بیا از کتابچی بگیر

جان رونالد روئل تالکین (J. R. R. (John Ronald Reuel) Tolkien)

کتاب‌های جان رونالد روئل تالکین (J. R. R. (John Ronald Reuel) Tolkien)

جان رونالد تالکین نویسنده مشهور بریتانیایی در ۳ ژانویه سال ۱۸۹۲ در جنوب آفریقا به دنیا آمد و در ۲ سپتامبر ۱۹۷۳ در انگلستان از دنیا رفت.

نویسنده و مدرس انگلیسی که با کتاب کودک هابیت به شهرت رسید و با فانتزی ارباب حلقه‌ها جهانی شد.

در سن ۴ سالگی تالکین با مادر و برادر کوچکش در انگلستان ساکن شدند پس‌ازآن که پدرش که مدیر بانک بود در جنوب آفریقا درگذشت. در سال ۱۹۰۰ مادرش به مذهب کاتولیک تغییر گرایش داد. مذهبی که پسر کوچکش هم از آن تبعیت کرد اما در سال ۱۹۰۴ مادرش درگذشت و دو پسر تحت سرپرستی آسایشگاه کاتولیک درآمدند. چهار سال بعد تالکین عاشق دختری به نام اورفان شد که او نیز در آسایشگاه بود. این دختر الهام‌بخش او برای خلق شخصیت افسانه‌ای در کتابش شد. درهرحال او تا ۲۱ سالگی اجازه درخواست ازدواج از او را نداشت. در این میان او وارد مدرسه کینگ ادوارد و بعدازآن آکسفورد شد. در طول جنگ جهانی اول او در دانشگاه آکسفورد مشغول به کار شد.

در بیشتر عمر خود او ادبیات و زبان انگلیسی را در دانشگاه‌هایی مثل آکسفورد تدریس کرد و معمولاً با وظایف تدریس خود درگیر بود. او ترجمه بیوولف را در سال ۱۹۲۶با اتمام رساند.

داستان‌های او در زندگی شخصی

در زندگی خصوصی او خود را با نوشتن داستان‌های افسانه‌ای سرگرم می‌کرد. این داستان‌ها که معمولاً تاریک و غم‌انگیز بودند در دنیایی اتفاق می‌افتاد که حاصل از خلاقیت او بود. جان تالکین که از ابتدای زندگی خود به‌عنوان یک کاتولیک متعهد و معتقد بزرگ‌شده بود، علاقه خاصی به افسانه‌های کهن داشت. از نگاه او پرداختن به این‌گونه افسانه‌ها نه‌تنها فرار از دنیای واقعی نیست، بلکه تلاشی در تبیین حقیقت‌های آفرینش دنیا و زندگی انسان است.

ارباب حلقه‌ها؛ نسخه‌ای مدرن از یک حماسه

تالکین از همان زمان جنگ جهانی اول در فکر خلق دنیایی خیالی و موازی با دنیای واقعی بود که در آن به حقایق خلقت دنیا و تاریخچهٔ پنهان و فراموش‌شده آن پرداخته می‌شد. در نگاه او، یکی از تأسف‌آورترین ویژگی‌های تاریخ ادبیات انگلستان این بود که آن‌ها حتی یک‌رشته افسانه اساطیری از خود نداشتند و همه آثار ادبی موجود را از فرهنگ‌های دیگر قرض گرفته بودند. تالکین ماجرای خلقت دنیای خود یعنی «آردا» را که از زمان تولد «سقوط گوندولین» در ذهن او آغاز گشته بود به جلو برد اما فضایی برای ارائه آن نداشت.

او افسانه خود را با نام سیلماریلیون خلق کرد تا زبانی که خلق کرده بواب نزدیک به ۵۰ میلیون نسخه با ۳۰ زبان مختلف دنیا فروخته شد و فیلم ارباب حلقه‌ها در سه قسمت با کارگردانی پیتر جکسون در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ بیرون آمد و به فروش بالای جهانی رسید.

دیگر آثار جی. آر. آر تالکین

کارهای کوتاه دیگری از تالکین در مدت‌زمان زندگی او منتشر شد که شامل:

ماجراهای بامبدیل و نوشته‌های دیگر از کتاب قرمز ۱۹۶۲

شعرهایی درباره ارباب حلقه‌ها: درخت و برگ‌ها ۱۹۶۴

و داستان‌های پریان، فانتزی اسمیت ووتون ۱۹۶۷ بود.

تالکین در کهن‌سالی موفق به اتمام ویرایش کتاب سیلماریلیون نشد و آن وظیفه به پسر سوم او کریستوفر واگذار شد تا آن را ویرایش و منتشر کند. سال‌ها درس خواندن و تمرین با پدرش باعث شد تا او بتواند داستان‌های میدل ارث ۱۹۸۰ و تاریخ میدل ارث ۱۹۸۳-۱۹۹۶ را منتشر کند که این کتاب‌ها داستان ارباب حلقه‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کردند.

فرزندان هورین در سال ۲۰۰۷ منتشر شد که یکی از سه داستان طولانی سیلماریلیون است.

کتاب‌های پرفروش جان رونالد روئل تالکین

کتاب‌های جدید جان رونالد روئل تالکین