بیا از کتابچی بگیر

بچه‌های خوب عادت‌های خوب ذکر

کتاب‌های بچه‌های خوب عادت‌های خوب ذکر

مجموعهٔ کتاب‌های «بچه‌های خوب عادت‌های خوب»، اثری در حوزهٔ کودک است که در ژانر آموزشی و سرگرمی قرار می‌گیرد و توسط گروه قاصدک که کتاب‌های قاصدک را ذیل واحد کودک و نوجوان موسسهٔ نشر و تحقیقات ذکر، منتشر می‌کنند، به چاپ رسیده است. این مجموعهٔ کتاب، شامل چهار کتاب در قطع وزیری است که هر کدام ۳۲ صفحه را شامل می‌شوند. کتاب‌هایی که تا به حال هر کدام‌شان با تیراژ بالای ۲۰۰۰ نسخه‌ای پنج بار تجدید چاپ یافته‌اند و این مساله نشان از استقبال مخاطبان از این سری کتاب‌ها دارد. در این کتاب‌ها سعی شده تا اولین مفاهیم مهم تربیتی کودکان که به امور اجتماعی و روابط کودک با پیرامونش مربوط می‌شود را به ساده‌ترین زبان و با استفاده از تکنیک‌های سرگرمی، حل تمرین، بازی و… به او آموزش دهد. این مساله از آن‌جا نشات می‌گیرد که بچه‌های خوب عادت‌های خوب یک کتاب کار است؛ به این معنا که به جای اینکه مانند دیگر کتاب‌های آموزشی مربوط به کودکان بخواهد تمام مسائل را به صورت مستقیم آموزش دهد؛ در صدد این است تا خود کودک را مشتاق کند تا با انجام کارهایی غیر مستقیم، آموزش مربوطه و مهارت مورد بحث را فرا گیرد. پس از جهتی، خرید کتاب حاضر می‌تواند پیشنهادی بسیار مناسب برای پدران و مادران تلقی شود؛ چرا که آن‌ها هیچ‌گاه وقت کافی و مهارت کافی برای تربیت و آموزش کامل فرزندان را ندارند. البته معلمین را هم نباید فراموش کنیم؛ آن‌ها نیز می‌توانند از این کتاب برای آموزش غیر مستقیم بسیاری از مسائل تربیتی سر کلاس‌های درس استفاده کنند.

خرید مجموعه کتاب‌های بچه‌های خوب عادت‌های خوب را به چه افرادی پیشنهاد می‌کنیم؟

کتاب‌های بچه‌های خوب عادت‌های خوب را نمی‌توان به گروهی خاص پیشنهاد کرد؛ درواقع اگر بچه‌دار شده‌اید و یا تحت هر عنوانی با یک کودک سر و کار دارید و می‌خواهید به ساده‌ترین شکل ممکن، مفاهیمی را به او آموزش دهید، این کتاب را فراموش نکنید.

موضوع کتاب بچه‌های خوب عادت‌های خوب

کتاب بچه‌های خوب عادت‌های خوب همان‌طور که از اسمش هم پیداست سعی دارد تا عادت‌هایی خوب را به کودکان آموزش دهد و از سوی دیگر، عادت‌های بدی که ممکن است پیدا کرده باشند و یا حتی با آن‌ها برخورد کرده باشند را از ذهن کودکان دور کند.

این مساله از آن‌جایی اهمیت می‌یابد که ما می‌دانیم طبق تکنیک‌های روانشناسی، اکثریت باورها، اعمال و رفتارهای انسانی در طول زندگی، از عادت‌هایی نشأت می‌گیرند که در کودکی به ذهن او رسوخ کرده‌اند. و از آن‌جایی که «ترک عادت موجب مرض است! » می‌دانیم که تغییر دادن بسیاری از ریشه‌های منفی یا مضر در ذهن آدمی، بسیار سخت و اسفناک می‌شود. پس بهتر است که از همان ابتدا به فکر آموزش صحیح و اصولی کودکان باشیم و سعی کنیم تا آن‌ها را مثبت بار بیاوریم. البته اگر بخواهیم به صورت موضوعی به کتاب‌های حاضر نگاه داشته باشیم، این آثار کاملا جامع نیستند و بیشتر بر روی سه موضوع بهداشت فردی، آموزش‌های رفتاری و روابط اجتماعی تمرکز کرده‌اند. اما به هر حال احتمالا با ما هم‌نظر هستید که همین سه مبحث هم می‌تواند تا حد بسیار بالایی به کودک شما کمک شایانی بکند.

آشنایی با نشر ذکر، ناشر کتاب حاضر

همان‌طور که پیشتر گفتیم، نویسندهٔ این آثار به طرز واضح مشخص نیست و مترجم اثر (دکتر سارا سیدناصری) هم آن‌چنان شهرتی ندارد که درموردش صحبت کنیم؛ پس بیایید تا به جای نویسنده و مترجم، کمی درمورد ناشر مشهور این مجموعهٔ کتاب‌ها بحث داشته باشیم. نشر ذکر یکی از پرسابقه‌ترین و برجسته‌ترین ناشران ایرانی است که تا به حال شش بار به عنوان ناشر برگزیدهٔ سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است. کتاب‌های قاصدک، زیرشاخه‌ای از این نشر هستند که تا به حال در حوزه‌های مختلف ادبیات کودک و نوجوان، مانند شعر، داستان، داستان منظوم، حوزهٔ تربیتی و… آثار خوبی را منتشر کرده‌اند. از بهترین آثار منتشر شدهٔ این نشر که همسو با بچه‌های خوب عادت‌های خوب هستند می‌توانیم به کتاب‌هایی همچون بهترین قصه‌های هزار و یک شب، جورچین واژه‌ها، حواستو جمع کن، افسانه‌هایی از دریای اسمار، اولین صد کلمهٔ من و… اشاره داشته باشیم. چرا که کتاب‌های قاصدک علاوه بر تالیفات وطنی به حوزهٔ ترجمه در ادبیات کودک هم نگاهی ویژه داشته است.

جملاتی از مجموعهٔ کتاب‌های بچه‌های خوب عادت‌های خوب

با توجه به اینکه بچه‌های خوب عادت‌های خوب یک کتاب کار به شمار می‌آید و نسبت به تمارین و سرگرمی‌ها و بازی‌ها و مسائلش، از متن بسیار کمی برخوردار است نمی‌توانیم بخش‌هایی متنی از دل آن را ذکر کنیم؛ اما برای مثال می‌توانیم به دو مسالهٔ جالب اشاره داشته باشیم. اولین نکته تنوع موضوعی آن است که در هر جلد به موضوعات زیادی پرداخته شده است؛ برای مثال اگر بخواهیم به موضوعات مهم تمام جلدها نگاهی داشته باشیم، به مسائلی همچون «غذاهای سالم چیست؟ غذای آلوده نخوریم، مواظب دندان‌هایمان باشیم، دست‌هایمان را قبل از غذا خوردن بشوییم، وسایل خود را سر جای خودشان بگذاریم، با حیوانات مهربان باشیم، راستگو باشیم، به همسایه‌ها خوبی کنیم، کتاب‌ها را دوست داشته باشیم، در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، در خیابان زباله نریزیم، به برق و آتش نزدیک نشویم، ادب را رعایت کنیم، از چیزهای دورریختنی استفاده کنیم، کشورمان را دوست داشته باشیم، خودخواه نباشیم، به هم احترام بگذاریم، کمتر از پلاستیک استفاده کنیم، برای آیندهٔ خودمان پس‌انداز کنیم، برادر و خواهرمان را دوست داشته باشیم» و… برخورد می‌کنیم که همگی مسائلی آموزشی برای کودکان هستند.

از طرف دیگر در انتهای هر جلد از کتاب‌ها یک پرسشنامه آمده که مفاهیم تدریس شده داخل آن جلد را می‌سنجد و کودک باید به آن‌ها جواب درست یا غلط بدهد. برای مثال تعدادی از سوالات جلد چهارم کتاب به شرح زیر است:

  • من از خواهرم متنفرم چون فقط داداشم را دوست دارد.
  • ما باید برادر و خواهرهایمان را دوست داشته باشیم.
  • من در کارهای خانه به مادرم کمک می‌کنم.
  • اگر خیلی درس بخوانم، پدر و مادرم ناراحت می‌شوند.
  • پارسا برادرش را مسخره می‌کند، چون او نمی‌تواند تمرین‌هایش را حل کند.
  • وقتی خواهرم خواب بود، صدای رادیو را زیاد کردم.
  • وقتی دوست‌هایم میز را تمیز می‌کردند، من کمک‌شان نکردم.
  • برادرم دوست دارد وسط خیابان دوچرخه‌سواری کند.
  • وقتی چراغ راهنمایی زرد شد، پدرم سرعت ماشین را کم نکرد.
  • وقتی پرچم کشورمان بالا می‌رود باید به احترام بایستیم.

کتاب‌های پرفروش بچه‌های خوب عادت‌های خوب

کتاب‌های جدید بچه‌های خوب عادت‌های خوب