اگر بخواهیم در دنیای ادبیات، مهم‌ترین اثر فانتزی را انتخاب کنیم بی‌تردید باید از «ارباب حلقه‌ها» نام ببریم. اثری بزرگ و شگرف از نویسنده خلاق و مشهور انگلیسی جی. آر. آر. تالکین که همچون یک قصر عظیم و باشکوه، در طول سال‌های متمادی، باصلابت و بی‌تغییر باقی‌مانده است.

مجموعه کتاب‌های ارباب حلقه‌ها

تالکین که در سرودن شعر نیز مهارت زیادی داشت، پس از نوشتن داستان «هابیت»، اقدام به نوشتن سه کتاب ارباب حلقه‌ها کرد. این سه کتاب که به ترتیب «یاران حلقه»، «دو برج» و «بازگشت پادشاه» نام دارند، داستان گروهی از قهرمانان از نژادهای مختلف را بازگو می‌کنند که قصد دارند حلقه قدرت را نابود کنند و از تصرف جهان توسط شیطانی به اسم سائورون جلوگیری نمایند.

تالکین با قلم شیرینش به‌طور دقیق و با جزییات فراوان، دنیای داستانش را برای مخاطبان به تصویر می‌کشد و آن‌ها را با خصوصیات قهرمانان و همچنین دشمنان آن‌ها آشنا می‌کند. عظمت این مجموعه به‌قدری است که آن را مهم‌ترین اثر در ژانر فانتری می‌نامند. جالب است بدانید که اکثر آثار ادبی یا سینمایی که پس از ارباب حلقه‌ها منتشرشده‌اند، به‌نوعی وامدار این سه‌گانه هستند. برای مثال بسیاری از ویژگی‌های نژادهای خیالی هابیت، الف، دورف، اورک و … برای اولین بار توسط تالکین در مجموعه ارباب حلقه‌ها پایه‌گذاری شده‌اند.

هابیت، یا، آنجا و بازگشت دوباره

هابیت، یا، آنجا و بازگشت دوباره

نویسنده : جان رونالد روئل تالکین
ناشر : روزنه
مترجم : رضا علیزاده
قیمت : ۲۳۴,۰۰۰۲۶۰,۰۰۰ تومان

مجموعه فیلم‌های ارباب حلقه‌ها

موفقیت و محبوبیت بی‌نظیر مجموعه کتاب‌های ارباب حلقه‌ها باعث شد تا در دهه ۲۰۰۰ میلادی شاهد ساخته‌شدن سه فیلم بر اساس این سه کتاب باشیم. پیتر جکسون، کارگردان این فیلم‌ها به خاطر علاقه‌ای که به سه‌گانه ارباب حلقه‌ها داشت تصمیم گرفت تا این داستان شگفت‌انگیز را به دنیای سینما بیاورد. همین تصمیم باعث شد تا شاهد سه فیلم عالی باشیم که هر سه تای آن‌ها جزو بهترین آثار سینمایی تاریخ به شمار می‌روند.

داستان ارباب حلقه‌ها درباره تلاش گروهی از هابیت ها و سایر نژادها است که قصد دارند حلقه قدرت را به کوه نابودی برده و در آن‌ها به آتش بیندازند تا برای همیشه نابود شود. ماجرا ازاین‌قرار است که حلقه قدرت سال‌ها پیش از صاحبش جدا می‌شود و به‌طور کاملاً اتفاقی به دست هابیتی به نام بیلبو بگینز می‌رسد. سائرون، فرمانروای تاریکی از جای حلقه باخبر شده و با ساخت یک ارتش بزرگ و قدرتمند قصد تصاحب آن را دارد.

بیلبو بگینز که سال‌های پایانی عمرش را سپری می‌کند، برخلاف میل باطنی، حلقه را به تنها وارثش فرودو بگینز می‌سپارد. فرودو هم با کمک و راهنمایی یک جادوگر باتجربه به نام گاندولف تصمیم عازم سفری طولانی و خطرناک در سرزمین‌های ناشناخته می‌شود. در این سفر نیز قهرمانانی از نژادهای مختلف مانند انسان، الف، دورف و سه هابیت دیگر با فرودو همراهی می‌کنند.

پیتر جکسون که در زمان ساخت فیلم‌های ارباب حلقه‌ها یک کارگردان جوان بود، با ساخت این سه‌گانه به دستاوردهای بزرگی در زمینه جلوه‌های بصری سینمایی دست‌یافت. او ضمناً چند جایزه مهم نیز به خاطر همین فیلم‌ها دریافت کرد که از آن جمله می‌توان به سه جایزه اسکار اشاره کرد. در ادامه با سه فیلم ارباب حلقه‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

یاران حلقه

اولین فیلم ارباب حلقه‌ها در سال ۲۰۰۱ اکران شد. این فیلم با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان مواجه شد و همچنین منتقدان زیادی به تمجید از آن پرداختند. یاران حلقه ماجرای شروع سفر فرودو بگینز و عزیمت رو به ریوندل را به تصویر می‌کشد. ریوندل نام شهر بزرگ و شگفت‌انگیز الف‌هاست که در آنجا با تشکیل یک شورا، تصمیم گرفته می‌شود تا فرودو به همراه هشت قهرمان از نژادهای مختلف، رهسپار سرزمین موردور و کوه نابودی شود. او در این مسیر با موجودی به نام گالوم نیز آشنا می‌شود که برای اولین بار حلقه قدرت را پیداکرده بود و هنوز هم چشم طمع به حلقه دارد.

دو برج

فیلم دوم این مجموعه حدود یک سال پس از یاران حلقه اکران شد. داستان فیلم دقیقاً در ادامه ماجراهای قسمت قبلی بود. در این قسمت شاهد نبرد بزرگ بین پادشاهی گاندور و اورک ها بودیم که درنهایت با بازگشت غیرمنتظره گاندولف، نیروهای خیر توانستند پیروز شوند.

این فیلم هم مانند قسمت قبلی ازنظر جلوه‌های بصری در سطح بسیار بالایی قرار داشت. ازنظر فروش هم فیلم دو برج از قسمت قبلی موفق‌تر عمل کرد. این فیلم ۹۳۰ میلیون دلار فروخت؛ درحالی‌که فروش قسمت قبلی حدود ۸۷۰ میلیون دلار بود.

سومین و آخرین قسمت از فیلم‌های ارباب حلقه‌های بانام بازگشت پادشاه توانست مرزهای موفقیت را برای این مجموعه جابه‌جا کند. این فیلم هم مانند دو فیلم قبلی ازنظر جلوه‌های بصری یک شاهکار تکرار نشدنی بود. در این فیلم شاهد صحنه‌های نبرد حماسی‌تری بودیم و مخصوصاً از نبرد نهایی می‌توان به‌عنوان یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین صحنه‌های در کل مجموعه ارباب حلقه‌ها یادکرد.

بازگشت پادشاه از هر نظر یک پایان‌بندی شایسته برای ارباب حلقه‌ها بود. درنهایت قهرمانان داستان موفق شدند با کمک سایر متحدان خود، سائورون و ارتشش را نابود کنند. فرودو هم به کمک سم توانست حلقه را به کوه نابودی ببرد و آن را در آتش نابود کند.

با اینکه بیش از یک دهه از انتشار فیلم‌های ارباب حلقه‌ها می‌گذرد، اما هنوز هم کیفیت ساخت این فیلم‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد. تماشای این سه‌گانه به همه علاقه‌مندان به ژانر فانتزی توصیه می‌شود.

دسته بندی شده در:

برچسب ها: