انتشارات خیلی سبز با ارائه‌­ی طیف گسترده­‌ای از کتاب­‌های کمک­‌درسی برای دانش­‌آموزان همه­‌ی پایه­‌ها یکی از بزرگ‌­ترین انتشارات کتاب‌های کمک­‌درسی است. این انتشارات برای هر درس چندین کتاب با ویژگی­های مختلف تحت عناوین مختلفی همچون سری پیشتاز، جامع، چند کنکور، جمع­‌بندی، جیبی، نردبام و شگفت­‌انگیز به چاپ رسانده است. کتاب حسابان ۱ خیلی سبز به تألیف علی شهرابی و میثم حمزه لویی که در یک جلد چاپ شده است، نه تنها برای دانش­‌آموزان پایه­ی یازدهم رشته­‌ی ریاضی و فیزیک منبع کمک آموزشی بسیار خوبی است، بلکه می­‌تواند به دانش­‌آموزان پایه­‌ی دوازدهمی که می­خواهند توانایی خود در پاسخدهی به پرسش­‌های چهار گزینه­ ای مربوط به مباحث حسابان ۱ در کنکور را افزایش دهند نیز بسیار کمک کند؛ مخصوصاً اینکه تست­های این کتاب کاملاً بر حسب موضوع طبقه­‌بندی شده است. این کتاب با ۴۳۱ صفحه شامل درسنامه­‌های تفصیلی و تست­های متنوع برای هر بخش کتاب درسی حسابان ۱ است. در چاپ جدید این کتاب (سال ۹۹) از رنگ­های آبی روشن، خاکستری و مشکی استفاده شده است. ترکیب این رنگ­ها کتاب را از یکنواختی در آورده و همچنین چشم­‌ها را خسته نمی­‌کند.

بررسی درسنامه‌­ها

با توجه به آنکه یادگیری عمیق درس حسابان تنها با دانستن تعاریف و مفاهیم کلی این درس میسّر نیست، در هر درسنامه تعداد مناسبی مثال تشریحی و تست همراه با پاسخ تشریحی کامل جهت تفهیم کامل موضوع به دانش‌­آموزان ارائه شده است. از این رو درسنامه­‌های این کتاب نه تنها مکمل خوبی برای کتب درسی و کلاس­های آموزشی دانش­‌آموزان است، بلکه می­تواند حتی به عنوان یک منبع خودآموز نیز کل مباحث را به دانش­‌آموزان یاد دهد. ویژگی مثبت دیگر درسنامه­‌های این کتاب آن است که از ذکر هیچ نکته­‌ای، چه برای آموزش مطالب جدید و چه برای یادآوری مطالب مرتبط از سال­های پیشین، فروگذاری نشده است. عناوین و کلیّات درسنامه­‌های این کتاب در جدول زیر قابل مشاهده است. یک نکته­‌ی منفی در درسنامه­‌ی مثلثات این درس آن است که تمامی فرمول­‌های مثلثاتی را یکجا و  در یک صفحه جمع­‌آوری نکرده است و آن­ها را تنها با ترتیب مشخص در طول درسنامه ذکر کرده است. البته دانش­ آموزان می‌توانند هنگام مطالعه­ ی درسنامه­ های این بخش تمامی فرمول­های لازم را برای خود در یک برگه بنویسند تا در آخر یک برگه فرمول مختص خود داشته باشند.

حسابان یازدهم تست خیلی سبز

حسابان یازدهم تست خیلی سبز

نویسنده : علی شهرابی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۵۲,۰۰۰۴۴۰,۰۰۰ تومان

بررسی تست‌ها

تست­‌های این کتاب را از منظر سطح دشواری طیف وسیعی دارد. البته لازم به ذکر است که  تعداد تست­های بسیار ساده­‌ی کتاب و همین­طور بسیار دشوار آن نسبت به تست­‌های متوسط و متوسط رو به دشوار بسیار کمتر است. از منظر پرکاربرد بودن نیز می­توان تست‌های کتاب را به چند دسته تقسیم‌­بندی نمود. تست­هایی که دارای شماره سؤال آبی رنگ است، در واقع سؤال­های بسیار پر­کاربرد و لازم برای یادگیری مبحث هستند. در صورتی که دانش­‌آموزی وقت کافی برای پاسخدهی به تمامی سؤالات یک مبحث را ندارد، پیشنهاد می­شود که حتماً سؤالات با شماره­‌ی آبی رنگ آن مبحث را حل کند. در پایان هر بخش تعدادی تست با عنوان “سری Z” قرار داده شده است. این تست­ها دشوارترین تست­های آن مبحث بوده و مختص دانش­‌آموزان پرتلاشی است که به دنبال سؤالات چالشی­‌تر هستند.

تست‌­های این کتاب تلفیقی از تست­های تألیفی متنوع و تست­هایی شبیه به سؤالات کنکور است. تست­های کنکور و مشابه سؤالات کنکور نیز در کتاب با ذکر سال و رشته مشخص شده­‌اند که به کمک آن­ها دانش­‌آموزان می­توانند با انواع تست­های کنکوری هر مبحث آشنا گردند. همچنین سؤالاتی که ممکن است در کنکور بیایند اما لزوماً در کتاب درسی ذکر نشده­‌اند نیز با علامتی در کنار صورت سؤال مشخص شده­‌اند. در این بین سؤالاتی نیز کاملاً شبیه سؤالات مطرح شده در کتاب درسی هستند که با عنوان «برگرفته از کتاب درسی» مشخص شده‌ است.

در انتهای هر فصل از کتاب، یک آزمون تستی ۲۰ سؤاله شامل سؤالاتی از کل فصل قرار داده شده است. این آزمون­‌ها که عموماً شامل سؤالاتی نسبتاً دشوار هستند، جهت مرور کلی فصل و اطمینان حاصل نمودن از یادگیری کامل آن فصل ارائه  شده­‌اند. تقسیم‌بندی تست­های کتاب با جزئیات لازم نیز در جدول زیر نشان داده شده است.با توجه به آنکه این کتاب تمامی مطالب کتاب درسی و نکات کنکوری را با جزئیات لازم پوشش می­‌دهد، با اطمینان کامل می­‌توان گفت که دانش­‌آموزان با یادگیری کامل این کتاب تسلط کافی برای پاسخدهی به تمامی امتحانات و سؤالات کنکور حسابان ۱ را خواهند داشت.

بررسی پاسخنامه‌­ها

این کتاب هم پاسخنامه­‌ی تشریحی و هم پاسخنامه­‌ی تستی دارد. پاسخنامه­‌ی تستی این کتاب با هدف دسترسی راحت دانش‌­آموزان به گزینه­‌های درست سؤالات برای چک کردن پاسخ خود در انتهای کتاب قرار داده شده است. پاسخنامه­‌ی تشریحی سؤالات هر فصل نیز در انتهای همان فصل ارائه شده است. چند ویژگی مهم پاسخنامه­‌ی تشریحی این کتاب عبارتند از:

  • در این پاسخنامه، هر سؤال با توضیحات کامل، مرحله به مرحله حل شده است.
  • یک نکته­‌ی خوب پاسخنامه­‌ی این کتاب استفاده از شکل­ها و نمودارهای مختلف در حل بعضی سؤالات برای تفهیم بهتر حل سؤالات است.
  • در انتهای بعضی سؤالات نیز نکته­‌ی لازم برای حل آن به صورت یک نکته­‌ی کلی نوشته شده است. لذا بهتر است دانش­‌آموزان از نکات پاسخنامه­‌ی تشریحی نیز غافل نشوند.
  • در سؤالاتی که لازم است، تمامی گزینه­‌ها بررسی شده و تنها به بررسی گزینه­‌ی درست اکتفا نشده است.
  • تمامی اتحادهای استفاده شده در حل سؤال ذکر شده است. به همین جهت اتحادهای پرکاربرد به دلیل بیشتر دیده شدن توسط دانش‌آموزان، سریعتر به خاطر سپرده می­شوند.
  • در خلل توضیحات حل، گاهی توضیحی با لحن بسیار صمیمی برای درک بهتر دانش­‌آموزان ارائه شده است. این توضیحات فونت متفاوتی نسبت به سایر متون کتاب دارند.
  • بعضی سوالات از دو راه متفاوت حل شده­اند تا دانش­‌آموزان بتوانند با روش­های گوناگون حل سؤالات نیز آشنا شوند.
  • در پاسخنامه سعی شده است تا حد امکان از اتحادها و فرمول­‌های پرکاربرد استفاده شود اما در چند مورد سؤالات با روابطی که عموم  دانش­‌آموزان آن­ها را حفظ نمی­‌کنند، حل شده است.

جمع­‌بندی

این کتاب به طور کلی برای دانش‌­آموزان با سطح خوب و یا متوسط بسیار عالی است. البته دانش­‌آموزان ضعیف نیز می­توانند با کوشش بسیار از این کتاب استفاده کرده و سطح خود را ارتقا دهند. این کتاب با ارائه‌­ی درسنامه­‌هایی مفصل همراه با مثال و تست حل شده، می­تواند یک منبع عالی کمک آموزشی برای دانش‌­آموزان رشته­‌ی ریاضی فیزیک پایه­‌ی یازدهم باشد. این کتاب همچنین با ارائه‌ی تست‌های گوناگون تألیفی و کنکوری نه  تنها مهارت دانش­‌آموزان در حل سؤالات حسابان  1 را افزایش می­‌دهد، بلکه آنان را با انواع تست­های کنکوری این درس نیز آشنا می­کند. این کتاب در مقایسه با کتاب­ه‌ای همرده­‌ی خود مانند آموزش و تست حسابان ۱ یازدهم انتشارات مهر و ماه پاسخنامه­‌ی تشریحی بهتری دارد؛ زیرا که در حل سؤالات خود از فرمول­ها  و اتحادهای کم­کاربرد کمتری استفاده کرده است. اما متأسفانه تمامی اتحادها و فرمول­های هر بخش را به طور منسجم و یکجا جمع­‌آوری نکرده و به ذکر یکباره­‌ی آن­ها در طول درسنامه اکتفا کرده است. به طور کلی، اگر قصد یادگیری عمیق درس حسابان پایه­‌ی یازدهم را در سطح عالی دارید، این کتاب می‌‌تواند به شما بسیار کمک کند. مطالعه­‌ی درسنامه­‌های این کتاب و حل و بررسی تمامی تست­‌های آن می­تواند به یک پایه­‌ی قوی برای سال آخر تحصیلی و کنکور منجر شود.