یکی از کتاب‌های موجود در بازار برای فراگیری درس حسابان دوازدهم رشته‌ی ریاضی فیزیک، کتاب تست حسابان دوازدهم انتشارات نشر الگو است. این کتاب برای دانش‌آموزان کنکوری و دوازدهم رشته‌ی ریاضی فیزیک قابل استفاده خواهد بود که پیش‌زمینه‌ی نسبتاً خوبی از این درس دارند. این کتاب چاپ ۱۳۹۹ و نوشته‌ی کاظم اجلالی و ارشک حمیدی است. تمامی مطالب این کتاب در ۴۴۴ صفحه آمده است. انتشارات نشر الگو معمولاً کتاب‌های تست خود را در سطح نسبتاً بالایی چاپ می‌کند که تست حسابان دوازدهم نیز از این ویژگی برخوردار است؛ بنابراین منبع مناسبی برای شروع آموزش حسابان نیست. اگر می‌خواهید از ابتدا حسابان را شروع کنید و یاد بگیرید از کتاب «حسابان دوازدهم سه بعدی نشر الگو» استفاده کنید. کتاب‌های سه بعدی آموزش محور و دارای درسنامه‌ی مفصل هستند.

حسابان دوازدهم تست الگو

حسابان دوازدهم تست الگو

نویسنده : ارشک حمیدی
ناشر : الگو
قیمت : ۲۸۰,۰۰۰۳۵۰,۰۰۰ تومان

ویژگی‌ها و مشخصات حسابان دوازدهم تست نشر الگو

یکی از ویژگی‌های مثبت هر کتاب، طبقه‌بندی مطالب بر اساس کتاب درسی است. در کتاب تست حسابان دوازدهم نشر الگو، فصول و درس‌های هر فصل دقیقاً مطابق با بخش‌بندی‌های کتاب درسی است. لحن کتاب در تمامی قسمت‌ها، به صورت رسمی است. قسمت‌های اصلی این کتاب عبارت‌اند از:

  • درسنامه
  • تست
  • پاسخنامه تشریحی
  • آزمون‌‎های جامع
  • تست‌های کنکور ۹۸ و ۹۹

در ادامه به توضیح هر یک از بخش‌های ذکر شده خواهیم پرداخت.

درسنامه

هر درس از هر فصل، دارای درسنامه جداگانه است. درسنامه‌ها را نمی‌توان به طور کامل خودآموز دانست زیرا خلاصه هستند و نکات کلیدی را بیان کرده است. به همین دلیل بود که بالاتر گفته شد این کتاب برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند از ابتدا آموزش را شروع کنند، مناسب نیست. دانش‌آموزانی که تسلط نسبی بر مطالب دارند و می‌خواهند به تسلط کامل برسند و از پس سؤالات دشوارتر نیز بربیایند این منبع برای آنان بسیار مناسب است. درسنامه‌های این کتاب، با بیان چند نکته آغاز می‌شود. در ادامه چند مثال تستی آورده شده که همراه با پاسخ تشریحی هستند. در واقع، آموزش اصلی در قالب همین تست‌ها و پاسخ‌های آن ارائه شده است. پاسخ تست‌ها قابل فهم و به ساده‌ترین حالت ارائه شده است. این قسمت می‌تواند ایده‌های خوبی برای حل تیپ تست‌های مختلف به شما بدهد. تعداد این مثال‌ها در درسنامه زیاد است و تقریباً انواع تست‌ها و راه‌حل‌ها را می‌توانید ببینید.

تعاریف مربوط به کتاب درسی مانند تابع چندجمله‌ای، بخش‌پذیری، صعودی و نزولی و… در کادرهای خاکستری رنگ ارائه شده است. نکات کلیدی که در حل سؤالات خیلی به کار می‌روند در کادرهای آبی رنگ ارائه شده‌اند. توصیه می‌شود از این نکات به سادگی نگذرید و با دقت تمام آن‌ها را مطالعه کنید. قضایای مهمی که در کتاب درسی آمده و همچنین قضایایی که در کتاب درسی نیامده اما در کنکور برای حل سؤالات، کمک‌کننده هستند؛ در کادرهای خاکستری رنگی تحت عنوان «قضیه» آورده شده است. تمامی نکته‌ها و قضایای این کتاب کاملاً به زبان ریاضی بیان شده‌اند. در این کار اشکالی وجود ندارد. اما می‌شد برای اینکه دانش‌آموزان بهتر متوجه مطالب شوند آن‌ها به صورت ساده‌تر هم بیان کنند. برای مثال در قسمت حد بی‌نهایت، به طور خیلی ساده و قابل فهم می‌توان گفت عدد بر صفر (حدی) می‌شود بی‌نهایت. اما در این کتاب، مطلب مذکور به صورت کاملاً فرمولی و به زبان ریاضی بیان شده است. این اتفاق خیلی به مذاق دانش‌آموزان خوش نمی‌آید. و ممکن است در فهم مطالب به مشکل بخورند. البته با دیدن مثال‌ها این مشکل تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

تست

بعد از درسنامه‌ی هر درس که کاملاً مطابق با کتاب درسی است؛ تست‌های آن آمده است. اتفاق مثبت همخوانی بخش‌بندی تست‌ها با بخش‌بندی درسنامه است. یعنی دانش‌آموز می‌تواند با خواندن هر قسمت از درسنامه‌ی یک درس، به تست‌های آن مراجعه کند. ویژگی دیگر بخش تست، سطح‌بندی تست‌ها از یک تا سه است. تست‌های سطح یک، ساده و مفهومی هستند که با حل آن‌ها، مفاهیم آن مبحث مرور می‌شود. این سؤالات کم‌تر در آزمون‌ها دیده می‌شوند ولی برای تسلط بر مفاهیم درس، حل آن‌ها ضروری است. هر دانش‌آموزی با هر سطحی باید بتواند به درصد زیادی از این تست‌ها پاسخ درست بدهد. تست‌های سطح دو، سؤالات متوسطی هستند و در آزمون‌های آزمایشی و کنکور بیشتر از این نوع تست‌ها دیده می‌شود. البته توجه داشته باشید که هرگز به این دلیل که تست‌های سطح دو، تست‌های کنکور و آزمون‌ها هستند، از تست‌های سطح یک نگذرید.

برای طی کردن درست مراحل آموزش حتماً ابتدا تست‌های سطح یک را حل کنید سپس به تست‌های سطح دو مراجعه کنید. تعداد تست‌های سطح دو از تست‌های سطح یک بسیار بیشتر است. تست‌های سطح سوم، سؤالات دشواری هستند که ممکن است در کنکور و آزمون‌های آزمایشی دیده شوند اما فراوانی آن‌ها کم است. حل این تست‌ها به همه‌ی دانش‌آموزان با سطح علمی بالا و یا دانش‌آموزان سخت‌کوش، توصیه می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های تست‌های این کتاب، جدا کردن تست‌های کنکور از سایر تست‌ها در هر درس است. آخرین بخش از هر درس، تست‌های کنکور مربوط به آن با ذکر سال و رشته‌ی آن است. این ویژگی برای دانش‌آموزانی که برای تست‌های کنکور و غیرکنکور زمان‌های جداگانه‌ای در نظر می‌گیرند بسیار کاربردی است.

پاسخنامه تشریحی

فصل ششم کتاب تست حسابان دوازدهم از نشر الگو، مربوط به پاسخنامه تشریحی تست‌های موجود در کتاب است. پاسخنامه تشریحی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کتاب محسوب می‌شود. در این پاسخنامه برای هر یک از سؤالات، توضیحات فارسی کاملی ارائه شده که در فهم پاسخ به دانش‌آموز بسیار کمک می‌کند. در ضمن شکل‌های استفاده در پاسخنامه و همچنین کل کتاب با دو رنگ مشکی و آبی رسم شده و از وضوح بسیار خوبی برخوردار است. برای برخی از سؤالات دو راه‌حل ارائه شده است. معمولاً راه دوم کوتاه‌تر و سریع‌تر است. به طور کلی پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب را می‌توان نقطه قوت آن دانست.

آزمون‌های جامع

در فصل هفتم ۱۲ آزمون جامع ۱۰ سؤالی می‌بینیم. هر فصل از این کتاب دارای دو یا سه آزمون جامع است. این آزمون‌ها را سعی کنید به صورت زمان‌دار بزنید. برای هر آزمون ۱۷ دقیقه زمان مناسبی برای آن محسوب می‌شود. نکته‌ی منفی برای این بخش عدم وجود پاسخنامه تشریحی است. تست‌های آزمون‌های جامع فقط دارای پاسخنامه کلیدی هستند و پاسخنامه تشریحی بری آن‌ها تعبیه نشده است.

تست‌های کنکور ۹۸ و ۹۹

آخرین بخش از کتاب تست حسابان دوازدهم نشر الگو، تست‌های کنکور ۹۸ و ۹۹ رشته‌های ریاضی و تجربی داخل و خارج از کشور مرتبط با مباحث این کتاب است. برای کنکور ۹۸ دقیقاً ۱۰۰ سؤال و برای کنکور ۹۹ دقیقاً ۸۳ سؤال مرتبط با این مباحث بوده است که به تفکیک سال، رشته و نوع کنکور ارائه شده‌اند. برای این بخش نیز مانند آزمون‌های جامع، پاسخنامه تشریحی وجود ندارد و مؤلفین تنها به آوردن پاسخنامه‌ی کلیدی بسنده کرده‌اند. کمیت تست‌های این کتاب به طور کلی به شرح زیر است:

ردیف عنوان فصل تعداد تست تعداد تست آزمون‌های جامع مجموع تست‌ها
۱ تابع ۲۴۱ ۲۰ ۲۶۱
۲ مثلثات ۲۶۴ ۲۰ ۲۸۴
۳ حدهای نامتناهی و حد در بی‌نهایت ۱۸۳ ۲۰ ۲۰۳
۴ مشتق ۴۶۷ ۳۰ ۴۹۷
۵ کاربردهای مشتق ۴۴۳ ۳۰ ۴۷۳
۶ تست‌های کنکور ۹۸ و ۹۹ ۰ ۱۸۳ ۱۸۳
مجموع – – – – – ۱۵۹۸ ۲۰۳ ۱۹۰۱

جمع‌بندی

کتاب تست حسابان دوازدهم از انتشارات نشر الگو، یکی از کتاب‌های مناسب برای دانش‌آموزان با سطح علمی نسبتاً بالا است که می‌خواهند سؤالات دشوار آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری را پاسخ دهند. این کتاب با طبقه‌بندی مناسب و مطابق با کتاب درسی، دارای درسنامه، تست‌های سطح‌بندی شده و پاسخنامه تشریحی است که تقریباً نیازهای یک دانش‌آموز خوب را به طور کامل برطرف می‌کند. در انتهای کتاب چند آزمون جمع‌بندی برای هر فصل و سؤالات کنکور سراسری ۹۸ و ۹۹ که مرتبط با مباحث این کتاب هستند آمده است. البته آزمون‌های جامع و کنکور سراسری پاسخنامه تشریحی ندارند. به طور کلی، این کتاب برای دانش‌آموزانی که تسلط نسبی بر مباحث دارند و می‌خواهند توانایی پاسخگویی به سؤالات دشوار را کسب کنند بسیار مناسب است. نکته‌ی آخر، درباره ظاهر و صفحه‌آرایی این کتاب است که بسیار زیبا و چشم‌نواز است. این مدل صفحه‌آرایی در نوع خود خاص و بسیار زیبا است.