یادگیری هیچ زبانی بدون دانستن قواعد و دستور زبان آن زبان ممکن نیست و زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. کسانی می‌توانند سطح زبان انگلیسی خود را تا حد افراد انگلیسی زبان (native speakers) بالا ببرند که دستور زبان انگلیسی یا همان گرامر را به خوبی یاد گرفته باشند. خوشبختانه کتاب‌های متنوع و زیادی مختص آموزش دستور زبان انگلیسی در دسترس هستند. از بهترین کتاب‌های موجود می‌توان به مجموعه کتاب‌های grammar in use اشاره نمود. این کتاب‌ها که توسط ریموند مورفی (Raymond Murphy) نوشته و به کوشش انتشارات کمبریج به چاپ رسیده‌اند. انتشارات کمبریج یکی از برجسته‌ترین انتشارات کتب آموزش زبان انگلیسی است. کتاب‌های این انتشارات در سراسر دنیا توسط کسانی که می‌خواهند زبان انگلیسی را با کیفیت بالا فرا بگیرند، استفاده می‌شود.  مجموعه کتاب‌های grammar in use تمامی دستور زبان انگلیسی را در سطح‌های مبتدی تا پیشرفته به صورت کاملاٌ استاندارد آموزش می‌دهد. این کتاب‌ها تنها به آموزش دستور زبان انگلیسی پرداخته و به هیچ عنوان کتب مناسبی برای یادگیری واژگان جدید و یا مهارت‌های اصلی زبان انگلیسی یعنی خواندن (reading)، نوشتن (writing)، صحبت کردن (speaking) و درست شنیدن (listening) نیستند. البته لازم به ذکر است که تسلط بالا در هر یک از مهارت‌های فوق‌الذکر مستلزم دانش کافی دستور زبان انگلیسی است و همین امر اهمیت بالای یادگیری کامل و عمیق دستور زبان انگلیسی را هم جهت شرکت در آزمون‌های زبان گوناگون از جمله آیلتس و تافل و هم جهت افزایش سطح کلی دانش زبان انگلیسی نشان می‌دهد. در ادامه‌ی این متن سری کتاب‌های grammar in use از انتشارات کمبریج به طور کامل معرفی و بررسی خواهد شد تا زبان‌آموزان و معلمان زبان انگلیسی گرامی دلیل انتخاب این کتاب و نحوه‌ی صحیح استفاده از آن را به خوبی متوجه شوند.

شماری از ویژگی‌های کلی کتاب‌های grammar in use

  • کتاب‌های این مجموعه مختص آموزش دستور زبان نوشته شده‌اند.
  • کتاب‌های این مجموعه در سطوح مختلف نوشته شده‌اند. برای سطح مبتدی تا متوسط رو به پایین دو کتاب basic grammar in use و essential grammar in use موجود است. زبان‌آموزان سطح متوسط و پیشرفته نیز می‌توانند به ترتیب از کتب grammar in use intermediate و grammar in use advanced از این مجموعه استفاده نمایند.
  • کتاب‌های این مجموعه به طور خاص با هدف خودآموزی تألیف شده‌اند و در نتیجه هر زبان‌آموز خود به تنهایی می‌تواند بهترین استفاده را از این کتاب داشته باشد، هر چند معلمان زبان انگلیسی نیز می‌توانند به خوبی از کتاب‌های این مجموعه در کلاس‌های درسی خود استفاده کنند.
  • در هر کتاب واژگان و جملات استفاده شده در توضیحات قواعد و نکات دستور زبان و تمرین‌ها با توجه به سطح زبان‌آموزان مخاطب کتاب انتخاب شده است. به این ترتیب مثلاً در کتاب سطح مبتدی کلمات دشوار دیده نمی‌شود.
  • کتب این مجموعه همگی به صورت رنگی چاپ شده‌اند و مؤلف کتاب به خوبی از تصاویر گوناگون در توضیحات قواعد و همچنین تمرین‌ها استفاده کرده است. البته لازم به ذکر است که با توجه به نیاز زبان‌آموزان هر سطح، هر چه سطح کتابی پیشرفته‌تر باشد، میزان استفاده از تصاویر نیز کمتر می‌شود.
  • نکات و قواعد دستور زبان هر کتاب بر حسب موضوع اصلی به چندین بخش مجزا تقسیم شده است و هر بخش خود به چندین درس جزئی‌تر دسته‌بندی شده است. به عنوان مثال گرامر مربوط به افعال گذشته در یک بخش شامل ۵  درس توضیح داده شده است. در هر درس از این بخش یک نوع مشخص از افعال گذشته و تفاوت انواع فعل‌های گذشته مطرح شده است.
  • در کنار کتب‌های این مجموعه یک لوح فشرده نیز ارائه می‌شود که در این لوح‌ها یک برنامه‌ی بسیار جالب شامل آزمون‌ها و تمارین تکمیلی تمامی موضوعات کتاب ارائه شده است. در این برنامه همچنین بازی‌های جالبی وجود دارد که زبان‌آموزان می‌توانند همراه با بازی و سرگرمی تسلط خود بر دستور زبان انگلیسی را بالا ببرند. میزان پیشرفت زبان‌آموز نیز پس از حل تمارین و آزمون‌های این لوح ذخیره می‌شود تا زبان‌آموزا بتواند به خوبی با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شود. 
  • کتاب‌های این مجموع بر اساس زبان انگلیسی رایج در آمریکای شمالی  نوشته شده است که البته تفاوت آن با زبان انگلیسی رایج در انگلستان از نظر دستور زبان بسیار کم است و این تفاوت‌ها در کتب با سطوح بالاتر به صورت ضمیمه در انتهای کتب نوشته شده است.
Basic Grammar In Use (4th) +CD

Basic Grammar In Use (4th) +CD

ناشر : جنگل
قیمت : ۲۲۰,۰۰۰۲۲۰,۰۰۰ تومان

ساختار کلی کتاب‌های grammar in use از انتشارات کمبریج

همه‌ی کتاب‌های مجموعه grammar in use ساختار کلی مشابهی دارند. این ساختار به صورت زیر است:

  1. فهرست مطالب (contents): اولین بخش هر کتاب از این مجموعه فهرست مطالب آن کتاب است. در این فهرست عنوان درس‌ها و موضوع اصلی آن‌ها نوشته شده است. لازم به ذکر است که درس‌های این کتاب به هیچ عنوان با ترتیب مشخصی ارائه نشده‌اند و به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود که زبان‌آموزان کتاب را از اول تا آخر و به ترتیب شماره‌های دروس مطالعه کنند.
  2. توضیحات مختص زبان‌آموزان (to the students): در این بخش سطح کتاب، نحوه‌ی چینش و ارائه‌ی مطالب و روش استفاده از کتاب به زبان‌آموزانی که می‌خواهند خودشان به صورت خودآموز از کتاب استفاده کنند، بیان شده است.
  3. توضیحات مختص معلمان زبان انگلیسی (to the teachers): در این بخش ازکتاب، نحوه‌ی چینش و ارائه‌ی مطالب و روش استفاده از کتاب به دبیران زبان انگلیسی که  این کتاب را به عنوان یکی از منابع آموزشی خود انتخاب کرده و می‌خواهند از این کتاب برای آموزش دستور زبان به دانش‌آموزان خود استفاده کنند، توضیح داده شده است.
  4. درس‌ها (units): بخش اصلی کتب این مجموعه درس‌های آن است. نکات گرامری در این درس‌ها آموزش داده می‌شود. هر درس کلاً شامل ۲ صفحه می‌شود و تعداد درس‌ها هر کتاب بسیار زیاد است. (هر کتاب معمولاً بالای ۱۰۰ درس دارد.) در صفحه‌ی اول هر درس نکات دستور زبان مربوطه توضیح داده شده است و در صفحه‌ی دوم تعدادی تمرین برای تثبیت یادگیری مطالب صفحه‌ی اول ارائه شده است. تعداد و نوع تمرین‌های ارائه شده در هر درس از هر کتاب این مجموعه به شدت متنوع است. لازم به ذکر است که تمارین ارائه شده برای هر درس تمارین بسیار خوبی برای یادگیری دقیق دستور زبان مربوط به همان درس بوده و تمرین‌های ترکیبی (تمارینی که باید در آن‌ها از دستور زبان آموزش داده شده در چند درس مختلف استفاده نمود) در دروس دیده نمی‌شود.
  5. ضمائم (appendices): در این بخش از هر کتاب تعدادی ضمیمه با موضوعات مختلف ارائه شده است. مباحث این ضمائم درکتاب‌ها با سطوح مختلف متفاوت هستند. تعدادی از این ضمیمه‌ها به صورت زیر هستند:
    1. دستور زبان افعال معلوم و مجهول (active and passive)
    1. لیست افعال با قائده و بی‌قائده (list of regular and irregular verbs)
    1. دسته‌بندی افعال بی‌قائده (irregular verbs in groups)
    1. کوتاه کردن افعال (short forms)
    1. املا (spelling)
    1. افعال چند قسمتی (phrasal verbs)
    1. افعال چند قسمتی با مفعول (phrasal verbs + object)
    1. ·          افعال زمان حال و گذشته (present and past tenses)
    1. افعال زمان آینده (the future)
    1. افعال کمکی (modal verbs)
    1. تفاوت‌های دستور زبان انگلیسی زایح در آمریکای شمالی و انگلستان (British English)
  6. تمارین تکمیلی (additional exercises): در انتهای هر کتاب از این مجموعه تعدادی تمرین تکمیلی ارائه شده است. در ابتدای این بخش لیستی از موضوع و شماره درس مربوط به همه‌ی تمارین نوشته شده است. تمارین این بخش به صورت ترکیبی هستند؛ به این صورت که هر تمرین از نکات مربوط به چند درس متمایز ولی هم‌موضوع طرح شده است.
  7. راهنمای مطالعه (study guide): این بخش از هر کتاب این مجموعه به زبان‌آموزان کمک می‌کند نقاط ضعف خود در دستور زبان مربوط به سطح خود را پیدا کنند. در واقع در این بخش تعداد زیادی سؤال از تمامی موضوعات مطرح شده در کتاب نوشته شده است. موضوع اصلی و شماره درس مربوط به هر سؤال نیز در کنار سؤال نوشته شده است. زبان‌آموزان می‌توانند با حل سؤالات این بخش اشکالات خود را متوجه شده و سپس به مطالعه‌ی بخش‌های مربوط به اشکالاتشان بپردازند.
  8. پاسخنامه (key to exercises, additional exercises and study guide): در این بخش پاسخ کامل تمامی تمارین دروس، تمارین تکمیلی و سؤالات راهنمای مطالعه نوشته شده است.
  9. ایندکس مطالب (index): در این بخش که در انتهای هر کتاب از این مجموعه قرار دارد، تمامی مطالب به همراه شماره‌ی درس مربوطه نوشته شده است. تفاوت ایندکس و فهرست مطالب کتب این مجموعه ترتیب موضوعات است. در ایندکس مطالب به ترتیب حروف الفبا نوشته شده است در حالی که در فهرست، مطالب به ترتیب شماره‌ی صفحه نوشته شده‌اند.
Grammar in Use Intermediate 4th+CD

Grammar in Use Intermediate 4th+CD

ناشر : جنگل

نحوه‌ی استفاده از کتاب‌های grammar in use

همان طور که در بالا گفته شد، کتب این مجموعه با هدف خودآموزی زبان‌آموزان نوشته شده است اما معلمان زبان انگلیسی نیز می‌توانند از کتاب‌های این مجموعه به خوبی در کلاس‌های درس خود بهره ببرند. در ادامه روش‌های بهینه‌ی استفاده از کتاب چه توسط زبان‌آموزان و چه توسط معلمان توضیح داده می‌شود:

  • بهترین روش استفاده برای زبان‌آموزان: در ابتدا باید ذکر شود که به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود این کتاب به ترتیب از اول تا آخر مطالعه شود، چرا که ترتیب ارائه‌ی مطالب این کتاب از روند استانداردهای آموزشی پیروی نمی‌کند. بهتر است زبان‌آموز با توجه به مباحثی که به خوبی قواعدش را نمی‌داند، موضوعات مربوطه را از ایندکس یا فهرست مطالب کتاب پیدا کرده و به مطالعه و حل تمارین مربوط به آن موضوع خاص بپردازد. در صورتی هم که زبان آموز دقیقاً نمی‌داند که بیشتر در چه مباحثی ضعیف است، می‌تواند سؤالات بخش راهنمای مطالعه را حل کرده و دروس مربوط به سؤالاتی از این بخش که پاسخ آن‌ها را نمی‌داند، شک دارد و یا اشتباه علامت می‌زند، را مطالعه کند.
  • بهترین روش استفاده برای معلمان زبان انگلیسی: به دبیران زبان انگلیسی نیز پیشنهاد نمی‌شود که کتب این مجموعه را به عنوان کتاب اصلی در برنامه‌ی آموزشی خود قرار دهند، بلکه بهتر است از این کتاب به عنوان یک منبع تکمیلی برای آموزش دستور زبان استفاده کنند. معلمان می‌توانند مباحثی که به نظرشان دانش‌آموزان نیاز به حل  تمرین بیشتر دارند را مشخص کرده و از دانش‌آموزان بخواهند تمارین آن بخش‌ها را در خانه و یا در کلاس حل کنند. همچنین معلمان می‌توانند با بررسی پاسخ دانش‌آموزان خود به سؤالات بخش راهنمای مطالعه‌ی کتب این مجموعه به درک درستی از سطح دانش دستور زبان دانش‌آموزان خود و مباحثی که باید بیشتر سر کلاس بر روی آن‌ها کار کنند، پی ببرند.
Essential Grammar In Use with answers 4th

Essential Grammar In Use with answers 4th

ناشر : جنگل
قیمت : ۱۵۴,۰۰۰۲۲۰,۰۰۰ تومان

کلام آخر

کتاب‌های مجموعه‌ی grammar in use از انتشارات کمبریج و به قلم ریموند مورفی از بهترین و کامل‌ترین منابع خودآموز دستور زبان انگلیسی هستند. زبان‌آموزان با هر سطحی از دانش دستور زبان انگلیسی می‌توانند به کمک کتاب مربوط به سطح خود از این مجموعه نکات و قواعد دستور زبان را کامل، دقیق و به صورت کاملاً کاربردی یاد گرفته و با حل تمارین استاندارد ارائه شده در کتب این مجموعه، دانش دستور زبان خود را تثبیت کرده و تسلط خود بر گرامر را که امری ضروری برای ارتقای سطح کلی زبان انگلیسی است، بالا ببرند.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: