شاید برای شما عزیزان جالب باشد که بدانید از نظر مشاورین حرفه‌ای کنکور سراسری، درس دین و زندگی، حکم آسانسور کنکور را دارد!!! یعنی با توجه به اینکه درس دین و زندگی در کنکور سراسری دارای ضریب ۳ است، با سرعت زیادی تراز کل داوطلبان را جابه‌جا می‌کند. به همین منظور، برای تحقق این اتفاق خوب، می‌بایست اصول و قانون مطالعه این درس را آموخت. با توجه به اهمیت درس دین و زندگی و ضریب آن در کنکور سراسری، لازم است هفته‌ای سه الی چهار ساعت را آن هم نه به صورت یک‌جا، بلکه سه زنگ در طول هفته را به مطالعه دقیق این درس اختصاص داد. کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه، منبعی کامل برای پوشش مطالب و مفاهیم درس دین و زندگی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود. این کتاب در دو جلد به چاپ رسیده که جلد اول شامل درس‌نامه و بانک تست بوده و جلد دوم به ارائه پاسخ‌های تشریحی تست‌های جلد اول است. این مجموعه دو جلدی برای کلیه دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، هنر و منحصراً زبان، فنی حرفه‌ای و کاردانش قابل استفاده است.

ویژگی‌های کتاب

کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه در دو جلد اول و دوم به چاپ رسیده است. جلد اول کتاب جامع دین و زندگی مهر و ماه شامل ۶۲۸ صفحه و دربرگیرنده درس‌نامه‌های دین و زندگی تمامی دروس پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و مجموعاً دارای ۳۳۳۱ تست (۳۲۰۶ تست تألیفی و آزمون‌های آزمایشی کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) و کنکوری + ۱۲۵ تست از کنکور‌های داخل و خارج از کشور رشته‌های مختلف سال ۹۹) و جلد دوم کتاب جامع دین و زندگی مهر و ماه شامل ۱۶۴ صفحه و دربرگیرنده پاسخنامه تشریحی و تحلیلی و سرشار از نکات تستی سؤالات چهارگزینه‌ای موجود در جلد اول است. هدف این مجموعه دو جلدی، آموزش عمیق مفاهیم به دانش‌آموزان و آشنا کردن ایشان با سؤالات تستی متنوع و کافی برای کسب موفقیت در کنکور سراسری است. حجم کتاب علیرغم نگاه ریزبینانه به مطالب، کاملاً منطقی است. هم‌چنین فونت و سایز کلمات مناسب است و صفحه‌آرایی کتاب به‌خوبی صورت گرفته و رنگ‌های مورد استفاده در آن سبز، آبی و زرشکی به تفکیک مطالب پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است. تفکیک مطالب از یکدیگر و استفاده از نمودار‌ها و کادر‌های گوناگون و درعین‌حال انسجام آن‌ها، باعث تمرکز بیشتر خواننده بر مطالب اصلی‌ می‌شود. ویژگی‌های برجسته کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه عبارت‌اند از:

  • درس‌نامه جامع شامل تمامی دروس کتاب‌های دهم، یازدهم و دوازدهم
  • «درس در یک نگاه» شامل نمودار درختی خلاصه مباحث در یک صفحه جهت پیش مطالعه و مرور سریع
  • ارائه پیام‌ جزء به جزء آیات، روایات و اشعار به طور دقیق و تحلیل
  • بررسی کلیه نکات ترکیبی و ارتباطات با سایر دروس و دام‌های تستی و اشتباهات متداول
  • ارائه آیات و روایات به همراه ترجمه روان و کلیه پیام‌ها و ارتباطات
  • جداول علت و معلول نکات متن و آیات
  • بانک تست جامع کنکور شامل بیش از ۳۳۰۰ تست
  • کامل‌ترین مجموعه تست‌های به‌روزرسانی شده آزمون‌های سراسری سال‌های اخیر 
  • تست‌های تألیفی پوششی سطر به سطر و مفهومی از کلیه مباحث کتاب درسی
  • تست‌های «یک گام فراتر» در هر درس مناسب برای کسب درصدهای بالاتر
  • ارائه ۱۵ آزمون دوره‌ای و جامع در بین دروس
  • ارائه پاسخ‌های تشریحی به همراه نکات کاربردی تست‌ها
دین و زندگی جامع کنکور جلد اول مهروماه

دین و زندگی جامع کنکور جلد اول مهروماه

نویسنده : زهرا جعفری
ناشر : مهروماه
قیمت : ۱۵۸,۴۰۰۱۹۸,۰۰۰ تومان

نویسنده

مؤلفان کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه، سرکار خانم زهرا جعفری یزنی و جناب آقای سید هادی هاشمی هستند. ایشان از اساتید برتر در درس دین و زندگی به شمار می‌روند. هدف مؤلفان از تألیف این کتاب، به تسلط رساندن دانش‌آموزان در درک مطالب و مفاهیم درس دین و زندگی به‌منظور موفقیت در کنکور سراسری است. در کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه، تمامی نکات هر درس جامع‌تر از کتاب درسی به‌صورت طبقه‌بندی و به زبانی ساده در قالب نمودارهای درختی و تیترهای خلاقانه و مفهومی و هم‌چنین کلمات و اصطلاحات مهم و کلیدی هر درس مشخص‌شده است. مؤلفان کتاب در ابتدا و بخش مقدمه مؤلف، کلیه بخش‌های کتاب را با لحنی گرم و صمیمی معرفی کرده و نحوه استفاده صحیح از کتاب را شرح داده است. لحن کتاب شیوا و قابل فهم است و دانش‌آموزان ضعیف تا قوی می‌توانند به بهترین شکل از آن بهره ببرند.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

 به‌طورکلی کتاب دین و زندگی جامع انتشارات مهر و ماه شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • درس‌نامه و آموزش مفاهیم (جلد اول)
  • پرسش‌های چهارگزینه‌ای و پاسخنامه کلیدی (جلد اول)
  • پاسخنامه تشریحی و تحلیلی (جلد دوم)

ترتیب قرارگیری مطالب نیز به شرح زیر است:

  • دین و زندگی (۱) (پایه دهم)
  • دین و زندگی (۲) (پایه یازدهم)
  • دین و زندگی (۳) (پایه دوازدهم)

هم‌چنین، کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه دارای ویژگی‌های ممتازی است که در ادامه مطلب با هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

ورود به درس

در ابتدای هر درس و در کنار تیتر و نام درس، حدود چند خط در مورد سابقه آن درس در کنکور‌های دهه اخیر آورده شده است که می‌تواند تا حد زیادی نشان‌دهنده جهت‌گیری طراحان سؤالات کنکور سراسری آینده مشخص کند. در ادامه و در صفحه اول هر درس، تمام مطالب درس به صورت یکجا و خلاصه نموداری تحت عنوان «درس در یک نگاه» آورده شده که هم از آن می‌توان به عنوان پیش مطالعه و مقدمه مطالعه هر درس استفاده کرد و هم می‌توان از آن به عنوان مرور، پس از پایان مطالعه درس بهره گرفت.

درس‌نامه

درس‌نامه کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه به صورت کامل و جامع دربرگیرنده قسمت‌های متنوعی به شرح زیر است:

  • متن درس به صورت نمودار‌های درختی: این شیوه یادگیری که از بهترین روش‌های یادگیری محسوب می‌شود، می‌تواند بازده یادگیری مفاهیم را تا صد در صد افزایش دهم و دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا مطالب را به صورت طبقه‌بندی‌شده به ذهن بسپارند.
  • مشخص کردن کلمات کلیدی: کلماتی که نقش مهمی در درک متن دارند، به صورت پررنگ نوشته شده‌اند تا در زمان مرور و جمع‌بندی مطالب صرفه‌جویی شده و سرعت مطالعه افزایش یابد. علاوه بر این، از این طریق می‌توان به راحتی نکات مهم را به حافظه سپرد.
  • علت و معلول‌ها: عبارت‌هایی که نقش مهمی در ساختن علت‌ها و معلول‌ها داشته‌اند، با نشانه‌های «علت» و «معلول» مشخص شده‌اند تا داوطلبان در این قسمت‌ها نیز به تسلط کافی برسند.
  • نکات ترکیبی: در میان درس‌نامه، کادر‌های با عنوان «نکته ترکیبی» آورده شده که ارتباط آن مبحث را با سایر دروس نشان می‌دهد. با توجه به مطرح شده سؤالات ترکیبی در کنکور سراسری، بررسی دقیق این قسمت‌ها توصیه می‌شود.
  • حواستون باشه: در این کادر‌ها تلاش شده تا نکات بسیار مهم و البته دام‌های تستی که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور سراسری را به دردسر می‌اندازد، بررسی شوند.
  • پاسخ به فعالیت‌های کتاب: با توجه به اختصاص بخش قابل توجهی از تست‌های کنکور سراسری به فعالیت‌های کتاب درسی، تمام پرسش‌های داخل دروس شامل (تدبر در آیات، تفکر در آیات، فعالیت کلاسی، بررسی، تفکیک، اندیشه و تحقیق و…) طبق راهنمای معلم پاسخ داده شده است.

آیات و احادیث

ترجمه و موضوع اصلی: در این قسمت، تمامی آیات، ترجمه شده و سپس موضوع اصلی که در حقیقت مد نظر مؤلفین کتاب درسی بوده، بیان شده است. در قسمت «پیام‌ها» نیز، سایر پیام‌های آیات به صورت تیتر وار و با توجه به تفاسیر معتبر آورده شده است. علاوه بر این، هر پیامی از آیه که ارتباط مفهومی با سایر دروس داشته، در قسمت «آیات و ارتباطات» جمع‌آوری شده است.

جدول علت و معلول‌ها

در پایان هر درس، به جهت اهمیت علت‌ها و معلول‌ها در متن و آیات، سعی شده تا همگی آن‌ها به طور یکجا و یکپارچه فراهم شوند. البته در بعضی تست‌ها علت و معلول با نام‌های دیگری آورده شده‌اند:

  • علت: عامل، زمینه‌ساز، متبوع، مولد، سبب، مقدم، زاینده، سرچشمه، خاستگاه، منشأ، ریشه، شرط و…
  • معلول: نتیجه، ثمره، تابع، در گرو، میوه، بازتاب، مولود، مؤخر، پیامد، وابسته به، ناشی از، زاییده، مشروط و…

پرسش‌های چهارگزینه‌ای

پرسش‌های چهارگزینه‌ای کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه به صورت دقیق به بررسی سطر به سطر مفاهیم دروس از طریق سؤالات زیر پرداخته است:

  • تست‌های تألیفی: پرسش‌های چهارگزینه‌ای هر درس با تست‌های تألیفی آن آغاز می‌شود. در این قسمت، تمام تلاش مؤلفان کتاب بر این بوده تا تست‌هایی را طراحی کنند که از نظر ظاهر و محتوا، شباهت زیادی به سؤالات کنکور سراسری داشته باشند. هم‌چنین، وجود تست‌های ترکیبی با سایر دروس و جمع‌آوری سؤالات آزمون‌های آزمایشی کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی) ارزش تست‌های این بخش را چند برابر کرده است.
  • تست‌های یک گام فراتر: فلسفه وجود تست‌های یک گام فراتر، محک عیار علمی دانش‌آموزانی است که درصد‌های بالا را نشانه گرفته‌اند. این گروه از سؤالات از سطح دشوارتر و حرفه‌ای‌تری نسبت به سایر سؤالات برخوردار هستند. توصیه می‌شود که سؤالات این بخش را با دقت و حوصله کافی پاسخ دهید و اگر با مشکلی مواجه شدید، حتماً از پاسخنامه تشریحی استفاده کنید.
  • تست‌های کنکور سراسری: در این قسمت، همه تست‌های کنکور‌های سال‌های قبل (از ۸۶ تا ۹۸) که در کتاب‌های جدید هیچ تغییری نکردند و یا با تغییراتی قابل استفاده هستند. البته هرجا تغییری رخ داده، هوشمندانه بوده و در مقابل تست هم عبارت «با تغییر» آورده شده است.
  • آزمون‌های دوره‌ای: به طور کلی ۱۵ آزمون دوره‌ای در کتاب و در بین دروس وجود دارد. به این صورت که در پایه‌های دهم و یازدهم در پایان هر سه درس، یک آزمون ۲۰ سؤالی (پس از دروس ۳، ۶، ۹ و ۱۲) وجود داشته و در پایان هر پایه نیز یک آزمون جامع به نگارش درآمده است. در پایه دوازدهم هم در پایان دروس ۳، ۶ و ۱۰ آزمون آورده شده و پس از آن یک آزمون جامع پایه دوازدهم و در انتها یک آزمون ۲۵ سؤالی جامع از هر ۳ پایه آورده شده است. هدف از آوردن آزمون‌های متعدد این است که دانش‌آموزان به صورت مداوم خود را در معرض سنجش قرار دهند.
  • پاسخنامه کلیدی: در پایان جلد اول کتاب دین و زندگی جامه مهر و ماه، پاسخ تمامی تست‌ها به صورت کلیدی و به منظور مرور سریع پاسخ‌ها آمده است.
  • پاسخ‌نامه تشریحی: کل پاسخ‌نامه تست‌ها به صورت کاملاً تشریحی و تحلیلی در جلد دوم کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه فراهم شده است. در پاسخنامه‌ها سعی شده تا تمامی نکات مهم تست‌ها مطرح شده و دلیل نادرستی سایر گزینه‌ها نیز بررسی شود. بین این پاسخ‌ها، نکاتی با عنوان «راهبرد» آورده شده که هدف آن مرور مفاهیم درس به صورت عامیانه بوده است تا دانش‌آموزان با بازیابی اطلاعات، یادگیری خود را در ذهن تثبیت کنند.

نحوه صحیح مطالعه درس و استفاده از کتاب

به منظور درک کامل متن کتاب درسی توصیه می‌شود که در ابتدا یک نگاه کلی به تیتر‌های درس بیندازید تا در جریان اصل کار قرار بگیرید؛ سپس سراغ متن درس رفته و آن را به صورت خط به خط مطالعه کرده و سعی کنید نکات کلیدی یا تعاریف، قید‌ها و… را نشانه‌گذاری کنید. راهکار بسیار مناسب دیگری که می‌تواند باعث به خاطر سپردن مطالب فَرّار شود، استفاده از تکنیک خلاصه‌نویسی است. از آنجایی که قلب درس دین و زندگی، آیات و احادیث و روایات هستند و یادگیری مفاهیم و پیام‌های آن‌ها مهم‌ترین و شاید چالشی‌ترین قسمت مطالعه شما باشد، در این کتاب تلاش زیادی برای جمع‌آوری کامل پیام‌ها شده است. بعد از مطالعه کامل و صحیح، نوبت به تست‌زنی می‌رسد که خود یک مهارت ارزشمند است که باید از طریق تمرین و تکرار متعدد به دست آید. به همین منظور بهتر است اول از تست‌های تألیفی شروع کنید و سؤالات آن را در دو مرحله پاسخ دهید؛ بار اول همان زمانی که درس را مطالعه می‌کنید به حل تست‌های همان مبحث بپردازید تا میزان یادگیری خود را بسنجید و پس از حداقل ۴۸ ساعت بعد، دوباره همان تست‌ها را پاسخ دهید تا آموخته‌های قبلی را در قالب تست تثبیت کنید. شما می‌توانید در پاسخ به تست‌ها از روش حذف گزینه نیز استفاده کنید. پس از حل تست‌های تألیفی و تحلیل آن‌ها از طریق پاسخنامه تشریحی، می‌توانید به سراغ تست‌های «یک گام فراتر» بروید تا معلومات خود را در سطح بالایی در معرض سنجش قرار دهید. در آخرین مرحله نیز به سراغ تست‌های سراسری بروید و با دقت زیاد به آن‌ها پاسخ دهید تا علاوه بر کسب مهارت، با حال و هوای کنکور سراسری و سلیقه طراحان سؤالات کنکور آشنا شوید.

جمع‌بندی

کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه، حاوی نکات و مطالب بسیار ارزنده‌ای است و از این‌رو منبعی کامل و جامع برای داوطلبان کنکور سراسری به شمار می‌رود. ویرایش املایی کتاب به‌طور دقیق انجام‌شده و اشکالی به چشم نمی‌خورد. از خصوصیات ویژه این کتاب می‌توان درس‌نامه کامل و جامع و تست‌های متنوع کنکوری و تألیفی ترکیبی بسیار نزدیک به سؤالات کنکور سراسری و هم‌چنین آوردن سؤالات آزمون قلم‌چی است که در جلد پاسخنامه به طور کامل تشریح شده‌اند. استفاده از این کتاب برای دانش آموزان و مخصوصاً داوطلبان کنکوری پیشنهاد می‌شود. زبان و لحن کتاب کاملاً روان و قابل فهم است و دانش‌آموزان مختلف فارغ از هر سطح علمی مختلف می‌توانند به بهترین شکل از آن استفاده کرد. کتاب دین و زندگی جامع مهر و ماه، پاسخگویی همه نیازهای یک داوطلب کنکور سراسری و برای افرادی که به دنبال درصد بالا در درس دین و زندگی هستند، توصیه می‌شود.