تحلیل و بررسی کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران بر اساس چاپ ۱۳۹۷ می باشد. هدف از تالیف کتاب در مقدمه آن معلوم نشده است اما محتوایی که دارد نشان دهنده هدف آن یعنی عمق بخشیدن به مطالب و آموزش کامل و مفهومی موضوعات کتاب درسی می باشد.

کتاب در یک نگاه

در مقدمه کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران خواهیم دید که مسائل با طرح یک مساله آغاز شده اند و استفاده از مسائل کاربردی و سوالات مفهومی آن سبب شده است خواننده فهم عمیقی از مطالب داشته باشد. کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران چینشی بر اساس کتاب درسی پایه یازدهم ریاضی دارد و  لحن آن نیز رسمی می باشد.

درسنامه کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم

درسنامه کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم در اغلب موارد دارای یادآوری مطالبی از پایه دهم ریاضی یا مقدمه آن است. در واقع علاوه بر توضیحی که در اولین صفحه هر فصل آمده است و کاربردهای آن را در مهندسی و علوم مختلف ذکر کرده،  این مقدمه ذکر شده است، از این رو برای خواننده انگیزه آور خواهد بود. آموزش خودآموز را در بیشتر قسمت های کتاب خواهید دید. این جمله یعنی سعی بر این است که خود دانش آموز با مطالعه ای که انجام می دهد فرمول ها و قضایا را کشف کند و کتاب جنبه کمکی داشته باشد. به همین جهت است که اثبات فرمول ها و قضایا ذکر شده است و در مواردی اندک فرمول یا روابطی بدون اثبات که به شکل نکته هستند را خواهید دید،

به طور مثال جمع و ضرب و تفاضل ریشه های معادله درجه دوم که اثبات آنها بیان شده است. مثال های درسنامه به گونه ای است که مشخص خواهد کرد مخاطب خاصی را در نظر دارد. در بسیاری از موارد شروع مثال ها با گونه ای است که شکل اثباتی دارد و دارای پارامترهای ترسناک برای خواننده می باشد. این نوشته نشان دهنده این نیست که مثال های محاسباتی در کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران وجود ندارند  اما این که مثال ها با آن دسته شروع می شوند باعث بالا رفتن سطح کتاب شده است. تمرین و مثال ها تنوع خوبی دارند اما اگر تعداد بیشتر بود بهتر می شد، مخصوصا اگر در موضوعات مرتبط نگاهی به تنوع سوالات کنکوری نیز می شد.

هدف از تالیف کتاب

 با این مطالب متوجه خواهید شد که هدف از تالیف کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم، کنکور و امتحانات نهایی نیست بلکه به دنبال آموزش دقیقی می باشد. اگر دانش آموزان متوسط و بالاتر بتوانند در وقت کافی درسنامه کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران را بخوانند در آینده برای انواع آزمون  تشریحی و تستی آماده هستند و از آموزش بی نیاز می شوند و همین کافی است که برای دیدن انواع مختلف سوالات تستی و تشریحی مثال یا تست آن را حل کنند.

موضوع جالب دیگر در درسنامه کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران حجم مطالب آن است که در کتاب درسی وجود ندارد اما در درسنامه قرار دارند از جمله این موارد می توان به حل معادله درجه دوم به کمک دلتا اشاره کرد. این روش پیچیده نیست و مخاطب با خواندن آن متوجه این روش می شود اما از آنجا که در کتاب روش دیگری وجود دارد اصراری به حل مسائل به روش درسنامه نیست. دیگر موضوعات این چنینی تابع  Ln x، خوش تعریف بودن تابع، تعریف توابع سقف و کف می باشد. مورد دیگر وجود چند مورد نماد حد در فصل توابع نمایی و لگاریتمی است، در صورتی که در کتاب درسی آموزش حد بعد از توابع نمایی و لگاریتمی است، در ضمن حدهای نامتناهی در سال یازدهم آموزش داده نمی شود. اینکه مطالب با سطح بالاتر از سطح کتاب درسی آورده شود تا مطالب عمق داده شوند و دانش آموزان قوی جذب شوند، کار با ارزشی است اما بهتر بود مرز مطالب کتاب درسی مشخص تر باشد.

تست در کتاب آموزش مفهومی حسابان

 در کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران تست وجود ندارد اما تمرین های تشریحی به تعداد زیادی وجود دارد. این تمرین ها متنوع هستند و با گذاشتن وقت کافی برای حل آنها تسلط کامل تری روی مطلب پیدا می کنید. علاوه بر درسنامه نوع تمرین ها نیز حاکی از آن است که مخاطب دانش آموزان متوسط و بالاتر هستند. مانند مثال ها و تمرین های درسنامه، تمرین های اثباتی یا پارامتری نیز حجمی دارد که نسبت به کل آنها بیشتر است. این مدل تمرین ها را در شماره پایانی بیشتر می بینید. این نوع تمرین ها اگرچه ممکن است در آزمون های تستی و تشریحی سوال نشوند اما ورزشی برای مغز محسوب می شوند و همچنین فهم عمیقی در خواننده ایجاد می کند. همانطور که در مقدمه کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران ذکر شده است تمرین ها ترتیبی از آسان به سخت دارند. سطح پاسخنامه تمرین های تشریحی نیز با توجه به مخاطب کتاب بالا است و توضیح اضافه در آن وجود ندارد. اگر مخاطب درسنامه را به دقت بخواند در خواندن آنها بعید است که به مشکل بر بخورد

جمع بندی کتاب

کتاب آموزش مفهومی حسابان یازدهم مبتکران را می توانیم نسبتا حجیم بدانیم و لازم است تا خواننده آن را به شکلی منظم دنبال کند. این کتاب اولین منبع آموزشی برای دانش آموزان این درس می تواند باشد. استفاده از منبع مکمل دیگر برای آشنا شدن دانش آموز با سوالات تشریحی و تستی لازم است. دانش آموز می تواند با ورق زدن  کتاب درسی، آن دسته از مطالب که خارج از کتاب اند را پیدا کند  تا درگیر آن ها در امتحانات مدرسه نشود.

دسته بندی شده در: