سال 1403

خاطرات نوجوانی اطراف

کتاب‌های خاطرات نوجوانی اطراف

مجموعه کتاب «خاطرات نوجوانی» یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌ها داستان کودکان است که در ژانر بیوگرافی نوشته شده و در واقع، بازگویی خاطرات نویسنده به زبان داستان و تصاویر است. «رینا تلگمایر» خالق این کتاب‌هاست که با ثبت اتفاقات دوران نوجوانی خود، کودکان و نوجوانان را مخاطب قرار می‌دهد و برای آن‌ها، بخش‌های جذاب و به‌یادماندنی دوران نوجوانی‌اش را بازگو می‌کند. این نویسنده و کارتونیست (طراح) آمریکایی، با نوشتن این مجموعه داستان‌ها به شهرت زیادی رسید و با قرار گرفتنِ –تقریباً- تمام کتاب‌هایش در لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز، به نویسندهٔ مورد علاقهٔ مخاطبان نوجوان تبدیل شد. این مجموعه از سه کتاب تشکیل شده که به ترتیب سال انتشار از این قرارند:

لبخندها (۲۰۱۰)
خواهرها (۲۰۱۴)
دلهره‌ها (۲۰۱۹)

این داستان‌ها علاوه بر قصه‌گویی جذاب و استفاده از مؤلفه‌های امروزی و به‌روز برای جذب مخاطب نوجوان، برگ برندهٔ دیگری را نیز در دست دارد و آن، کُمیک (comic) بودن کتاب‌هاست. تصویرسازی برای هر کتاب داستانی می‌تواند اثر بسیار روشن و مستقیمی روی تجربهٔ خواننده بگذارد و لذت متفاوتی را برای او رقم بزند. اما داستان‌های کُمیک در قالب تصاویر و قاب‌های کوچک، موقعیت داستانی را مانند یک انیمیشن خلق می‌کنند و به مخاطب کودک و نوجوان امکان گرفتن ارتباطی عمیق‌تر با داستان را می‌دهند. نکته‌ای که برگ برندهٔ این کتاب را جذاب‌تر هم می‌کند، این است که نویسنده و تصویرگر کتاب یک نفر است و به همین خاطر حتی تفاوت‌های کوچک نیز در آن پیدا نمی‌شود. مجموعه داستان خاطرات نوجوانی به زبان‌های مختلفی ترجمه شده و به کشورهای بسیاری راه پیدا کرده. در ایران خوشبختانه بازار نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در قالبی جذاب و خلاقانه مشغول تولید و گسترش این کتاب‌هاست و نشرهای مختلفی مثل هوپا و پرتقال در آن فعالیت می‌کنند. حالا انتشارات «اطراف» این مجموعه داستان را با ترجمهٔ «هدی نژاد حسینیان» منتشر کرده است. برای آشنایی بیشتر با مجموعه داستان خاطرات نوجوانی و خرید اینترنتی کتاب، با کتابچی همراه باشید.

موضوع مجموعه کتاب‌های خاطرات نوجوانی

همان‌طور که گفتیم هر جلد از خاطرات نوجوانی در قالب کمیک‌بوک نوشته شده و هر داستان مانند یک کارتون روایت می‌شود. این داستان‌ها خاطره‌نویسی رینا تلگمایر از زمانی‌ست که برهه‌ای خاص از زندگی درحال سپری شدن است و بسیاری از شاخصه‌های اصلی و همیشگی زندگی فرد در آن شکل می‌گیرد.  سنین نوجوانی دورهٔ حساسیت فرزندان است و در مقابل دقت و احتیاط بسیاری را نیز از سمت والدین و اطرافیان می‌طلبد. بنیان‌های فکری و رفتاری کودکی که در مرحلهٔ گذار قرار گرفته، طیف گسترده‌ای از نگرش‌ها را شامل می‌شود و اصولاً این دوره فرصتی دوباره برای بازنگری در تربیت فرزند و بهبود کاستی‌های موجود است. این اصول روان‌شناختی و فکری، همگی به صورت مجموعه‌ای منسجم در شخصیت‌پردازی مجموعه خاطرات نوجوانی شکل گرفته‌اند و از آن‌جایی که تمام داستان‌ها براساس اتفاقات واقعی و خاطرات رینا تلگمایر پیش می‌رود، بیشتر آن‌ها در زندگی نویسنده رخ داده است.

لبخندها

رینا تلگمایر اولین کتاب خود را با قصهٔ دندان‌پزشکی شروع می‌کند؛ زمانی که در کلاس ششم درس می‌خواند و در گروه پیش‌آهنگ‌های دختر ثبت نام کرده بود. در این دوره آن‌ها طبیعت‌گردی می‌کردند و در یکی از این سفرها، رینا طی یک حادثه دوتا از دندان‌هایش را از دست می‌دهد. او مجبور می‌شود بارها به دندان‌پزشکی برود و ارتودنسی کند و از این بابت خجالت می‌کشد. به موازات این وقایع و در ادامهٔ آن‌ها، رینا به مشکلاتی به‌مراتب بزرگ‌تر و گسترده‌تر از این برمی‌خورد؛ دغدغه‌هایی از قبیل اتفاقات رمانتیکی که برای اولین بار در زندگی او رخ می‌دهد، درس و مدرسه‌ای که باید حواسش به آن باشد و دوستانی که در چند مدت اخیر، از رفتار دوستانه‌ای که قبلاً داشتند، فاصله گرفته‌اند.

خواهرها

کتاب دوم دربارهٔ ارتباط او با خواهرش است و همان‌طور که از عنوان آن هم پیداست، این داستان به او تعلق دارد. رینا ماجرا را از جایی شروع می‌کند که خواهر کوچک‌ترش به دنیا می‌آید و او تبدیل به «خواهر بزرگه» می‌شود. اما هیچ‌چیز آن‌طور که رینا انتظارش را داشت پیش نمی‌رود و خواهر کوچولو از بدو تولد، با رینا سر لج می‌افتد! خواهر رینا یک بچهٔ بداخلاق است که دوست ندارد با او بازی کند و این رابطه ناسالم، تا سال‌ها بعد همچنان بین آن‌ها برقرار است؛ تا این‌که یک بچهٔ دیگر به خانواده اضافه می‌شود و حالا در شرایطی که پدر و مادر آن‌ها به مشکلاتی در ازدواجشان برخورده‌اند، وظیفهٔ مراقبت از بچه‌ها بیشتر از قبل بر عهدهٔ رینا خواهد بود. این ماجراها در یک‌سری فلاش‌بک‌های جذاب روایت می‌شود که در بین آن‌ها، با وقفه‌هایی به زمان حال می‌آییم و ماجراهای سفر خانوادگی آن‌ها را از سن‌فرانسیسکو به کلورادو می‌خوانیم؛ سفری که قرار است به تجدید دیدار خانوادگی ختم شود.

دلهره‌ها

در این داستان ما بیشتر دربارهٔ خود رینا و اتفاقات شخصی که برای او رخ می‌دهد مواجه می‌شویم. رینا یک شب با دل‌درد شدید از خواب بیدار می‌شود و وقتی به سراغ مادرش می‌رود، می‌فهمد که او هم همین مشکل را دارد. او حدس می‌زند که دچار مسمومیت غذایی شده و هرطور که هست آن شب را سر می‌کند. اما از روز بعد دیگر هیچ‌چیز مثل قبل نیست؛ رابطهٔ او با دوستانش تغییر کرده و همه‌چیز در مدرسه، به نوعی او را آزار می‌دهد. با گذشت مدتی از آن شب، رینا حدس می‌زند که این درد قرار نیست به این سادگی دست از سرش بردارد و او باید خودش را با شرایط وفق بدهد. رینا تلگمایر با داستان‌گویی جذاب و تصویرسازی‌های دوست‌داشتنی، ماجرای مواجهه‌اش با ترس‌ها را شرح می‌دهد و برای نوجوانان می‌گوید که ممکن است در مسیر بلوغ با چه مشکلاتی مواجه شوند.

درباره رینا تلگمایر؛ نویسنده مجموعه کتاب خاطرات نوجوانی

رینا تلگمایر در سال ۱۹۷۷ میلادی در کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد. مدرسه هنرهای بصری نیویورک جایی بود که او تصویرگری را در آن فرا گرفت و در سال ۲۰۰۲ از آن فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان یک طراح و کارتونیست موفق، تابه‌حال در پروژه‌های زیادی همکاری داشته و با شرکت‌های بزرگی مثل DC comics کار کرده است. او نویسندگی را با نگارش مجموعه داستان‌های کوتاه take-out شروع کرد که بخشی از زندگی‌نامهٔ خودش بود. این مجموعه در بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ منتشر می‌شد. از کتاب‌های دیگری که تابه‌حال از این نویسندهٔ زن آمریکایی منتشر شده می‌توانیم به کتاب‌های «دراما» و «اشباح» اشاره داشته باشیم.

کتاب‌های پرفروش خاطرات نوجوانی

کتاب‌های جدید خاطرات نوجوانی