در دنیای سرگرمی، چه در سینما و تلویزیون و چه در ادبیات، ژانر تخیلی، یکی از ژانرهای پرطرفدار و پرفروش است. جایزه‌یHugo Award با هدف تقدیر از نویسندگانی که هرساله قدم موثری در پیشرفت این ژانر برداشته‎اند و توانسته‌اند با رمان و داستان‌های خود، نظر منتقدین و مخاطبان خود را جلب نمایند، اهدا می‌شود. با ما برای بررسی مراسم جایزه‌ی Hugo Award و جوایز آن هم‌راه باشید.

مراسم جایزه‌ی Hugo Award

جایزه‌ی هوگو اوارد یا جایزه‌ی بهترین کتاب تخیلی، هر ساله به رمان‌های ژانر فانتزی و تخیلی که یک‌سال قبل از برگزاری مراسم به چاپ رسیده‌اند، تعلق می‌گیرد. امروزه جایزه‌ی Hugo Award، از دید انجمن‌ها و مجلات معتبر ادبی آمریکایی نظیر «Weird» و «Los Angeles Times» یکی از ارزش‌مندترین و معتبرترین جوایز در بخش ادبیات فانتزی به شمار می‌رود.

تا سال ۱۹۹۵ نام این مراسم، «Science Fiction Achievement Awards» بود، تا این‌که به نشانه‌ی احترام به اولین بنیان‌گذار نخستین مجله‌ی علمی–تخیلی، «هوگو گرنزبک» که خالق «داستان‌های شگفت انگیز» است، این نام به جایزه‌ی Hugo Award تغییر نام داد. از سال ۱۹۵۳ تا امروز نیز، جایزه‌ی Hugo Award به بخش‌های مختلفی در ادبیات تخیلی تعلق می‌گیرد. این بخش‌ها تنها شامل کتاب نیستند، بلکه شامل جوایزی برای آثار نمایشی نیز می‌شوند.

معرفی انواع جایزه‌ی Hugo Award

برندگان جایزه‌ی Hugo Award در بخش‌های مختلف این مراسم شرکت می‌کنند که شامل موارد زیر است:

Best Novel

تمامی داستان‌هایی که بیش از ۴۰۰۰۰ کلمه یا بیش‌تر از آن داشته باشند، در این بخش قرار می‌گیرند.

Best Novella

تمامی داستان‌هایی که کلمات آن بین ۱۷۵۰۰ و ۴۰۰۰۰ باشند، در این بخش قرار می‌گیرند.

Best Novelette

تمامی داستان‌هایی که کلمات آن بین ۷۵۰۰ و ۱۷۵۰۰ باشند، در این بخش قرار می‌گیرند.

Best Short Story

تمامی داستان‌هایی که کمتر از ۱۷۵۰۰ کلمه داشته باشند، در این بخش قرار می‌گیرند.

این جایزه به عناوینی که برای اولین بار قبل از اجرای مراسم Hugo Award ، به چاپ رسیده‌اند یا ویرایش شده‌اند و آثار علمی–تخیلی فانتزی یا «Fandom» به شمار می‌روند و در لیست موارد زیر قرار می گیرند، اهدا می‌شود:

  • مجموعه‌ی کتب هنری
  • آثار نقد ادبی
  • کتاب‌هایی که امروزه از آنان فیلم یا سریالی اقتباس شده است. البته به شرطی که در زمینه‌ی دیگری در این مراسم، کاندید نشده باشند.

در این قسمت، اگر کتابی غیرداستانی باشد، در بخش یا گروه غیرداستانی قرار می‌گیرد. اگر هم داستانی باشد، قبل از دسته‌بندی شدن در گروه داستانی، ابتدا باید برای کاندیدی از جنبه‌های مختلف نظیر تصویر و عناصر داستان، مورد بررسی قرار گیرد.

Best Graphic Story

تمامی داستان‎های کمیک که در ژانر علمی تخیلی نوشته شده یا رمان‌هایی که گرافیکی هستند. همین‌طور آثاری که «Web Comic» خوانده می‌شوند.

Best Dramatic Presentation (Long Form)

این جایزه در زمینه‌ی رسانه، نظیر بازی رایانه‌ای، فیلم، تلویزیون، تئاتر و موسیقی اهدا می‌شود. این آثار باید در طول سرگرمی حداقل ۹۰ دقیقه باشند (بدون احتساب تبلیغات درون رسانه‌ای).

Best Dramatic Presentation (Short Form)

این جایزه در زمینه‌ی رسانه نظیر بازی رایانه‌ای، فیلم، تلویزیون، تئاتر و موسیقی اهدا خواهد شد. این آثار باید در طول سرگرمی حداکثر ۹۰ دقیقه باشند (بدون احتساب تبلیغات درون رسانه‌ای).

Best Editor (Long Form)

این جایزه مشابه جایزه پولیتزر در جایزه‌ی کتاب ملی آمریکاست. جایزه‌ی Hugo Award به واسطه‌ی قدردانی از یک عمر فعالیت هنری ویراستارانی که در زمینه‌ی ادبیات فانتزی و تخیلی، با بیش از چهار رمان طولانی (منظور رمان‌هایی است که در بخش Best Novel قرار می گیرند) سابقه‌ی کار دارند، تعلق می‌گیرد. آثار تحلیل شده از این افراد باید مجموعه‌ی داستان یا آنتولوژی باشد.

Best Editor (Short Form)

جایزه‌ی Hugo Award در این بخش، مشابه بخش قبلی است. با این تفاوت که حداقل رمان‌های این اشخاص باید چهار آنتولوژی، مجله یا مجموعه‌ی داستانی باشد.

Best Professional Artist

این افراد همان‌طور که از نام‌شان پیداست، در این قسمت به واسطه‌ی قضاوت کلی در مورد تمام آثارشان، نامزد شده‌اند.

Best Fancast

هرگونه آثار در بخش صوتی–تصویری، غیرحرفه‌ای که حداقل چهار قسمت از آن در سال قبل از اجرای مراسم منتشر شده است، نامزد دریافت جایزه‌ی این بخش خواهد شد.

Best Fanzine

اگر اثری در بخش Fancast نتوانست کاندید دریافت جایزه شود، در صورتی که یکی از چهار اثر در سال واجد‌الشرایط مراسم منتشر شده باشد، نامزد دریافت جایزه‌ی این بخش خواهد شد.

Best Semiprozine

این بخش مربوط به سریال‌های علمی – تخیلی است و باید کاندیدای هر عنوان، یعنی پخش کننده‌ی سریال، حداقل چهار قسمت از مجموعه‌ی خود را در سال قبل از شروع اجرای مراسم پخش کرده باشد.

Best Fan Writer

هیچ عنوان و نشریه‌ای که حرفه‌ای باشد در این دسته قرار نمی‌گیرد. آثاری که به این دسته تعلق خواهد گرفت شامل: کارهای ادبی در وبلاگ‌ها، «BBSs» و… هستند و می‌توانند کاندیدای دریافت جایزه‌ی Hugo Award شوند.

Best Fan Artist

تفاوت این بخش با بخش قبلی، تنها در نحوه‌ی انتشار آثار است. کارهایی که در محافل هنری و مراکز عمومی منتشر شده است، در این بخش قرار می‌گیرند.

معرفی پرافتخارترین و برجسته‌ترین برندگان جایزه‌ی Hugo Award

شاید «جورج آر آر مارتین» را تنها با اثر ادبی معروفش «نغمه یخ و آتش» و سریال محبوب اقتباس شده از این اثر، «Game of Thrones» بشناسید. اما او یک نویسنده‌ی پرافتخار در کسب جوایز Hugo Award است. مارتین آثار ارزنده‌ای در بخش ادبیات علمی–تخیلی به رشته‌ی تحریر درآورده است. آثاری که توانستند جایزه‌ی Hugo Award را برای او به ارمغان بیاورند یا او را نامزد دریافت این جایزه کنند. این عناوین شامل موارد زیر هستند:

  • رمان «نغمه‌ای برا لی» در سال ۱۹۷۴
  • رمان «پادشاهان شنی» در سال ۱۹۷۹
  • رمان «ره‌روان شب» در سال ۱۹۸۲
  • رمان «خون اژدها» در سال ۱۹۹۷
  • نامزد جایزه‌ی هوگو در بخش بهترین رمان در سال ۲۰۰۶
  • نامزد جایزه‌ی هوگو در بخش بهترین رمان در سال ۲۰۱۲

به جز مارتین، شخصیت‌های برجسته‌ی دیگری در تاریخ جایزه بهترین کتاب تخیلی هوگو معرفی شده‌اند. اشخاصی که خواندن کتاب‌های‌شان تا به امروز، یکی از بزرگ‌ترین سرگرمی‌های تاریخ ادبیات فانتزی و تخیلی بوده است. در پایان به چند نمونه از این آثار اشاره می‌کنیم:

  • «جنگ ابدیت» اثر «جو هالدمان»    
  • «حیاط خلوت بزرگ» اثر «کلیفورد سیماک»
  • «خانه داغ» اثر «برایان الدیس»
  • «فرزند خونی» اثر «اکتاویا باتلر»
  • «فصل پنجم» اثر «ان کی جمیسیون»
  • «خاموشی» اثر «کانی ویلیس»
  • «کی­رینایاگا» اثر «مایک رسنیک»
  • «خراب‌کاری بزرگ» اثر «استفن کینگ»
  •  

دسته بندی شده در:

برچسب ها: