کتاب «پرسش‌های چهارگزینه‌ای ریاضی ۲ تجربی» یا «تست ریاضی یازدهم تجربی» (چاپ ۱۴۰۰) نوشته‌ی «مهندس رسول محسنی‌منش»، «مهندس سروش موئینی» و «دکتر کوروش اسلامی» است که انتشارات خیلی سبز آن را به چاپ رسانده است. این کتاب با کاغذ سفید و مرغوب با استفاده از دو رنگ آبی و مشکی، در ۴۶۴ صفحه به چاپ رسیده است. بیان کتاب کاملاً رسمی است که در تمامی قسمت‌های کتاب از جمله درسنامه و پاسخنامه تشریحی، رعایت شده است.

سرفصل‌های ریاضی یازدهم تجربی و ارتباط آن با ریاضیات دهم و دوازدهم

فصل ۱ (هندسه تحلیلی و جبر): تنوع مطالب در این فصل نسبت به سایر فصل‌ها بیشتر است. ابتدا به مرور دستگاه مختصات و طرح چند مفهوم جدید می‌پردازد. سپس معادله و تابع درجه‌ی دوم را بررسی می‌کند. و در نهایت معادلات گویا و رادیکالی را می‌آورد.

فصل ۲ (هندسه): در این فصل هندسه و روش‌های ترسیمی بیان می‌شود. و رویکرد برخورد با مسائل هندسه آورده شده است.

فصل ۳ (تابع): این فصل در ادامه‌ی فصل پنجم ریاضی دهم است. و شما را با مطالب و مفاهیم دیگری از تابع آشنا می‌کند. در فصل اول ریاضی دوازدهم نیز مطالبی را درباره‌ی تابع می‌آموزید.

فصل ۴ (مثلثات): مثلثات هم مانند تابع در هر سه کتاب ریاضیات متوسطه‌ی دوم رشته تجربی وجود دارد. فصل دوم ریاضی دهم، فصل چهارم ریاضی یازدهم و فصل دوم ریاضی دوازدهم به مثلثات اختصاص یافته است.

فصل ۵ (توابع نمایی و لگاریتمی): این فصل دارای مفاهیم ساده‌ای درباره‌ی توابع نمایی و نیز توابع لگاریتمی و کاربردهای آن‌ها است؛ که فقط در کتاب یازدهم مورد بحث قرار گرفته است.

فصل ۶ (حد و پیوستگی): از اصلی‌ترین فصول یازدهم و حتی ریاضیات متوسطه‌ی دوم، بخش حد و محاسبه‌ی حد است. مقدماتی از حد را در کتاب یازدهم می‌خوانید و در فصل سوم ریاضی دوازدهم با مفهوم بی‌نهایت در حدگیری آشنا می‌شوید.

فصل ۷ (آمار و احتمال): این فصل در ادامه‌ی فصول ششم و هفتم ریاضی دهم است و در سال دوازدهم هم در فصل هفتم با عنوان «قانون احتمال کل» مورد بحث قرار می‌گیرد.

ساختار کلی کتاب

کتاب تست ریاضی یازدهم تجربی از انتشارات خیلی سبز، تک جلدی بوده و به ترتیب شامل بخش‌های زیر است:

  • درسنامه
  • پرسش‌های چهار گزینه‌ای (تست‌ها)
  • پاسخنامه تشریحی
  • پاسخنامه کلیدی

سرفصل‌ها، تعداد و نام درس‌های موجود در هر فصل دقیقاً مطابق با کتاب درسی است.

ریاضی یازدهم رشته تجربی تست خیلی سبز

ریاضی یازدهم رشته تجربی تست خیلی سبز

نویسنده : رسول محسنی منش
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۵۲,۰۰۰۴۴۰,۰۰۰ تومان

هر درس به چند قسمت تقسیم شده و برای هر بخش یک درسنامه‌ و بلافاصله تست‌های آن بخش آورده شده است. این روال برای همه‌ی درس‌ها صادق است. بعد از پایان هر فصل، پاسخ تشریحی آن گنجانده شده است. در صفحات پایانی کتاب نیز پاسخنامه کلیدی موجود است.

ویژگی درسنامه

همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، هر درس دارای چند درسنامه مجزا است که بلافاصله بعد از هر درسنامه، تست‌های مربوط به آن آمده است. این نوع طبقه‌بندی، روش خوبی برای رسیدن به تسلط بالاتر است؛ چرا که با حجم کمی از مطالب که درسنامه به دانش‌آموز، آموزش می‌دهد، از همان مطالب تست حل می‌کند و مطالب در ذهن دانش‌آموز تثبیت می‌شود.

درسنامه‌های این کتاب، ابتدا به تبیین مفاهیم می‌پردازد، با توضیحات لازم مفاهیم و مطالب را در ذهن دانش‌آموز تداعی می‌کند. سپس با ارائه‌ی مثال‌های متعددی در کادرهای آبی رنگ، روش حل سؤالات را نیز به دانش‌آموز می‌آموزد. درسنامه‌های کتاب را اگر خودآموز معرفی کنیم، نه ۱۰۰ درصد حرف درستی زده‌ایم نه غلط. از این جهت که مفاهیم درسنامه‌های این کتاب را دانش‌آموزانی می‌توانند بفهمند که از پیش‌زمینه‌ای هرچند مختصر برخوردار باشند. اما دانش‌آموزی که قبل از مطالعه‌ی این کتاب، از کلاس یا کتابی استفاده نکرده باشد، یحتمل چیزی دست‌گیرش نخواهد شد. بنابراین دانش‌آموزان قبل از مطالعه‌ی این کتاب، حتماً باید پیش‌زمینه‌ای داشته باشند و همان اول کار، سراغ این کتاب نیایند.

ویژگی تست‌ها

ابتدا تعداد تست‌ها را به تفکیک درس و  فصل در جدول زیر ببینید:

تست‌های این کتاب، سطحی متوسط رو به بالا دارد. البته سؤالات ساده نیز در آن یافت می‌شود که تعدادشان خیلی کم است. سؤالات هر مبحث از ساده شروع شده و با سؤالات دشوار و بسیار دشوار به پایان می‌رسد، به‌طوری که آخرین سؤالات هر قسمت، با علامت جرقه، نشان‌دار شده‌اند. این سؤالات از سطح بسیار بالاتری نسبت به سایر تست‌ها برخوردار است و برای زورآزمایی دانش‌آموزان با سطح علمی بالاتر طراحی شده‌اند. اگر دانش‌آموزی در حل این تست‌ها به مشکل برخورد، جای نگرانی نیست.

تست‌های این کتاب از سؤالات کنکور سال‌های اخیر، آزمون‌های کانون فرهنگی آموزش (قلم‌‌‌‌چی) است. همچنین برای پوشش مناسب تمرینات کتاب درسی، آن‌ها را به صورت تست درآورده و در کتاب با ذکر نام کتاب درسی در کنار سؤال، گنجانده است. در هر قسمت، تعداد نسبتاً زیادی سؤال تألیفی می‌بینیم که مؤلفین برای تکمیل کردن تست‌ها و آشنایی دانش‌آموزان با هر تیپ تستی، آن‌ها را در این کتاب آورده‌اند.

ویژگی پاسخنامه تشریحی

پاسخنامه تشریحی کتاب تست ریاضی یازدهم تجربی خیلی سبز، در مجموع پاسخنامه‌ی قابل قبول و کاملی است. از ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توضیحات هر سؤال، به اندازه‌ای است که دانش‌آموز متوجه روش حل سؤال بشود.
  • بررسی سایر گزینه‌ها در سؤالاتی که نویسندگان بررسی گزینه‌ها را لازم دانسته‌اند.
  • استفاده از راه‌حل‌های دوم و سوم در برخی سؤالات، که عمدتاً راه اول تشریحی و طولانی است و راه حل‌های بعدی تستی و کوتاه هستند.
  • یکی از سریع‌ترین و بی‌دردسرترین روش‌های حل در برخی از سؤالات ریاضی، عددگذاری است. این روش به طور کامل در این کتاب توضیح داده شده است. علامت چتر در پاسخنامه، نشانگر همین موضوع است.
  • در سؤالاتی که نیاز به تذکر و نکته‌ای بوده، در پاسخنامه با علامت مخصوص، که در مقدمه نیز این نماد توضیح داده شده است، نکات لازم بیان شده‌اند.
  • شکل‌های واضح در بخش‌هایی مانند هندسه تحلیلی، هندسه و تابع که شکل از ملزومات سؤال است، از ویژگی‌های مثبت این کتاب به شمار می‌رود.

ویژگی پاسخنامه کلیدی

صفحات ۴۵۹ تا ۴۶۴ که آخرین صفحات کتاب تست ریاضی یازدهم تجربی خیلی سبز هستند، پاسخنامه کلیدی تمامی تست‌های موجود در کتاب، به تفکیک فصل است. طراحی این قسمت به گونه‌ای است که خطای دید در یافتن شماره گزینه صحیح را به حداقل می‌رساند.

چند پیشنهاد

  • سعی کنید تمامی تست‌های این کتاب را بررسی کنید، و حین این عمل، دو کار را برای مرورهایی بعدی انجام دهید. اولین کار، علامت‌دار کردن تست‌های خوب و نکته‌دار است. این کتاب چنین آیتمی را در نظر نگرفته است. پس خودتان باید آن را فراهم کنید. کار دوم هم خلاصه نویسی است. با انجام این کارها، برای مرور ابتدا خلاصه‌ها را مطالعه می‌کنید سپس به حل تست‌هایی که خودتان علامت زده‌اید می‌پردازید.
  • همانطور که پیش‌تر بیان شد، دانش‌آموزان ضعیف‌تر، بدون پیش‌زمینه نباید به این کتاب مراجعه کنند. این دانش‌آموزان بهتر است ابتدا کتاب‌ «ماجرای من و درسام» و یا کتاب «آموزش شگفت‌انگیز» (هر دو کتاب از انتشارات خیلی سبز هستند) که بیشتر محوریت تشریحی دارند را مطالعه کنند. سپس برای تمرین بیشتر و حل تست به مطالعه و بررسی این کتاب بپردازند.
  • دانش‌آموزان کنکوری هم می‌توانند از کتاب تست ریاضی یازدهم تجربی خیلی سبز استفاده کنند؛ اما بهتر است از کتاب «دو جلدی ریاضیات جامع تجربی خیلی سبز» که شامل ریاضیات دهم و دوازدهم نیز هست، استفاده کنند.