مجموعه‌ی ماجراهای تن‌تن و میلو ازجمله معروف‌ترین کمیک‌های جهان هستند. کم‌تر کسی پیدا می‌شود که کتابی از این مجموعه را نخوانده یا حداقل انیمیشن‌هایی اقتباس‌شده از آن را تماشا نکرده باشد. این مجموعه در طول شش دهه‌ی قرن بیستم، از نیمه دهه ۲۰ تا اوایل دهه ۸۰ و مرگ نویسنده، توسط هرژه، نویسنده و تصویرگر بلژیکی نوشته شد.

هرژه در طول این مدت توانست ۲۳ عنوان کامل و یک عنوان ناتمام ازاین اثر را بنویسد. این مجموعه با وجود گذشت سال‌ها از تاریخ اولیه‌ی انتشار آن، هم‌چنان میان نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان محبوب است و اکثریت کتاب‌خوانان از مطالعه کتب آن لذت وافری می‌برند.

مضمون کلی کتاب

تن‌تن خبرنگاری بلژیکی، کنج‌کاو و ماجراجو است که به همراه سگ وفادار سفیدرنگش در هر یک از کتاب‌های مجموعه با ماجرای مرموزی روبه‌رو می‌شود. او در ماجراها دوستانی همدل و البته دشمنانی کینه‌توز پیدا می‌کند که از انجام هر کاری برای از سر راه برداشتن او ابایی ندارند. در سطور ذیل به بررسی اجمالی هر جلد از مجموعه پرداخته می‌شود:

تن‌تن در سرزمین شوراها:

اولین جلد از مجموعه از ژانویه ۱۹۲۹ تا می ۱۹۳۰ به‌صورت دنباله‌دار در ضمیمه روزنامه Le Vingtième Siècle به چاپ رسید و پس‌ از آن به‌صورت کتابی مستقل در اختیار علاقه‌‎مندان قرار گرفت. تن‌تن در این جلد به شوروی می‌رود تا سر از رازهای پشت پرده کشور پرده‌های آهنین بردارد. او درمی‌یابد که دولت شوروی سال‌ها تصویری غلط از این کشور به خارج مخابره کرده است. نیروهای دولتی شوروی متوجه ورود و فعالیت او می‌شوند و به تقلا می‌افتند تا او را دستگیر کنند. او حال باید راهی برای فرار و خلاصی از دست آن‌ها پیدا کند.

تن‌تن در کنگو:

تن‌تن در این جلد وارد کنگو، سرزمین در مناطق مرکزی آفریقا می‌شود تا گزارشی از وضعیت آن تهیه کند. او در این کشور با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شود. قبایل سیاه‌پوست نسبت به وی بدبین شده و قصد کشتن او را دارند. او درنهایت موفق می‌شود پرده از قاچاق الماس توسط آل کاپون (قاچاقچی معروف آمریکایی) بردارد.

تن‌تن در کنگو

تن‌تن در کنگو

ناشر : فروزش

تن‌تن در آمریکا:

تن‌تن در این جلد به آمریکا می‌رود تا گزارشی از جرایم سازمان‌یافته گانگسترها در شیکاگو تهیه کند. آل کاپون به دنبال آن است که هر طور شده این خبرنگار سمج را از سر راه خود بردارد. او هم‌چنین دیدار با قبایل سرخپوست دارد. آیا آن‌ها می‌توانند به تن‌تن کمک کنند؟

سیگارهای فرعون:

تن‌تن در این جلد عازم مصر می‌شود و در آنجا به گشت‌وگذار در اهرام و آثار باستانی فراعنه می‌پردازد. او در حین این کار با جسد تعدادی باستان‌شناس و جعبه‌های سیگار مواجه می‌شود. در درون سیگارها مواد مخدر جاسازی‌شده بود. او به دنبال کشف راز آن‌ها سر از عربستان و هندوستان درمی‌آورد و درنهایت موفق می‌شود یک باند بین‌المللی تولید، توزیع و قاچاق مواد مخدر را کشف کند.

سیگارهای فرعون

سیگارهای فرعون

ناشر : فروزش

نیلوفر آبی:

خبرنگار داستان‌های هرژه در این جلد به چین سفر می‌کند. اوضاع سیاسی چین در آن زمان به دلیل اختلافات با ژاپن بحرانی بود و دو کشور در حالت آماده‌باش قرار داشتند. تن‌تن با ارتباط گرفتن با عده‌ای از افراد آگاه و دوستی با چنگ متوجه می‌شود که ریشه این اختلافات به فعالیت‌های یک باند توزیع مواد مخدر برمی‌گردد و حال او باید با آن مبارزه کند.

گوش شکسته:

سرقت مجسمه‌ای باستانی از موزه، تن‌تن را به سمت کشف راز آن و پیدا کردن مجسمه می‌کشاند. او به کشور خیالی سن تئودورس در آمریکای جنوبی سفر می‌کند تا نشانی از سارقان بیابد. چه رازی در گوش شکسته مجسمه وجود دارد که آن را باارزش ساخته است؟

جزیره‌ی سیاه:

باند خطرناکی در زمین جعل اسکناس فعالیت می‌کند و قصد دارد با تزریق پول‌های تقلبی اقتصاد جهان را به سوی بی‌ثباتی بکشاند. مقر این باند در اسکاتلند و جزیره‌ای به نام جزیره سیاه است. تن‌تن به جزیره سیاه سفر می‌کند تا راز این باند مخوف را کشف کند.

عصای سحرآمیز:

در این جلد، تن‌تن و میلو به کشور خیالی سیلداویا سفر می‌کنند. سیلداویا با همسایه خود بوردوریا در جنگ است و بوردوریایی‌ها موفق شده‌اند عصای پادشاه سیلداویا را بدزدند. قهرمان داستان باید این عصا را برگرداند.

خرچنگ پنجه‌طلایی:

این جلد در مراکش، کشوری در شمال آفریقا جریان دارد. تن‌تن به دنبال نشانی از باند بین‌المللی مواد مخدری است که مواد را در قوطی‌های کنسرو خرچنگ جاسازی می‌کنند. در این قسمت از داستان تن‌تن با کاپیتان آرچیبالد هادوک آَشنا می‌شود.

ستاره‌ی اسرارآمیز:

تن‌تن در حال قدم زدن با میلو در خیابان متوجه چیز عجیبی در آسمان می‌شود. او مشاهده می‌کند که ستاره جدیدی در کنار دب اکبر قرار دارد. تن‌تن با رصدخانه تماس می‌گیرد و این موضوع را به پرفسور فوستل اطلاع می‌دهد. پروفسور با بررسی‌های خود متوجه می‌شود که شهاب‌سنگ این ستاره در اقیانوس منجمد شمالی سقوط کرده است. گویا مواد کانی جدیدی به همراه آن به زمین اصابت کرده‌اند که ارزشی فراوان دارند. هم‌زمان با سفر تن‌تن و پروفسور، گروهی سودجو نیز برای جستجوی این ماده به اقیانوس منجمد شمالی سفر می‌کنند و رقابتی نفس‌گیر شکل می‌گیرد.

راز اسب شاخ‌دار:

کاپیتان هادوک در گنجه خود یادداشت‌های مربوط به جدش، سر فرانسیس هادوک را پیدا می‌کند. سر فرانسیس که از دریانوردان شهیر دوران خود بود در مبارزه با دزدان دریایی موفق می‌شود آن‌ها را نابود کند. اما درنهایت به جزیره‌ای ناشناخته می‌رود و تا پایان عمرش در آنجا زندگی می‌کند. او در یادداشت‌هایش به گنج راکهام سرخ اشاره می‌کند که در جزیره مخفی شده است. آیا تن‌تن و کاپیتان می‌توانند سرنخ‌ها را پیدا کرده و به گنج برسند؟ هم‌زمان افرادی دیگر نیز در تکاپوی یافتن سرنخ‌ها و رسیدن به گنج هستند.

گنج‌های راکام:

در این جلد تن‌تن و کاپیتان هادوک با پروفسور تورنسل آشنا می‌شوند که زیردریایی خود را اختراع کرده است. آن‌ها با این زیردریایی به سراغ یافتن گنج راکام سرخ می‌روند.

هفت‌ گوی بلورین:

پروفسور تورنسل، دوست تن‌تن و کاپیتان، گم شده است و هم‌زمان خبر می‌رسد که هفت دانشمند به کما رفته‌اند. چه ارتباطی بین این اتفاقات وجود دارد؟

معبد خورشید:

این جلد در ادامه داستان جلد قبل است. تن‌تن و کاپیتان برای یافتن پرفسور به آمریکای جنوبی می‌روند. پرفسور در جایی به نام معبد خورشید زندانی‌شده است. آن‌ها در این سفر تمدن پنهانی گروهی از اینکاها را کشف می‌کنند.

سرزمین طلای سیاه:

در اروپا ماشین‌ها منفجر می‌شوند. علت در دست‌کاری این ماشین‌ها یافته می‌شود. اکنون تن‌تن باید با سفر به سرزمین نفت‌خیز خمد گره از این معمای مرموز و افرادی که پشت آن قرار دارند بگشاید تا از جنگ میان کشورها جلوگیری شود.

هدف کره ماه:

پروفسور تورنسل از تن‌تن و هادوک دعوت می‌کند به سیلداویا بیایند. او برای آن‌ها سورپرایزی شگفت‌انگیز دارد: سفر به ماه. اما افرادی به دنبال شکست پروژه هستند که تن‌تن باید بفهمد چه کسانی هستند.

سفر به کرهٔ ماه

سفر به کرهٔ ماه

ناشر : فروزش

روی ماه قدم گذاشتیم:

سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان تن‌تن و دوستانش راهی کره ماه می‌شوند. اما در آخرین مراحل سفر مشکلی پیش می‌آید. عده‌ای دوست ندارند مسافران ماه به زمین برگردند.

ماجرای تورنسل:

پروفسور دستگاهی اختراع کرده است که می‌تواند با امواج صوت اجسام را نابود کند. سران کشورهای سیلداویا و بوردوریا به دنبال دزدیدن پرفسور و تصاحب این فناوری‌اند و تن‌تن و هادوک باید او را نجات دهند.

کوسه‌های دریای سرخ: امیر بن کالیش اذاب، دوست تن‌تن در سرزمین خمد گرفتار کودتا شده است. پشت این کودتا توطئه‌گرانی هستند که به دنبال کنترل منابع نفتی خمد هستند. تن‌تن باید دست آن‌ها را رو کند.

ماجراهای تن تن۱۹ (کوسه‌های دریای سرخ)

ماجراهای تن تن۱۹ (کوسه‌های دریای سرخ)

ناشر : فروزش
قیمت : ۸۱,۰۰۰۹۰,۰۰۰ تومان

تن‌تن در تبت:

چنگ، دوست چینی تن‌تن در هواپیمایی بوده است که در یک سانحه هوایی در دامنه کوه‌های هیمالیا سقوط می‌کند. همه می‌گویند او مرده است اما او به دنبال یافتن چنگ به تبت می‌رود.

جواهرات کاستافیوره:

بیانکا کاستافیوره، خواننده اپرای مشهور ایتالیایی، در قصر مارلین اسپایک مهمان تن‌تن و هادوک است. در زمان اقامت او یکی از زمردهای محبوبش به سرقت می‌رود. او باید دزد را پیدا کند.

جواهرات کاستافیوره

جواهرات کاستافیوره

ناشر : فروزش
قیمت : ۸۱,۰۰۰۹۰,۰۰۰ تومان

پرواز شماره ۷۱۴:

تن‌تن، هادوک و تورنسل در مسیر شرکت در کنفرانس فضانوردی دچار آدم‌ربایی هوایی شده و به جزیره‌ای ناشناخته‌ای منتقل می‌شوند. یکی از قدیمی‌ترین دشمنان تن‌تن در آن جزیره به انتظار او نشسته است.

پرواز ۷۱۴

پرواز ۷۱۴

ناشر : فروزش
قیمت : ۸۱,۰۰۰۹۰,۰۰۰ تومان

تن‌تن و پیکاروها:

خبرنگار پردردسر داستان خبر ربوده شدن بیانکا کاستافیوره توسط نیروهای ژنرال تاپیوکا را می‌شوند. او، هادوک و تورنسل برای یافتن و آزادسازی کاستافیوره به آمریکای جنوبی سفر می‌کنند.

هنر الفبا:

فروشنده آثار هنری‌ای در بروکسل به قتل می‌رسد. تن‌تن در بررسی این قتل متوجه می‌شود که پای جاعل آثار هنری به نام اندادین آکاس در میان است. (این داستان ناتمام ماند)

دسته بندی شده در: