حتی اگر به رمان‌های کلاسیک و قرن نوزدهمی علاقه‌ای نداشته باشید، عاشقانه‌ترین رمان‌ها در دوره‌ی رمانتیک نوشته‌ شده‌اند. دوره‌ای که نویسنده‌های زن را کاملا نادیده می‌گرفت. و آثار آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناخت. دوره‌ای که «شعر» را به «رمان» ترجیح می‌دهد و هرچه رمان‌نویس زن بود را زیر پا له می‌کرد. درست در همین دوره، بهترین رمان‌های عاشقانه، توسط خانم‌ها نگاشته شده است!

در حقیقت نویسندگان زن، کسانی مثل جین آستین و خواهران برونته دست به کار شدند و رمان‌هایی را به چاپ رساندند که حتی پس از گذشت دویست سال، محبوبیت بسیار بالایی دارند. و از «عاشقانه‌ترین» رمان‌ها هستند. ما در ادامه به شما پنج رمان عاشقانه‌ی محبوب و پرفروش را معرفی می‌کنیم که خواندن آن‌ها به کوچک و بزرگ توصیه می‌شود.

۱-غرور و تعصب

جای تعجبی هم ندارد که این رمان اولین جایگاه این لیست را به خود اختصاص دهد. اما جالب است بدانید که وقتی جین آستین این رمان را در سال ۱۸۱۳ منتشر کرد، مردم هنوز فکر می‌کردند نویسنده‌های زن به خاطر پول، راجع به فحشا می‌نویسند. از آنجا که چنین تفکر ترسناکی در مردم رواج داشت، پس جین آستین رمان را به صورت ناشناس منتشر کرد. اگرچه نویسنده‌های زن دوره‌ی رمانتیک، علاقه‌ی زیادی داشتند که گمنام بمانند و به شهرت پس از مرگ نیز اصلا علاقه نداشتند. ولی خوشبختانه نویسنده‌هایی مثل جین آستین، بالاخره با شاهکارهای خود شناخته شدند.

اما غرور و تعصب چه داستانی را روایت می‌کند که تا این حد طرفدار دارد؟‌ بسیار خوب. اگر می‌خواهید یک رمان عاشقانه و کمدی بخوانید و با هر دیالوگ، از ته دل بخندید، غرور و تعصب را بخوانید! چون برخلاف سایر رمان‌های عاشقانه، به جای اینکه اشک شما را دربیاورد، شما را واقعا می‌خنداند! می‌پرسید چگونه؟

همانطور که می‌دانید، والدین گاهی دخترهای جوان را شرمنده می‌کنند (نیازی نیست که این نکته را به خواهر کوچکتر خودتان هم بگویید!) ولی جین آستین نیز درست مثل شما فکر می‌کند. حتی با گذشت دویست سال، دخترهای جوان گاها با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند. غرور و تعصب یک رمان عاشقانه و کلاسیک است که نسبت به سایر رمان‌های عاشقانه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در حقیقت، رمان راجع به زندگی روزمره‌ و کارهای مردم عادی است. مثلا راجع به موضوعاتی مثل تحقیر شدن به خاطر والدین، مشکل در بیان احساس خود به مردهای جذاب و خوشتیپ و عشق ورزیدن به کسانی که واقعا خجالت‌آور هستند، صحبت می‌کند. به نظر شما این موضوعات آشنا و ملموس نیستند؟

غرور و تعصب

غرور و تعصب

نویسنده : جین آستین
ناشر : افق
قیمت : ۳۰۱,۵۰۰۳۳۵,۰۰۰ تومان

2-اوتلندر

اگر تصور می‌کنید که تمام رمان‌های عاشقانه در سبک رئال نوشته شده‌اند. سخت در اشتباه هستید. رمان «اوتلندر» به شما ثابت می‌کند که کتاب‌های فانتزی هم می‌توانند داستانی کاملا عاشقانه را روایت کنند. تصور کنید که برای تعطیلات به استون هنج می‌روید، گلی زیبا و خوشرنگ را در میان صخره‌ها می‌بینید و وقتی سعی می‌کنید آن را بو کنید، سرگیجه می‌گیرید. پس از مدتی، متوجه می‌شوید که در زمان سفر کرده و به عقب برگشته‌اید!

این اتفاقی است که برای کلر راندال، راوی داستان عجیب و غریب دیانا گابالدون میفتد. حدس می‌زنید که او چه ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد؟ بدون شک در شرایط سختی قرار می‌گیرد، وارد رابطه‌ای عاشقانه می‌شود و باید با مردمی سروکله بزند که حتی نمی‌دانند باید دست‌های خود را بشویند.

اوتلندر را می‌توان سوگولی عاشقانه در عرصه‌ی ادبیات به شمار آورد. این کتاب همه چیز دارد. عشق، ماجراجویی، شوخ‌طبعی، خشونت، سفر در زمان و … . ما نمی‌توانیم کتاب دیگری مثل اوتلندر را پیدا کنیم که همه‌ی این موضوعات را پوشش دهد. وقتی راجع به ژانر این کتاب سوال می‌پرسند، خود گابالدون هم پاسخ‌های عجیب و غریبی می‌دهد و می‌گوید که ژانر این کتاب، به سن مخاطب بستگی دارد:

اگر یک مرد چهل تا شصت ساله باشم، می‌گویم که این رمان، تاریخی است. اگر زنی پانزده تا چهل و پنج ساله‌ باشم، می‌گویم که این رمان یک رمان تاریخی و عاشقانه است. اگر پیرمرد باشم، می‌گویم که این رمان، اثری تاریخی نظامی است. اگر مرد جوانی باشم، می‌گویم که علمی تخیلی است!

اصلا این نکته اهمیتی هم دارد؟ چرا نداشته باشد؟ این بدان معنی است که شما در هر سنی می‌توانید با توجه به علایق خود، از خواندن رمان اوتلندر لذت ببرید. شما می‌توانید این کتاب را به خواهرزاده‌ی پانزده ساله، برادر زاده‌ی بیست ساله یا مادربزرگ شصت ساله‌ی خود هدیه دهید!

۳-جین ایر

اگر طرفدار رمان‌هایی هستید که شخصیت اصلی داستان در آن با بدبختی‌های زیادی روبه‌رو شود، رمان جین ایر برای شما نوشته شده است. به راستی که شما نمی‌توانید از جین ایر دختر بیچاره‌تری هم پیدا کنید. یتیمی فقیر، نه چندان زیبا و منزوی که از اخلاق خود استفاده می‌کند تا بتواند یک اشراف‌زاده‌ی جذاب را جذب کرده و حداقل باقی عمر خود را در رفاه و آسایش زندگی کند. اگرچه خط داستان در ابتدا کمی بی‌رحمانه به نظر می‌رسد، ولی راهی ندارد که شما رمان جین ایر را دوست نداشته باشید.

البته جین ایر یک رمان صد در صد عاشقانه نیست. اما نگران نباشید. باز هم می‌تواند جای خودش را در دل شما باز کند. دیوانگی، ناتوانی و کمی چاشنی گوتیک این کتاب را به یکی از کتاب‌های خواندنی در ژانر عاشقانه تبدیل کرده است. این کتاب توسط شارلوت برونته و در سال ۱۸۴۷ منتشر شده است.

در نگاه اول، جین ایر راجع به دختری با لباس خاکستری زشتی است که بیشتر اوقات، زندگی دردناک (یا به اصطلاح مزخرفی) را تجربه می‌کند. مثلا کم مانده بود با پوره‌ی سوخته در دوران مدرسه خفه شود، یا متوجه می‌شود که نامزدش قبلا با شخص دیگری ازدواج کرده بود یا دوره‌ای از زندگی خود، نزدیک بود از گرسنگی تلف شود. اما با این وجود، قرار نیست مثل قصه‌ی «دختر کبریت فروش» هانس کریستین اندرسون، اشک شما را دربیاورد. یعنی خواندن رمان آنقدر که به نظر می‌رسد دردناک نیست و قرار نیست باعث افسردگی شما شود. بلکه روایتی عاشقانه را در قالب ماجراهای هیجان‌انگیز و نفس‌گیر بیان می‌کند و شما را تا پایان داستان همراه خود نگه می‌دارد.

جین ایر

جین ایر

ناشر : نی
قیمت : ۳۲۴,۰۰۰۳۶۰,۰۰۰ تومان

4-بر باد رفته

شاید ابتدا فکر کنید هیچ کس دوست ندارد یک رمان تراژدی و غمگین مثل بر باد رفته را بخواند. اگر چنین فکری می‌کنید، واقعا چیزی راجع به این رمان نمی‌دانید. این رمان به قلم مارگارت میچل در واقع بیش از اینکه راجع به روابط عاشقانه‌ی بین عشاق باشد، روابط پدر و دختر را بیان می‌کند و این گونه اشک شما را درمی‌آورد. علاوه بر این، جنگ و صلح رمانی نیست که بخواهید کنار ساحل بخوانید. بلکه باید این رمان را خوانده و از ماجراهای آن لذت ببرید.

اما قبل از آنکه نسبت به خواندن این رمان عاشقانه و تراژدی جبهه بگیرید یا بخواهید برای نجات روح خود، از خواندن آن صرف نظر کنید، به این فکر کنید که کتاب پا به پای هری‌ پاتر به فروش رسیده و محبوبیت جهانی دارد! پس اگر حس می‌کنید که تازه عاشق و وارد یک رابطه‌ شده‌اید، این کتاب جذاب را شروع کنید! این رمان ممکن است کمی طولانی و غمگین باشد، ولی آنقدر جذاب است که شما را به سایر کتاب‌های کلاسیک و رمانتیک نیز علاقه‌مند خواهد کرد. اگرچه در کمال تاسف، باید بگوییم که این کتاب کمی محتوای نژاد پرستانه دارد. چون در آن «قاتل‌ها» مجموعا «سیاه‌پوست» و «رنگین پوست» هستند.

بر باد رفته۲ جلدی

بر باد رفته۲ جلدی

ناشر : امیرکبیر

5-عقل و احساس

رمان عقل و احساس که در اکتبر ۱۸۱۱ منتشر شد، اولین رمان آستین بود که برای مردم عادی نوشته شده بود. خوانندگان این کتاب را واقعا دوست داشتند و در اولین چاپ، در ۷۵۰ نسخه به فروش رفت (که در آن زمان تعداد واقعا زیادی است). اگرچه آستین هیچ‌گاه نتوانست در دورانی که زنده بود، مشهور شود و توسط مردم یا گروه نویسندگان و عرصه‌ی ادبیات، محترم شمرده شود. او در طول عمر کوتاه خود، کتاب‌ها را با عنوان «یک بانو» منتشر می‌کرد و در دورانی که زنده بود، مشهور نشد. کتاب‌های او، یکی پس از دیگری به چاپ رسیدند و محبوبیت بسیار زیادی نیز پیدا کردند. کتاب «اما»، زندگی شخصی او را به نمایش می‌گذارد. اگر دوست دارید با زندگی او بیشتر آشنا شوید، تماشای فیلم «Becoming Jane» با بازی آن هثاوی و جیمز مک‌اووی را به شما توصیه می‌کنیم.

اگرچه عقل و احساس اولین رمان طولانی آستین است، اما جزئیاتی در آن دیده می‌شود که در سایر آثار جین آستین نیز قابل مشاهده است. برای مثال، تمام کتاب‌ها و آثار او به زندگی‌ روزمره‌ی زنان انگلیسی قرن نوزدهم، نگاه صمیمانه‌ای دارد. ما با رمان‌های او راجع به مصائب و مشکلات زندگی و روابط عاشقانه‌ی‌ بانوان آن دوره اطلاعات زیادی به دست می‌آوریم. علاوه بر این، رمان‌های او نمونه‌ی بسیار مناسبی در روایت اهمیت خانواده در آن دوران است.

می‌توان گفت که جین آستین با رمان عقل و احساس خود، به صورت شما سیلی می‌زند. همانطور که از نام آن مشخص است، رمان درگیری بین دو موضوع بسیار مهم یعنی «عقل» و «احساس» را بیان می‌کند. احتمالا تمام خواننده‌های عاشق که درگیر روابط عاشقانه هستند، با «عقل و احساس» خود زیاد کلنجار می‌روند. پس خواندن این رمان واقعا به تمام عاشق‌ها توصیه می‌شود! رمانی راجع به چند خواهر که هر کدام شخصیت متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها با عقل و برخی دیگر با احساس تصمیم می‌گیرند. و هر کدام، سرنوشت متفاوتی را تجربه می‌کنند. اگرچه رمان در سبک رئالیسم نوشته شده و جزئیات زندگی در قرن نوزدهم را به تصویر می‌کشد، اما از همان ابتدا از مخاطب سوالی می‌پرسد. طرفدار عقل هستید یا احساس؟

عقل و احساس

عقل و احساس

ناشر : افق
قیمت : ۲۵۲,۰۰۰۲۸۰,۰۰۰ تومان

منبع:

shmoop.com

دسته بندی شده در: