امروز می‌خواهیم راجع به درسی صحبت کنیم که شاید بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری طرفداران چندانی نداشته باشد ولی هیچ‌وقت طرفداران خود و افرادی که به آن اهمیت داده‌اند را در رتبه و تراز کل آزمون‌ها پشیمان نخواهد کرد.

شاید در ذهن بسیاری از دانش آموزان درس عربی با ضریب ۲ اهمیت چندانی در بین دروس عمومی نداشته باشد ولی ازآنجایی‌که بسیاری در پاسخگویی به سؤالات این درس مشکل‌دارند کسب درصد بالا در این قسمت به‌طور مستقیم روی تراز کل شما مؤثر بوده و می‌تواند شمارا به رتبه دلخواهتان و حتی فراتر از آن به‌شدت نزدیک کند. بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید درس عربی را کنار گذاشت و یا زمان مختصری را برای مطالعه و تست‌زنی و تمرین آن در نظر گرفت.

 نکته جالب اینجاست که درس عربی پایین‌ترین نمره را در میان دروس عمومی به خود اختصاص داده به‌گونه‌ای که در کنکور سال‌های گذشته تقریباً ۱۵ درصد داوطلبان به درصد منفی در درس عربی رسیده‌اند !!! و از آن‌طرف هم تنها ۵ درصد داوطلبان به درصد بالای ۷۰ رسیده‌اند. از این مطلب این‌گونه می‌تواند نتیجه گرفت که کسب درصد بالای ۷۰ در عربی کنکور رتبه شمارا به‌طور شگفت‌انگیزی متحول خواهد کرد.

اما مشکل کجاست؟؟

آیا واقعاً درس عربی سخت و بدقلق است یا اینکه ما قلق یادگیری آن را نمی‌دانیم؟؟

یقیناً درس عربی اگر با برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه کافی و حل تمرین‌های گوناگون آمیخته شود به نقطه قوت داوطلبان کنکورسراسری تبدیل خواهد شد.

و اما کنکور

در طی سال‌های اخیر بودجه‌بندی ۲۵ سؤال درس عربی در کنکور سراسری به ترتیب زیر بوده است:

  • ۸ سوال از ترجمه و تعریب (( ترجمه عربی به فارسی و تعریب ))
  • ۹ سوال از درک مطلب (( سؤالات متن و حرکت‌گذاری و تجزیه و ترکیب))  
  • ۸ سوال از قواعد (( موضوعات مختلف قواعد ))

با نگاه اجمالی به تعداد سؤالات هر بخش به این نتیجه می‌رسیم که تمام بخش‌ها بسیار مهم هستند و برای داشتن مهارت کافی برای پاسخگویی به آن‌ها به یک کتاب کمک‌درسی نیاز داریم که به‌طور تمام و کمال تمامی تکنیک‌ها و ریزودرشت مطالب را به ما آموزش دهد.

کتاب عربی جامع خیلی سبز منبعی تمام‌عیار از مطالب و مهارت‌هایی است که یک داوطلب کنکور سراسری یا حتی دانش آموزان پایه‌های دهم و یازدهم برای یادگیری درس عربی و موفقیت در آزمون‌های مختلف به آن نیاز دارد.

ویژگی‌های کتاب

کتاب عربی جامع خیلی سبز شامل ۶۴۴ صفحه است که دربرگیرنده مطالب کتاب‌های درسی عربی سال دهم یازدهم و دوازدهم است که این موضوع حجیم بودن آن را کاملاً توجیه می‌کند . لحن کتاب گرم و صمیمی است و مخاطب را مجذوب خود می‌کند و به‌هیچ‌عنوان برای خواننده کسل‌کننده و ملالت‌آور نیست . وجود حجم کاملی از درس‌نامه‌ها و تست‌ها و البته پاسخنامه کاملاً تشریحی کتاب موجب شده تا کتاب عربی جامع خیلی سبز به‌عنوان منبع بسیار مناسبی در جهت آمادگی دانش آموزان برای کنکورسراسری شناخته شود .

عربی جامع کنکور خیلی سبز

عربی جامع کنکور خیلی سبز

نویسنده : بهروز حیدربکی
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۱۵۶,۸۰۰۱۹۶,۰۰۰ تومان

نویسنده

نویسندگان کتاب آقایان کاظم غلامی،  بهروز حیدربکی،  محسن آهویی و خانم غزال موسوی هستند و کتاب حاضر حاصل تجربیات باارزش ایشان درزمینهٔ تدریس و تألیف و آموزش درس عربی است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

کتاب عربی جامع خیلی سبز شامل ۳ بخش اصلی است:

  •  درس‌نامه
  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای
  • پاسخنامه تشریحی

درس‌نامه

تمامی دروس کتاب با بخش درس‌نامه آغاز می‌شوند . درس‌نامه شامل کلیه مطالب و مفاهیم اصلی هر درس بوده که به‌طور همه‌جانبه با زبانی روان و قابل‌فهم آموزش داده‌شده است به‌نحوی‌که برای دانش آموزان با سطح‌های مختلف قابل درک است. توضیحات هر درس با مثال‌های ساده همراه بوده و آوردن کادرهای سؤال و پاسخ تشریحی در خلال درس‌نامه نقش به سزایی در یادگیری مخاطب دارد. همچنین تفکیک مطالب از یکدیگر و استفاده از جدول‌های گوناگون از نکات برجسته درس‌نامه کتاب است.

از دیگر نقاط قوت بخش درس‌نامه آوردن نکاتی درباره تست‌های ترجمه هر درس است که بسیار مفید هستند. آوردن کادرهایی با عنوان نکات تکمیلی جای هیچ‌گونه ابهامی را در ذهن خواننده کتاب باقی نمی‌گذارد  و به‌اصطلاح تا دانش‌آموز مطلب را یاد نگیرد دست از سر او بر نمی‌دارد. علاوه بر این در انتهای بخش درس‌نامه جدول واژه‌نامه به همراه ترجمه متن درس و جملات مهم و نکته دار هر درس آمده است.

گاه پیش‌آمده که نویسندگان کتاب قبل از تدریس درس جدید دروس گذشته را مرور کرده‌اند که این نکته‌ای بسیار کلیدی برای مرور مطالب توسط دانش آموزان است دقیقاً مثل اتفاقی که در قسمت درس‌نامه دروس اول هر سه‌پایه رخ‌داده است و گاهی هم مطالب موجود در بخش درس‌نامه فراتر از سطح کتاب درسی هستند ولی مطالعه آن‌ها موجب فهم عمیق‌تر مطالب می‌شود.

در بخش توضیحات سؤالات تشریحی و همچنین حل تمرین‌های کتاب به چشم نمی‌خورد.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

پس از قسمت درس‌نامه با تست‌های متنوعی روبرو می‌شویم که تمامی آن‌ها نکته دار و مفید هستند.

پرسش‌های چهارگزینه‌ای در این بخش از سه بخش (( واژگان – ترجمه تعریب و مفهوم – قواعد )) تشکیل می‌شود. تست‌های موجود در این بخش دربرگیرنده کلیه نکات درس‌نامه هستند و در صورت مشکل در پاسخگویی می‌تواند به‌راحتی آن قسمت را مجدداً از درس‌نامه مطالعه کرد و رفع اشکال کرد.

تست‌ها ابتدا با سؤالات تألیفی شروع می‌شوند که کاملاً استاندارد هستند و هدف آن‌ها سنجیدن میزان یادگیری دانش آموزان است سپس تست‌های آزمون های آزمایشی و کنکور سراسری آورده شده است که این امر موجب آشنایی بیشتر خواننده با سبک و سیاق سؤالات کنکور می‌شود.

به نظر می‌رسد شاید بهتر بود که پرسش‌های چهارگزینه‌ای با سؤالات آسان شروع شود ولی آوردن سؤالات متوسط و سطح بالا در این بخش نیز موجب حرفه‌ای شدن داوطلبان خواهد شد.

در انتهای کتاب هم به بخش درک مطلب توجه ویژه‌ای شده است که درواقع بسیاری از داوطلبان کنکور سال‌های اخیر در آن مشکل داشته‌اند : چه در درک مفهوم متن ارائه‌شده و چه در مدیریت زمان پاسخگویی به سؤالات این بخش . حل تست‌های این بخش به‌طور کامل به کلیه دانش‌آموزانی که به دنبال کسب درصد بالا در درس عربی کنکور هستند توصیه می‌شود .  کتاب عربی جامع از انتشارات خیلی سبز نگاه ویژه‌ای به این نقطه‌ضعف داوطلبان داشته است به این صورت که درک مطلب‌های کنکورهای سال‌های گذشته به همراه تست‌هایشان جمع‌آوری‌شده است و داوطلبان را در این زمینه نیز به مهارت کافی می‌رساند.

پاسخنامه تشریحی

با توجه به مشکلات متعدد دانش آموزان در درس عربی و مخصوصاً سؤالات کنکور سراسری وجود یک پاسخنامه کاملاً تشریحی که بتواند نیازهای دانش آموزان را برطرف کند ضروری است . از دیگر نقاط قوت کتاب عربی جامع خیلی سبز داشتن پاسخنامه کاملاً تشریحی در انتهای کتاب است. در قسمت پاسخنامه نه‌تنها گزینه صحیح تست‌ها توضیح داده‌شده است بلکه دلیل غلط بودن سایر گزینه‌ها نیز بررسی‌شده است. وجود پاسخنامه کامل که بابیان ساده تمامی جوانب سؤالات را بررسی کرده است موجب اطمینان خاطر دانش آموزان در مواقع رویارویی با تست‌های دشوارتر می‌شود.

جمع‌بندی

با توجه به اهمیت درس عربی، کتاب عربی جامع از انتشارات خیلی سبز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تقویت و کسب آمادگی لازم برای داوطلبان کنکورسراسری باشد . پرسش‌های چهارگزینه‌ای متنوع این کتاب در نوع خود بی‌نظیر بوده و وجود درس‌نامه کامل و جامع کتاب عربی جامع امکان استفاده از آن را در آزمون‌های تشریحی نیز فراهم می‌کند. پس اگر به دنبال منبعی کامل و جامع برای موفقیت در آزمون‌های تستی و تشریحی پایه‌های دهم یازدهم و دوازدهم و مخصوصاً کنکور سراسری هستید بهتر است وقت را از دست ندهید و کتاب عربی جامع خیلی سبز را تهیه کنید.