در میان مدارکی که توسط آزمون‌های بین المللی سنجش زبان در حال برگزاری است، آزمون تافل یکی از معتبرترین آزمون‌ها می باشد. امروزه تقریبا تمام موسسات آموزش زبان ایران، زبان آموزان خود را برای آمادگی در آزمون TOEFL آموزش می‌دهند. با اینحال وجود انواع آزمون تافل باعث شده تا قواعد تا حدودی در هر نوع آزمون متفاوت باشد. با بررسی آزمون تافل و مباحث آن با ما همراه باشید.

تافل چیست؟

آزمون تافل یا همان TOEFL که اختصار یافته‌ی جمله «Test of English as a Foreign Language» به معنی «آزمون انگلیسی به عنوان زبان خارجه»، یکی از آزمون‌های بین المللی انگلیسی – آمریکایی است. آزمون تافل امروزه مورد تایید بیش از ۷۵۰۰ دانشگاه و موسسات آموزشی در بیش از ۱۳۰ کشور جهان است و داشتن این مدرک را از این جهت بسیار ارزشمند کرده است. این آزمون امروزه توسط سرویس سنجش تحصیلی یا همان «ETS» در ایران و ۱۶۴ کشور دیگر در حال برگزاریست.

معرفی انواع آزمون تافل

وجود انواع آزمون تافل به منزله‌ منعطف بودن سنجش زبان می‌باشد؛ آزمون زبان تافل شامل سه نوع است:

  1. آزمون «کامپیوتری» یا «CBT»
  2. آزمون «اینترنتی» یا «IBT»
  3. آزمون کتبی یا «PBT»

آزمون کتبی

در آزمون PBT که اختصار یافته‌ عبارت «Paper Based TOEFL» هست، سنجش سه مهارت زیر بر روی کاغذ از داوطلبان صورت میگیرد:

  1. مهارت خواندن یا «Reading Comprehension»
  2. مهارت شنیداری یا «Listening Comprehension»
  3. مهارت نوشتن یا «Writing Comprehension»
  4. ساختار و گرامر زبان یا «Structure and Language»

در بخش سنجش مهارت‌های خواندن، شنیداری و ساختار زبان، داوطلبان باید به سوالات بر روی برگه پاسخ دهند. در بخش سنجش مهارت نوشتن نیز، به داوطلبان یک فرصت نیم ساعتی داده می‌شود تا یک موضوع شخصی را بنویسند. در نهایت نمرات جمع زده شده و به اطلاع تمامی داوطلبان خواهد رسید.

علاوه بر سه مهارت فوق یک قسمت برای مهارت نوشتن هم وجود دارد که در یک فرصت ۳۰ دقیقه‌ای بایستی داوطلب بتواند در مورد موضوع مشخصی بنویسد. نمرات بدست آمده از هر قسمت بعد از تغییر مقیاس یافتن، با هم جمع شده و نمره کل داوطلب را مشخص می‌کند.

تفاوت نمرات در آزمون‌های IBT و CBT با نسخه کتبی آن

نمراتی که در آزمون تافل کتبی به داوطلبان داده می‌شود معمولا بین ۳۱۰ تا ۶۷۷ می‌باشد. در آزمون تافل کسی رد نخواهد شد، مساله این است که نمراتی که در این تست داده می‌شود باید مورد تایید مراکزی باشد که داوطلب قصد دارد مدرک خود را به آنجا ارسال نماید. به طور مثال برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور باید حداقل نمره‌ی ۵۵۰ را اخذ کرد یا برای شرکت در آزمون دکتری در داخل ایران باید نمرات حداقل بالای ۴۸۰ باشد. در آزمون‌های CBT و IBT این داستان متفاوت است چرا که سقف نمرات این آزمون‌ها با آزمون کتبی تفاوت دارد. در آزمون تافل کامپیوتری و اینترنتی، سقف نمرات آزمون را به ترتیب نمره ۳۰۰ و ۱۲۰  تعیین کرده اند.

آزمون تافل کامپیوتری

آزمون زبان کامپیوتری یا همان CBT که مخفف عبارت «Computer Based TOEFL» می‌باشد، در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار برگزار شد. تفاوت اصلی آزمون کامپیوتری با آزمون کتبی تنها در شیوه پاسخ به آن است. در این آزمون تنها کاربران بر روی گزینه مورد نظر خود کلیک می‌ نمایند. این آزمون رایانه‌ای شامل چهار بخش زیر است که آن را بررسی می کنیم:

بخش شنیداری

سوالات بخش شنیداری کمی از آزمون تافل کتبی طولانی تر است. این آزمون دو قسمتی است و در قسمت دوم متون، مکالمات و سخنرانی‌های طولانی‌تری وجود دارد که باید داوطلبین به هنگام پخش آن، مطالب آن را به خاطر بسپارند. سوالات بعد شنیدن متن برای داوطلب به نمایش در می‌آید. این سوالات به دو شیوه تک گزینه‌ای و چند گزینه‌ای برای کاربر طرح شده است. در این سوالات گاهی چند جواب صحیح وجود خواهد داشت و کاربران باید تمام گزینه‌های صحیح را با زدن بر روی کادرهای بیضی شکل در صفحه نمایش، انتخاب نمایند. این سوالات چند گزینه‌ای از قبل به داوطلبین اعلام می‌شود.

بخش ساختار

بخش ساختار جملات شامل ۴۰ سوال و زمان داوطلب برای پاسخ به آنها، ۲۵ دقیقه می‌باشد. این بخش تقریبا مشابه آزمون کتبی تافل است. داوطلبان باید به دو دسته سوالات جواب بدهند. در تیپ اول سوالات، جملاتی با جای خالی برای کاربر نمایش داده می‌شود و داوطلبان باید قادر باشند بهترین گزینه برای تکمیل جمله انتخاب نمایند (یعنی امکان صحیح بودن چند گزینه وجود دارد و باید بهترین گزینه انتخاب شود). در تیپ دوم سوالات، داوطلبان باید اشتباهات جملات را، در واژگانی که زیر آن خط کشیده شده است تشخیص داده و جواب درست آن را مشخص کنند.

بخش درک مطلب

در این بخش، متنی طولانی برای داوطلب به نمایش در می‌آید. ابتدا این متن به صورت کامل در صفحه نمایش نمایان خواهد شد و کاربر با اسکرول صفحه، قادر به خواندن کل متن خواهد بود. بعد از خواندن و رویت متن، در پایان مطلب گزینه‌ای به نام «Proceed» وجود دارد که با کلیک بر روی آن، صفحه به دو بخش عمودی تقسیم شده است. در یک سمت، متن به صورت کلی نمایش داده شده و سمت دیگر نیز این سوالات برای کاربر نمایش داده می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از گزینه «Preview»، به سوالات قبلی خود در این قسمت، برگشته و پاسخ خود را اصلاح نمایند.

بخش نوشتاری

این بخش، همانند آزمون تافل کتبی، باید متنی با موضوع شخصی به مدت نیم ساعت نوشته شود. داوطلب می‌تواند متن خود را تایپ کند یا متن خود را بر روی کاغذ نوشته و آن را بر روی کامپیوتر آپلود نماید.

آزمون تافل اینترنتی

جدیدترین نوع آزمون تافل با نام آزمون اینترنتی یا IBT که اختصار یافته عبارت «Internet Based TOEFL» می‌باشد، از اواخر سال ۲۰۰۵ برای اولین بار برگزار شد و تا به امروز تقریبا باعث منسوخ شدن نسخه کتبی این آزمون شده است. این آزمون ابتدا برای کشورهای ایالات متحده آمریکا و کانادا، همچنین کشورهای اروپایی، شامل فرانسه، آلمان و ایتالیا برگزار شد و از سال‌های بعد به تدریج این امکان برای دیگر کشورها فراهم شد. مدرک این آزمون تفاوتی با دو نوع قبلی ندارد تنها تفاوت‌هایی در شیوه برگزاری این آزمون وجود دارد. اولین و مهم‌ترین اختلاف این آزمون، تاکید بر تمام ارکان مهارت‌های زبانیست (مهارت صحبت کردن به عنوان بخش جدید به این آزمون اضافه شده است). دومین تفاوت فاصله زمانی بین شرکت در آزمون و دیدن نتایج می‌باشد که به دو هفته کاهش یافته است. در نهایت این آزمون هر ماه، چند بار برگزار می‌شود تا داوطلبان بتوانند برنامه ریزی منعطف تری داشته باشند؛ در نتیجه آزمون افراد بیشتری را تحت پوشش خود قرار میدهد (محدودیت شرکت در این آزمون تقریبا وجود نخواهد داشت). آزمون تافل IBT شامل چهار بخش زیر می‌باشد:

بخش خواندن

موضوعاتی که برای متون این آزمون انتخاب شده است، اغلب آکادمیک هستند و معمولا در کتب دانشگاهی یافت می‌شود. در این قسمت ۳ تا ۵ متن طولانی به داوطلب داده شده و از آنها سوالاتی در مورد موضوع اصلی هر متن، برداشت‌های آنها از موضوع متن یا شیوه بیان دیگر آن مطلب و واژه‌های مترادف کلمات داخل متن مطرح شده است.

بخش شنیداری

در بخش شنیداری، مکالمات با لهجه آمریکایی برای کاربر پخش می‌شود و در انتها مانند روش کامپیوتری، از آنها سوالاتی در مورد دو مکالمه و چهار سخنرانی پخش شده، به صورت تک گزینه‌ای و چند گزینه‌ای مطرح می‌شود.

بخش نوشتاری

این بخش شامل دو قسمت به نام‌های «Integrated» به معنی «تلفیقی» و «Independent» به معنی «مستقل» می‌ باشد. در قسمت اول که خود نیز شامل دو چالش است، داوطلب در چالش اول باید در مورد یک موضوع مشخص، حداقل ۳۵۰ کلمه به صورت کاملا ساختار یافته و علمی بنویسد. متن باید دارای ارزش علمی باشد و داوطلب باید نظرات خود را به صورت آکادمیک بیان کند. یعنی صرفا تسلط بر روی گرامر شرط موفقیت او نخواهد بود و او باید با استفاده از خلاقیت و دانش زبانی خود، افکار خود را برای اثبات بیان خود بسط و گسترش دهد. در چالش بعدی نیز، داوطلب باید یک متن کوتاه ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه‌ای را بخواند و در ۲۰ دقیقه به یک پرسش در مورد آن متن به اندازه ۱۵۰ الی ۲۲۵ کلمه پاسخ دهد. قسمت دوم این بخش کاملا مشابه بخش نوشتاری آزمون CBT می‌باشد.

بخش گفتاری

بخش جدید این آزمون که تفاوتش را با دو نوع دیگر رقم زده است، شامل شش وظیفه یا «Task» می‌باشد. دو تکلیف به صورت مستقل یا Independent و چهار بخش آن به صورت تلفیقی یا Integrated می‌باشد. در دو تکلیف مستقل، داوطلب باید در مورد یکی از تجارت شخصی خود در دانش زبان انگلیسی، در مورد یک موضوع مشخص شده، موضع گیری کرده و نظر شخصی خود را توضیح دهد. در دو تکلیف اول بخش تلفیقی، کاربر باید یک صحبت و یک متن کوتاه را باهم تلفیق کرده و برای سوالات پرسیده شده از آنان در توضیح خود کمک گیرد. در دو تکلیف نهایی نیز ابتدا موضوعی را می‌شنود، سپس باید در مورد نکات کلیدی آن موضوع، توضیح دهد.

هزینه آزمون تافل در ایران چقدر است؟   

هزینه در هر کشور به خاطر اختلاف ارز متفاوت است. با این حال موسسه‌ی ETS از تاریخ یکم دسامبر، هزینه شرکت در آزمون تافل برای ایرانیان را ۲۱۵ دلار اعلام کرده است. این هزینه بعد از ثبت نام و ساخت یک حساب کاربری در سایت ETS از داوطلب اخذ خواهد شد. آزمون تافل مانند آزمون‌های معتبر دیگر نظیر «IELTS» ظرفیت محدودی دارد و در تاریخ مشخصی برگزار میگردد.

تاثیر کشور بر معیار ارزشیابی آزمون

اگر چه هزینه‌ها برای هر کشور متفاوت خواهد بود اما این روند تاثیری در نوع سوالات یا نمرات پایانی نخواهد داشت. در تمامی انواع آزمون سنجش زبان TOEFL، نمرات تنها بر حسب سطح زبان انگلیسی داوطلب و اثبات مهارت در سه رکن اصلی زبان یعنی، نوشتن، خواندن و شنیدن و پیاده‌سازی آن بر روی کاغذ یا کامپیوتر در هنگام آزمون تعیین خواهد شد. البته مهارت صحبت کردن، به عنوان ملاک جدید تعیین سطح زبان انگلیسی در آزمون اینترنتی تافل را نباید فراموش کرد. 

تافل بهتر است یا آیلتس؟

مقایسه این آزمون نه تنها هیچ توجیهی ندارد بلکه معیار مشخصی نیز برای سنجش سختی و آسانی این دو آزمون وجود ندارد. مساله‌ی اصلی در مورد انتخاب یکی از این دو آزمون این است که باید در خصوص مواردی که در آزمون آورده می‌شود، اطلاع داشته باشید و سپس بدانید که این مدرک را برای چه نهاد یا موسسه‌ یا شرکتی می‌ خواهید تا از نیازمندی‌های رزومه‌ی خود برای آنجا با خبر شوید. شما می‌ توانید از کسانی که سابقه شرکت در این آزمون‌ ها را داشته‌ اند یا از مشاوران موسسات آموزش زبان انگلیسی مشورت بگیرید.

سخن آخر

اگر با کسانی که در این آزمون شرکت کرده‌اند مشورت کرده باشید متوجه می‌شوید که این آزمون نقش مهمی در آینده تحصیلی و شغلی شما خواهد داشت. انتخاب نوع آزمون نیز به خود شما بستگی دارد. اگر سرعت تایپ قوی دارید بهتر است از آزمون اینترنتی یا کامپیوتری استفاده نمایید، در غیر این صورت از آزمون کتبی استفاده کنید تا حق شما بخاطر کند بودن در پاسخ به سوالات در هنگام تایپ، ضایع نشود. اگر قصد شرکت در آزمون تافل اینترنتی را دارید، بهتر است حتما منابع آموزشی معرفی شده در سایت ETS را حتما مطالعه نمایید تا به شیوه ارائه و طرح سوالات در این آزمون مسلط شوید.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,