کتاب «فیزیک یازدهم تجربی تست» یا «پرسش‌های چهار گزینه‌ای فیزک ۲ تجربی» از جمله کتاب‌های فیزیک انتشارات خیلی سبز است. که برای دانش‌آموزان یازدهم تجربی به چاپ رسیده است. این کتاب نوشته‌ی رضا سبز میدانی، نوید شاهی و ایمان سلیمان‌زاده است. که از مولفان کتاب‌های فیزیک انتشارات خیلی سبز هستند.

این کتاب با رویکردی کاملاً تستی، برای آماده کردن دانش‌آموزان یازدهم تجربی در آزمون‌های آزمایشی به تحریر درآمده است. البته دانش‌آموزان کنکوری نیز می‌توانند از این کتاب بهره‌ی لازم را ببرند. (هرچند بهتر است دانش‌آموزان کنکوری، از کتاب فیزیک جامع تجربی نوشته‌ی «محسن توانا» یا کتاب فیزیک پایه تجربی تست انتشارات خیلی سبز استفاده کنند.)

ساختار و مشخصات کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست خیلی سبز ‌

این کتاب از ۵ بخش اصلی تشکیل شده است، که به ترتیب عبارت‌اند از:

  • درسنامه
  • تست
  • آزمون‌های جامع
  • پاسخنامه تشریحی
  • پاسخنامه کلیدی

در این کتاب هر فصل به چند بخش تقسیم می‌شود. برای هر بخش درسنامه و تست‌های جداگانه در نظر گرفته شده است. این ویژگی برای دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند، بسیار کاربردی است.

درسنامه

درسنامه‌های این کتاب بسیار جامع و کامل است. و درباره‌ی خودآموز بودن آن می‌توان نظر مثبتی داد. درسنامه‌های هر بخش هم به چند عنوان تقسیم شده است. جالب‌تر اینکه در هر عنوان از درسنامه، شماره‌ی تست‌های مربوط به آن قسمت آمده است. درسنامه‌ها شامل جداول و کادرهای زیادی برای مشخص کردن نکات و مفاهیم مهم است.

یک ویژگی خیلی خوب درسنامه، ارائه‌ی روش حل سوالات به صورت گام‌به‌گام است. گام‌های رسیدن به پاسخ را در تیپ تست‌های مختلف به ترتیب توضیح داده است. برای درک بهتر گام‌های ارائه شده برای رسیدن به پاسخ، مثال‌های زیادی نیز در درسنامه وجود دارد. که با گام‌های توضیح داده شده، حل شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های این درسنامه می‌توان به داشتن مجموعه نکات اشاره کرد. نکات مهم و سوال‌خیز هر قسمت مشخص شده‌اند.

تیتری با عنوان «حواستون باشه! » می‌بینیم که شامل نکات ظریفی است که معمولاً از چشم دانش‌آموزان پنهان می‌ماند. در مواردی هم که نیاز به مطالب فیزیک دهم برای حل سوالات ترکیبی بوده است، به طور خلاصه این مباحث در درسنامه آموزش داده شده‌اند.

مثلاً در فصل دوم بخشی از تست‌های الکتریسیته‌ی ساکن به کار و انرژی (فصل دوم فیزیک دهم) مربوط می‌شود. که در درسنامه، فرمول‌ها و نکات مربوط به کار و انرژی آورده شده است. البته همین نکته هم که به فکر مسائل ترکیبی با فیزیک دهم بوده، یک نقطه‌ی قوت خیلی خوب محسوب می‌شود.  

درسنامه‌ی این کتاب را با جرات می‌توان از بهترین درسنامه‌های کتاب‌های موجود در بازار کتاب معرفی کرد. این درسنامه قابلیت استفاده‌ی همه‌ی دانش‌آموزان را دارد. یعنی هر دانش‌آموزی با هر سطح علمی می‌تواند با استفاده از این درسنامه، فیزیک را بیاموزد.

تست

برای هر عنوان از درسنامه‌ها، تست‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. چیدمان تست‌ها از ساده به سخت تا حد زیادی در این کتاب رعایت شده است. نکته‌ای که تقریباً در همه‌ی کتاب‌های تست خیلی سبز، از جمله کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست رعایت شده‌ است، استفاده از جملاتی با غیر فونت اصلی و لحنی عامیانه و تا حدی طنز لابه‌لای تست‌ها است. که درباره‌ی اهمیت، سطح و تیپِ تست، توضیحاتی را ارائه می‌دهد. مثلاً در صفحه‌ی ۲۳۶ این چنین آمده:

خسته که نشدید؟ چه سوالیه! خب معلومه که نشدید! اصلاً کسی از یاد گرفتن فیزیک خسته می‌شه؟ موضوع بعدیمون تستای قاعده‌ی انشعابه، خیلی روتین و ساده حل می‌شن!

شماره‌ی حدود ۳۰ درصد از تست‌ها، به رنگ آبی است. این تست‌ها برای دانش‌آموزانی است که فرصت کمی برای تست زدن دارند. این دسته از دانش‌آموزان با بررسی تست‌هایی که شماره‌ی آن‌ها رنگی است، می‌توانند به تسلط خوبی برای کسب نتیجه‌ی نسبتاً مطلوب در کنکور و یا آزمون‌های آزمایشی برسند. هر چند پیشنهاد می‌شود که دانش‌آموز یازدهمی که نسبت به یک دانش‌آموز کنکوری فرصت بیشتری دارد، حتماً همه‌ی سوالات را حل کند.

در این کتاب علاوه بر تست‌های تالیفی که برای تکمیل مطالب طراحی شده‌اند، تست‌های کنکور سال‌های اخیر و همچنین سوالاتی که با علامت «ق.م» مشخص شده‌اند، به گفته‌ی نویسندگان سوالات کنکور «قبل از میلاد» هستند. (یعنی قبل از میلاد تویی که یازدهم یا کنکوری هستی!) سوالاتی نیز با عنوان کتاب درسی هستند. که یا تمرینات کتاب درسی است که به صورت تست آورده شده‌اند. یا برگرفته از متن و تمرینات کتاب درسی هستند. در قسمت تست‌ها، خصوصاً برای رسم مدارها، شکل‌ها به واضح‌ترین حالت ممکن رسم شده‌اند.

پایان‌بخش تست‌های هر فصل، تست‌های سری Z هستند. این تست‌ها مانند همه‌ی تست‌های سری Z کتاب‌های خیلی سبز، از سطح دشواری بالاتری نسبت به کنکور و کتاب درسی برخوردارند. در واقع این تست‌ها برای دانش‌آموزان قوی، به تفکیک بخش‌های مختلف هر فصل در این کتاب گنجانده شده‌اند. دانش‌آموزانی که سطح علمی پایین‌تری دارند می‌توانند از حل این تست‌ها صرف‌نظر کنند.

تعداد تست‌ها و بخش‌های کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست خیلی سبز در یک نگاه:

ردیف عنوان فصل تعداد بخش‌ها تعداد تست‌ها
۱ الکتریسیته‌ی ساکن ۴ ۴۲۹
۲ جریان الکتریکی ۴ ۴۳۴
۳ مغناطیس و القای الکترومغناطیسی ۷ ۴۸۹
مجموع – – – – – ۱۵ ۱۳۵۲

آزمون‌های جامع

قبل از معرفی آزمون‌های جامع کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست خیلی سبز، باید گفت در کنکور سراسری ۳۰ سوال فیزیک برای رشته‌ی علوم تجربی مطرح می‌شودو که سهم فیزیک یازدهم ۹ سوال است. دقیقاً از هر فصل فیزیک یازدهم ۳ سوال.

بعد از پایان تست‌های هر فصل و قبل از تست‌های سری Z ، آزمون جامعی برای هر فصل تعبیه شده است که تعداد آن برای هر فصل متفاوت است. برای این که خود را با این آزمون‌ها یک محک جدی بزنید، به ازای هر سوال مطابق کنکور، ۷۴ ثانیه را در تعداد سوالات ضرب کنید. که زمان استاندار آن به دست بیاید. و در همان زمان پاسخگوی آن باشید. در پایان درصدگیری کنید.

پاسخنامه تشریحی

در این کتاب با یک پاسخنامه تشریحی قوی سروکار دارید. تمامی راه حل‌های موجود در پاسخنامه، مطابق با روش‌های ارائه شده در درسنامه است. این هماهنگی باعث تسلط خیلی زیاد بر روش‌های واحد این کتاب است. دقیقاً تمامی گام‌هایی که برای حل سوال در درسنامه آمده در پاسخنامه نیز رعایت شده است. این سبک حل سوال، یادگیری دانش‌آموز را تسهیل می‌کند. علاوه بر آن در پاسخنامه برای برخی سوالات بیش از یک راه حل ارائه شده است. که حل گام‌به‌گام در همه‌ی راه حل‌ها رعایت شده است.

تیتر و مطالب «حواستون باشه!» که در قسمت درسنامه درباره‌ی آن صحبت شد، در این بخش نیز دیده می‌شود. تیتر دیگری به نام تکنیک وجود دارد. که شامل روش‌هایی برای حل سریع‌تر سوالات است. در ضمن توضیحات فارسی در هر سوال، باعث فهم عمیق دانش‌آموز می‌شود. به طور کلی پاسخنامه نیز مانند درسنامه کامل و تقریباً برای هر دانش‌آموزی با هر سطح علمی قابل فهم خواهد بود.

پاسخنامه کلیدی

علاوه بر پاسخنامه تشریحی، پاسخنامه کلیدی کلیه‌ی تست‌های کتاب در آخرین صفحات کتاب (۵۲۱ تا ۵۲۴) گنجانده شده است.

راهکارهای نویسندگان برای مطالعه‌ی کتاب

در مقدمه‌ی کتاب، نویسندگان راهکار مطالعه‌ی کتاب را ارائه داده‌اند که به شرح زیر است:

۱. فصل موردنظر رو انتخاب کن.
۲. بخش مورد نظر رو از روی فهرست پیدا کن.
۳. اگه درس رو بلد نیستی، حتماً اول درسنامه رو بخون؛ اما اگه درس رو بلدی، بازم حتماً اول درسنامه رو بخون!
۴. بعد از این که درسنامه رو خوب خوندی، تست‌های اون قسمت رو بزن؛ اگه وقت داری همه‌ی تستا رو بزن ولی اگه وقتت کمه، حداقل تستایی که شمارشون رنگیه رو جواب بده.
۵. اگه تستی رو نزدی یا غلط زدی، حتماً پاسخش رو بخون، حتی اگه درست هم جواب دادی بهتره پاسخ کتاب رو هم ببینی.
۶. به آخر هر بخش که رسیدی، اگه احساس انیشتین بودن بهت دست داد، تستای سری Z رو هم بزن.

 

دسته بندی شده در: