مباحث ادبیات کنکور با ضریب ۴ سؤالات ۱ تا ۲۵ دفترچه عمومی کنکور سراسری را تشکیل می‌دهد و تسلط بر این درس می‌تواند یک شروع آرامش‌بخش را در این آزمون تقریباً چهارساعته رقم بزند. مبحث‌های مهم ادبیات کنکور به‌طورکلی در دو گروه حفظی و مفهومی قرار می‌گیرند. مباحث معنی لغت و املا و تاریخ ادبیات ماهیت حفظی و مباحث آرایه‌های ادبی، قرابت معنایی و دستور زبان کنکور ماهیت مفهومی دارند. در مبحث تاریخ ادبیات با ماهیت حفظی خود، باید تمام آثار نویسنده‌ها شاعران و نیز قرن‌ها حفظ شود. علاوه‌بر‌این، مطالب درآمدها و اعلام و خودآزمایی‌ها هم بسیار مهم‌اند. به تشابهات اسمی نویسندگان و نیز تشابهات آثار توجه ویژه شود، تست زدن برای بازیابی مطالب و نیز شناخت ذهنیت طراحان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یک اشتباه رایج که داوطلبان کنکوری در مورد ادبیات مرتکب می‌شوند مطالعه به‌صورت درس‌به‌درس است. ازآنجایی‌که تست‌های درس ادبیات سیر مبحثی دارند با کمی دقت متوجه می‌شویم که درس به درس خواندن نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت و تنها دانش‌آموزان را از مسیر درست دور خواهد کرد. پس برای کسب درصد مطلوب در ادبیات باید هر مبحث به‌صورت جداگانه و تخصصی مطالعه شود. کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو با تمرکز ویژه بر مبحث تاریخ ادبیات، منبع بسیار مناسبی برای جمع‌بندی و رسیدن به تسلط در این مبحث به شمار می‌رود.از نقاط قوت این کتاب، این هست که تنها کتابی است که در حال حاضر با تیپ جدید سؤالات تاریخ ادبیات در کنکور ۹۹، به‌روز‌رسانی شده است. همچنین تمام قلمروهای کتاب درسی را نیز پاسخ داده که برای تمرین بیشتر و مخصوصاً برای آزمون‌های تستی و تشریحی بسیار مناسب است. زیرا سطح سؤالات و تعداد تست‌های کتاب مناسب و بسیار مفید است.

تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها الگو

تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها الگو

نویسنده : علیرضا عبدالمحمدی
ناشر : الگو
قیمت : ۳۸,۴۰۰۴۸,۰۰۰ تومان

ویژگی‌های کتاب

کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو با توضیح عالی تاریخ ادبیات کتاب کاملی برای جمع‌بندی کل مطالب تاریخ ادبیات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم محسوب می‌شود. وجود بخش‌های نوآورانه «این عبارت از کیست؟» و «این بیت از کیست؟» با توجه به کنکور سراسری ۹۹ که برای اولین بار شاهد طرح چنین سؤالاتی در درس ادبیات فارسی بودیم، از نقاط قوت ارزشمند این کتاب به شمار می‌رود. در این مجموعه، کامل‌ترین تیپ تست‌های جدید ادبیات کنکور در مبحث تاریخ ادبیات به‌صورت درس به درس، کتاب به کتاب و کلی ترکیبی پوشش داده‌شده و به کلیه قلمروهای کتاب درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم اشاره‌شده که هر داوطلب کنکوری بایستی حداقل یک‌بار آن‌ها را حل کرده باشد. کلیه مطالب این کتاب در قالب ۲۴۷ صفحه تألیف شده است. ضمناً ابعاد کتاب بسیار مناسب بوده نوشتار مطالب با بهره‌گیری از رنگ‌های آبی، خاکستری و مشکی صورت گرفته است. جنس کاغذ مورد استفاده در کتاب مرغوب بوده و فونت و سایز نوشته‌ها کاملاً استاندارد است. این کتاب برای کلیه دانش‌آموزان پایه‌های دهم تا دوازدهم رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و منحصراً زبان قابل استفاده است.

نویسنده

نویسنده کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو، جناب آقای علیرضا عبدالمحمدی است. ایشان یکی از برترین اساتید و مؤلفین درس ادبیات فارسی هستند که از تألیفات ایشان می‌توان به کتاب‌های  قرابت معنایی، دستور زبان فارسی، آرایه‌های ادبی، لغت و املا نشر الگو و …. اشاره کرد. لحن ساده و قابل‌فهم و البته صمیمانه ایشان در نگارش کاملاً مشهود است و هم‌چنین از ارائه هیچ نکته‌ای دریغ نکرده‌اند. مقدمه کتاب با لحنی بسیار صمیمی سخن از اهمیت مبحث تاریخ ادبیات به میان آورده است. فهرست کتاب نیز به‌خوبی مطالب را از هم تفکیک کرده و کار را برای خواننده آسان می‌کند.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

به‌صورت کلی ، مطالب کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو در بخش‌های زیر تقسیم شده است:

  • فصل اول: تاریخ ادبیات درس به درس پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم
  • فصل دوم: تشابهات اسمی آثار ادبی
  • فصل سوم: آثار منظوم و منثور
  • فصل چهارم: تخلص‌ها، مترجم‌ها و اعداد
  • فصل پنجم: شخصیت‌های شاهنامه
  • فصل ششم: زمینه‌ها و ویژگی‌های حماسه (زمینه‌های داستانی، قهرمانی، قومی و ملی، خرق عادت و تست‌های مربوط به این زمینه‌ها)
  • فصل هفتم: کدام شعر از کدام کتاب
  • فصل هشتم: این عبارت از کیست؟ این بیت از کیست؟
  • فصل نهم: فهرست الفبایی
  • فصل دهم: تست (تست‌های فصل‌به‌فصل ادبیات فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم، تست‌های کلی ادبیات فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم به همراه تست‌های ترکیبی)
  • فصل یازدهم: پاسخنامه تشریحی
  • قلمروها: قلمرو‌های فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم و پاسخ به کلیه سؤالات کارگاه‌های متن پژوهی

نکته‌ای که در کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو کاملاً به چشم می‌خورد، طبقه‌بندی دقیق مطالب مربوط به مبحث تاریخ ادبیات از طریق جدول‌ها، نمودار‌های دقیق و… است. کلیه نکات و مفاهیم به‌طور کامل و جامع و به‌طور طبقه‌بندی‌شده و در قالب نمودارهای درختی، بدون حذف هیچ نکته‌ای در بخش آموزش ارائه‌شده است. حجم درس‌نامه معقول است که و طوری طراحی‌شده که بتواند پاسخ تمام نیاز دانش‌آموزان را در آزمون‌های مختلف، مخصوصا کنکور سراسری را پوشش دهد.

 تست‌های موجود در کتاب نیز از سطح خوبی برخوردار هستند. با توجه به مطرح‌شدن نسل جدیدی از سؤالات درس ادبیات فارسی در کنکور ۹۹، برای آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با سؤالات مختلف، بخش تست‌های چندقسمتی و ترکیبی به کتاب افزوده‌ شده است. لازم به ذکر است که این تست‌ها تا حدودی وقت‌گیر بوده و نیازمند دقت بیشتری است و دانش‌آموزان باید به این امر توجه کافی را داشته باشند. حل کلیه آن‌ها به دانش‌آموزان با سطح‌های علمی مختلف توصیه می‌شود. در پاسخنامه تشریحی اما، تست‌ها با زبانی روان و به‌صورت کاملاً تشریحی تحلیل‌شده‌اند و هر جا لازم بوده نکته‌ای یادآوری شود، این کار به‌خوبی صورت گرفته است.

جمع‌بندی

کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو یکی از بهترین و جامع‌ترین کتاب‌ها برای پوشش مبحث تاریخ ادبیات محسوب می‌شود. این کتاب به بررسی تمامی نکات تاریخ ادبیاتی هر سه کتاب دهم،یازدهم و دوازدهم به‌صورت طبقه‌بندی‌شده و کامل می‌پردازد. علاوه بر آن نکات مفیدی را در ابتدای کتاب یادآور شده که کمک شایانی را به دانش آموزان در شناسایی سوالات می‌کند. از نقاط قوت این کتاب، تست‌های ترکیبی و تست‌های درس به درس متنوع است که دانش‌آموزان بهتر است پس از گذشت چند روز از مطالعه هر مطالب هر بخش، به حل این تست‌ها بپردازند و میزان یادگیری خود را بسنجند   که نکته حائز اهمیت دیگر این است که بهتر است این کتاب با برنامه‌ای منظم و مداوم مطالعه شود. تهیه کتاب تاریخ ادبیات تاریخ ادبیات کنکور + قلمروها نشر الگو برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند به سؤالات مبحث تاریخ ادبیات و هم‌چنین به سؤالاتی که از تمام قلمروهای زبانی، ادبی و فکری فارسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم درس ادبیات فارسی کنکور مطرح می‌شوند پاسخ صحیح دهند، پیشنهاد بسیار مناسبی است.