آزمون آیلتس(IELTS) مخفف International English Language Testing System می باشد. که ترجمه آن عبارت: سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است. آزمون آیلتس یک آزمون معتبر در سطح جهانی است.

یک آزمون دیگر در زمینه آزمون های زبان انگلیسی، آزمون تافل است که آزمونی آمریکایی است. برخی از داوطلبین در اینکه کدام آزمون را انتخاب کنند دچار سردرگمی می شوند اما باید دید که هدف مد نظر آنها چیست و چه دانشگاهی را برای ادامه تحصیل در نظر دارند.

آزمون آیلتس از طرف شورای فرهنگی بریتانیا، دانشگاه کمبریج انگلیس و مرکز آیلتس استرالیا انجام می شود. این آزمون به دو بخش جنرال وآکادمیک قابل تقسیم بندی است و دانشگاه های کشورهای  کانادا، آمریکا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان آن را معتبر می دانند و همچنین کشورهای فوق الذکر آزمون آیلتس را برای مهاجرت به این کشور ضروری می دانند. آزمون آیلتس در ۲۷۰ مرکز امتحانی  در ۱۱۰ کشور در جهان انجام می شود

 قسمت های مختلف آزمون آیلتس:

آزمون آیلتس شامل چهار قسمت است که شامل؛ نوشتاری، گفتاری، خواندن، شنیداری است که این بخش ها همان قسمت های اصلی یک زبان است و فراگرفتن آنها الزامی است. در ادامه به تشریح آنها می پردازیم.

مهارت خواندن آزمون آیلتس:

مهارت خواندن آزمون آیلتس در دو بخش آزمون های جنرال و آکادمیک به صورت های مختلف برگزار می شود.

۱- مهارت خواندن در آزمون جنرال:

شامل ۴۰ سوال و زمان مورد نیاز آن ۶۰ دقیقه است. دفترچه شامل متون که دربردارنده ۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰ کلمه است که داوطلب باید آن را دقیق مطالعه کند. مهارت خواندن آزمون آیلتس برخلاف مهارت شنیداری آن، زمان اضافه ای برای انتقال دادن پاسخ ها به پاسخنامه داده نمی شود.

متنی که برای این بخش آزمون وجود دارند، متن هایی غیر تخصصی هستند و از مجلات و روزنامه ها و  کتاب های عمومی انتخاب می شوند. متن های انتخابی در بخش آزمون خواندن به ۳ بخش تقسیم می شود:

  1. متنی در مورد امور اجتماعی و روزمره
  2. متنی در مورد نیازمندی های رفاهی و جزوه های آموزشی
  3. متنی طولانی با یک موضوع عمومی

۲- مهارت خواندن در آزمون آکادمیک:

۴۰ سوال و زمان ۶۰ دقیقه است. مانند آزمون جنرال زمان اضافه ای برای انتقال جواب ها به پاسخنامه در نظر گرفته نشده است. متن های استفاده شده مانند آزمون جنرال از مجلات و کتاب ها است و مخاطبان آن نیز غیر متخصص هستند.

متن های انتخاب شده اکثرا علمی هستند. یکی از سه متنی که در این آزمون می آید حداقل جنبه نوشتاری استدلالی دارند. متن هایی که  در این آزمون می آید اگر تا حدودی تخصصی باشند لغت نامه ای به همراه آن وجود دارد.

مهارت نوشتاری آزمون آیلتس:

مهارت نوشتاری آزمون آیلتس در دو آزمون آن یعنی جنرال و آکادمیک به شکل های مختلف برگزار می شود.

 ۱- مهارت نوشتاری در آزمون جنرال:

زمان در نظر گرفته شده ۶۰ دقیقه است. دو موضوع می دهند و باید برای آنها متن نوشت که موضوع اول ((Task 1 شما باید نامه ای را برای یک شخص فرضی و خیالی بنویسید که مسئله ای و یا مشکلی را برایش توضیح دهید. این نامه باید در حداقل ۱۵۰ کلمه نوشته شده باشد و زمان مورد نیاز برای آن ۲۰ دقیقه کافی است.

موضوع دوم (۲ Task) با این محوریت است که شما باید نظر خود را نسبت به یک موضوع یا مسئله بیان کنید که در واقع باید مخالف بودن خود یا موافق بود خود را با آن اعلام کنید و اگر متن شما کمتر از ۲۵۰ کلمه داشت از آن نمره کسر خواهد شد و زمان مورد نیاز برای آن ۴۰ دقیقه است.

۲- مهارت نوشتاری در آزمون آکادمیک :

زمان ۶۰ دقیقه است. راجع به دو موضوع باید متن بنویسید

 در موضوع اول(۱Task ) جدولی به شما داده می شود البته می تواند نمودار هم باشد  که از شما می خواهند با توجه به آن جدول یا نمودار توضیحاتی دهید  که باید ۱۵۰ کلمه داشته باشد و در ۲۰ دقیقه به اتمام برسد.

 موضوع دوم ((Task 2 مانند ۲Task  آزمون جنرال است و همان زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به آن کافی است.

مهارت گفتاری آزمون آیلتس:

 مدت زمان  امتحان برای مهارت گفتاری آزمون آیلتس ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. که این امتحان به صورت گفتاری و حضوری می باشد. این بخش از آزمون شامل ۳ قسمت می شود:

  1. قسمت اول ۴ تا ۵ دقیقه است و داوطلب باید به سوالات عمومی و خصوصی پاسخ دهد. این سوالات شامل مواردی چون شغل، محل زندگی، وضع خانوادگی و علایق شخص داوطلب است.
  2. در قسمت دوم  داوطلب باید در مورد یک موضوع خاص که به او می دهند در مدت زمان ۲ دقیقه صحبت کند البته قبل از آن فرصت اندکی در حد یک دقیقه به او می دهند که در مورد آن موضوع فکر کند و پس از پایان فکر کردن یک یا دو سوال به او داده می شود که در مورد آن موضوع است و باید به آن سوالات پاسخ داده شود و داوطلب بتواند صحبت خود را در آن موضوع یا پرسش آن به  دو دقیقه برساند.
  3. قسمت سوم در مورد همان بخش دوم است ولی به صورت تفصیلی تر است و داوطلب باید ۴ تا ۵ دقیقه در مورد همان موضوع با مصاحبه کننده گفتگو نماید

با مطالعه می توان مهارت گفتاری آزمون آیلتس را به خوبی پشت سر گذاشت و نمره قابل قبولی از این بخش کسب نمود.

مهارت شنیداری آزمون آیلتس:

در بخش مربوط به  مهارت شنیداری آزمون آیلتس  باید به موارد زیر توجه نمود:

. زمان مورد نیاز برای آزمون در این بخش در حدود ۳۰ دقیقه است و تعداد سوالات ۴۰ سوال است که در واقع در ۴ بخش تقسیم بندی شده است. فایل صوتی مربوط به این بخش را  فقط یک بار می توان شنید. قبل از پخش شدن فایل صوتی باید سوال ها  را به خوبی با خود مرور نمایید و پس از پایان هر بخش می توانید پاسخ های خود را مرور نمایید

بعد از اتمام پخش فایل صوتی ۱۰ دقیقه زمان دارید که پاسخ های خود را به پاسخنامه انتقال دهید. این ۴ بخش از سوالات شامل موارد زیر می باشد:

دو بخش از این بخش ها شامل موضوعات اجتماعی است که گفتگوی دو یا چند نفر است و دو بخش دیگر شامل موضوعات دانشگاهی است که می تواند گفتگوی میان چهار نفر و یا یک کنفرانس باشد.

  تفاوت های آزمون های جنرال و آکادمیک آیلتس:

تفاوت این دو آزمون با توجه به هدف داوطلب  می باشد یعنی اینکه اگر هدف مهاجرت کاری یا غیر تحصیلی باشد مدرک آیلتس آکادمیک مورد نیاز است و اگر مهاجرت  تحصیلی است به مدرک آیلتس جنرال نیاز است. باید توجه داشت این دو نوع آزمون آیلتس در واقع چهار بخش اصلی آزمون را دارا هستند و فقط تفاوت های اندکی با هم دارند و همچنین در میزان سختی آزمون و معیار برای نمره دهی با هم تفاوت دارند.

آزمون آیلتس و نمره دهی به آن:

تراز و نمره بندی آزمون آیلتس از ۰ تا ۹ است. این آزمون به این صورت نیست که حتما یک نمره ای را به عنوان نمره قبولی برای آن تعیین نمود اما به طور کلی نمره  ۵ متوسط است و از نمره ۶ به بالا خوب می باشد. برخی از دانشگاه ها چون دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد و هاروارد نمره بالای ۷ را معیار قبولی می دانند. در واقع نمره کلی آزمون آیلتس یا میانگین گرفتن از نمره هر ۴ مهارت اصلی این آزمون است. البته در کارنامه آزمون نمره هر یک از این چهار بخش به صورت مجزا وجود دارد.

قابل توجه است که هر دانشگاهی معیار خود را برای تعیین نمره قبولی آزمون آیلتس دارد ولی اکثریت دانشگاه ها نمره ۶.۵ به بالا را مد نظر دارند که برای کسب این نمره نمره هر ۴ بخش آن باید بالای ۶ باشد و اگر کشوری معیار قبولی را نمره ۷ بداند پس در این صورت نمره هر ۴ بخش باید بالای ۷ باشد که کشور کانادا به این صورت عمل می کند.  

زمان برگزاری آزمون آیلتس:

امروزه آزمون آیلتس در چند مرکز اصلی آزمون آیلتس در ایران برگزار می شود که می توان به سایت سازمان سنجش مراجعه کرد و از مراکز برگزار کننده این آزمون در سطح کشور مطلع شد. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد آزمون آیلتس می توان به سایت سنجش مراجعه نمود و تاریخ های برگزاری آن را مشاهده کرد. البته بهتر است که شما از طریق همین سایت، سایت مراکز معتبر برگزار کننده آزمون آیلتس را بیابید چرا که این آزمون در ماه چند بار تشکیل می شود و با مراجعه به سایت اصلی هر یک از این مراکز می توانید انتخابی دقیق تر داشته باشید. تاریخ های برگزاری آزمون و جنرال بودن و آکادمیک بودن آن را می توان از طریق همین سایت های اصلی هر مرکز متوجه شد.

آزمون آیلتس در هر سه بخش به صورت کتبی در یک روز انجام می شود یعنی مهارت های شنیداری، نوشتاری، خواندن. آزمون مهارت گفتاری نیز می تواند در روز قبل از آزمون کتبی یا ۷ روز بعد از آزمون برگزار شود.

غیبت در این آزمون به معنای از دست دادن آن است بنابراین هیچ گونه مبلغی به داوطلب عودت نمی شود. ولی اگر حوادثی پیش بینی نشده اتفاق بیفتد که داوطلب بداند می تواند زودتر به مرکز آزمون خود اطلاع دهد که آن هم بستگی به قوانین آزمون دارد که بتوانند تایید کنند یا نتوانند در صورت تایید شدن زمان آزمون جابجا می شود و البته جریمه ای نیز به میزان ۲۵ درصد در نظر گرفته خواهد شد

قیمت آزمون آیلتس

از چندی پیش به دلیل نوسانات دلار و ارزهای خارجی هزینه شرکت کردن در آزمون آیلتس هم متعاقبا دچار نوسان شده است. آخرین قیمت اعلام شده برای آن در نوامبر ۲۰۱۸، مبلغ ۲۷.۹۵۰.۰۰۰ ریال است و این مبلغ برای آزمون های جنرال و آکادمیک یکسان است.

شما می‌توانید تمامی کتاب‌های مربوط به آزمون آیلتس را در صفحه آزمون آیلتس کتابچی ببنید.

دسته بندی شده در: