دانشگاه خوارزمی یکی از دانشگاه‌های دولتی و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است که به‌نام محمد بن موسی خوارزمی، دانشمند بزرگ ایرانی نام‌گذاری شده است. سابقه تأسیس این دانشگاه به‌سال ۱۲۹۸ هجری شمسی باز می‌گردد و قدیمی‌ترین دانشگاه ایران محسوب می‌شود. این دانشگاه چند بار تغییر نام داده که از نام‌های قبلی این دانشگاه می‌توان به «تربیت معلم تهران» و «دانش‌سرای عالی» اشاره کرد. در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد.

این دانشگاه در زمره برجسته‌ترین دانشگاه‌های ایران بوده و جزء دانشگاه‌های گروه «الف» وزارت علوم محسوب می‌گردد. این دانشگاه، تنها دانشگاه در کشور است که در رشته‌ی ریاضیات در مقطع دکترای پیوسته دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه همچنین دارای دو شعبه متفاوت در تهران و کرج است و همچنین دو پردیس خودگردان نیز دارد که محل پردیس خودگران کرج در پردیس اصلی دانشگاه در کرج قرار دارد که کلنگ ساختمان آن در سال ۱۳۹۲ زده شده و در دست ساخت است. محل پردیس خودگردان تهران در خیابان طالقانی در محل ساختمان سابق مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر مصاحب قرار دارد. البته این دو پردیس خودگردان در مقطع کارشناسی دانشجو نمی‌پذیرد.

ظرفیت پذیرش و رشته‌های دانشگاه خوارزمی در مقطع کارشناسی

این دانشگاه از هر سه رشته‌ی ریاضی، تجربی و انسانی برای دو شعبه‌ی خود در تهران و کرج دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت پذیرش این دانشگاه و رشته‌های آن به تفکیک شعبه و گروه‌های آموزشی ریاضی، تجربی و انسانی را در جداول زیر می‌توانید ببینید.

  • رشته ریاضی (محل تحصیل تهران)
ردیفرشتهظرفیت پذیرش روزانهظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه)مجموع
۱چند رسانه‌ای۱۵۵۲۰
۲مهندسی شهرسازی۱۷۵۲۲
۳مهندسی معماری۱۵۵۲۰
۴اقتصاد۶۱۷
۵حسابداری۷۲۹
۶مدیریت امور بانکی۳۱۴
۷مدیریت امور گمرکی۳۱۴
۸مدیریت بیمه۳۱۴
۹مدیریت مالی۶۲۸
  • رشته ریاضی (محل تحصیل کرج)
ردیفرشتهظرفیت پذیرش روزانهظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه)مجموع
۱ریاضیات و کاربردها۶۰۱۵۷۵
۲علوم کامپیوتر۳۵۱۵۵۰
۳فیزیک۳۵۰۳۵
۴مهندسی صنایع۳۰۶۳۶
۵مهندسی عمران۳۵۵۴۰
۶مهندسی کامیپوتر۳۵۰۳۵
۷مهندسی مکانیک۳۲۸۴۰
۸روانشناسی۴۲۶
۹شیمی کاربردی۷۰۷
۱۰شیمی محض۷۰۷
۱۱علم اطلاعات و دانش شناسی۳۲۵
۱۲علوم ورزشی۶۲۸
  • رشته انسانی (محل تحصیل تهران)
ردیفرشتهظرفیت پذیرش روزانهظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه)مجموع
۱حقوق۲۰۵۲۵
۲علوم سیاسی۲۰۵۲۵
۳اقتصاد۳۶۷۴۳
۴حسابداری۴۲۱۲۵۴
۵مدیریت امور بانکی۱۵۲۱۷
۶مدیریت امور گمرکی۱۵۲۱۷
۷مدیریت بیمه۱۵۲۱۷
۸مدیریت مالی۳۶۹۴۵
  • رشته انسانی (محل تحصیل کرج)
ردیفرشتهظرفیت پذیرش روزانهظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه)مجموع
۱تاریخ۳۵۰۳۵
۲جامعه شناسی۳۰۳۰۶۰
۳جغرافیا۶۵۲۰۸۵
۴زبان و ادبیات عربی۳۵۷۴۲
۵زبان و ادبیات فارسی۵۰۱۰۶۰
۶علوم تربیتی۴۰۲۰۶۰
۷علوم قرآن و حدیث۳۵۰۳۵
۸فلسفه و حکمت اسلامی۳۰۵۳۵
۹فلسفه و کلام اسلامی۳۰۵۳۵
۱۰مترجمی زبان عربی۳۰۰۰
۱۱مددکاری اجتماعی۳۰۳۰۶۰
۱۲مشاوره۳۲۸۴۰
۱۳روانشناسی۲۴۱۲۳۶
۱۴علم اطلاعات و دانش شناسی۱۸۹۲۷
۱۵علوم ورزشی۳۶۱۲۴۸
  • رشته تجربی (محل تحصیل تهران)
ردیفرشتهظرفیت پذیرش روزانهظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه)مجموع
 اقتصاد۱۸۴۲۲
 حسابداری۲۱۶۲۷
 مدیریت امور بانکی۸۲۱۰
 مدیریت امور گمرکی۸۲۱۰
 مدیریت بیمه۸۲۱۰
 مدیریت مالی۱۸۵۲۳
  • رشته تجربی (محل تحصیل کرج)
ردیفرشتهظرفیت پذیرش روزانهظرفیت پذیرش نوبت دوم (شبانه)مجموع
۱زمین شناسی۵۰۱۰۶۰
۲زیست شناسی جانوری۳۵۲۰۵۵
۳زیست شناسی سلولی و مولکولی۳۰۱۰۴۰
۴زیست شناسی گیاهی۴۰۲۰۶۰
۵زیست فناوری۳۰۱۰۴۰
۶روانشناسی۱۲۶۱۸
۷شیمی کاربردی۲۸۰۲۸
۸شیمی محض۲۸۰۲۸
۹علم اطلاعات و دانش شناسی۹۵۱۴
۱۰علوم ورزشی۱۸۶۲۴

تذکر: این آمار بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ نوشته شده است و امکان کاهش و یا افزایش ظرفیت‌ها و رشته‌ها وجود دارد. برای نمونه در دفترچه کنکور انسانی سال ۱۳۹۹، رشته‌ی فقه و مبانی حقوق اسلامی (محل تحصیل کرج) وجود داشت که در سال ۱۴۰۰ این رشته حذف شد و در مقطع کارشناسی پذیرش نداشت.

اقبال عمومی داوطلبان به دانشگاه خوارزمی

معمولاً داوطلبان اعم از تهرانی و غیر تهرانی، علاقه‌ی زیادی به تحصیل در دانشگاه‌های تهران مانند دانشگاه صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، شهید بهشتی و علامه طباطبایی دارند. دانش‌آموزان رشته‌ی ریاضی بعد از این دانشگاه‌ها در انتخاب رشته‌ی خود دانشگاه خوارزمی را وارد می‌کنند. در رشته‌ی انسانی نیز بعد از دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی را وارد می‌کنند. شعبه‌ی کرج این دانشگاه نیز به سبب نزدیکی کرج به تهران اقبال عمومی بالایی دارد. به عبارت دیگر بعد از تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های مذکور، معمولا این دانشگاه تکمیل ظرفیت می‌شود. بنابراین برای قبولی در این دانشگاه، داوطلبان باید رتبه‌های قابل قبولی داشته باشند.

دانش‌آموختگان مشهور دانشگاه خوارزمی

  • شهید محمدعلی رجایی: شهید رجایی در سال ۱۳۱۲ در قزوین متولد شد. او در سال ۱۳۴۲ توسط ساواک دستگیر شد و بعد از ۵۰ روز آزاد شد و در همان سال در مدارس مختلف تهران تدریس می‌کرد. در سال ۱۳۶۰ رییس جمهور ایران شد. سرانجام در همان سال بر اثر انفجار بمب در ساختمان نخست وزیری توسط مجاهدین خلق به شهادت رسید.
  • دکتر عبدالکریم قریب: دکتر قریب در سال ۱۳۳۳ دانشیار دانشرای عالی (دانشگاه خوارزمی) شد. در سال ۱۳۴۸ با رتبه ۱۰ استادی و ۳۸ سال سابقه کار به درخواست خود از دانشسرای عالی بازنشسته شد.
  • دکتر غلامحسین مصاحب: دکتر مصاحب در بخش ریاضی دانشسرای عالی در سال ۱۳۴۲ درجه استادی یافت. او در مهر ۱۳۴۵ موسسه ریاضیات را در دانشسرای عالی با مجوز شورای مرکزی تاسیس کرد. در سال ۱۳۷۶ موسسه ریاضیات به موسسه تحقیقات ریاضی دکتر غلامحسین مصاحب تغییر نام یافت. ایشان مولف دایره‌المعارف فارسی معروف به دایره‌المعارف مصاحب در سه جلد است.
  • پروین اعتصامی: کمتر ایرانی پیدا می‌شود که با پروین اعتصامی و شعرهای او آشنایی نداشته باشد. او از دانش آموختگان این دانشگاه است که مدرس ادبیات فارسی در این دانشگاه نیز بوده است.
  • دکتر علی شریعتمداری: دکتر شریعتمداری وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت مهدی بازرگان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. همچنین او اولین رییس فرهنگستان علوم در بعد از انقلاب اسلامی بوده است.
  • دکتر حسن آیت: دکتر آیت عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و از نمایندگان استان اصفهان بود. همچنین او عضو هیئت رییسه‌ی مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده‌ی تهران در دوره‌ی اول مجلس شورای اسلامی بود. او نقش مهمی در تدوین اصول قانون اساسی و الحاق اصل ولایت فقیه به آن داشت. سرانجام او در مرکز تهران در سال ۱۳۶۰ توسط گروه نامعلومی ترور شد.
  • جلال آل احمد: روشنفکر سوسیالیستی بود که او را پرکارترین نویسنده‌ی ایران نیز می‌دانند. از آثار او می‌توان به مدیر مدسه، زن زیادی، نون والقلم و… اشاره کرد. جلال آل احمد در دهه‌ی ۴۰ به شهرت رسید و در جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران تاثیر بسزایی گذاشت. او از دانش‌آموختگان و اساتید ادبیات فارسی این دانشگاه بوده است.

معایب و مزایای تحصیل در دانشگاه خوارزمی

یکی از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در این دانشگاه، استفاده از امکانات پایتخت است. به این معنا که در تهران فضای کاری برای دانشجویان بیشتر از سایر استان‌ها فراهم است. همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم تحصیل در کرج نیز به سبب نزدیکی به تهران این امکان را دارد. از طرف دیگر به سبب اقبال عمومی داوطلبان، دانشجویانی با رتبه‌ی خوب را می‌پذیرد که این موضوع خودبه‌خود سطح دانشگاه و کلاس‌های برگزار شده را افزایش می‌دهد. مزیت دیگر نیز اساتید با تجربه‌ای است که در این دانشگاه مشغول به تدریس هستند و ارتباط خوبی با صنعت و مراکز بزرگ برای اشتغال دانشجویان دارند. یکی از معایب بزرگ این دانشگاه داشتن دو شعبه در تهران و کرج است. دانشجویان مجبورند برای برخی از دروس خود به شعبه‌ی دیگر آن مراجعه کنند و این امر با توجه به ترافیک تهران و کرج کار دشواری است. به طور کلی این دانشگاه را می‌توان دانشگاه مطلوبی دانست.

دسته بندی شده در: