«چیستا یثربی»، نویسنده، کارگردان تئاتر و نمایشنامه‌نویس در ۲۷ مهر سال ۱۳۴۷ به دنیا آمد. او تحصیلاتش را در دانشگاه الزهرا و در رشتۀ روانشناسی بالینی آغاز کرد و مدرک لیسانس و فوق لیسانس‌اش را در همین دانشگاه اخذ کرد. در ادامه به صورت تخصصی تحصیلاتش را در همین زمینه ادامه داد و مدرک دکترایش را در رشتۀ روانشناسی تربیتی با گرایش تئاتردرمانی از دانشگاه تورنتو کانادا گرفت. یثربی نویسندۀ پرکاری است و تاکنون آثار متعددی از خود به جای گذاشته است. یکی از حوزه‌هایی که یثربی در آن بسیار فعال بوده نگاشتن نمایش‌نامه و کارگردانی آن‌ها است. آثار یثربی در دوره‌های مختلفی از جشنوارۀ تئاتر فجر حضور داشته و جوایزی را نیز کسب کرده است. همچنین او سال‌ها است که به آموزش و تدریس رشتۀ تحصیلی‌اش یعنی تئاتردرمانی نیز می‌پردازد. در کنار تمام این فعالیت‌ها، یثربی به کار نویسندگی نیز مشغول بوده است و آثار متعددی را به رشتۀ تحریر درآورده است.

در این مطلب قصد داریم سه عنوان کتاب از آثار چیستا یثربی را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

کتاب او؛ یک زن

رمان او؛ یک زن اولین بار در سال ۱۳۹۵ منتشر شد و تاکنون به چاپ دهم رسیده است. یثربی این رمان را براساس زندگی واقعی یکی از دوستان صمیمی‌اش نوشته است. شخصیت اصلی داستان، دختری است بنام نلی که از ابتدا تا پایان قصه را روایت می‌کند. این دختر جوان که هجده سال سن دارد، زندگی سختی داشته بطوریکه تا همین سن، یک بار ازدواج کرده و بعد از یک سال طلاق گرفته است. والدین نلی، او را بسیار دوست دارند، اما توان چندانی برای حمایت از او ندارند و نلی خود را سربار آن‌ها می‌داند و به دنبال کار می‌گردد. یکی از دفاتری که برای کار به آن‌جا می‌رود، دفتر یک کارگردان و بازیگر معروف به نام شهرام نیکان است. نلی عاشق او می‌شود و پس از فراز و نشیب‌هایی در داستان، این فرد به نلی پیشنهاد همکاری می‌دهد.

شخصیت‌های متفاوتی از جمله: چیستا، سهراب، علیرضا، شبنم، ایرانه و… در داستان حضور دارند. چیستا دوست نلی است و با اینکه اختلاف سنی زیادی دارند، او را بسیار دوست دارد و نلی نیز، چیستا را همچون مادرش و یک دوست صمیمی، می‌داند. سهراب یک محیط‌بان است که یک بار زندگی نلی را نجات داده، علیرضا یک ترنس است و شبنم خواهر گمشدۀ شهرام نیکان. درون‌مایۀ اصلی داستان مشکلات و تهدیداتی است که بر ضد زنان در جامعه وجود دارد. در همان ابتدای داستان به شرایط سخت زنان مطلقه و نگاه بی‌اخلاقانه و ناپسند جامعه به آن‌ها پی می‌بریم. کتاب او؛ یک زن یثربی، رمانی پرکشش است و فراز و نشیب‌های بسیاری دارد. در قسمت‌های مختلف رمان شاهد وقایعی بر پایۀ عشق، نفرت، فداکاری و معصومیت هستیم. کتاب او؛ یک زن، دارای نثری روان است و دربردارندۀ اتفاقاتی است که بر جذابیت‌های داستان می‌افزاید. کتاب او؛ یک زن را انتشارات «کتاب کوله‌پشتی» در ۲۵۶ صفحه از قطع رقعی و با جلدی شومیز منتشر کرده است.

کتاب پستچی

یکی‌دیگر از آثار چیستا یثربی رمان «پستچی» است. این کتابِ او از سایر کتاب‌هایی که نوشته، شناخته‌شده‌تر است و تاکنون به چاپ نوزدهم رسیده است. این رمانِ عاشقانه دربارۀ خودِ او و عشقی است که برای اولین بار در سن چهارده سالگی تجربه کرده است. زمانی که در این سن عاشق پستچی‌ای بنام علی می‌شود که یک بار نامه‌ای را به خانۀ آن‌ها برده و درحالی که چیستا می‌رود تا نامه را تحویل بگیرد، در همان لحظۀ اول این عشق رقم می‌خورد. داستان در تهران و در دورۀ جنگ، در حدود سال ۱۳۶۴ آغاز می‌شود. یثربی در خلال داستان از خانواده‌اش می‌گوید، که با وجود اینکه پدر و مادرش اهل دانش و فرهنگ بودند، اما روابط خوبی بین آن‌ها برقرار نبوده و با اینکه در یک خانه زندگی می‌کردند اما از یکدیگر دور بودند. علی نیز با مادرش زندگی می‌کرد. قصۀ عشقی که در کتاب می‌خوانیم و بین این دو نفر وجود داشته بسیار پر پیچ و خم است و دشواری‌های زیادی بر سر عشق آن‌ها وجود داشته است. با وجود احساس عمیق و دوطرفه‌ای که بین آن‌ها بوده، هربار که تصور می‌کردند دیگر هیچ چیز آن‌ها را از هم جدا نمی‌کند، عاملی به وجود می‌آمد که باعث جدایی آن‌ها می‌شد.

علی در دورۀ جنگ، به جبهه رفته بود و به دلیل اینکه نیروی بسیار موثری بود، بعد از جنگ نیز ماموریت‌هایی به او محول شده بود. به همین دلیل چندبار مجبور به ترک ایران و دوری از چیستا شد. اما چیستا در تمام این سال‌ها منتظر او بود و می‌دانست روزی برمی‌گردد. علی نیز در تمام آن ماموریت‌ها برای چیستا نامه می‌نوشت و به یاد او بود، درحالیکه بسیاری از نامه‌هایش به دست او نمی‌رسید. دربسیاری از قسمت‌های رمان شاهد وفاداری و فداکاری‌هایی هستیم که در راه عشق انجام می‌شود و با وجود اشتباهاتی که از طرف هر کدام از آن‌ها اتفاق می‌افتد، اما این اشتباهات را نادیده می‌گیرند، زیرا این عشقشان است که از همه چیز با اهمیت‌تر است. یثربی داستان عاشقانه‌اش را با جزئیات و ریزه‌کاری‌هایش تعریف می‌کند و خصوصیت‌هایی که در این عشق وجود داشته، باعث می‌شود داستانش انسانی و قابل تحسین باشد. داستان عاشقانه‌ای که در این کتاب می‌خوانیم، داستانی با مسیر صاف نیست و پیچ و خم‌های زیادی دارد و فرجام آن نیز بسیار غافلگیرکننده و غریب است. این کتاب را به تمام علاقه‌مندان رمان‌های عاشقانه پیشنهاد می‌کنیم.  

کتاب معلم پیانو

کتاب «معلم پیانو»، یکی‌دیگر از آثار چیستا یثربی است. شخصیت محوری داستان، مادری است به نام مرجان مفتخر، که همسرش آن‌ها را ترک کرده و او با دختر نوجوانش یعنی کیمیا زندگی می‌کند. در این کتابِ یثربی نیز شاهد حضور دختری با سن و سال کم هستیم. مرجان متوجه ارتباط دخترش با یک پسر به نام شایان می‌شود. با وجود اینکه مرجان و دخترش همیشه رابطۀ خوبی داشتند، اما رفتار کیمیا با مادرش تغییر کرده و او فکر می‌کند، شایان باعث این تغییر بوده است. مرجان برای آن‌‌که شایان را بشناسد به محل کار او می‌رود. شایان یک معلم پیانو است. او بدون اینکه نام و هویت واقعی خود را آشکار کند در کلاس پیانوی شایان ثبت‌نام می‌کند.

یک بار که شایان برای کوک کردن ساز به خانۀ آن‌ها می‌رود، اتفاق عجیبی برایش رخ می‌دهد و بیهوش می‌شود و به خواب فرو می‌رود. خط سیر داستان ادامه پیدا می‌کند و در ادامه متوجه می‌شویم، به خواب رفتن‌های شایان به مرگ مادرش که چند سال پیش در تصادف کشته شده، ربط دارد. همچنین مرجان مفتخر نیز به شخصیت مادر شایان ربط داشته است. در واقع مادر مرحوم شایان باعث ارتباط ذهنی بین مرجان و او شده است و این قضیه زمانی بروز می‌کند که آن‌ها تا حدودی وارد ذهن یکدیگر می‌شوند. در ادامه و وقتی به پایان داستان نزدیک می‌شوید، اتفاقات غافلگیرکننده‌ای رخ می‌دهد و قسمت‌هایی از داستان که برایتان مبهم بوده، آشکار می‌شود. این داستان دارای پیچیدگی‌هایی است که برخی مباحث روانشناسانه نیز در آن وجود دارد. به عنوان مثال مرجان دچار فراموشی انتخابی شده و چیزی از ارتباطش با مادر شایان به یاد نمی‌آورد. به دلیل اینکه رشتۀ تخصصی چیستا یثربی در دانشگاه روانشناسی بوده، او به خوبی توانسته این زمینه را نیز در داستانش بگنجاند. موضوعات دیگری مثل ارتباط یک مادر و دختر نوجوانش و نگرانی‌هایی که نسبت به فرزندش دارد نیز زیر پوست داستان وجود دارد. کتاب معلم پیانو یک رمان خواندنی است که تلاش کرده از کلیشه‌های داستان‌نویسی دور باشد و دارای اتفاقات هیجان‌انگیزی است که باعث می‌شود رمان را تا انتها دنبال کنید. این رمان کوتاه و جذاب را انتشارات «کتاب کوله‌پشتی» منتشر کرده است.   

دسته بندی شده در: