سری فصل آزمون خیلی سبز، مجموعه کتابی است که ویژه‌ی دوران جمع‌بندی تألیف شده است و از پرطرفدارترین مجموعه‌های موجود برای آزمون است. کتاب‌های این مجموعه از دو بخش آزمون و پاسخنامه تشکیل شده است و درسنامه‌ای در آن‌ها ارائه نشده است. درنتیجه، این کتاب‌ها حجم کمتری دارند و بهتر است تا از آن‌ها به عنوان منبع دوم کمک‌آموزشی استفاده شود. همچنین استفاده از این کتاب‌ها پیش از آزمون‌های آزمایشی، به  افزایش درصد و بهبود عملکرد دانش‌آموزان کمک خواهد کرد.

مجموعه‌ی فصل آزمون به صورت جامع و مطابق کنکور سراسری، برای دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم و داوطلبان کنکور نوشته شده است. از بزرگ‌ترین نقاط قوت کتب این مجموعه می‌توان به تألیفی بودن تست‌های آن اشاره کرد. این ویژگی از این جهت حائز اهمیت است که دانش‌آموزان با حل تست‌های منابع اول کمک‌آموزشی خود، با تست‌های کنکور به اندازه‌ی کافی آشنا می‌شوند. به همین علت برای سنجش و جمع‌بندی دروس خود نیاز دارند تا با آزمون‌هایی با تست‌های جدید و متنوع رو به رو شوند. آن‌ها می‌توانندبا مراجعه به کتاب‌های مجموعه‌ی فصل آزمون، این نیاز را مرتفع سازند. بخش آزمون کتاب‌های فصل آزمون خیلی سبز شامل آزمون‌های کوتاهی است که تعداد آن‌ها بسته به نوع درس در هر کتاب متفاوت است.

در ابتدای هر آزمون موضوع، نوع آزمون، صفحه‌ی کتاب درسی، تعداد تست و زمان تعیین شده برای حل آزمون نوشته شده است. آزمون‌های هر کتاب فصل آزمون نیز می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که در بیشتر کتاب‌های این مجموعه این دسته‌بندی به صورت مبحثی، استاندارد و به سوی ۱۰۰ هستند. سطح تست‌های کتب این مجموعه عمدتاً در سطح و استاندارد تست‌‌های کنکور هستند اما در بخش‌هایی مثل بخش به سوی ۱۰۰، تست‌های ایده‌دار و چالشی نیز دیده می‌شود. در ادامه با توجه به هر کتاب بیشتر در ارتباط با این بخش‌ها سخن خواهیم گفت. بخش پاسخنامه‌ی این کتاب‌ها نیز به صورت کامل نوشته شده است. پرفروش‌ترین کتاب‌های سری فصل آزمون انتشارات خیلی سبز عبارت‌اند از:

  • کتاب فصل آزمون هندسه پایه خیلی سبز
  • کتاب فصل آزمون فیزیک جامع خیلی سبز
  • کتاب فصل آزمون ریاضیات تجربی جامع
  • کتاب فصل آزمون گسسته و آمار و احتمال جامع خیلی سبز
  • کتاب فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز

 در این مطلب بنا داریم تا پنج عنوان فوق که محبوب‌ترین کتاب‌های فصل آزمون انتشارات خیلی سبز هستند را تک به تک معرفی کرده و به صورت کلی ویژگی‌‌های هر کدام از آن‌ها را بررسی کنیم.

فصل آزمون هندسه پایه خیلی سبز

کتاب فصل آزمون هندسه پایه خیلی سبز توسط محمد حسین حشمت‌ الواعظین نوشته شده است. آخرین چاپ این کتاب در سال ۱۴۰۱ در دسترس دانش‌آموزان قرار گرفته است و با ۹۴ صفحه از حجم مناسبی برای دوران جمع‌بندی برخوردار است. همانند تمامی کتاب‌های فصل آزمون، این کتاب نیز درسنامه ندارد. فصل آزمون هندسه پایه شامل ۲۷ آزمون است. آزمون‌های این کتاب در سه دسته‌ی مبحثی، جامع فصلی و جامع کلی قرار گرفته‌ است. فصول این کتاب مطابق کتاب‌های درسی دهم و یازدهم چیده شده است. هر فصل از این کتاب به یک یا چند مبحث تقسیم شده است و برای هر مبحث آزمون ارائه شده است. در انتهای هر فصل نیز در جهت جمع‌بندی آن فصل، یک آزمون جامع فصلی قرار گرفته است. در فصل انتهایی این کتاب نیز آزمون‌های جامع کلی قرار گرفته‌اند؛ در واقع این فصل (فصل آخر کتاب) پنج آزمون دارد و از آزمون جامع دهم، آزمون جامع یازدهم و سه آزمون جامع پایه تشکل شده است. در این کتاب، آزمون‌های مبحثی ۱۰ سؤالی، آزمون‌های جامع فصلی ۱۵ سؤالی و آزمون‌های جامع کلی ۲۰ سؤالی هستند. تمامی تست‌های این کتاب مطابق سطح کنکور سراسری هستند و دانش‌آموزان می‌بایست پیش از حل تست‌های این کتاب تسلط کافی را نسبت به مباحث کتب درسی و نحوه‌ی تست‌زنی آن‌ها داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل از این کتاب استفاده کنند. بخش پاسخنامه‌ی این کتاب نیز به صورت کامل و و واضح نوشته شده است و به خوبی ابهامات دانش‌آموزان را بر طرف می‌کند.

فصل آزمون فیزیک جامع خیلی سبز

همان طور که می‌دانید، مباحثی که در فیزیک رشته‌ی ریاضی و فیزیک ارائه می‌شوند، از رشته‌ی علوم تجربی بیشتر است. به همین منظور کتاب‌های کمک آموزشی فیزیک به طور جداگانه برای این دو رشته به چاپ می‌رسند. در این مجموعه نیز این موضوع رعایت شده است اما در مجموع ساختار دو کتاب رشته‌های تجربی و ریاضی یکسان است. همچنین برای مباحث مشترک، در هر دو کتاب فصل آزمون فیزیک جامع ریاضی و تجربی سؤالات یکسانی ارائه شده است. هر دو کتاب فصل آزمون فیزیک جامع خیلی سبز توسط بهادر کامران، روح‌الله علی‌پور، سعید منبری و فرزاد نامی تألیف شده‌اند. سال چاپ آخرین نسخه‌ی آن‌ها، ۱۴۰۱ است و کتاب فیزیک جامع ریاضی ۳۹۶ صفحه و کتاب فیزیک جمع تجربی ۳۲۴ صفحه دارد. در این کتب، فصول دروس فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم به ترتیب قرار گرفته است. در این کتب برای هر پایه، صفحه‌ای تحت عنوان فرمول‌نامه ارائه شده است که تمام فرمول‌های آن پایه را به تفکیک فصل در بر می‌گیرد. کتاب فیزیک جامع ریاضی در مجموع ۱۰۶ و فیزیک جامع تجربی ۹۰ آزمون دارد. این کتب از آزمون‌های مبحثی، آزمون‌های جامع فصل استاندارد، آزمون‌های جامع فصل به سوی ۱۰۰ و آزمون‌های جامع کلی تشکیل شده است.

همچنین، در این کتب، هر فصل به مباحثی تقسیم شده است و آزمون‌های مبحثی آزمون‌هایی هستند که مربوط به یک مبحث در هر فصل هستند. جهت جمع‌بندی هر فصل نیز آزمون‌های جامع فصلی در دو سطح استاندارد (در سطح استاندارد کنکور سراسری) و به سوی ۱۰۰ (بالاتر از سطح کنکور سراسری و همراه با تست‌های ایده‌دار و چالشی‌تر) ارائه گشته‌اند. آزمون‌های جامع فصلی ترکیبی هستند و شامل تست‌هایی از تمامی مباحث فصل می‌شوند. در فصل نهایی کتاب‌های فصل آزمون فیزیک جامع ریاضی و تجربی، آزمون‌های جامع کلی قرار گرفته‌اند. این بخش از آزمون‌های جامع دهم، جامع یازدهم، جامع پایه (دهم و یازدهم) ، نیم سال اول دوازدهم، نیم سال دوم دوازدهم، جامع دوازدهم و پنج آزمون جامع (برای جمع‌بندی سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم) تشکیل شده است. این بخش‌بندی‌ها کمک می‌کنند دانش‌آموزان بتوانند مباحث، فصول یا پایه‌ی مورد نظر خود را مطابق برنامه‌ی خود یا بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی جمع‌بندی کنند. پاسخنامه‌ی این کتب هم به صورت تشریحی و هم به صورت کلیدی موجود است. پاسخنامه‌ی تشریحی با توضیحات کامل فارسی و به صورت کاملاً روان نوشته شده است. در کنار پاسخ سؤالات، نکات تکمیلی مربوط به سؤالات نیز در کادرهای مشخصی با عناوین نکته و توجه ارائه شده است. همچنین مراحل حل سؤالات برای تست‌های پیچیده به گام‌های متوالی تقسیم شده است تا دانش‌آموزان بتوانند روند حل سؤالات را بهتر متوجه شوند.

فصل آزمون ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز

کتاب فصل آزمون ریاضیات تجربی جامع، نوشته‌ی رسول محسنی‌منش، سروش موئینی و میثم حمزه‌لویی است. آخرین چاپ این کتاب که در سال ۱۴۰۱ چاپ شده است، ۲۲۴ صفحه دارد. ۷۸ آزمون در این کتاب در انواع مبحثی، جامع و به سوی ۱۰۰ ارائه شده‌ است. فصول این کتاب مطابق کتب درسی نیستند و به صورت موضوعی چیده شده‌اند. در ابتدای هر آزمون از این کتاب، مشخص شده است که موضوع آن آزمون مربوط به کدام یک از کتب درسی و کدام فصل و صفحه از آن است. عمده‌ی تست‌های کتاب فصل آزمون ریاضیات تجربی جامع خیلی سبز در سطح کنکور سراسری هستند و  اکثر آن‌ها تألیفی هستند اما تعدادی از سؤالات کنکور نیز در بین تست‌های تألیفی مشاهده می‌شود. فصل آزمون‌های جامع نیز به عنوان فصل نهایی این کتاب وجود دارد و در آن انواع مختلف آزمون‌های جامع به صورت پایه به پایه یا به صورت جامع برای هر سه پایه ارائه شده است.. پاسخنامه‌ی این کتاب به دو شکل کلیدی و تشریحی در انتهای آن قرار گرفته است. بخش پاسخنامه‌ی تشریحی آن کامل‌کننده‌ی تست‌ها است و مطالعه‌ی آن کمک می‌کند دانش‌آموزان بتوانند به خوبی مباحث را جمع‌بندی کنند. همانند دیگر کتب فصل آزمون، این کتاب نیز از طراحی جلد و صفحه‌آرایی مطلوبی برخوردار است که از خستگی زودهنگام چشم دانش‌آموزان جلوگیری می‌کند.

فصل آزمون گسسته و آمار و احتمال جامع خیلی سبز

کتاب فصل آزمون گسسته و آمار و احتمال جامع خیلی سبز توسط سید وحید ذوالفقاری، مسعود طایفه، مصطفی دیداری و نرگس کارگر نوشته شده است. این کتاب ۱۸۶ صفحه دارد و جدیدترین نسخه‌ی آن در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است. فصول پایه‌های دهم و یازدهم این کتاب مطابق کتاب‌های درسی نیستند و با توجه به صلاح‌دید مؤلفین چیده شده‌اند اما در فهرست و ابتدای آزمون‌های این کتاب به طور مشخص نشان داده شده است که هر فصل و هر مبحث برای کدام کتاب پایه و کدام فصل و صفحه از آن هستند. در این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های فصل آزمون، هر فصل به مباحث کوچک‌تری تقسیم شده است و برای هر کدام از آن‌ها یک یا دو آزمون ارائه شده است؛ اما در فصول منطق و استدلال به علت حجم کم مطالب، تنها آزمون‌های جامع فصل در دو نوع استاندارد و به سوی ۱۰۰ قرار گرفته است و این فصل‌ها تقسیم‌بندی نشده‌اند.

در ضمن، چند آزمون‌ جامع دهم و یازدهم، ترم اول دوازدهم، ترم دوم دوازدهم، جامع دوازدهم و همچنین پنج آزمون مشابه کنکور با بودجه‌بندی هر سه پایه در فصل جداگانه‌ای تحت عنوان آزمون‌های جامع در انتهای کتاب قرار داده شده است. در مجموع، این کتاب ۶۶ آزمون دارد که برای تمامی تست‌های آن‌ها پاسخنامه‌ی تشریحی و کلیدی ارائه شده است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب همراه با توضیحات کامل فارسی است و در کنار حل سؤالات جملات و نکات کوتاهی نیز با فونت متفاوت و بیان عامیانه جهت راهنمایی دانش‌آموزان نوشته شده است.

فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز

کتاب فصل آزمون شیمی جامع خیلی سبز برای دو رشته‌ی ریاضی و تجربی به صورت مشترک در یک کتاب ارائه شده است. این کتاب توسط دکتر نیما سپهری، یاسر عبدالهی، علی فرزاد تبار و معصومه سعیدی نوشته شده است. آخرین سال چاپ این کتاب ۱۴۰۱ است که ۳۸۸ صفحه دارد. فصول کتب درسی شیمی ۱، شیمی ۲ و شیمی ۳ به ترتیب در این کتاب قرار گرفته است. این کتاب در مجموع ۵۰ آزمون دارد و آزمون‌های آن به ۳ نوع مبحثی، جامع فصل (با سطح استاندارد) و جامع کلی تقسیم می‌شوند. هر یک از آزمون‌های مبحثی این کتاب مربوط به تعدادی از صفحات کتاب درسی است که عناوین و شماره صفحه‌ی آن‌ها به صورت مشخص در ابتدای هر آزمون بیان شده‎ است. تست‌های آزمون‌های جمع فصل که با سطح استاندارد در این کتاب ارائه شده است، در واقع تست‌هایی ترکیبی با هدف جمع‌بندی کل فصل هستند. آزمون‌های جامع کتاب نیز در فصلی جداگانه ارائه شده است و هدف از قرارگیری آن‌ها در این کتاب، جمع‌بندی پایه به پایه و همین طور جمع‌بندی کل مطالب هر سه پایه است. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، پاسخنامه‌ی کامل و جامعی است که تمام نکات درون هر تست را بررسی می‌کند و تمامی گزینه‌های تست‌ها را نیز بررسی می‌نماید. در کنار پاسخ‌های تشریحی، نکات تکمیلی در ارتباط با مباحث بیان شده در تست‌ها نیز در کادرهای مشخص قرار گرفته است که مطالعه‌ی آن‌ها به پیشرفت و افزایش دانش و مهارت تستی دانش‌آموزان کمک می‌کند.

برچسب ها: