یکی از سری کتاب‌های منتشر شده از انتشارات گاج، کتاب‌های میکرو طلایی هستند. انتشارات گاج برای درس فیزیک، که از دروس اختصاصی رشته‌ی تجربی است، کتاب‌های سری میکرو طلایی را در دو جلد منتشر کرده است. نویسندگان این دو جلد آقایان هادی حمزه‌پور، امیرحسن محمدپور و علیرضا سلیمانی هستند. درس فیزیک در کنکور تجربی دارای ۳۰ سؤال است که زمان پاسخگویی به آن، ۳۷ دقیقه در نظر گرفته شده است. این دو جلد تمامی ۳۰ سؤال مطرح شده در کنکور را پوشش می‌دهد. جلد اول دارای ۷۶۸ صفحه است که شامل تست‌ها و پاسخنامه تشریحی است. جلد دوم نیز با ۳۹۴ صفحه، درسنامه‌های فیزیک کنکور تجربی را در خود جای داده است. هر دو جلد چاپ ۱۳۹۹ هستند. با توجه به هماهنگی بخش‌ها و تیتر‌های جلد اول و دوم، این دو کتاب را بهتر است دانش‌آموزان همراه با یکدیگر استفاده کنند. چر که این دو جلد مکمل یک‌دیگرند. در کتاب‌های فیزیک کامل کنکور تجربی سری میکرو طلایی انتشارات گاج، تمامی فصول فیزیک دهم، فیزیک یازدهم و فیزیک دوازدهم به صورت مجزا آورده شده است. این ویژگی، امکان استفاده‌ی دانش‌آموزان دهم و یازدهم را نیز فراهم می‌کند. هر فصل نیز، به چند بخش، تقسیم می‌شود که برای هر بخش، درسنامه و تست‌های جداگانه‌ای تعبیه شده است. جالب‌تر اینکه هر کدام از این بخش‌ها نیز به قسمت‌های خیلی کوچکی تقسیم می‌شوند. هماهنگی جلد اول و دوم در هر یک از این قسمت‌ها، امکان تبدیل مطالعه به چند بخش کوچک را به دانش‌آموز می‌دهد که در این حالت، تسلط بر مطالب و مفاهیم نیز بالا می‌رود.

ویژگی‌های جلد اول کتاب فیزیک کامل تجربی میکروطلایی گاج

در جلد اول این مجموعه، تست‌های فیزیک کنکور و پاسخنامه‌ تشریحی تست‌های آن را می‌توانید ببینید.

تست

برای هر بخش از هر فصل، تست‌های مجزایی در نظر گرفته شده است. در هر بخش تست‌هایی از سطوح آسان، متوسط و دشوار وجود دارد. این اتفاق نشان‌دهنده‌ی قابل استفاده بودن کتاب برای همه‌ی دانش‌آموزان است. در کنار شماره‌ی برخی از سؤالات، ستاره‌هایی می‌بینیم که برخی به رنگ آبی هستند. برخی دیگر نیز رنگ سفید دارند. ستاره‌های آبی رنگ، برای سؤالاتی به کار رفته است که سطح بالاتری نسبت به سایر تست‌ها دارند و یا به عبارتی تست‌های دشوار این کتاب محسوب می‌شوند. به عقیده‌ی مؤلفین کتاب، این تست‌ها کمک می‌کند تا توانایی دانش‌آموزان بالا رفته و فیزیک را برای درصدهای بالا بخوانند. خیلی از دانش‌آموزان فرصت حل همه‌‌ی تست‌ها را ندارند. مؤلفین این کتاب به فکر این دسته از دانش‌آموزان نیز بوده‌اند. ستاره‌های سفید رنگ نشانگر سؤالاتی است که این دانش‌آموزان می‌توانند با حل همان، تقریباً انواع سؤالات را ببینند و به یک تسلط نسبی در فیزیک برسند. اتفاق جالب که در برخی از کتاب‌های گاج دیده می‌شود؛ متن‌های کوتاهی در لابه‌لای تست‌ها است که لحنی عامیانه و صمیمی دارد. این متن‌ها، راجع به تیپ تست‌ها و توضیحاتی درباره‌ی آن‌هاست. علاوه بر آن لحن صمیمی آن باعث ایجاد ارتباط خوبی بین دانش‌آموز و کتاب می‌شود. برای نمونه در صفحه‌ی ۲۱۱ جلد اول داریم:

هر چی از بار دور می‌شیم، میدان اون بار کوچیک‌تر میشه. اگه می‌خواید تو نمودار هم اینو ببینیم، تستای بعد رو بخونید…

تست‌های این کتاب، پوشش کاملی بر مباحث کتاب درسی دارد. تمامی تمرینات کتاب درسی با عنوان «برگرفته از کتاب درسی» به تست تبدیل شده و در این کتاب ارائه شده است. توجه به کتاب درسی را می‌توان از نقاط قوت کتاب‌های کمک آموزشی دانست. همه‌ی تست‌هایی که در سال‌های اخیر در کنکور آمده و موضوع مربوط به آن‌ها در کتاب درسی جدید هنوز وجود دارد، در این کتاب آمده است. به طور کلی می‌توان گفت، با داشتن این کتاب آرشیو کاملی از سؤالات کنکور را در دست خواهید داشت. علاوه بر تست‌های برگرفته از کتاب درسی و کنکور، تست‌های تالیفی زیادی برای افزایش تسلط دانش‌آموزان طراحی شده است. اگر دانش‌آموزی همه‌ی تست‌های این کتاب را حل کند، به جرئت می‌توان گفت، تمامی سؤالات آزمون‌های آزمایشی و کنکور برایش آشنا باشد و در حل آن‌ها مشکلی نداشته باشد. به تعداد بخش‌ها، تست‌ها و بودجه‌بندی کنکور در جدول زیر توجه کنید.  

ردیف پایه و عنوان فصل تعداد بخش‌ تعداد تست بودجه‌بندی کنکور
۱ فصل اول دهم: فیزیک و اندازه‌گیری ۲ ۱۸۰ ۱
۲ فصل دوم دهم: کار، انرژی و توان ۵ ۲۰۱ ۲
۳ فصل سوم دهم: ویژگی‌های فیزیکی مواد ۵ ۲۶۵ ۲
۴ فصل چهارم دهم: دما و گرما ۶ ۳۲۲ ۳
۵ فصل اول یازدهم: الکتریسیته‌ی ساکن ۶ ۳۵۴ ۳
۶ فصل دوم یازدهم: جریان‌های الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم ۵ ۲۸۴ ۳
۷ فصل سوم یازدهم: مغناطیس و القای الکترومغناطیسی ۹ ۳۵۳ ۳
۸ فصل اول دوازدهم: حرکت بر خط راست ۳ ۴۴۶ ۳
۹ فصل دوم دوازدهم: دینامیک ۵ ۳۴۱ ۳
۱۰ فصل سوم دوازدهم: نوسان و امواج ۱۰ ۶۴۳ ۴
۱۱ فصل چهارم دوازدهم: آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای ۵ ۲۵۵ ۳
مجموع – – – – – ۶۱ ۳۶۴۴ ۳۰
بانک تست فیزیک کامل تجربی کنکور میکروطلایی گاج (جلد اول)

بانک تست فیزیک کامل تجربی کنکور میکروطلایی گاج (جلد اول)

نویسنده : امیر حسن محمد پور
ناشر : گاج
قیمت : ۴۷۵,۶۰۰۵۸۰,۰۰۰ تومان

پاسخنامه تشریحی

در جلد اول کتاب فیزیک کامل کنکور تجربی سری میکرو طلایی انتشارات گاج، بعد از اتمام تست‌های هر فصل، پاسخنامه‌ی تشریحی آن آورده شده است. در این پاسخنامه برای اکثر سؤالات توضیحات فارسی ارائه شده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های پاسخنامه‌ تشریحی این کتاب، وجود نکات مهم و ضروری برای حل سؤالات است. کادرهای خاکستری رنگ زیادی در پاسخنامه تشریحی دیده می‌شود که شامل نکات مهم برای آن تست و تست‌های بعد است. در پاسخنامه بخشی به نام روش STP وجود دارد که در آن روش تستی حل سؤالات ارائه شده است. این روش‌ها که باعث حل سریع سؤال می‌شود. در کنکور سراسری به سبب اهمیت زمان، این روش‌ها را می‌توان عصای دست دانش‌آموزان خواند. معمولاً در سؤالاتی که دو روش برای حل آن ارائه شده است، یکی از آن روش‌ها، روش STP است. شکل‌های استفاده شده در پاسخنامه تشریحی، از وضوح خاصی برخوردار است و کاملاً گویا هستند. شکل‌ها و نمودارها نقش اساسی در فیزیک دارند. به‌ویژه آن که نمودارها در سؤالات فیزیک بسیار یافت می‌شوند. نکته: در پایان کتاب، تست‌های فیزیک کنکور داخل و خارج از کشور سال ۹۹، در هر دو رشته‌ی ریاضی و تجربی به همراه پاسخنامه‌ی تشریحی آن، آورده شده است.

ویژگی‌های جلد دوم کتاب فیزیک کامل تجربی میکروطلایی گاج

تقسیم‌بندی‌ها و تیترهای جلد دوم این مجموعه، همخوانی کاملی با جلد اول آن دارد. از این رو به همه‌ی دانش‌آموزانی که از این دو جلد استفاده می‌کنند پیشنهاد می‌شود ابتدا در هر بخش، یک تیتر را در جلد دوم مطالعه کنند سپس به سراغ تست‌های همان تیتر در جلد اول بروند و بعد از حل تست و تحلیل تست‌ها با استفاده از پاسخنامه، همین ترتیب را برای تیتر بعدی نیز تکرار کنند. دو نوع فونت در درسنامه دیده می‌شود. در فونت اصلی بیان کاملاً رسمی اما روان است. در فونت غیراصلی، لحن عامیانه و صمیمی است. درسنامه‌ها با بیانی ساده به تبیین مطالب پرداخته است. از این رو برای هر طیف دانش‌آموزی قابل فهم است. هر چند اگر دانش‌آموز قبل از مطالعه‌ی این کتاب یک دید کلی نسبت به مسائل فیزیک نداشته باشد، ممکن است اندکی به مشکل بخورد.  

همان‌طور که گفته شد، جلد دوم شامل درسنامه‌های فیزیک متوسطه‌ی دوم است. تیتر‌های پرشمار درسنامه، «تذکر»، «نتیجه»، «نکته» و «توجه» هستند، که هرکدام به بیان نکات کلیدی متناسب با عنوان خود می‌پردازند. این تیترها را جدی بگیرید. همان‌طور که اطلاع دارید، اصلی‌ترین قسمت سؤالات فیزیک، مسائل آن است. در این کتاب، برای ارائه‌ی مثال، کادرهای آبی رنگی در نظر گرفته شده است. در این کادرها سعی شده از هر نوع تیپ سؤالی که دانش‌آموز امکان دیدن آن را در آزمون‌های آزمایشی و کنکور دارد، مثالی آورده شود. این مثال‌ها، پاسخ تشریحی جامع و کاملی نیز دارند. جالب‌تر اینکه برای مطالبی که محاسبات ندارند اما برای پاسخگویی به آن نیاز به درک کامل مفاهیم است نیز مثال آورده شده است. برای نمونه در صفحه‌ی ۲۷۹ جلد دوم داریم:

مثال: فرض کنید دو چترباز با هم از ارتفاع مشخصی سقوط می‌کنند. چترهای آن دو هم‌اندازه و از ابتدا باز است. اگر جرم یکی از چتربازها دو برابر دیگری باشد، کدام یک زودتر به زمین می‌رسند؟
پاسخ: چتربازی که جرم آن کمتر است، زمانی به تندی حدی خود می‌رسد که نیروی مقاومت هوا برابر وزن آن شود. در این لحظه، نیروی مقاومت هوا برای چتربازی که جرم بیشتری دارد هنوز برابر نیروی وزنش نشده است. در این صورت این چترباز باید سریع‌تر حرکت کند تا نیروی مقاومت هوا با وزنش متوازن می‌شود. یعنی تندی حدی برای جسمی که جرم بیشتری دارد، نسبت به جسمی که جرم کمتری دارد بیشتر است، بنابراین شخص سنگین‌تر در زمان کمتری به زمین می‌رسد. بنابراین دانش‌آموز با مطالعه‌‌ی این درسنامه و حل تست‌ها در جلد اول، به تسلط بسیار بالایی می‌رسد. فرمول‌هایی که در این کتاب ارائه شده‌اند، اثبات نیز شده‌اند.

درسنامه‌های فیزیک کامل میکرو طلایی گاج (جلد دوم)

درسنامه‌های فیزیک کامل میکرو طلایی گاج (جلد دوم)

نویسنده : امیر حسن محمد پور
ناشر : گاج
قیمت : ۳۱۵,۷۰۰۳۸۵,۰۰۰ تومان

مورد دیگر استفاده این کتاب برای امتحانات پایانی است. این درسنامه با توجه به کامل بودن آن، پوشش مطالب حفظی و اثبات فرمول‌های موجود، قابل استفاده برای امتحانات مدرسه و حتی امتحانات پایانی و نهایی است.