تقریباً بر کسی پوشیده نیست که در کنکور تجربی، برای قبولی در رشته‌های مطرح مانند پزشکی، دندان‌پزشکی و… نیاز به درصد بالا در همه‌ی دروس عمومی و اختصاصی است. ریاضی نیز به عنوان یک درس اختصاصی دارای اهمیت بالایی است که انتخاب کتاب مناسب برای آن بسیار مهم و حیاتی است. از این رو، بر آن شدیم بین دو مجموعه کتاب جامع ریاضیات تجربی پرفروش در کشور، مقایسه‌ای انجام دهیم تا در انتخاب کتاب مناسب، کمکی به دانش‌آموزان کنکوری کرده باشیم. در این مقاله دو مجموعه کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنان بیان می‌شود که عبارت‌اند از:

معرفی کلی ریاضیات جامع کنکور تجربی خیلی سبز و مهر و ماه

کتاب ریاضیات جامع کنکور تجربی از انتشارات خیلی سبز نوشته‌ی آقایان «سروش موئینی، رسول محسنی منش و کوروش اسلامی» است که در دو جلد به چاپ رسیده است. تعداد صفحات جلد اول ۶۴۰ و جلد دوم ۳۹۶ صفحه است. در جلد اول موارد زیر آمده است:

  • مقدمات
  • درسنامه
  • تست‌ها
  • پاسخنامه کلیدی
  • پیوست

جلد دوم نیز شامل پاسخنامه تشریحی تست‌های جلد اول است. کتاب ریاضیات جامع کنکور تجربی از انتشارات مهر و ماه در دو جلد به چاپ رسیده است. تعداد صفحات جلد اول ۶۴۷ و جلد دوم ۴۰۸ است. نویسندگان این مجموعه «محمدرضا میر جلیلی، مهدی امیریان و منصور سعیدی» هستند. جلد اول شامل موارد زیر است:

  • فصل صفر (مروری بر مفاهیم پایه)
  • درسنامه
  • فصل در یک نگاه (خلاصه‌ای از فرمول‌ها و مفاهیم یک فصل)
  • تست
  • آزمون جامع
  • پاسخنامه کلیدی
ریاضیات تجربی جامع کنکور مهروماه (جلد اول)

ریاضیات تجربی جامع کنکور مهروماه (جلد اول)

نویسنده : محمدرضا میر جلیلی
ناشر : مهروماه
قیمت : ۳۹۸,۴۰۰۴۹۸,۰۰۰ تومان

مقایسه‌ی طبقه‌بندی و مدل تألیف

شباهت‌

  • تألیف جامعنوع فصل‌بندی در هر دو مجموعه، به صورت جامع است. یعنی مطالب مرتبط با هم در هر سه پایه‌ی متوسطه‌ی دوم، در یک فصل گردآوری شده است. برای نمونه، کل مباحث مربوط به تابع در هر سه پایه، در یک فصل به صورت واحد ارائه شده است.
  • تعداد فصولتمامی مباحث ریاضیات تجربی، در این دو کتاب، در ۱۸ فصل ارائه شده است.
  • ترتیب ارائه‌ی درسنامه و تستدر هر دو کتاب، درسنامه‌های هر فصل در ابتدای آن، به طور کامل ارائه شده است. البته هر درسنامه به چند ایستگاه یا درس تقسیم شده که در تست‌ها همین تقسیم‌بندی ارائه شده است. یعنی دانش‌آموز با مطالعه‌ی هر ایستگاه یا درس از درسنامه، می‌تواند تست‌های همان ایستگاه را حل کند.

تفاوت

  • ترتیب فصل‌بندیدر کتاب مهر و ماه، فصل‌بندی‌ها کاملاً بر اساس پیش‌نیازها انجام شده است. دانش‌آموز اگر به ترتیب مطالب کتاب جلو برود، مطمئن خواهد بود در هر فصل تمامی پیش‌نیازهای آن را از قبل مطالعه کرده است. اما کتاب خیلی سبز در این باره متأسفانه اصلاً موفق عمل نکرده است. برای مثال فصل «شمارش بدون شمردن» بعد از احتمال ارائه شده است. شمارش بدون شمردن، پایه‌ی احتمال است و قاعدتاً باید قبل از احتمال بیان می‌شد.

مقایسه‌ی فصل صفر مهر و ماه و مقدمات خیلی سبز

شباهت‌

  • هدفهدف از این بخش در هر دو کتاب ارائه‌ی پیش‌نیازهای لازم برای مطالعه‌ی درس ریاضی است.
  • مباحث مشترکسه بحث مشترک با عناوین «ترتیب انجام عملیات»، «اعداد اعشاری» و «اشتباهات متدوال دانش‌آموزان» در هر دو کتاب دیده می‌شود.
  • شماره صفحات مربوطدر کتاب مهر و ماه، این موارد با عنوان فصل صفر در صفحات ۱۲ تا ۱۶ (ابتدای جلد اول) و در کتاب خیلی سبز با عنوان پیوست و مقدمات در صفحات ۶۵۹ تا ۶۶۴ (انتهای جلد اول) آورده شده است.

تفاوت

  • مباحث غیرمشترک: در کتاب مهر و ماه مباحث «ب.م.م و ک.م.م»، «آشنایی با نمادهای ریاضی»، «تقسیم یک چند جمله‌ای بر چند جمله‌ای دیگر» و… آورده شده است. در کتاب خیلی سبز نیز مباحث «عددگذاری» و «درصد» دیده می‌شود.
ریاضیات تجربی جامع کنکور تست خیلی سبز (جلد اول)

ریاضیات تجربی جامع کنکور تست خیلی سبز (جلد اول)

نویسنده : رسول محسنی منش
ناشر : خیلی سبز
قیمت : ۳۹۹,۲۰۰۴۹۹,۰۰۰ تومان

مقایسه‌ی درسنامه‌ها

شباهت‌

  • ارائه نکات و تذکرات لازم: در درسنامه‌های هر دو کتاب، نکات کلیدی و تذکرات لازم برای حل تست‌ها در قالب‌های مختلف ارائه شده است.
  • محور آموزش: در هر دو کتاب اصل آموزش مبتنی بر بیان مفاهیم و فرمول‌ها است. هر دو کتاب در این زمینه به خوبی عمل کرده‌اند. در ادامه مثال‌های خوب و متنوعی را ارائه داده‌اند که دانش‌آموزان باید با مطالعه‌ی آن‌ها، از روش‌های حل الگوبرداری کنند که در حل تست‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.
  • مخاطبین درسنامه: از آنجایی که هر دو کتاب درسنامه‌های کاملی دارند برای هر دانش‌آموز با هر سطح علمی قابل استفاده خواهند بود. بنابراین در درسنامه‌های این کتاب‌ها تفاوت فاحشی از لحاظ آموزش و خودآموزی دیده نمی‌شود. هر دو را می‌توان خودآموز دانست.

تفاوت

  • بخش «اینجوری هم ببین»: در کتاب مهر و ماه جملات و نکات مهم برای حل سؤالات از زبان یک معلم کنکور با عنوان «اینجوری هم ببین» آورده شده است که در کتاب خیلی سبز چنین ویژگی وجود ندارد.
  • ارائه‌ی مباحث خارج از کتاب درسیدر هر دو کتاب نکات خارج از کتاب درسی مانند cot که امکان طرح در کنکور را دارند ارائه داده‌اند. با این تفاوت که در کتاب مهر و ماه توضیحات کافی برای آن بیان شده اما در کتاب خیلی سبز بدون هیچ توضیح قبلی، محور cot در دایره‌ی مثلثاتی رسم شده است.

فصل در یک نگاه در کتاب مهر و ماه

بعد از اتمام درسنامه‌های هر فصل از کتاب مهر و ماه بخشی به نام فصل در یک نگاه دیده می‌شود که خلاصه‌ای از تمامی مباحث فصل است. در این بخش تنها فرمول‌ها ارائه نشده‌اند، بلکه تمامی مفاهیم، روش‌ها و فرمول‌های موردنیاز هر دانش‌آموز به طور کامل آورده شده است. این قسمت برای جمع‌بندی و مرور سریع بسیار کاربردی است. فقط به یاد داشته باشید که این خلاصه نکات، نمی‌تواند در اولین دور مطالعه، جایگزین درسنامه شود و فقط مختص جمع‌بندی و مرور است. چنین خلاصه‌ای در کتاب ریاضیات جامع کنکور تجربی انتشارات خیلی سبز دیده نمی‌شود.

مقایسه‌ی تست‌ها

شباهت‌

  • چیدمان تست‌هادر هر قسمتی که تست‌ها ارائه شده‌اند، سعی در این بوده که تست‌ها از ساده به دشوار مرتب شوند. یعنی ابتدا تست‌های ساده آورده شده سپس تست‌های متوسط و بعد دشوار.
  • تست‌های دشوار برای دانش‌آموزان برتر و سخت‌کوشاین تست‌ها که برای دانش‌آموزانی که قصد کسب درصد بالا در درس ریاضی کنکور را دارند، تعبیه شده است. در کتاب خیلی سبز، آخرین تست‌های هر درس از هر فصل، با ایموجی «شخصیت جست‌وجوگر» مشخص شده‌اند، که تست‌های سنگینی هستند. در کتاب مهر و ماه نیز، در انتهای هر فصل تعدادی تست با عنوان «برای ۱۰۰%» با همین ویژگی‌ها آمده است.
  • نشان‌دار کردن سؤالات کلیدیدر کتاب ریاضی مهر و ماه، شماره‌ی برخی از تست‌ها به رنگ مشکی است. این تست‌ها برای دوران جمع‌بندی مناسب هستند. و یا دانش‌آموزانی که فرصت کافی برای حل همه‌ی تست‌های کتاب را ندارند می‌توانند از این تست‌ها استفاده کنند. در کتاب خیلی سبز، برای چنین تست‌هایی از ایموجی آبی‌رنگ استفاده شده است.
  • منبع تست‌هاتست‌های هردوی این کتاب‌ها از سؤالات کنکور سراسری، آزمون‌های قلم‌چی، کتاب درسی و تألیفی است.
  • آزمون فصل: در کتاب ریاضی مهر و ماه، برای هر فصل یک آزمون جامع ۱۰ سؤالی در نظر گرفته شده است که باعث مرور مباحث مهم هر فصل می‌شود. در کتاب خیلی سبز نیز در پایان هر فصل دو یا سه آزمون جامع فصل ارائه شده است. این آزمون‌ها ابزار‌های مناسبی برای خودارزیابی دانش‌آموز هستند.

تفاوت

  • رعایت روند آموزشی: در کتاب مهر و ماه، تست‌های هر ایستگاه به سه قسمت آموزش (%۴۵+)، تثبیت (%۷۰+) و تسلط (%۸۵+) تقسیم می‌شود. به این معنا که دانش‌آموزی که به دنبال کسب حداقل درصد ۴۵ است، علاوه بر درسنامه، تست‌های قسمت آموزش را بررسی کند و برای حداقل ۷۰، درسنامه، تست‌های آموزش و تست‌های تثبیت را بررسی کنند و به همین ترتیب با اضافه کردن قسمت تسلط به حداقل درصد ۸۵ برسند. در ضمن تست‌های آموزش سطح ساده، تست‌های تثبیت سطح متوسط و تست‌های تسلط سطح دشواری دارند. این تقسیم‌بندی باعث ایجاد نظم ذهنی در دانش‌آموزان می‌شود. چنین تقسیم‌بندی در کتاب ریاضی خیلی سبز صورت نگرفته است.
  • تعداد تست‌ها: به طور کلی کتاب خیلی سبز دارای ۳۳۱۲ تست است. و در کتاب مهر و ماه ۳۱۳۰ تست موجود است. در این ۱۸ فصل، فقط در شش فصل تعداد تست‌های مهر و ماه از خیلی سبز بیشتر است. جدول زیر اطلاعات خوبی از ترتیب فصل‌بندی و تعداد تست‌های هر فصل از دو کتاب را به شما می‌دهد.
عنوان فصل شماره فصل مهر و ماه شماره فصل خیلی سبز تعداد تست‌های مهر و ماه تعداد تست‌های خیلی سبز
مجموعه ۱ ۱۳ ۸۰ ۵۹
الگو و دنباله ۲ ۱۴ ۱۲۵ ۱۳۱
هندسه تحلیلی ۳ ۱۰ ۱۱۰ ۹۵
توان‌های گویا و عبارت‌های جبری ۴ ۱۲ ۱۰۰ ۹۷
معادله و تابع درجه‌ی دوم ۵ ۸ ۱۵۵ ۱۶۵
معادله‌ها و نامعادله‌ها ۶ ۹ ۱۰۵ ۱۰۹
قدر مطلق و جزء صحیح ۷ ۰ ۸۵ ۵۱
تابع و انواع آن ۸ ۱ ۳۶۵ ۴۹۹
توابع نمایی و لگاریتمی ۹ ۱۱ ۱۷۰ ۱۵۱
مثلثات ۱۰ ۲ ۲۶۵ ۳۴۲
حد و پیوستگی ۱۱ ۳ ۲۲۵ ۳۰۴
مشتق ۱۲ ۴ ۲۸۰ ۳۴۰
کاربرد مشتق ۱۳ ۵ ۱۸۰ ۱۶۸
هندسه یازدهم ۱۴ ۱۷ ۱۴۵ ۱۶۵
هندسه دوازدهم ۱۵ ۶ ۱۵۰ ۱۵۸
شمارش، بدون شمردن ۱۶ ۱۵ ۱۴۰ ۱۵۵
احتمال ۱۷ ۷ ۲۳۵ ۲۲۰
آمار ۱۸ ۱۶ ۹۵ ۱۰۳
آزمون جامع ۱۹ – – – ۱۲۰ – – –
مجموع – – – – – – ۳۱۳۰ ۳۳۱۲

آزمون جامع

در پایان کتاب ریاضی مهر و ماه، مطابق با کنکور، پنج آزمون ۳۰ سؤالی دیده می‌شود که جامع ریاضیات تجربی است. این آزمون‌ها، منبع مناسبی برای محک دانش‌آموزان در روزهای قبل از آزمون‌های جامع و کنکور است که می‌تواند نقش مهمی را در شناسایی نقاط ضعف و قوت ایفا کند. برای این قسمت نیز، کتاب خیلی سبز، آزمونی را ارائه نداده است.

مقایسه‌ی پاسخنامه (تشریحی و کلیدی)

شباهت‌

  • پاسخنامه کلیدیدر انتهای جلد اول برای هر دو کتاب، پاسخنامه کلیدی ارائه شده است.
  • محتویات جلد دومپاسخنامه تشریحی تست‌های جلد اول برای هر دو انتشارات در جلد دوم ارائه شده است.
  • شکل و نموداردر پاسخنامه تشریحی هر دو کتاب (و نیز در سایر بخش‌های آن‌ها)، شکل‌های رسم شده بسیار واضح و گویا هستند. شکل‌ها و نمودارهای مختصاتی در برخی از فصول نقش مهمی دارند.
  • توضیحات فارسی در پاسخنامهبرای اکثر سؤالات جهت تسهیل در تفهیم مطالب، در کتاب‌های هر دو انتشارات، توضیحات فارسی ارائه شده است.
  • بررسی سایر گزینه‌هادر هر دو کتاب، برای سؤالاتی که امکان بررسی سایر گزینه‌ها را دارند، این کار صورت گرفته است.
  • ارائه‌ی بیش از یک راه‌حلبرای برخی سؤالات بیش از یک راه‌حل دیده می‌شود. در کتاب مهر و ماه، راه‌حل دوم در قالب روش دوم ازائه شده است و در کتاب خیلی سبز معمولاً روش دوم تستی است و با علامت «چتر» در کتاب مشخص شده است.
  • نکات کلیدی برای حل سؤالاتدر هر دو کتاب، نکات مهمی در پاسخنامه در قالب نکته و تذکر آورده شده است که در حل سؤالات بسیار کاربردی است.
  • یادآوریدر کتاب مهر و ماه کادری با عنوان «یادآوری» وجود دارد که مباحث موردنیاز از فصول قبل و یا پایه‌های پایین‌تر را برای حل تست، به دانش‌آموزان یادآوری می‌کند. کتاب خیلی سبز نیز همین ویژگی در کادری به نام «خاطره» ارائه داده است.

تفاوت

  • راهبردکادرهایی با عنوان راهبرد در پاسخنامه تشریحی کتاب مهر و ماه وجود دارد که روش حل سؤال و نکاتی برای دستیابی سریع به پاسخ را ارائه داده است. در پاسخنامه خیلی سبز، این ویژگی دیده نمی‌شود.

جمع‌بندی

این مقاله مقایسه‌ای بود بین کتاب‌های ریاضیات جامع کنکور تجربی از انتشارات خیلی سبز و مهر و ماه. با توجه به نکاتی که در این مقاله ارائه شد، متوجه خواهید شد که کتاب ریاضیات جامع کنکور تجربی مهر و ماه از نظر طبقه‌بندی، خلاصه فصل‌ها و سطح‌بندی تست‌ها بسیار موفق‌تر از کتاب خیلی سبز عمل کرده است. البته در درسنامه و پاسخنامه این تفاوت‌ها زیاد نیست و می‌توان گفت درسنامه و پاسخنامه تشریحی تقریباً یکسانی دارند. نظر شخصی من استفاده از کتاب ریاضیات جامع مهر و ماه برای دانش‌آموزان تجربی است. اگر هر دو مجموعه را ببینید، یحتمل با من هم‌عقیده خواهید شد.

دسته بندی شده در:

برچسب ها:

,