کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست از انتشارات الگو چاپ ۱۳۹۹ برای دانش‌آموزان یازدهم تجربی به چاپ رسیده است. نویسندگان کتاب، آقایان «رضا خالو و امیرعلی میری» هستند. این کتاب تک‌جلدی بوده و دارای ۴۳۲ صفحه است. در این کتاب برای بیان مفاهیم و موضوعات از دو فونت مختلف استفاده شده است. فونت اصلی با بیانی رسمی به ارائه‌ی مطالب پرداخته است؛ و فونت دیگر که بسیار کمتر از فونت اصلی استفاده شده است، لحنی عامیانه و صمیمی دارد. در کنکور تجربی، ۳۰ سؤال فیزیک مطرح می‌شود که زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ‌گویی به آن، ۳۷ دقیقه است. از این بین، سهم فیزیک یازدهم ۹ سؤال است. و دقیقاً از هر فصل، ۳ سؤال مطرح می‌شود.

ویژگی‌های فیزیک یازدهم تجربی الگو

کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست نشر الگو، هر یک از ۳ فصل کتاب را به چند بخش و هر بخش را به چند قسمت تقسیم کرده است. این تقسیم‌بندی منطبق بر سیر آموزش در کتاب درسی است. از بخش‌های مختلف این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درسنامه
  • تست
  • آزمونک جامع
  • آزمون جامع
  • پاسخنامه

در ادامه به توضیح این بخش‌ها به صورت مفصل می‌پردازیم.

درس‌نامه

همان‌طور که در بالا گفته شد، هر فصل به چند بخش، و هر بخش به چند قسمت تبدیل می‌شود. برای هر قسمت، درسنامه‌ی جداگانه‌ای تعبیه شده است. صادقانه، درس‌نامه‌های این کتاب را خیلی نمی‌توان خودآموز به شمار آورد! یعنی دانش‌آموز قبل از مطالعه‌ی درس‌نامه‌ی این کتاب، باید پیش‌زمینه‌ای از درس داشته باشد تا متوجه مطالب و نکات شود. خود نویسندگان آن نیز در مقدمه ذکر کرده‌اند، که درس‌نامه‌ها خلاصه هستند؛ (هرچند خیلی هم خلاصه نیستند!). روش به دست آمدن فرمول‌های تستی ارائه شده در درس‌نامه‌ی این کتاب، وجود دارد. یعنی این‌گونه نیست که فرمولی را آورده باشد و با آن به حل سؤالات بپردازد، بلکه به‌طور کامل توضیح داده شده که این فرمول چگونه به دست آمده است.

در درس‌نامه‌ها، از هر تیپ موجود، مثالی با پاسخ تشریحی ارائه شده است که راه حل‌های این مثال‌ها، باعث آشنایی دانش‌آموز با روش حل هر تیپ تست می‌شود. در پایین هر یک از مثال‌ها، شماره‌ی تست‌های از آن تیپ آورده شده است. درس‌نامه‌های این کتاب منبع مناسبی برای دانش‌آموزان با سطح علمی بالاست؛ زیرا مملوء از نکات ریز و دقیق برای این دانش‌آموزان است. در این درس‌نامه قسمتی با فونت غیر اصلی وجود دارد، که تقریباً همه‌ی آن‌ها، با کلمه‌ «راستی» شروع می‌شوند. تیتر دیگری در درس‌نامه با عنوان «تذکر مهم» دیده می‌شود که شامل نکات کاربردی برای حل تست‌ها است. این قسمت‌ها نکات خوبی را به دانش‌آموزان می‌آموزد.

تست

بعد از درس‌نامه‌ی هر یک از قسمت‌ها، تست‌های آن آمده است. تست‌های بعد از هر درس‌نامه، تست‌های آموزشی هستند. تیتر‌های آبی‌رنگی بین این تست‌ها، مباحث مختلف هر قسمت را مانند درس‌نامه از هم جدا کرده است. یک ویژگی بسیار کاربردی این کتاب، کادرهای خاکستری رنگ بین تست‌هاست. این کادرها تیپ‌های مختلف تست‌ها را از هم جدا می‌کند. این ویژگی باعث منظم شدن ذهن دانش‌آموز و شناخت انواع تست‌ها می‌شود. در حین مطالعه‌ی این تست‌ها، حتماً به این کادرهای خاکستری رنگ دقت کنید. در کنار شماره‌ سؤالات، دو علامت دیده می‌شود. تست‌هایی که با علامت «ماشین» نشان‌دار شده‌اند؛ برای مرور و جمع‌بندی مناسب هستند. دانش‌آموزانی که قصد مرور یا جمع‌بندی برای امتحانات، آزمون‌های آزمایشی و کنکور و… دارند می‌توانند از این سؤالات استفاده کنند. علامت دیگری که دیده می‌شود، « علامت +» است که در قسمت پاسخنامه به توضیح آن می‌پردازیم.

نحوه‌ی چیدمان تست‌های آموزشی در این کتاب از ساده به دشوار است. یعنی تست‌های ابتدایی ساده و هرچه رو به پایان می‌رود، تست‌ها سخت‌تر می‌شوند. تست‌های این کتاب از سؤالات کنکور سال‌های اخیر، آزمون مدارس برتر، آزمون قلم‌چی، تالیفی و… است. بعد از پایان هر بخش، «پرسش‌های چهار گزینه‌ای سطح دوم» گنجانده شده است. این تست‌ها که از سطح نسبتاً دشوار هستند؛ برای دانش‌آموزان قوی مناسب هستند. اما بهتر است همه‌ی دانش‌آموزان این سؤالات را بررسی کنند که اگر در آزمون‌ها و کنکور به تست دشواری برخورد کردند، برایشان آشنا باشد و توانایی حل آن را داشته باشند. ۹۰ درصد تست‌های این بخش تالیفی هستند.

آزمونک جامع

در پایان هر فصل، دو آزمونک جامع از همان فصل آورده شده است. این آزمونک‌های ۲۰ سؤالی، منبع مناسبی برای محک دانش‌آموزان است. این آزمونک‌ها از سؤالات استانداردی تشکیل شده‌اند که درصد کسب شده از آن معیار مناسبی برای میزان یادگیری خواهد بود. مطابق زمان‌بندی کنکور، برای هر آزمون ۲۵ دقیقه زمان بگذارید. بهتر است آزمون اول را بعد از پایان فصل حل کنید. و آزمون دوم را برای مرور قبل از آزمون‌های آزمایشی حل کنید. در هر دو آزمون بعد از تحلیل، قطعاً متوجه ضعف‌های خود خواهید شد. بدون معطلی درسنامه‌های آن قسمت‌ها را مجدداً مطالعه کنید و بعد از آن به حل سؤالات نشان‌دار شده‌ی (با علامت ماشین) آن بپردازید؛ تا ضعف‌هایتان مرتفع شود.

آزمون جامع

در پایان کتاب ۳ آزمون جامع از کل مطالب فیزیک یازدهم تجربی آورده شده است. این آزمون‌های ۱۵ سؤالی، تماماً از سؤالات شناس‌نامه‌دار طرح شده‌اند. (کنکور، قلم‌چی و آزمون مدارس برتر). زمان استاندارد برای حل این سؤالات، مطابق با زمان‌بندی کنکور سراسری، ۱۹ دقیقه است. این آزمون‌ها، برای جمع‌بندی در پایان سال تحصیلی، یا برای جمع‌بندی و مرور برای کنکور، کاربرد دارند. برای پوشش ضعف‌های خود از روشی که در قسمت آزمونک‌ها بیان شد، استفاده کنید.

پاسخ‌نامه

پاسخ‌نامه قوی، می‌تواند یک کتاب را بسیار ارزشمند کند. پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که می‌تواند هر دانش‌آموزی را جذب خود کند. ویژگی‌های این پاسخنامه عبارت‌اند از:

  • در پاسخنامه سطح تست‌ها با حروف «A: ساده»، «B: متوسط» و «C: دشوار» مشخص شده است. مشخص کردن سطح تست‌ها در پاسخنامه بسیار بهتر از مشخص کردن آن در کنار خود تست‌ها است. زیرا دانش‌آموز در آزمون‌های آزمایشی یا کنکور، سطح سؤالات را نمی‌داند و دیدی ندارد که سطح سؤالات چگونه است. بنابراین نباید دانش‌آموز قبل از حل تست، درباره‌ی سطح تست، اطلاعاتی داشته باشد. اگر دانش‌آموز بعد از حل تست، سطح آن را بداند، متوجه سطح علمی خود می‌شود، که این، یک مزیت محسوب می‌شود.
  • در پاسخ تست‌‎های مهم، بخشی به نام «خط فکری» قرار داده شده است، که به نوعی استراتژی حل تست و ایده‌های مهم تست در آن بیان شده است. بهتر است که اگر نتوانستید این تست‌ها را حل کنید ابتدا خط فکری آن را بخوانید، سپس خودتان باقی حل را انجام دهید. این ویژگی، علاوه بر موردی که گفته شد، کاربرد دیگری نیز دارد؛ این ویژگی باعث می‌شود که بدانید کدام سؤالات و تیپ‌ها مهم‌تر هستند.
  • در کنار برخی تست‌های آموزشی، علامت «به علاوه (+)» دیده می‌شود. در پاسخنامه، برای این تست‌ها بعد از پاسخ تشریحی، سؤالات مشابهی ارائه شده است؛ که اگر دانش‌آموزی موفق به حل آن سؤال نشد، بعد از دیدن راه حل، به حل سؤالات مشابه بپردازد. البته اگر توانستید سؤال را به درستی پاسخ دهید نیازی به حل سؤالات مشابه آن قسمت ندارید. پاسخ کلیدی این تست‌ها، در کنار همان تست، قرار دارد. اما برای دریافت پاسخ تشریحی آن می‌توانید QR Code اول فصل را اسکن کنید و یا به سایت الگو مراجعه کنید.
  • پاسخنامه تشریحی این کتاب، دربرگیرنده‌ی پاسخ سؤالات آموزشی و سطح دوم است. اما برای آزمونک‌ها و آزمون‌ها، تنها پاسخ کلیدی ارائه شده است. برای دریافت پاسخ تشریحی آن می‌توانید QR Code را اسکن کنید و یا به سایت الگو مراجعه کنید.
  • تقریباً برای همه‌ی سؤالات، توضیحات فارسی ارائه شده است؛ تا دانش‌آموز بتواند به سادگی راه حل سؤالات را متوجه شود.
  • شکل‌ها در فیزیک یازدهم نقش ویژه‌ای دارند. شکل‌های استفاده شده در پاسخنامه (و حتی دیگر بخش‌‌های کتاب) بسیار واضح هستند.

لازم به ذکر است که در پایان کتاب، سؤالات مربوط به فیزیک یازدهم کنکور ۹۹ (رشته‌های ریاضی و تجربی) به عنوان ضمیمه موجود است. در این قسمت نیز، تنها به ارائه‌ی پاسخ کلیدی بسنده شده است. برای دریافت پاسخ تشریحی آن می‌توانید QR Code صفحه اول این قسمت را اسکن کنید و یا به وسایت انتشارات الگو مراجعه کنید. جدول زیر اطلاعات خوبی درباره‌ی این کتاب به شما می‌دهد.

ردیف عنوان تعداد بخش‌ها تعداد قسمت‌ها تعداد تست‌ها
۱ الکتریسیته‌ی ساکن ۴ ۶ ۴۰۴
۲ جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم ۴ ۷ ۴۰۶
۳ مغناطیس و القای الکترومغناطیسی ۴ ۱۱ ۳۹۵
۴ آزمون جامع ۳ ۳ ۴۵
۵ کنکور ۹۹ ۱ ۱ ۴۱
مجموع – – – – – – – – – – – – ۱۲۹۱

یک نکته

کتاب فیزیک یازدهم تجربی تست از نشر الگو، برای دانش‌آموزان با سطح متوسط و خوب قابل استفاده است؛ و بهتر است دانش‌آموزانی از این کتاب استفاده کنند که پیش‌زمینه‌ای از قبل دارند و یا جزوه‌ای از دبیر خود دارند. و این نکته را هم در نظر بگیرید اگر دانش‌آموز ضعیفی در فیزیک هستید، کتاب «فیزیک یازدهم تجربی تست خیلی سبز» می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.