سال 1403

دین و زندگی

معمولاً دانش آموزان از درس دین و زندگی به عنوان یکی از دروس ساده برای آزمون سراسری یاد می‌کنند. البته دین و زندگی درس خیلی ساده‌ای هم نیست، اما اصطلاحاً ۱۰۰ زدن در این درس، کاری است که همه می‌توانند با اندکی تلاش انجامش بدهند. فقط کافی است ضمن مطالعه دقیق کتاب درسی، به نکات مهم برای تست زدن نیز توجه داشته باشند.

درس دین و زندگی دارای مباحث مختلفی مثل آیات، روایات و سوالات مربوط به متن کتاب است که همه آنها باید به دقت مطالعه شوند. دین و زندگی جزو دروسی است که حجم زیادی از مطالب را شامل می‌شود. برای آنکه روی همه این مطالب تسلط داشته باشیم و آنها را فراموش نکنید، لازم است که طی چند مرحله تا قبل از شروع آزمون سراسری، این درس را دوره کنید. کتاب‌های کمک درسی برای جمع بندی و مرور این درس به شما کمک می‌کنند. همچنین برای آشنا شدن با تست‌های دین و زندگی می‌توانید از همین کتاب‌ها استفاده کنید.

در ادامه تعدادی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کمک درسی دین و زندگی را معرفی می‌کنیم، اما قبل از آن کمی درباره اهمیت این درس و بهترین روش‌ها برای مطالعه آن توضیح می‌دهیم.

ضریب درس در کنکور سراسری

دین و زندگی یکی از درس‌های عمومی است که ضریب بالایی دارد. ضریب این درس در کنکور سراسری ۳ است و این یعنی اگر دانش آموزان می‌خواهند رتبه خوبی کسب کنند، باید حتماً تست‌های دین و زندگی را نیز به خوبی پاسخ بدهند. به طور کلی ۲۵ سوال از درس دین و زندگی در کنکور مطرح می‌شود. در سال‌های اخیر بیش از ۶۰ درصد این سوالات از مبحث آیات و روایت بوده‌اند. بنابراین دانش آموزان باید به این مبحث توجه بیشتری داشته باشند.

روش مطالعه درس دین و زندگی برای کنکور

برای آنکه بتوانید درس دین و زندگی را بهتر یاد بگیرید و روی مباحث مهم آن تسلط پیدا کنید، باید به شکل اصولی و هدفمند این درس را مطالعه نمایید. بهتر است از کتاب درسی شروع کنید و درس به درس جلو بروید. پس از مطالعه کامل یک درس و توجه به نکاتی که کتاب به آنها اشاره کرده، می‌توانید به تست‌های مربوط به همان درس که در سال‌های گذشته در آزمون سراسری آمده‌اند مراجعه کنید تا با نحوه طراحی سوالات آشنا شوید.

توجه داشته باشید که آیات و روایات درصد بالایی از تست‌های دین و زندگی را به خودشان اختصاص می‌دهند. سعی کنید ارتباط بین هر آیه با متن کتاب را پیدا کنید و اگر به نکته خاصی پی بردید، آن را در گوشه‌ای از کتاب یادداشت نمایید. حتماً باید معنی تمام آیات را به خوبی در ذهن داشته باشید تا به محض دیدن آیه بتوانید معنی آن را بگویید.

اما مهمترین قدم برای فتح قله دین و زندگی در کنکور، تست زدن است. باید آنقدر تست‌های این درس را تمرین کنید تا کاملاً با شکل و نحوه طراحی سوالات آشنا شوید. حتی می‌توانید برای خودتان آزمون شبیه‌سازی شده طراحی کنید و در زمان کوتاهی به تعداد مشخصی از سوالات پاسخ دهید.

فراموش نکنید که کتاب‌های کمک درسی فقط شما را با نمونه سوالات تستی آشنا نمی‌کنند، بلکه نکات زیادی را آموزش می‌دهند که برای تست زدن به آنها نیاز خواهید داشت. همان‌طور که گفتیم آیات و روایات در درس دین و زندگی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردارند و کتاب‌های کمک درسی می‌توانند نکات مخفی مربوط به آیات کتاب درسی را برای شما بازگو کنند. همان‌طور که می‌دانید کتاب‌های کمک درسی زیادی در بازار وجود دارند، اما تعدادی از آنها به خاطر کیفیت بالاتری که دارند بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند و پرفروش‌ترهستند. در ادامه می‌خواهیم چند تا از همین کتاب‌ها را به شما معرفی کنیم.

معرفی بهترین کتاب‌های کمک درسی دین و زندگی

  • دین و زندگی دوازدهم تست: این کتاب از انتشارات خیلی سبز مرجع کاملی برای تست‌های دین و زندگی سال دوازدهم است و پاسخنامه تشریحی نیز دارد.
  • دین و زندگی پایه سفیر خرد: این کتاب را انتشارات سفیر خرد عرضه کرده که علاوه بر درسنامه‌های قابل فهم، به نکات مختلف درباره آیات نیز اشاره می‌کند و همچنین تست‌های تالیفی خوبی را ارائه می‌نماید.
  • پیام آیات و دین و زندگی کنکور لقمه: این کتاب از مجموعه لقمه طلایی انتشارات مهر و ماه عرضه شده و شامل پیام آیات و روایات درس دین و زندگی دهم و یازدهم و دوازدهم می‌شود.
  • آیات و نکات دین و زندگی کنکور: این کتاب که انتشارات گاج آن را عرضه کرده، نکات کاملی درباره آیات، احادیث و اشعار درس دین و زندگی ارائه می‌کند. حدود ۱۰۰۰ تست در این کتاب وجود دارند که بعضی از آنها تالیفی هستند و بعضی دیگر نیز از آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته انتخاب شده‌اند.
  • زیپ دین و زندگی: این کتاب از انتشارات الگو، مباحث مربوط به درس دین و زندگی دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش می‌دهد.
  • جمع بندی دین و زندگی: این کتاب از انتشارات خیلی سبز برای مرور و جمع‌بندی درس دین و زندگی عالی است. در این کتاب نیز توجه ویژه‌ای به آیات و روایات شده و درباره مفهوم آنها توضیح داده شده است.

کتاب‌های پرفروش دین و زندگی

کتاب‌های جدید دین و زندگی