Speaking به معنای صحبت کردن و توانایی برقراری ارتباط با دیگران است و از مهم‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی به شمار می‌رود چرا که از اصلی‌ترین عناصر برقراری ارتباط و مکالمه با دیگر افراد و یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زبان‌آموزان است. تقویت این مهارت به شما کمک می‌کند تا در اجتماعات مختلف موفق‌تر عمل کنید و بتوانید افکار و دانشی را که دارید به خوبی منتقل و بیان کنید. همین طور بسیار مهم است که در کنار افزایش مهارت مکالمه، دیگر مهارت‌های زبان انگلیسی به خصوص مهارت شنیدن یا Listening خود را در خود تقویت کرده و افزایش دهید زیرا در یک مکالمه، در کنار خوب صحبت کردن، خوب شنیدن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و این دو مهارت در کنار یک‌دیگر یک گفت و گوی خوب را تشکیل می‌دهند. برای تقویت این مهارت، روش‌های بسیاری وجود دارد که مکالمه با یک پارتنر زبان، افزایش دامنه‌ی لغات و تلفظ آن‌ها، ضبط صدا، گوش دادن به موسیقی و تکرار و هم‌خوانی با آن، تکرار مکالمات فیلم‌ها و یا اخبار، اپلیکیشن‌های انگلیسی و… تعدادی از این روش‌ها هستند. همچنین منابع و کتاب‌های زیادی نیز برای زبان‌آموزان و در جهت افزایش مهارت Speaking توسط انتشارات‌ مطرح جهان، تألیف شده است. از مهم‌ترین مواردی که در انتخاب کتاب زبان باید لحاظ شود، می‌توان به معتبر بودن انتشارات و مؤلفین کتاب، به‌روز بودن و داشتن موضوعات و روش‌ها و متدهای جدید آموزشی و متناسب با سطح زبان‌آموزان بودن، اشاره کرد. به دلیل تعداد و تنوع بالای کتاب‌های آموزش و تقویت Speaking زبان انگلیسی، قصد داریم تا در این مطلب بهترین منابع تقویت Speaking زبان انگلیسی را معرفی کنیم.

مجموعه کتاب‌های Headway

این مجموعه کتاب توسط Liz and John Soars تألیف و در انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده است. مجموعه کتاب‌های Headway یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین کتب آموزش زبان انگلیسی است که هم برای لهجه‌ی آمریکایی و هم برای لهجه‌ی بریتانیایی کتاب‌های مختص به خود را دارد. در کتاب‌های New Headway با لهجه‌ی بریتانیایی و کتاب‌های American Headway با لهجه‌ی آمریکایی زبان انگلیسی آموزش داده شده است. هر کدام از این دو سری کتاب، شامل ۶ کتاب هستند که از سطح مبتدی تا فوق پیشرفته را پوشش می‌دهند. به طور کلی در این مجموعه تلاش شده است تا به هر ۴ مهارت زبان انگلیسی که مکمل یک دیگر هستند به اندازه‌ی مناسب و کافی پرداخته شود. موضوعات و فعالیت‌های متنوع این کتاب‌ها از نقاط قوت آن‌هاست. این مجموعه مناسب استفاده در کلاس‌های زبان است چرا که فعالیت‌های زیادی در جهت تعامل با دیگر افراد دارد و همین تعامل باعث می‌شود تا مهارت Speaking زبان‌آموزان به طرز چشمگیری تقویت شود.

مجموعه کتاب‌های Speak out

مجموعه کتاب‌های Speak out در انتشارات پیرسون لانگمن انگلستان و با همکاری BBC learning English در قالب ۶ کتاب تألیف شده است. این مجموعه کتاب جایزه‌ی جهانی آموزش مهارت مکالمه را کسب کرده است. تمرکز این مجموعه کتاب بر آموزش Speaking زبان انگلیسی با لهجه‌ی بریتانیایی است اما در کنار آن به آموزش مهارت‌های نوشتن، خواندن، گوش دادن، گرامرهای زبان انگلیسی و لغات جدید نیز به صورت مکالمه‌محور پرداخته می‌شود؛ زیرا همان طور که بیان شد، مهارت‌های زبانی مکمل یک دیگر هستند. در کنار این ۶ کتاب که زبان‌آموزان را از سطح مبتدی تا پیشرفته همراهی می‌کنند، فیلم‌های آموزشی درس به درس، پادکست‌های تصویری مکالمه، تمرین‌های متنوع، مجموعه گرامرها و لغات و همچنین نسخه‌ی دیجیتالی این کتاب‌ها نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار داده می‌شود. از دیگر نکات مثبت این مجموعه می‌توان به موضوعات روزمره و کاربردی، ساختار و متد منظم و منسجم، وجود بخش جداگانه برای آموزش تلفظ و پورتال آنلاین برای دستیابی به منابع بیشتر آموزشی اشاره کرد. قابل ذکر است که هر کتاب شامل ۱۰ الی ۱۲ درس است و در هر درس نیز موضوعات مختلفی بیان شده است.

کتاب Speak English like an American

این کتاب نوشته‌ی Amy Gillett است و از بیش از ۳۰۰ اصطلاح و عبارت انگلیسی تشکیل شده است که رایج و در روزمره قابل استفاده هستند. این کتاب از ۲۵ فصل تشکیل شده است و نویسنده اصطلاحات کاربردی انگلیسی را در متن آورده و کاربرد صحیح آن‌ها را آموزش داده است. یادگیری این اصطلاحات کمک می‌کند تا فیلم‌ها، متن‌ها و… به زبان انگلیسی را بهتر متوجه شوید و مکالمه‌ی روان‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. همان طور که از اسم کتاب مشخص است، روند کتاب و همچنین فایل‌های صوتی همراه با آن بر اساس لهجه‌ی آمریکایی در نظر گرفته شده است. همچنین در این کتاب تمرین‌هایی ارائه شده است تا تسلط زبان‌آموزان بر اصطلاحات بالا رود. استفاده از این کتاب به عنوان مکمل آموزشی یادگیری Speakig بسیار مفید و کمک‌کننده است؛ چرا که زبان‌آموزان می‌توانند اصطلاحاتی که به صورت پراکنده و از منابع مختلف یاد می‌گیرند، را  به صورت منسجم و کامل، در قالب یک روند آموزشی فرا گرفته و سپس خود به کار ببرند.

مجموعه کتاب‌های Real (Listening & Speaking)

این مجموعه به طور اختصاصی به آموزش Listening و Speaking با لهجه‌ی بریتانیایی می‌پردازد و توسط انتشارات کمبریج تألیف و به چاپ رسیده است. مجموعه کتاب‌های Real (Listening & Speaking) از ۴ کتاب تشکیل شده است که مربوط به سطوح Elementary، Pre-intermediate، Intermediate and Upper-intermediate و Advanced هستند. هر کتاب از دو فصل Social and Travel (اجتماع و سفر) و Work and Study (شغل و تحصیل) تشکیل شده است که بخش اول ۱۰ درس و بخش دوم ۶ درس دارد. هر درس نیز شامل Listening و Speaking است که برای هر بخش مکالمات تمرینات متنوعی ارائه شده است که در عنوان اکثر آن‌ها، زبان‌آموزان به فایل صوتی مربوطه ارجاع داده شده‌اند. از نقاط قوت این مجموعه کتاب می‌توان به پاسخنامه‌ی تمرینات و متن تمامی فایل‌های صوتی اشاره کرد. همچنین این مجموعه یکی از منابع خوب آموزشی برای آزمون آیلتس به شمار می‌رود، چرا که نحوه‌ی درست استفاده از زبان، تلفظ صحیح کلمات، استراتژی صحبت کردن و مکالمات روزمره و کاربردی در این کتاب آموزش داده شده است. از این انتشارات در مجموعه کتاب‌های Real برای آموزش Reading و Writing نیز کتاب تألیف شده است.

مجموعه کتاب‌های Top notch & Summit

این دو مجموعه از محبوب‌ترین مجموعه کتاب‌های موجود هستند که در بسیاری از آموزشگاه‌ها تدریس می‌شوند و توسط انتشارات پیرسون لانگمن چاپ شده‌اند. مجموعه‌ی Top notch برای سطوح مبتدی تا متوسط (A1-B2) در ۴جلد طراحی شده است و در ادامه‌ی این مجموعه، مجموعه‌ی Summit در ۲ جلد تا سطح Advanced تألیف شده است. در نتیجه این دو مجموعه تمامی سطوح زبان‌آموزان را پوشش می‌دهند. در هر دو مجموعه به تمامی مهارت‌های زبان انگلیسی توجه نشان داده شده است. همچنین به مکالمه و ایجاد تعامل در ساختار کتاب توجه ویژه‌ای شده است. استفاده از لغات به‌روز، موضوعات جدید و تمرینات دو نفره در کتاب از نمونه‌های تدابیر این کتاب برای تقویت مهارت Speaking زبان‌آموزان است.

مجموعه کتاب‌های English Result

یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های انتشارات آکسفورد که برای آموزش بزرگسالان نوشته شده است، مجموعه‌ی English Result است. این مجموعه در چهار سطح از مبتدی تا پیشرفته تألیف شده است و علاوه بر کتاب شامل فیلم‌های آموزشی و فایل‌های صوتی نیز می‌شود. در کنار تمرکز بر آموزش Speaking، این کتاب به آموزش گرامر، لغات جدید، درک مطلب و… نیز پرداخته است. از نکات مثبت فیلم‌های آموزشی این مجموعه می‌توان به زیرنویس انگلیسی آن‌ها اشاره کرد که باعث فهم و درک بهتر زبان‌آموزان سطح پایین‌تر می‌شود. همچنین نرم‌افزار این مجموعه نیز موجود است که برای یادگیری عمیق‌تر زبان‌آموزان بسیار مفید است. به طور کلی مجموعه‌ی English Result، مجموعه‌ای کامل با منابع آموزشی گسترده است که می‌تواند تمامی نیازهای زبان‌آموزان از جمله نیاز به یادگیری مهارت Listening را برطرف کند.

کتاب‌ Speaking Extra

مجموعه‌ کتاب‌های Extra از دیگر تألیفات انتشارات کمبریج است که شامل ۴ جلد برای ۴ مهارت زبان است و لهجه‌ی در نظرگرفته شده برای این کتاب‌ها نیز لهجه‌ی بریتانیایی است. کتاب Speaking این مجموعه، ۱۸ فصل دارد. از نکات جالب توجه در مورد کتب این مجموعه آن است که هر درس به سه قسمت تقسیم شده است که قسمت اول مختص به زبان‌آموزان مبتدی، قسمت دوم برای زبان‌آموزان متوسط و قسمت سوم به زبان‌آموزان با سطح متوسط رو به بالا اختصاص دارد. موضوعات بیان شده در هر درس نیز متنوع و پرکاربرد در موقعیت‌های مختلف هستند. در این کتاب برای آموزش از روش‌های جذابی چون بازی، حل معما، مصاحبه و مباحثه استفاده شده است که به زبان‌آموزان برای ادامه‌‌ی مسیر انگیزه می‌دهد. از این کتاب هم به عنوان منبع خودآموز و هم در کلاس زبان می‌توان بهره برد. فایل صوتی این کتاب نیز به همراه آن عرضه می‌شود که به تلفظ صحیح زبان‌آموزان کمک می‌کند‌.

مجموعه کتاب‌های‌ North star (Listening & Speaking)

این مجموعه کتاب که ۵ جلد دارد، توسط انتشارات پیرسون منتشر شده است و شیوه و لهجه‌ی تدریس آن آمریکایی است. آموزش در مجموعه کتاب‌های‌ North star (Listening & Speaking) به صورت منسجم و ساختارمند است. انواع تمارین و فعالیت‌های مختلف برای تقویت مهارت‌‌‌های شنیدن و صحبت کردن زبان‌آموزان در کتاب‌های این مجموعه ارائه شده است و زبان‌آموزان می‌توانند به کمک کتب این مجموعه یاد بگیرند در مواجهه با موقعیت‌های مختلف چگونه نظرات خود را بیان کنند. خودآموز بودن کتاب، ویدیوهای آموزشی از اخبارهای انگلیسی‌زبان که به صورت هدفمند و مطابق با درس ارائه شده‌اند، لغات جدید هر درس که دامنه‌ی لغات زبان‌آموزان را گسترش می‌دهد و گرامرهای کاربردی از دیگر نقاط قوت این کتاب‌ها هستند. همچنین می‌توان از این کتاب‌ها علاوه بر استفاده به صورت خودآموز، در کنار تدریس مدرسین زبان انگلیسی و کلاس‌‌های آموزشی این زبان نیز استفاده کرد.

جمع‌بندی و کلام آخر

امروزه کتب زیادی با موضوع آموزش زبان انگلیسی تألیف و منتشر می‌شوند که اهداف و کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها تمامی مهارت‌های مورد نیاز برای یادگیری انگلیسی را آموزش و برخی دیگر بر یک یا چند مهارت خاص تمرکز دارند. از آن‌جایی که انگلیسی با لهجه‌های متفاوت صحبت می‌شود، بسیار مهم است که به این موضوع در انتخاب کتاب آموزش زبان انگلیسی توجه شود. در این مطلب ۷ مجوعه یا کتاب تک‌جلدی که توجه آن‌ها بر آموزش مهارت Speaking و تقویت آن است، معرفی نمودیم تا زبان‌آموزان با توجه به سطح زبان انگلیسی و نیازهای خود بتوانند بهترین منبع را برای تقویت این مهارت انتخاب و از آن بهره ببرند. تعدادی از کتاب‌های معرفی شده با لهجه‌ی بریتانیایی و تعدادی دیگر با لهجه‌ی آمریکایی تألیف شده‌اند و تمامی آن‌ها سطح‌بندی دارند و همه‌ی زبان‌آموزان ‌از مبتدی تا پیشرفته می‌توانند از این کتب استفاده کنند.

دسته بندی شده در: