سال 1403

رولف دوبلی (Rolf Dobelli)

کتاب‌های رولف دوبلی (Rolf Dobelli)

رولف دوبلی نویسنده‌ای است که از رشتهٔ مدیریت و فلسفهٔ اقتصاد، وارد حرفهٔ نویسندگی شده‌است. دوبلی که یک کارآفرین فعال و متفکر بود و هست، مدرک MBA و دکترای فلسفه را از دانشگاه سنت گالن سوئیس دریافت کرد. دوبلی در سال ۱۹۶۶ م. در سوییس متولد شد و در سال ۲۰۰۲ با انتشار اولین کتاب داستانی‌اش، وارد حوزهٔ رمان‌نویسی شد. او بنیان‌گذار مشترک شرکت getAbstract است. علاوه بر این، او شرکت WORLD. MINDS را تاسیس کرده است که مجموعه‌ای متشکل از مشهورترین متفکران، دانشمندان، هنرمندان و کارآفرینان شناخته‌شدهٔ جهانی است. از جملهٔ این افراد می‌توان به برندهٔ جایزهٔ نوبل، «کورت وتریخ»، «مت ریدلی» (نویسندهٔ کتاب «خوش‌بینی منطقی»)، «دنیل دنت» فیلسوف، و رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی و برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل، «اف. دابلیو. دی کلرک» و بسیاری دیگر اشاره کرد. او به طور مرتب برای ارزشمندترین روزنامه‌های اروپایی، از جمله دی‌تسایت آلمان، اف‌ای‌زد (روزنامهٔ نیویورک تایمز آلمان) و روزنامه سوئیسی سونتاگس زیتونگ مطالبی می‌نویسد.

رسانه و خبرگزاری‌ها

از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸، دوبلی مجری یک برنامهٔ تلویزیونی هفتگی در خصوص کتاب و موضوعات تجاری در تلویزیون بلومبرگ آلمان بود. نام او در مجلهٔ «وال‌استریت ژورنال»، «واشنگتن پست»، «فایننشیال تایمز»، نشریهٔ «هاروارد منیجمنت آپدیت» و بسیاری از نشریات تجاری آمریکایی و اروپایی دیگر نقل شده است. اما تمام این فعالیت‌های رسانه‌ای و شناخت‌های جزئی از او، پیش‌زمینه‌ای بود برای این‌که در سطح جهانی خود را به اثبات برساند. برای این کار روبلی تصمیم گرفت کتابی بنویسد که اولاً از دانش و تجربه‌اش استفاده کرده باشد، ثانیاً نیاز روز مردم دنیا را در نظر بگیرد و برای آن راه‌حل‌های تازه‌ای ارائه دهد. کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» دقیقاً همان عاملی است که روبلی را به یک سلبریتی جهانی در بازار کتاب تبدیل کرد و میلیون‌ها تجدید چاپ از کتابش را به‌همراه داشت. دوبلی در این کتاب با مقدمهٔ خوبی که ترتیب داده، ابتدا خواننده را با مفهوم «سوگیری‌های شناختی» آشنا می‌کند و سپس با ارائهٔ شواهد و مثال‌های متعددی که در طی سه دهه جمع‌آوری و تحلیل کرده‌است، راه‌حل‌هایی برای اجتناب از رفتار غیرمنطقی در کارهای روزمره پیشنهاد می‌دهد. این کتاب به‌مدت ۸۰ هفته در صدر پرفروش‌های نشریهٔ هفتگی «اشپیگل» قرار داشت و در کشورهایی مثل انگلستان، هند، ایرلند، سنگاپور، کرهٔ شمالی و ایران، وارد لیست پرمخاطب‌ترین‌ها شد. در ژاپن هم اثر روبلی توانست عنوان پرفروش‌ترین کتاب غیرداستانی را کسب کند که توسط یک نویسندهٔ خارجی نگارش شده‌است.

درخشش در آثار غیرداستانی

۵ سال پس از استقبال کم‌نظیر جهانی و تجدید چاپ‌های نجومی از این کتاب، نوبت بمب بعدی بود! دوبلی، که حالا طعم نوشتن برای انسان‌هایی در آن سر اقیانوس را چشیده بود، تصمیم گرفت شیوهٔ نگاهش را حفظ کند و نتیجهٔ «اندیشهٔ شفاف» را در عمل بیان کند؛ «هنر خوب زندگی کردن» در سال ۲۰۱۷ دومین تلاش موفقیت‌آمیز این نویسندهٔ سوییسی بود که در ژانر غیرداستانی نگارش می‌شد. دوبلی عضو edge. org، عضو انجمن سلطنتی هنر و انجمن جهانی قلم است و در هیئت‌مدیرهٔ اتاق بازرگانی سوئیس-آمریکا مشغول به کار است. او علاوه بر آثار غیرداستانی، هفت رمان را به واسطهٔ انتشارات دیوژن منتشر کرده‌است. منتقدین و خوانندگان، دوبلی را به عنوان«یک صاحب‌نظر جدید در ادبیات آلمانی» و یکی از معدود داستان‌نویسانی که دنیای کسب‌وکار را به طور کامل، هم از نظر آکادمیک و هم از عملی درک می‌کند، ستایش می‌کنند. رولف دوبلی به جز مجلات نیویورکر، امور خارجه، و علم و طبیعت، خبرها را پیگیری نمی‌کند و از این رو جدیدترین کتاب او با عنوان «خبرها را دنبال نکنید»در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. «هنر خوب زندگی کردن» در همان سال با انتشار کتاب دیگری تحت عنوان «۵۲ خطای فکری در زندگی روزمره و چگونگی پرهیز از آن‌ها» توسط نویسنده تکمیل شد و «هنر خوب زندگی کردن» با دنباله‌ای به نام «هنر بی‌خبر زیستن» ادامه پیدا کرد.

کتاب‌های پرفروش رولف دوبلی

کتاب‌های جدید رولف دوبلی