زبان انگلیسی همانند دروس عمومی دیگر، ۲۵ تست در کنکور دارد که از تست شماره ۷۶ شروع‌شده و تا تست شماره ۱۰۰ ادامه دارد و آخرین درسی است که داوطلبان در دفترچه عمومی خود به آن پاسخ می‌دهند. در طی سال‌های اخیر بودجه‌بندی درس زبان انگلیسی در کنکور به‌صورت زیر بوده است:

  • گرامر            4 سؤال
  • واژگان           8 سؤال
  • کلوزتست      5 سؤال
  • درک مطلب   8 سؤال

از بودجه‌بندی فوق این مطلب را می‌توان استنباط کرد که تمامی چهار بخش مورد سؤال در کنکور سراسری حائز اهمیت هستند و نباید از هیچ‌کدام غافل شد. با عنایت به این که درس زبان انگلیسی در کنکور دارای ضریب ۲ است، خیلی از شرکت‌کنندگان اهمیت زیادی به این درس نمی‌دهند؛ غافل از این‌که آن دسته از داوطلبان که قبلاً به کلاس زبان رفته یا سطح علمی خوبی در این درس دارند، به سؤالات پاسخ داده و از نقش تعیین‌کننده‌ی این درس در تراز و رتبه نهایی نهایت استفاده را ‌می‌برند. مدت‌زمان پاسخگویی به درس زبان در کنکور سراسری ۲۰ دقیقه است اما گاهی داوطلبان وقت بیشتری را روی دروس عمومی قبلی می‌گذارند و با رسیدن به درس زبان، زمان خود را بسیار محدود می‌بینند؛ لذا داشتن مهارت و سرعت عمل در این درس بسیار مهم و تأثیرگذار است. متأسفانه دو عامل عمده ناکامی برخی دانش آموزان کنکوری در درس زبان انگلیسی به شرح زیر است:

غرور

دانش‌آموزانی که از سال‌های قبل، یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده و با استفاده از کلاس‌های آموزشگاهی سطح علمی خود را ارتقا داده‌اند، گاها دچار غروری بی‌جا می‌شوند و درس زبان را به‌طورکلی کنار می‌گذارند. باید به این دسته از دانش آموزان بگوییم که متأسفانه سخت در اشتباه هستید! نقطه قوت شما درس زبان است، پس به آن اهمیت دهید و به درصدی کمتر از ۱۰۰ قانع نشوید. ضمن اینکه این دسته از دانش آموزان باید بدانند سؤالات زبان در کنکور و روش پاسخگویی به آن با شیوه خواندن زبان به‌صورت آکادمیک و در کلاس‌های ترمیک کاملاً متفاوت است.

سهل‌انگاری

برخی از دانش‌آموزان نیز با این توجیه که پایه ضعیفی در درس زبان انگلیسی داشته‌اند به قول خودشان «بی‌خیال» این درس می‌شوند. این دسته از دانش‌آموزان هم اشتباه می‌کنند؛ زیرا درس زبان انگلیسی به‌گونه‌ای است که هرچقدر در آن تلاش کنید، به همان میزان، نتیجه‌اش را هم خواهید دید. پس بهتر است دانش‌آموزان بهانه‌ها و موانع ذهنی را کنار بگذارند و با به‌کارگیری نکات و تکنیک‌های کاربردی کتاب‌های کمک‌درسی معتبر، زبان انگلیسی خود را متحول کنند. کتاب زبان انگلیسی جامع مهر و ماه، با فراهم کردن پنج کتاب در یک کتاب (تست پایه دهم، تست پایه یازدهم، تست پایه دوازدهم، کلوزتست و درک مطلب؛ آزمون‌های درس به درس و جامع) یکی از کامل‌ترین منابع یادگیری گرامر با استفاده از تست‌ها و مثال‌های حل‌شده‌ی فراوان در درس‌نامه‌ها برای تثبیت مطالب و هم‌چنین یکی از کامل‌ترین مراجع به خاطر سپردن لغات برای هر درس بر اساس جلسات مطالعاتی به همراه مترادف‌ها؛ متضادها؛ هم‌نشین‌ها؛ اصطلاحات و… محسوب می‌شود.

زبان انگلیسی جامع کنکور مهروماه

زبان انگلیسی جامع کنکور مهروماه

نویسنده : مجتبی محمودی
ناشر : مهروماه
قیمت : ۱۲۷,۲۰۰۱۵۹,۰۰۰ تومان

وجود آزمون‌های درس به درس و جامع بر اساس کنکورهای اخیر در انتهای هر درس و ارائه تست‌های کافی و متنوع ( بیش از ۱۱۰۰ تست تألیفی گرامر سطح‌بندی شده از ساده به دشوار به همراه تحلیل تمامی گزینه‌ها و بیش از ۱۵۰۰ تست تألیفی لغت سطح‌بندی شده از ساده به دشوار به همراه پاسخ‌نامه‌های نکته دار، بیش از ۱۱۰ کلوز تست و درک مطلب سطح‌بندی شده بر اساس کنکورهای جدید) و اختصاص نکات ۱۰۰ پلاس برای دانش آموزان قوی و مدارس خاص، کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از انتشارات مهر و ماه، را به مجموعه مناسبی در جهت آموزش کاربردی مهارت‌ها و تکنیک‌های حل سریع تست‌های بخش‌های مختلف درس زبان انگلیسی (گرامر، واژگان، کلوزتست و درک مطلب) مبدل کرده است.

نویسندگان کتاب زبان انگلیسی جامع مهر و ماه

نویسندگان کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از انتشارات مهر و ماه، آقایان مجتبی محمودی و حمیدرضا نوربخش هستند. استفاده از کادر‌های متناسب و رنگ‌های مختلف در تألیف کتاب توسط ایشان، موجب جذابیت هرچه بیشتر کتاب شده و به‌هیچ‌عنوان خواننده را دچار خستگی نمی‌کند . لحن ایشان در بخش‌های آموزش و پاسخنامه تشریحی بسیار ساده و روان است، به‌گونه‌ای که موجب می‌شود تا دانش‌آموزان با سطح‌های علمی مختلف بتوانند به‌خوبی از این کتاب استفاده کنند.

ویژگی‌های کتاب

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از انتشارات مهر و ماه، به‌منظور آماده‌سازی دانش آموزان جهت شرکت در کنکور سراسری تألیف شده است و دربرگیرنده مطالب درس زبان انگلیسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در قالب یک کتاب اصلی و ضمیمه واژگان آن در قالب یک واژه‌نامه جیبی است. کتاب اصلی دارای ۴۵۲ صفحه و مجموعاً ۳۲۰۶ تست ( ۳۰۳۱ تست از مباحث گرامر، لغت، کلوزتست و درک مطلب + ۱۷۵ تست کنکور سراسری سال ۹۹ رشته‌های مختلف) است. واژه‌نامه همراه کتاب، در قالب ۶۲ صفحه به چاپ رسیده است که شامل واژگان سطر به سطر کتاب درسی پایه‌های هفتم تا دوازدهم است. چاپ کتاب و کتابچه همراه آن کاملاً رنگی بوده و فونت و سایز نوشته‌ها استاندار است. هم‌چنین، صفحه‌آرایی آن‌ها به زیبایی صورت گرفته است که موجب جذابیت متن کتاب‌ شده است. این کتاب برای دانش‌آموزان کلیه رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان مناسب است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب زبان انگلیسی جامع مهر و ماه

به‌طورکلی کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از انتشارات مهر و ماه، می‌توان به ۳ بخش اصلی تقسیم کرد:

  • درس‌نامه (گرامر، واژگان و Reading)
  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای (گرامر، واژگان،کلوز تست و درک مطلب)
  • پاسخنامه تشریحی

درس‌نامه

فصل‌های کتاب منطبق با اصول علمی آموزش قرارگرفته‌اند و برای هرسال، متناسب با کتاب درسی قرارگرفته‌اند. در فهرست کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مهروماه تنها به آوردن شماره صفحات هر درس برای هر پایه اکتفا شده است و تفکیک بخش‌های گرامر، واژگان و درک مطلب آن درس نیز انجام‌نشده است. در درس‌نامه‌های گرامر هر آنچه را که دانش‌آموزان برای کنکور نیاز دارند، در اختیار خواهند داشت. روال آموزش گرامر به‌گونه‌ای است که نکات با استفاده از زبانی ساده و روان آموزش شده‌اند و پس از آموزش هر مبحث گرامری، چند تست آورده شده تا دانش‌آموزان با استفاده از نکات موجود در درس‌نامه، به آن‌ها پاسخ دهند و میزان یادگیری خود را بسنجند. در این بخش خبری از تمرین‌های تشریحی نیست؛ زیرا همان‌طور که گفته شد، کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مهر و ماه با رویکردی کاملاً کنکوری تألیف شده است.

یکی دیگر از بخش‌هایی که در قسمت درس‌نامه گرامر وجود دارد، بخش ۱۰۰ پلاس نام دارد که در این بخش، به توضیح مطالبی پرداخته‌شده که به‌طور مستقیم در کتاب درسی نیامده است ولی در تمرین‌ها و جملات کتاب وجود دارد و یا نکاتی هستند که به‌راحتی نمی‌شود از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. (مانند حذف ضمیر مفعولی در درس دوم سال دوازدهم) با خواندن این کادر‌ها، دست طراحان کنکور سراسری برای طراحی سؤالات خارج از کتاب درسی، بسته خواهد شد. در درس‌نامه‌های واژگان، تمام واژگان کتاب درسی و کتاب کار هر درس به‌صورت جلسه‌بندی شده، آموزش داده‌شده است تا دانش‌آموزان با برنامه‌ریزی مناسب و معقولی به مطالعه لغات بپردازند.

علاوه‌براین، از آنجایی‌ که بهترین شیوه یادگیری لغات، استفاده از آن در قالب یک جمله است، برای هر واژه، یک مثال آورده شده و در کنار آن تمام موارد مربوط به هر واژه (اعم از معنی دوم و سوم، مترادف، متضاد، هم‌‌‌خانواده، هم‌نشین و…) بررسی‌شده است. ولی در واژه‌نامه جیبی همراه کتاب، تنها به آوردن کلمات و معنی فارسی آن‌ها اکتفا شده است. در درس‌نامه‌های ریدینگ، تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم برای پاسخگویی به بخش‌های کلوزتست و درک مطلب به همراه تحلیل تست‌های آموزشی کنکور‌های سراسری سال‌های اخیر فراهم‌شده است. توصیه می‌شود پیش از پاسخ‌گویی به سؤالات کلوزتست و درک مطلب با تکنیک‌ها و مهارت‌های متن‌خوانی آموزش داده‌شده در کتاب، آشنا شوید.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

یکی از نقاط قوت کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از انتشارات مهر و ماه، تست‌های سطح‌بندی شده آن است. به این صورت که تمامی تست‌های گرامر، واژگان، کلوزتست و درک متن از ساده به دشوار مرتب‌شده‌اند. این درجه‌بندی به‌صورت زیر آمده است.

  • تست‌های ۶۰%: این تست‌ها صرفاً جنبه آموزشی دارند و با پاسخ دادن به آن‌ها فرایند یادگیری کامل می‌شود.
  • تست‌های ۸۰%: این تست‌ها نقش تست‌های جامع را دارند و شمارا برای کسب درصد ۸۰ آماده می‌کنند. در بین این تست‌ها نکات جدیدی را یاد خواهید گرفت که در افزایش تسلط شما نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
  • تست‌های ۱۰۰%: اگر به دنبال کسب درصد ۱۰۰ هستید، باید خودتان را با این تست‌ها محک بزنید. در طرح این تست‌ها، از ریزه‌کاری‌هایی استفاده شده که می‌تواند دقت و اطلاعات دانش‌آموزان را به چالش بکشد.

نکته دیگر توجه به بخش‌های کلوزتست و درک مطلب در تست‌های کتاب است؛ به‌نحوی‌که برای هر درس حداقل ۵ کلوزتست آورده شده که در طرح سؤالات آن از گرامر و واژگان همان درس استفاده شده و تلاش بر این بوده تا حتی‌الامکان سبک و سیاق تست‌ها شبیه به کنکور‌های اخیر باشد و در آن تناسب بین تست‌های واژگان و گرامر برقرار باشد. چنین روندی در یادگیری عمیق درس به دانش آموزان کمک زیادی می‌کند. در مبحث درک مطلب نیز، تلاش مؤلفان بر مطابقت همه‌جانبه سؤالات با کنکور سراسری بوده است. به‌طور مثال در سال دوازدهم برای هر درس، ۵ درک مطلب طرح شده که از نظر سبک سؤال، بلندی گزینه‌ها، سختی و دشواری متن، تعداد واژگان هر متن، موضوع متن و… مشابه کنکور‌های سال‌های اخیر است. در انتهای کتاب نیز ۷ آزمون جامع از کنکور‌های سال ۹۹ رشته‌های مختلف داخل و خارج کشور آمده است که حل این آزمون‌ها برای آشنایی با سبک و سیاق سؤالات کنکور سراسری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ضروری است.

پاسخنامه تشریحی

از ویژگی‌های مثبت این مجموعه، فراهم کردن پاسخ‌نامه‌ای کاملاً تشریحی و تحلیلی به‌منظور رفع اشکال دانش‌آموزان است. در پاسخنامه تشریحی، هر ۴ گزینه سؤالات تحلیل شده و دلیل رد گزینه‌های نادرست آمده است و هرجا لازم بوده نکات مهم و کاربردی بار دیگر یادآوری شده‌اند.

جمع‌بندی

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور از انتشارات مهر و ماه، با در نظر گرفتن طیف‌های مختلف دانش‌آموزان، منبعی مناسب برای یادگیری و افزایش مهارت‌های تست‌زنی در بخش‌های مختلف درس زبان انگلیسی (گرامر، واژگان، کلوزتست و درک مطلب) به شمار می‌رود. استفاده از رنگ‌ها و کادر‌های متعدد به جذابیت هرچه بیشتر کتاب کمک شایانی کرده است. از نقاط قوت این کتاب می‌توان به درس‌نامه‌های کامل آن در بخش‌های گرامر و واژگان و مهارت‌های متن‌خوانی و ارائه تست‌های کافی و متنوع تألیفی و کنکوری که در پاسخنامه تشریحی به‌طور کامل تحلیل‌شده‌اند اشاره کرد. استفاده از این کتاب بیشتر به دانش‌آموزان متوسط و ضعیف‌تر توصیه می‌شود ولی تست‌های آن دانش‌آموزان قوی را به زحمت نخواهد انداخت.