زمانی که با افراد موفق در حوزه‌ی کسب و کار در مورد فعالیت‌های اوقات فراغت‌شان صحبت کنید، حتما به مطالعه و کتاب‌خوانی خواهید رسید. بنابراین در این متن سعی می‌کنیم به معرفی کتاب از نظر چند تن از آن‌ها بپردازیم. بسیاری از افراد معروف در حوزه‌های تکنولوژِی و حوزه‌های دیگر، بیش‌تر اوقات فراغت خود را به مطالعه اختصاص می‌دهند.

مطالعه درمورد توسعه‌ی کسب و کار خود، شکل‌دهی به طرز تفکرات و پاسخ به سوالات درونی خود و کسب ایده‌هایی جدید؛ به بیان دیگر می‌توان گفت الهام‌بخش بسیاری از این افراد، کتاب‌هایی بوده‌اند که سبب شعله‌ور شدن جرقه‌هایی از نبوغ و استعدادشان شده است. یا به نحوی دیگر آن‌ها را در اجرایی کردن ایده‌های‌شان یاری کرده‌ است.

معرفی کتاب سرمایه‌گذاری هوش‌مند توسط وارن بافت، مدیرعامل شایر هاتاوی

وارن بافت یکی از معروف‌ترین سرمایه‌داران آمریکایی است. کسی که به خاطر مدیریت شرکت برکشایر هاتاوی به عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن پیشین میلادی شناخته می‌شود. او در سال ۲۰۰۸ به عنوان ثروت‌مندترین فرد جهان تبدیل شد. وارن بافت عنوان کرده بود که در سنین جوانی شروع به مطالعه‌ی کتاب سرمایه‌گذاری هوش‌مند کرده است. این کتاب نوشته‌ی بنجامین گراهام یکی از موفق‌ترین نام‌های حوزه‌ی بورس در سال های ۱۹۶۰ میلادی و پس از آن است.

با مطالعه‌ی این کتاب، وارن بافت توانست ساختار ذهنی و طرز فکر خود را جهت‌دهی نماید. طبق گفته‌ی او، افراد موفق در سرمایه‌گذاری نیازی به بهره‌ی هوشی فوق‌العاده و یا قدرت‌های ماوراء در پیش‌بینی مسائل ندارند. چیزی که این افراد را از بقیه متمایز می‌نماید، یک ساختار و چارچوب فکری برای تصمیم‌گیری به موقع و درست است.

در صورتی که می‌خواهید، راه و روش تصمیم‌گیری درست را بدانید، پیش‌نهاد وارن بافت را در اولویت مطالعات خود قرار دهید.

بیل گیتس، موسس مایکروسافت و کتاب ماجرا‌های کسب و کار

کم‌تر کسی را پیدا می‌کنید که نام بیل گیتس را نشنیده باشد. او موسس مایکروسافت و ثروت‌مند ترین مرد دنیا تا سال ۲۰۱۷ است. او هم اکنون نیز یکی از سهام‌داران عمده‌ی مایکروسافت، غول نرم‌افزاری دنیاست. شاید بتوانیم راز موفقیت بیل گیتس را در مطالعات فراوان در حوزه‌های گوناگون بدانیم. بیل گیتس در معرفی کتاب ماجراهای کسب و کار، دوازده قصه‌ی کلاسیک از دنیای وال‌استریت اثری از جان بروکس عنوان می‌کند زمانی یک کسب و کار موفق خواهید داشت که در ایجاد پایه‌های اولیه‌ی آن به استوار بودن و تحکیم آن توجه داشته باشید. این مورد در کنار توجه به زمان می‌تواند سبب پیش‌رفت سریع و توسعه‌ی کسب و کار شود.

کتاب معرفی شده توسط بیل گیتس، می‌تواند منبعی برای آشنایی با این اصول برای صاحبان کسب و کار باشد. او در معرفی این کتاب عنوان می‌نماید که زمانی برنامه‌ی دقیق و پیش‌بینی شده‌ی شما می‌تواند به درستی انجام شود که عامل انسانی در آن دخیل باشد. بدون این فاکتور، هیچ‌کدام از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها معنی نخواهد داشت. هم‌چنین در روی جلد این کتاب، می‌توانید جمله‌ای از بیل گیتس را ببینید که جان بروکس را به عنوان یک نویسنده‌ی حوزه‌ی کسب و کارِ باورنکردنی معرفی می‌کند.

جف بزوس، مدیرعامل آمازون و کتاب بازمانده‌ی روز، اثر کازوئو ایشی‌گورو

در مصاحبه‌ای که با جف بزوس، مدیرعامل آمازون و ثروت‌مندترین مرد دنیا انجام شد، از وی خواسته شد تا الهام‌بخش‌ترین و بهترین کتابی که مطالعه کرده را معرفی کند. برخلاف انتظار، معرفی کتاب توسط او درباره‌ی جنگ و وطن‌پرستی بود و نه کسب و کار و سود! جف بزوس در توصیف این کتاب می‌گوید:

هرگز تصور نمی‌کردم رمانی وجود داشته باشد که از هر نظر کامل باشد. اما کتاب بازمانده‌ی روز کتاب کاملی است که دست‌آورد‌های غیرممکن را به تصویر می‌کشد.

معرفی کتاب برآمدن پول: تاریخ مالی جهان توسط مدیرعامل کوکاکولا

کوکاکولا شاید معروف‌ترین برند نوشیدنی در دنیا باشد که نشان‌دهنده‌ی موفقیت مدیریت آن است. مدیریت کوکاکولا برعهده‌ی موتار کنت است. او در جایی عنوان کرده که مشاهدات اقتصادی کتاب برآمدن پول از نایل فرگوسن را بسیار می‌پسندد. این کتاب نقش پول و تاریخ مالی جهان را از زمان‌های بسیار دور تا به امروز مورد بررسی قرار داده است.

مارک زاکربرگ و کتاب انه اید نوشته‌ی ویرژیل

مارک زاکربرگ را می‌توان موثرترین شخصیت در شکل‌گیری و تکامل فضای مجازی اجتماعی دانست. او صاحب فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ است. اما معرفی کتاب انه اید ربطی به کسب و کار مارک زاکربرگ ندارد و از این حیث او را می‌توان شبیه جف بزوس دانست. این کتاب، راوی داستان انه وید  یکی از پهلوانان ترواست که در زمان جنگ برپا شده توسط پدرش، همسرش را از دست می‌دهد. او سعی می‌کند با به دوش گرفتن آنشیز او را نجات دهد و پس از طی حوادثی خود را به ایتالیا برساند. این منظومه‌ از معدود موارد در این لیست معرفی کتاب است که به فارسی ترجمه شده و می‌توانید آن را به راحتی مطالعه نمایید.

انه‌اید

انه‌اید

نویسنده : م. ویرژیل
ناشر : مرکز
مترجم : میرجلال‌الدین کزازی
قیمت : ۳۱۵,۰۰۰۳۵۰,۰۰۰ تومان

معرفی کتاب اطلس شانه بالا انداخت توسط مدیرعامل اکسون موبیل

رکس تیلرسون به عنوان یکی از مدیران موفق در عرصه‌ی کسب و کار انرژی شناخته می‌شود. او کتاب مورد علاقه‌ی خود را اطلس شانه بالا انداخت از نویسنده‌ای به نام آین رند معرفی کرده است. تیلرسون هم‌واره از این اثر به عنوان کتابی تاثیرگذار یاد می‌کند. رمان نوشته شده توسط آین رند پادآرمان‌شهری را نشان می‌دهد که در آن ثروت‌مندان با به دست گرفتن مواضع قدرت، سعی دارند مقررات دولتی را زیر پا گذاشته و با از بین بردن صنایع حیاتی‌شان اختیارات‌شان را از آن‌ها سلب نمایند. مطمئنا معرفی کتاب اطلس شانه بالا انداخت توسط تیلرسون می‌تواند نشان‌دهنده‌ی زاویه‌ی دید متفاوت او نسب به آینده‌ی زمین باشد.

ریچارد جلفاند مدیرعامل آی‌مکس

در کتاب زندگی، نوشته‌ی کیت ریچارد و جیمز فاکس، زندگی گیتاریست گروه رولینگ شرح داده می‌شود. دلیل معرفی کتاب توسط جلفاند، زندگی جالب و انتخاب‌های کیت ریچارد در زندگی است. انتخاب‌هایی که سبب شده جلفاند به زندگی و راه‌هایی که پیش رویش قرار دارند، از زاویه‌های مختلف نگاه کرده و عواقب هر تصمیمی را درک نماید.

مدیرعامل شرکت zappos و معرفی رهبری قبله‌ای

تونی هیسه مدیرعامل شرکت و وب‌سایت فروش و خدمات آنلاین در معرفی کتاب‌های تاثیرگذار بر زندگی‌اش به کتاب رهبری قبیله ای نوشته‌ی دیو لوگان، جان کینگ و هلی فیشر رایت برای ساخت یک سازمان پررونق اشاره کرده است. او بیان نموده که چه‌گونه این کتاب با شرح کارهایی که انسان‌ها به صورت غریزی انجام می‌دهند، می‌تواند یک ساختار خوب برای ارتقای فرهنگ شرکت‌ها به وجود بیاورد. درحقیقت اغلب محتوای کتاب رهبری قبیله‌ای را رویکردهای انسان‌شناسی و بررسی چه‌گونگی شکل‌گرفتن گروه‌ها تشکیل می‌دهد.

معرفی کتاب کشتن مرغ مقلد نوشته‌ی هارپر لی

اپرا وینفری، مدیرعامل اون نتورک می‌گوید زمان کودکی خود را با داستان‌های قدیمی هارپر لی گذرانده است. به گفته‌ی او زمانی که کلاس هشتم بود، اکثر اوقات فراغت خود را به مطالعه‌ی کتاب اختصاص می داد. وینفری زمانی که در مدرسه حضور داشت اغلب با دوستانش در مورد داستان این کتاب صحبت می‌کرد. او اصرار داشت که دوستانش نیز باید با این کتاب آشنا شوند. اپرا وینفری بعدها و تحت تاثیر این کتاب اقدام به تشکیل یک باشگاه کتاب نمود.

دسته بندی شده در: