و کلیدی، تمامی مطالب مهم را با حل چند سوال مشخص، دوره و مرور کنند؛ اما این ویژگی در این کتاب وجود ندارد و می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف تلقی شود. نبود سوالات جامع نیز از دیگر ویژگی‌های منفی این کتاب است. چرا که دانش‌آموزان پس از مطالعه‌ی یک بخش، کاملاً ذهنشان آماده‌ی حل سوالات مرتبط با همان موضوع می‌شود، اما سنجش اصولی زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان پس از مطالعه‌ی چند بخش، بتواند به حل سوالات جامع و ترکیبی بپردازند تا ببینند تا چه حد بر مفاهیم درسی‌ای که یاد گرفته‌اند، تسلط و اشراف دارند. فصل اول این کتاب شامل ۱۶۸ تست، فصل دوم شامل ۲۰۰ تست و فصل آخر نیز، مشتمل بر ۱۰۸ تست است و در مجموع ۴۷۶ تست در این کتاب ارائه شده است.

بخش سوم: پاسخنامه‌ی تشریحی

پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب را می‌توان از نقاط قوت این کتاب برشمرد. توضیحات ارائه شده در این بخش و اشکال و تصاویر رنگی ترسیم شده در آن، فهم مطالب را برای دانش‌آموزان آسان‌تر می‌کند و دانش‌آموزان با مراجعه به این بخش، می‌توانند اشکالات خود را به طور کامل رفع کنند. همچنین دانش‌آموزان با مطالعه‌ی کامل پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، که مراحل رسیدن به پاسخ را به طور قدم به قدم شرح داده، می‌توانند روش حل تست‌ها را به طور کامل یاد بگیرند و با استفاده از راهکارهای تستی ارائه شده، سرعت خود را در حل تست‌ها بالا ببرند.

خرید کتاب میکرو طبقه‌‌بندی هندسه‌ی یازدهم از انتشارات گاج به چه افرادی پیشنهاد می‌شود؟

کلیه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم که در رشته‌ی ریاضی تحصیل می‌کنند و قصد دارند که یک کتاب کمک درسی جامع و کامل برای درس هندسه تهیه کنند تا بتواند علاوه بر فهم مفاهیم این درس، با تیپ‌ تست‌های مختلف آن آشنا شوند و راهکارهای تستی مواجهه با هر کدام را نیز بیاموزند، می‌توانند از محتوای ارائه شده در این کتاب، نهایت استفاده را ببرند.