یکی از آثار آلن دوباتن، نویسنده‌ی مشهور سوئیسی، کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه است. کتابی که علاقه‌مندان به فلسفه و حتی افرادی که به فلسفه علاقه‌ای ندارند، قطعا از خواندن آن لذت خواهند برد. آلن دوباتن در این کتاب سعی دارد به استناد بر نظرات شش فیلسوف مشهور دنیا اعم از سقراط، اپیکور، سنکا، مونتنی، شوپنهاور و نیچه، راه‌کارهایی را برای مواجهه با انواع مشکلات زندگی مردم به آن‌ها نشان دهد. ما سعی داریم در این نوشته، به معرفی آلن دوباتن، کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه و بخش‌های مختلف آن بپردازیم.

آلن دوباتن کیست؟

آلن دوباتن، یکی از مشهورترین نویسندگان و فیلسوفان سوئیسی است که در کشور انگلستان زندگی می‌کند. دوباتن کتاب‌های بسیاری با موضوعات متنوع نوشته است. ولی در تمام آثارش سعی دارد تا ارتباطی میان علم فلسفه و زندگی روزمره‌ی مردم ایجاد کند. معروف‌ترین کتاب او که باعث شهرت او شد، «جستارهایی در باب عشق» نام دارد که فروش بسیاری هم داشته است. برخی دیگر از مهم‌ترین آثار آلن دوباتن، می‌توان به دین برای خداناباوران، سیر عشق و هنر سیر و سفر اشاره کرد.

آشنایی با کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه یکی از آخرین آثار آلن دوباتن به شمار می‌رود. کتاب این نویسنده‌ی خارجی، توسط عرفان ثابتی به فارسی ترجمه شده است و چاپ آن را انتشارات ققنوس انجام داده است. این کتاب فلسفی دارای شش بخش مختلف است که در هر بخش، یکی از فیلسوفان مشهور دنیا در ارتباط با تسلی بخشیدن مشکلات و رنج‌هایی که مردم در طول زندگی با آن مواجه می‌شوند، نظرات خود را ارائه می‌دهد.

آلن دوباتن در این اثر، همه‌ی تلاش خود را کرده است تا با استفاده از نظرات فیلسوفان مشهوری که شرایط سخت و دشوار زندگی را تجربه کرده‌اند، رابطه‌ای بین فلسفه و مشکلات زندگی مردم ایجاد کند. زیرا او می‌خواهد تا به آن‌ها بیاموزد که چه‌طور با مشکلات مقابله کنند. بنابراین خواندن این کتاب، راه‌کارهای فلسفی برای مواجهه با ناهمواری‌های زندگی را به شما نشان خواهد داد.

بخش‌های کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه

همان‌طور که گفته شد، دوباتن این اثر فلسفی را در شش بخش مجزا تهیه کرد و به صورت یک کتاب درآورد. در هر بخش از این کتاب، به بررسی یکی از مشکلات و معضلات زندگی از دیدگاه یک فیلسوف معروف پرداخته می‌شود. بخش‌های شش‌گانه‌ی کتاب، شامل موارد زیر است.

بخش اول: سقراط به ما می‌گوید که باید چه‌طور با مطرود بودن مقابله کرد؟
بخش دوم: اپیکور به ما می‌گوید که چه‌طور با کم‌پولی می‌توان از زندگی لذت برد؟
بخش سوم: سنکا به ما می‌گوید که چه‌طور در برابر ناکامی می‌توان به خود تسلی بخشید؟
بخش چهارم: مونتنی به ما می‌گوید که علم و خرد چیست؟
بخش پنجم: شوپنهاور به ما می‌گوید که چه‌طور می‌توان در مواجهه با شکست عشقی به خود تسلی بخشید؟
بخش ششم: نیچه به ما می‌گوید که چه‌طور سختی پلکانی برای رسیدن به آرامش خواهد شد؟

با خواندن این کتاب، درهای بسیاری برای مقابله با مشکلات زندگی برای انسان‌ها باز خواهد شد. درواقع این اثر با زبان ساده و فلسفی‌اش کمک بزرگی به مردم خواهد کرد.

تسلی بخشی‌های فلسفه

تسلی بخشی‌های فلسفه

ناشر : ققنوس
مترجم : عرفان ثابتی
قیمت : ۱۴۸,۵۰۰۱۶۵,۰۰۰ تومان

آشنایی مختصر با بخش‌های شش‌گانه‌ی تسلی بخشی‌های فلسفه

در قسمت‌های قبلی هم درمورد شش بخش کتاب گفته بودیم. آلن دوباتن با استفاده از نظرات شش فیلسوف معروف سعی بر این دارد تا راه‌کارهایی برای مقابله با معضلات و مشکلات مردم پیدا کند و به نوعی علم فلسفه را به زندگی روزمره‌ی انسان‌ها گره بزند. در ادامه نظرات هر فیلسوف که در قالب یک فصل در کتاب آورده شده است را به صورت مختصر بیان خواهیم کرد.

بخش اول: تسلی بخشی هنگام مطرود بودن

سقراط بر این باور است که اغلب افراد با نگرش سطحی نسبت به دیگران قضاوت می‌کنند. پس نمی‌توانند به پیچیدگی‌های زندگی خود احترام بگذارند. سقراط انسان‌ها را به عدم ترس از اعتماد و اطمینان دیگران تشویق می‌کند و معتقد است که در جهان انعطاف پذیر، استدلال‌های تثبیت شده نیز از قرن‌ها آشفتگی فکری ظاهر شده‌اند.

بخش دوم: تسلی بخشی در مواجهه با کم‌پولی

از نظر اپیکورِ لذت طلب، شاید رسیدن به خوش‌بختی سخت باشد اما مانع آن فقط مالی نیست و لازمه‌ی رسیدن به خوش‌بختی را در سه اصل دوستی، آزادی و تفکر می‌داند.

بخش سوم: تسلی بخشی در هنگام ناکامی

سنکا در کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه بر این باور است که هم‌واره باید منتظر اتفاقات باشید و این موضوع که چیز غیرممکنی وجود ندارد را در ذهن بپرورانید. در این صورت، حتما ناکامی و ناامیدی را هنگام اتفاقات از بین خواهید برد.

بخش چهارم: تسلی بخشی در هنگام ناتوانی

مونتنی در کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه بر این عقیده است که افراد باید حکمت را بیاموزند تا در برابر مسائل مختلف از خود ضعف نشان ندهند. مونتنی راهنمایی‌های لازم برای درمان ناکارآمدی ما را ارائه می‌دهد.

بخش پنجم: تسلی بخشی در هنگام شکست عشقی

شوپنهاور بر این موضوع تاکید دارد که عشق، یک مقوله حتمی در زندگی انسان‌ها است. حسن ادامه حیات و تولید مثل، سبب عشق در میان انسان‌ها خواهد شد.

بخش ششم: تسلی بخشی در مقابله با معضلات و مشکلات

نیچه معتقد است که راه رسیدن به آرامش در زندگی، تحمل درد و رنج است. او معتقد است که نباید از معضلات و مشکلات ترسید. نیچه می‌گوید: «دردی که مرا نکشد، قوی‌ترم خواهد ساخت»

با همه‌ی این تفاسیر اگر می‌خواهید برای مشکلات زندگی خود راه چاره‌ای بیابید، پیشنهاد می‌کنیم، کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه را تهیه کنید و مطالعه فرمایید.

دسته بندی شده در: