نخستین قسمت دفترچه به ادبیات کنکور اختصاص داده شده است؛ ساختار تست های این درس جذاب و شیرین در دفترچه کنکور از معنای لغات تا قرابت معنایی و دستور زبان را در برگرفته و داوطلبان کنکور به راحتی می توانند از این درس درصد قابل قبولی را اخذ نمایند. روش مطالعه ادبیات با سایر دروس متفاوت است و این درس برای همه رشته ها بخصوص رشته انسانی حائز اهمیت است.

مدت زمان مطالعه درس ادبیات کنکور

یکی از سوالات اساسی برای دانش آموزانی که به تازگی برای شرکت در کنکور خود را آماده می کنند، مدت زمان مطالعه هر یک از دروس عمومی و اختصاصی رشته خود است. داوطلبان کنکور باید از چه زمانی مطالعه خود را آغاز کرده و برای هر یک از دروس چه زمانی را در طول روز اختصاص دهند. یکی از دروس مهم و تاثیرگذار بر رتبه کنکور داوطلبان درس ادبیات است، بنابراین در صورت علاقه مندی و تلاش برای یادگیری مطالب آن خیلی سریع می توان به نتیجه دلخواه خود نزدیکتر شد. به طور کلی بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته هر دانش آموز باید در ایام تعطیلات تابستان هر روز یک ساعت از وقت خود را به این درس اختصاص دهد و در ایام تحصیلات نیز با توجه به وقت کم محصلین حداقل ۴۵ دقیقه در طول روز را به مطالعه و حل تست های مباحث موضوعی همچون قرابت معنایی، آرایه های ادبی و دستور زبان فارسی بپردازند.

مباحث مورد مطالعه در ادبیات کنکور

اکنون هر یک از داوطلبان کنکور باید بدانند که زمان مطالعه این درس را برای کدام قسمت های مهم ادبیات کنکور اختصاص دهند؛ به عبارت دیگر برای موفقیت و کسب درصد بالای ادبیات کنکور چه مباحثی از کتاب کمک درسی ادبیات نشر الگو را باید مطالعه و تست زد:

  • قرابت معنایی: قبل از مطالعه کتاب قرابت معنایی نشر الگو حتما قسمت دو کلمه حرف حساب را نیز مطالعه کنید؛ چرا که باید ابتدا هدف خود را از خواندن و شیوه مطالعه این کتاب را مشخص کرده تا با درکی وسیع به مطالعه عمیق تر ادبیات ورود پیدا کنیم. مباحث این کتاب به آیتم های مختلفی تقسیم شده که هر یک از این آیتم ها را باید در یک شب مطالعه کرد و تست های زوج آن را زد. به طور مثال، آیتم گروه اسمی در ادبیات کنکور به زیر شاخه های زیادی مانند وابسته های پیشین، وابسته های پسین و همچنین وابسته های وابسته تقسیم می شود؛ لذا در مبحث قرابت های معنایی نیز با چنین مواردی برخورد خواهیم کرد.
  • آرایه های ادبی: بعد از انتخاب مبحث خود از کتاب آرایه های نشر الگو کار خود را با خواندن درسنامه شروع کرده سپس در مرحله بعد مثال ها را حل کنید. قسمت آخر بعد از تسلط کافی به موضوع، تست های زوج آن را بزنید.
  • دستور زبان فارسی: سه مبحث مهم دستور زبان فارسی ادبیات کنکور که بهتر است حتما در تابستان برای مطالعه آن برنامه ریزی شود؛ شامل گروه اسمی، نقش کلمات کلیدی و جملات است که هر یک را می توان از کتاب دستور زبان فارسی نشر الگو خواند. همانطور که گفته شد این مباحث دارای آیتم بندی های مختلفی است که که باید طبق آیتم بندی فرا گرفته شود و بعد از خواندن درسنامه و حل کردن مثال ها به سراغ تست های زوج آن رفته و آنها را حل کنید.

شیوه مطالعه صحیح کتاب ادبیات نشر الگو

بهتر است که هنگام مطالعه هر یک از دروس ادبیات کنکور، دانش آموزان با انتخاب یک درس تمامی نکات مربوط به تاریخ ادبیات، لغات ستاره دار و املای آنها را مطالعه کنند و بعد از تسلط به آن برای تمرین و تسلط بیشتر تست ها آن مبحث را در کتاب نشر الگو ادبیات کنکور بزنید. در مرحله بعدی به سراغ قرابت معنایی موجود در آن درس رفته و آن را در قسمت درس به درس کتاب قرابت معنایی نشر الگو مطالعه کنید. نکته مورد توجه در این قسمت این است که نباید به قرابت معنایی به صورت حفظی برخورد کرد.

قرابت معنایی جامع کنکور الگو

قرابت معنایی جامع کنکور الگو

نویسنده : علیرضا عبدالمحمدی
ناشر : الگو
قیمت : ۱۰۰,۰۰۰۱۲۵,۰۰۰ تومان

شیوه مطالعه صحیح هر یک از قسمت های مهم ادبیات

هر بخش تشکیل دهنده ادبیات کنکور را نیز باید به شیوه ای صحیح و منطقی مورد مطالعه قرار داد :

  • املاء: برای اینکه بتوانید به تست های املا کنکور تسلط پیدا کنید باید قسمت واژگان انتهایی کتاب  ادبیات را با تمامی معانی به خاطر بسپارید. دقت کنید که برخی از واژگان نیز در متن درس به کار رفته اند ولی در انتهای کتاب معانی آنها پیدا نمی شود؛ بنابراین باید آنها را حتما در جایی یادداشت کرد و از معنای این کلمات غافل نشد. بعضی واژه ها هم در قسمت تاریخ ادبیات موجود است که هم از لحاظ معنایی قابل اهمیت است هم املایی!

در کتاب زبان فارسی ۳ و ۲ نیز گروهی از واژگان املایی، واژگان هم آوایی و واژگان هم خانواده (املاء) موجود است که نباید از بررسی آنها غافل شد.

نکته : در تشخیص واژگان هم آوا به معنی جمله و هریک از این کلمات توجه کنید.

  • تاریخ ادبیات: مطالب و اطلاعات گفته شده در مورد هر نویسنده را کاملا به ذهن بسپارید. دقت داشته باشید که برخی از نویسنده ها نیز اطلاعاتشان در متن کتاب آمده است و به مثال می توان به درس ۲۱، کتاب ادبیات فارسی دو اشاره کرد. قسمت اعلام و درآمد را نیز با دقت بررسی کرده و سعی کنید علاوه بر مطالب حفظی به مفاهیم جملات نیز دقت کرده و نام نویسندگانی آورده شده در آن بخش را به خاطر بسپارید.
  • آرایه های ادبی: بخش بیاموزیم و مثال های کتاب های درسی را برای مطالعه ادبیات کنکور با دقت بررسی کنید. همچنین آرایه های ابیات کتاب درسی را استخراج کرده و بررسی معنا و مفهوم هر یک از این ابیات به شما برای درک آرایه ها کمک بزرگی خواهد کرد.

نکات لازم در خصوص انجام مطالعه صحیح ادبیات

در زیر نکاتی را برای شما بیان کرده ایم که بهتر است هنگام مطالعه قسمت های مختلف ادبیات کنکور حتما به آنها توجه شود :

  • بهتر است که یک ساعت زمان اختصاص داده شده را برای درس ادبیات، در صورت سنگین نبودن مباحث مورد مطالعه به دو یا چند بخش تقسیم کرده تا بتوانید از زمان و وقت خود بهترین استفاده را ببرید.
  • اگر مبحثی را شروع کردید و نتوانستید آن را در طول یک ساعت به اتمام برسانید، بدون هیچگونه تعلل به مبحث درس بعدی ورود پیدا کرده و در واقع ادامه مطالعه آن قسمت را برای جلسه بعد (به طور مثال: روز مطالعه مباحث موضوعی ادبیات) اختصاص دهید.
  • فراموش نکنید که حتما زمانی را در طول روز برای مطالعه مطلوب دروس کتاب ادبیات خود برنامه ریزی کنید. به طور مثال دروس ستایش و نیایش را یک درس در نظر بگیرید و آنها را جدا از یکدیگر مطالعه نکنید.
  • بعد از مطالعه دروس حفظی ادبیات کنکور می توان تست های آن درس را در ۲ روز بعد از مطالعه بزنید؛ ولی بهتر است تست های قسمت مفهومی را در همان روز مطالعه بزنید.

کتاب کمک درسی ادبیات برای آمادگی در کنکور

امروزه انتشارات مختلفی در کشور برای تهیه کتاب های کمک درسی دروس مختلف دست به اقدام زدند از جمله انتشارات محبوب و پرطرفدار در بین دانش آموزان رشته های مختلف تحصیلی می توان به خیلی سبز، گاج، کانون قلم چی، مبتکران و نشر الگو اشاره کرد. انتشارات نشر الگو با ارائه کتاب های گوناگون ادبیات کنکور، دانش آموزان را به خوبی برای تسلط به موضوعات و بخش های مختلف ادبیات آماده می کند.

دسته بندی شده در: