دانش‌آموزان در پایه‌ی دوازدهم، در پایان این مقطع، علاوه بر دغدغه‌ی امتحانات نهایی، کنکور سراسری را نیز در پیش دارند و می‌بایست با نظم و جدیت بیشتری به مطالعه بپردازند تا بتوانند نتیجه‌ی زحمات ۱۲ ساله‌ی خود را ببینند. در همین راستا، با توجه به اهمیت بالای تهیه‌ی منابع کمک درسی، در این یادداشت به معرفی بهترین کتاب‌های کمک آموزشی پایه دوازدهم خواهیم پرداخت و دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری، با مطالعه‌ی این مقاله، می‌توانند با رویکرد آگاهانه‌تری نسبت به خرید کتاب‌های کمک درسی اقدام کنند. ما در مقالات قبلی، به معرفی بهترین منابع عمومی پایه‌ی دهم و بهترین منابع عمومی پایه یازدهم پرداختیم و تلاش بر آن بود تا کتاب‌هایی که معرفی می‌شوند، به صورت پایه‌ به پایه بوده و جامع نباشند و صرفاً مطالب همان پایه را در بر گرفته باشند. اما در این مقاله، با توجه به این که سوالات کنکور به صورت ترکیبی با پایه‌ی دهم و یازدهم طراحی می‌شود، به معرفی کتاب‌های جامعی می‌پردازیم که در آن‌ها علاوه بر آموزش کامل پایه‌ی دوازدهم، به مباحث پایه‌های دهم و یازدهم نیز پرداخته باشد. عناوین این کتاب‌ها به شرح زیر است.

بهترین منبع کمک آموزشی برای درس ادبیات و زبان فارسی

بهترین استراتژی برای مطالعه‌ی درس ادبیات و زبان فارسی، مطالعه‌ی آن به صورت موضوعی است. بدین صورت که این درس به لغات و واژگان به صورت جداگانه، قرابت معنایی به صورت جداگانه، آرایه‌های ادبی به صورت جداگانه و دستور زبان نیز به صورت جداگانه مطالعه شود. کتاب‌های کمک آموزشی متعددی نیز وجود دارند که برای هر یک از این مباحث، یک کتاب مجزا به چاپ رسانده‌اند و دانش‌آموزانی که قصد دارند با این شیوه پیش بروند، نیاز است که برای درس ادبیات، حداقل ۵ کتاب را تهیه کنند. برخی ناشران برای درس ادبیات و زبان فارسی، با همین رویکرد پیش رفته‌اند و از بهترین منابع مبحثی برای این درس، می‌توان به مجموعه‌ی ۵ جلدی ادبیات موضوعی نشر الگو و همچنین مجموعه‌ی ۴ جلدی هفت خان خیلی سبز اشاره کرد. انتشارات نشر الگو برای هر یک از مباحث «لغت و املا»، «قرابت معنایی»، «آرایه‌های ادبی»، «دستور زبان فارسی» و «تاریخ ادبیات + قلمروها» کتابی جداگانه تالیف کرده، اما انتشارات خیلی سبز، دو کتاب تاریخ ادبیات و لغت و املا را با یکدیگر تلفیق کرده و در قالب یک کتاب به چاپ رسانده است. با توجه به این که از نظر اقتصادی، خرید یک کتاب، صرفه‌ی بیشتری نسبت به خرید چندین کتاب مختلف دارد، قصد داریم تا یک کتاب جامع برای این درس معرفی کنیم تا بتواند تمامی مباحث کتاب‌های پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم را پوشش بدهد و دانش‌آموزان را برای امتحانات نهایی و آزمون‌های آزمایشی آماده کند. کتاب ادبیات فارسی جامع کنکور که توسط آقایان ابوالفضل غلامی، افشین محی‌الدین و امیر افضلی تالیف شده و با همکاری انتشارات خیلی سبز در قالب یک مجموعه‌ی ۲ جلدی به چاپ رسیده، یکی از بهترین منابع برای ادبیات فارسی است.

جلد اول این مجموعه شامل پرسش‌های چهار گزینه‌ای طبقه‌بندی شده بر اساس درس است و جلد دوم آن نیز، شامل پاسخنامه‌ی تشریحی و درسنامه‌های آموزشی است. چیدمان مباحث این کتاب در بخش درسنامه‌های جلد دوم، به صورت پایه به پایه و درس به درس است. هر درس با درسنامه‎‌ی آموزشی آن مبحث آغاز می‌شود و در ابتدای هر درسنامه با لغات و معنای آن‌ها مواجه می‌شویم. در ادامه به بررسی تاریخ ادبیات آن درس پرداخته شده و آرایه‌ها و مضامین هر درس، بررسی شده است. ابیات، جملات و اصطلاحات مهم هر درس نیز، در این بخش قرار گرفته و آرایه‌های مورد استفاده و مفهوم آن‌ها نیز نوشته شده است. جلد اول این کتاب ۵۳۲ صفحه دارد و ۴۳۵۴ پرسش چهار گزینه‌ای در آن ارائه شده و جلد دوم نیز مشتمل بر ۵۵۲ صفحه است. تست‌های این کتاب بر اساس سطح دشواری، از آسان به سخت چیده شده و بر اساس مبحث، در ۵ بخش مختلف طبقه‌بندی شده‌اند. علاوه بر تست‌های تالیفی، از تست‌های کنکور سال‌های اخیر و همچنین تست‌های آزمون‌های آزمایشی قلم‌چی نیز در این کتاب استفاده شده است. برخی از تست‌های این کتاب با عنوان «تست‌های مروری» از سایر تست‌ها متمایز شده است. دانش‌آموزانی که از نظر زمانی، فرصت کافی برای حل تمامی تست‌ها را ندارند، می‌توانند جهت آمادگی برای شرکت در امتحانات دوره‌ای و جمع‌بندی به حل این تست‌ها بپردازند.

بهترین منبع کمک آموزشی برای درس زبان عربی

کتاب پرسش‌های چهار گزینه‌ای عربی جامع از انتشارات خیلی سبز، یکی از بهترین منابع کمک آموزشی برای درس زبان عربی است. این کتاب توسط آقایان بهروز حیدربکی، کاظم غلامی، محسن آهویی و خانم غزال موسوی در قالب ۶۶۰ صفحه تالیف شده است و محتوای هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم در آن به طور کامل، با لحنی گرم و صمیمی، پوشش داده شده است. درسنامه‌های ارائه شده در این کتاب بسیار کامل و جامع بوده و تمامی دانش‌آموزان، در هر سطحی که باشند، می‌توانند نهایت استفاده را از محتوای ارائه شده در آن ببرند. چینش مباحث هر درس، بدین صورت است که ابتدا قواعد به طور کامل آموزش داده شده است. سپس واژگان و لغات هر درس، به ترتیب حروف الفبا لیست شده و همراه با معنی فارسی‌شان، نوشته شده است.

در گام بعد، پرسش‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده و دانش‌آموزان در این مرحله، با حل تست‌های لغت و ترجمه، قواعد و تجزیه و تحلیل، آموخته‌های خود را می‌سنجند و با حل تست‌های بیشتر، مباحث در ذهنشان تثبیت می‌شود. تعداد کل پرسش‌های چهار گزینه‌ای ارائه شده در این کتاب که علاوه بر تست‌های تالیفی، تست‌های آزمون‌های آزمایشی و کنکورهای سراسری سال‌های اخیر را نیز در برمی‌گیرد، ۳۱۳۰ تست است. این تست‌ها بر اساس سطح دشواری، از آسان به سخت چیده شده اند و حل آن‌ها، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با تمامی تیپ تست‌های عربی کنکور آشنا شوند. پاسخنامه‌ی کلیدی و تشریحی نیز، در انتهای کتاب ارائه شده و در آن، با بیانی ساده، تمامی جوانب سوالات بررسی شده و در صورت نیاز، تمامی گزینه‌ها به طور کامل شرح داده شده اند تا هیچ ابهامی در ذهن دانش‌آموزان باقی نماند.

بهترین منبع کمک آموزشی برای درس دین و زندگی

کتاب دین و زندگی پایه دوازدهم از انتشارات سفیر خرد که توسط آقای مسلم بهمن آبادی تالیف شده، بهترین منبع کمک آموزشی برای دین و زندگی پایه دوازدهم است. این کتاب در قالب ۳۳۸ صفحه تنظیم شده و ۱۴۳۰ پرسش چهار گزینه‌ای تالیفی و مفهومی و همچنین سوالات کنکورهای سراسری سال‌های اخیر در آن ارائه شده است. مطالب این کتاب در ۴ بخش «درسنامه»، «آیات و روایات»، «سوالات چهار گزینه‌ای» و «پاسخنامه تشریحی» طبقه‌بندی شده و کلیه‌ی نکات و مفاهیم کتاب درسی، به طور کامل، جامع، مفصل و طبقه‌بندی شده در آن پوشش داده شده است. تست‌های این کتاب در قالب ۴ گروه «تست‌های تالیفی خط به خط و مفهومی»، «تست‌های ترکیبی»، «سوالات آزمون‌های آزمایشی» و «سوالات کنکورهای سراسری سال‌های اخیر» ارائه شده است و دانش‌آموزان با حل این تست‌ها و تحلیل و بررسی آن‌ها با استفاده از پاسخنامه‌ی تشریحی، می‌توانند خود را برای کسب درصدهای بسیار بالا آماده کنند. از دیگر ویژگی‌های جذاب این کتاب، می‌توان به درجه‌بندی تست‌ها از نظر میزان اهمیت اشاره کرد. بدین صورت که در پاسخنامه‌ی تشریحی این کتاب، به تست‌ها بر اساس میزان اهمیتشان، رتبه‌های ۲ تا ۵ داده شده و این موضوع می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا برای مرور درس‌ها و جمع‌بندی مباحث، تست‌های مهم‌تر را مجددا بررسی نمایند.

بهترین منبع کمک آموزشی برای درس زبان انگلیسی

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور که جزو بهترین منابع کمک آموزشی زبان اتگلیسی کنکور است، توسط آقایان دکتر شهاب اناری و مهندس روزبه شهلایی تالیف شده است. این کتاب، دربرگیرنده‌ی درس زبان انگلیسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است و در قالب یک کتاب اصلی و یک کتابچه‌ی ضمیمه (کتابچه‌ی واژگان) با همکاری انتشارات مبتکران وارد بازار کتب کمک آموزشی شده است. کتاب اصلی مشتمل بر ۵۰۴ صفحه و ۲۱۶۸ پرسش چهار گزینه‌ای و کتابچه‌ی ضمیمه نیز شامل ۱۷۵ صفحه است که در قطع جیبی به چاپ رسیده است. در کتاب اصلی، محتوای ارائه شده در ۴ بخش تقسیم شده است. در بخش اول به زبان انگلیسی پایه‌ی دوازدهم، در بخش دوم به زبان انگلیسی پایه‌های دهم و یازدهم، در بخش سوم به مبحث درک مطلب و کلوز تست و در بخش چهارم، به تشریح نکات مهم و کاربردی زبان انگلیسی سال‌های هفتم تا دوازدهم پرداخته است. تست‌های این کتاب کاملا استاندارد و نکته‌دار هستند و بر اساس سطح اهمیت و نوع تست‌، در قالب ۵ گروه «تست‌های سطح یک»، «تست‌های حاشیه‌ی کتاب درسی (صورت تمرینات و کتاب کار)»، «تست‌های نوادگان شکسپیر»، «تست‌های مروری» و «تست‌های کنکور» ارائه شده اند. در این کتاب، علاوه بر پرسش‌های چهار گزینه‌ای استاندارد و نکته‌دار، با تمارین تشریحی متنوع و گوناگونی مواجه هستیم و دانش‌آموزان با حل این پرسش‌ها، تسلط کامل را بر مباحث زبان انگلیسی هر سه پایه‌ی دهم، یازدهم و دوازدهم به دست می‌آورند.

جمع‌بندی

عناوین و ویژگی‌های کتاب‌هایی که در این مطلب معرفی شد، به اختصار در تصویر زیر قابل مشاهده است.

دسته بندی شده در: