یکی از مهم‌ترین دروس عمومی در کنکور سراسری، درس دین و زندگی است که در دفترچه‌ی عمومی از سؤال ۵۱ تا ۷۵ را به خود اختصاص داده است. این درس در کنکور سراسری دارای ضریب ۳ است و از ترازآورترین و کلیدی‌ترین دروس در کنکور سراسری است. درس دین و زندگی از ۲۵ سؤال تشکیل‌شده که دانش‌آموزان باید در مدت‌زمان ۱۷ دقیقه به سؤالات این درس پاسخ دهند و به این ترتیب برای هر سوال ۴۰ ثانیه زمان خواهند داشت. لذا تسلط بر مطالب و مفاهیم عمیق این درس، نقش مهمی را برای موفقیت در دین و زندگی کنکور ایفا می‌کند. هم‌چنین دانش‌آموزانی که به دنبال تراز بالا در این درس هستند، باید از بودجه‌بندی مباحث دین و زندگی کنکور، کاملاً آگاه باشند. بودجه‌بندی دینی کنکور به‌صورت مبحثی به شرح زیر است:

  1. آیات و روایات: ۱۱ الی ۱۲ سؤال
  2. متن کتاب درسی: ۹ سؤال
  3. اشعار و حدیث: ۴ الی ۵ سؤال

با توجه به بودجه‌بندی مباحث، ۱۶ سؤال از مجموع ۲۵ سؤال درس دین و زندگی به مباحث پیام آیات و روایات، احادیث و اشعار اختصاص دارد. این بدان معناست که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور سراسری با تسلط بر این مباحث، از پس حدود ۷۰ درصد تست‌های دین و زندگی کنکور بر خواهند آمد. کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور گاج یک کتاب حرفه‌ای برای دانش‌آموزانی است که اصطالاحا قصد دارند به «واو به واو» آیات و احادیث و اشعار کتاب‌های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم تسلط کامل داشته باشند. علاوه بر این، داخل این کتاب برای تمام دروس هر ۳ پایه (دهم، یازدهم و دوازدهم) نکات کنکوری جذاب فراوانی وجود دارد که همگی با توجه به کنکور سال‌های گذشته جمع‌آوری شدند. با مطالعه‌ی این نکات دست طراحان سؤالات کنکور برای غافلگیر کردن داوطلبان بسته‌ خواهد شد.

ویژگی‌های کتاب

کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور گاج با رویکرد موضوعی و جمع‌بندی خود، کلیّه نکات و مفاهیمی را که یک داوطلب کنکوری برای موفقیت در درس دین و زندگی به آن نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد. قطع جیبی کتاب، امکان استفاده از آن را در هرجا ممکن می‌کند. این کتاب دربرگیرنده‌ی نکات موجود در آیات، روایات، اشعار، احادیث و… پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در قالب ۳۲۰ صفحه است. چاپ کتاب کاملاً رنگی بوده و صفحه‌آرایی و زمینه‌ی رنگی آن چشم‌نواز و جذاب است و خواننده را به‌خوبی سرگرم می‌کند. دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی کلیه پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم می‌توانند از کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور استفاده کنند.

آیات و نکات دین و زندگی انسانی مینی میکرو طلایی گاج

آیات و نکات دین و زندگی انسانی مینی میکرو طلایی گاج

نویسنده : محمد علی عبادتی
ناشر : گاج
قیمت : ۵۶,۵۸۰۶۹,۰۰۰ تومان

نویسنده

نویسنده کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور گاج، جناب آقای محمدعلی عبادتی هستند. لحن به‌کاررفته در کتاب بسیار گرم و صمیمانه بوده و در عین سادگی مهم‌ترین مفاهیم را به دانش‌آموزان منتقل می‌کند. خلاقیت آقای محمدعلی عبادتی در استفاده از نمادهای گوناگون برای ایجاد تنوع در مطالب منحصربه‌فرد و حوصله ایشان برای توضیح نکات تحسین‌برانگیز است. ضمناً ایشان در مقدمه‌ی کتاب، به توضیح علامت‌ها و نمادهای به‌کاررفته در کتاب پرداخته و نحوه‌ی استفاده از کتاب را برای دانش‌آموزان تشریح کرده است.

بررسی بخش‌های مختلف کتاب

در کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور گاج، تمام تلاش بر این بوده تا هرآن‌چه دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی و کنکور سراسری نیاز دارند، به دست بیاورند و چیزی از قلم نیفتد. به‌همین منظور، در مرحله اول به بیان متون مرتبط درس با آیه و یا احادیث و ابیات پرداخته‌شده است. از آن‌جا که طبقه‌بندی نکات و پیام‌های برداشتی به فهم صحیح مطالب کمک شایسته‌ای خواهد کرد، آن‌ها به چند دسته تقسیم‌شده‌اند که با نمادهای مختلف شناسایی می‌شوند و هریک به‌صورت جداگانه توضیح داده‌شده‌اند.

  • موضوع: در این قسمت دقیقاً آنچه لازم است در یک نگاه به ذهن مخاطب منتقل شود تا مفهوم آیه دریافت شود، آورده شده است.
  • شاه‌کلید: از آن‌جایی‌که کلید‌واژه‌ها بسیار مهم هستند، مهم‌ترین کلید‌واژه‌ها و معادل‌سازی آن‌ها در این قسمت آورده شده تا مفاهیم آیه کاملاً در ذهن دانش‌آموزان تثبیت شود.
  • ریزموضوع: یکی از نقاط قوت این کتاب، بخش ریز‌موضوع است. در این قسمت اکثر آیات و احادیث با علامت «[ ]» تفکیک‌شده و مفهوم هر قسمت، به‌طور جداگانه نوشته‌شده است. مطالعه‌ی بادقت این قسمت برای پاسخگویی به سؤالات سخت و حفظی آیات و روایات کنکور، الزامی است.
  • علّت و معلول: یکی از پرتست‌ترین مباحث دین و زندگی کنکور، سؤالات مربوط به موضوع «علت و معلول» است. این قسمت از کتاب، نگرانی دانش‌آموزان را از بابت این نوع پرسش‌ها به‌خوبی برطرف کرده و به فراخور مطلب، از معادل‌های علت -مثل متبوع، زاینده، مولد و غیره- و معادل‌های معلول -مانند تابع، زاییده، مولود، ثمره و غیره- استفاده‌ شده‌است تا ذهن مخاطب با سایر کلمات مرتبط نیز مأنوس شود.
  • مخاطب/ درباره… : این‌که آیه و یا حدیث خطاب به چه کسی یا درباره چه کسانی است، بسیار مهم است. این موارد به‌طور کامل در این قسمت آورده شده‌اند.
  • روش برداشت: یکی از دلایلی که کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور گاج را به کتابی کامل در حوزه آیات و روایات، احادیث و اشعار تبدیل می‌کند، تمرکز بر به تسلط رساندن دانش‌آموزان است. در این مجموعه اصطلاحاً به دانش‌آموز ماهیگیری آموزش داده می‌شود. به‌طوری‌که هرکجا لازم به دانستن نکته عربی بوده، آن نکته به‌صورت خلاصه و مفید توضیح داده‌شده تا به داوطلبان کنکوری سرعت بیشتری در حل تست‌ها ببخشد.
  • پیام‌ها: در این قسمت، همان‌طور که از نامش پیداست، سیر تا پیاز پیام‌های آیات آورده شده به صورتی که هیچ‌چیز از قلم نیفتد. استفاده نویسنده از برخی عبارات مثل «حواستون جمع باشه» توجه خواننده را به‌سوی نکات مهم جلب می‌کند.
  • گواهی: شناسنامه هر آیه در کنکورهای سراسری از سال ۹۹ به قبل، به‌طور کامل جمع‌آوری‌شده و نیز پیام‌های مربوط به آن نوشته‌شده است. به‌این‌ترتیب، دانش‌آموزان با فضای سؤالات کنکور سراسری هم آشنا می‌شوند.
  • ارتباط: می‌دانیم که اگر به طراحان سؤالات کنکور اجازه داده شود، حتی ارتباط بین متن کتاب‌های درسی و آیات کتاب درسی رو با تک‌تک چیزهایی که روی کره زمین وجود دارد را از دانش‌آموزان طلب می‌کنند! چه برسد به احادیث و اشعار متن دروس مختلف کتاب درسی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در قسمت ارتباط، این‌که یک آیه با چه حدیثی در ارتباط است و بالعکس، آورده شده‌است. هم‌چنین به آیات و احادیث مرتبط دروس قبلی نیز اشاره‌شده است تا در هر درس نکات و مفاهیم دروس پیشین نیز مرور شوند.
  • نکته ترکیبی: گاهی مطالب یک درس با دروس دیگر در ارتباط هستند و نظر طراحان سؤالات کنکور را به خود جلب می‌کنند. به همین منظور در قسمت نکته ترکیبی، به بررسی این موارد پرداخته‌شده است. در کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور، کلیه آیات و احادیث با نماد آنتن نشان‌دار شده‌اند که میزان اهمیت آیات از طریق کم‌وزیاد شدن آنتن نشان داده‌شده است (آنتن پر به معنای مهم و پرتکرار بودن آیات است). نشان‌دار کردن آیات و احادیث، از نقاط قوت برجسته کتاب است که داوطلبان کنکوری در دوران طلایی جمع‌بندی می‌توانند از آن استفاده کنند و در زمان کوتاه کلیه موارد مهم را مرور کنند. ضمناً کتاب دارای دو ضمیمه در انتهای مطالب است که در ضمیمه اول، به تیپ بندی سؤالات آیات و روایات کنکور سراسری پرداخته‌شده‌است. به‌گونه‌ای که تیپ‌های مختلف طرح سؤال از کنکور‌های ادوار گذشته آورده شده و استراتژی حل آن نیز به‌طور کامل با زبان عامیانه آموزش داده‌ شده‌است. در ضمیمه‌ی دوم کتاب، لغت‌نامه دین و زندگی کنکور تعبیه‌شده، که در آن لغات مهم و نکته دار کنکوری که شاید دانش‌آموزان را دچار اشتباه کند، جمع‌آوری‌شده است.

جمع‌بندی

بسیاری از دانش‌آموزان بر این باورند که می‌توان تنها با حفظ کردن کلیه آیات و احادیث کتاب‌های درسی می‌توان به پاسخ صحیح تست‌های کنکور رسید. درصورتی‌که تنها زمانی به خاطر سپردن آیات به کار میاید، که دانش‌آموزان نه‌تنها ارتباط آیات با یکدیگر را بدانند، بلکه ارتباط آیات و احادیث و اشعار را با خط به خط متن درس به‌طور مفهومی یاد بگیرند. بنابراین اگر داوطلبان کنکوری به دنبال موفقیت در درس دین و زندگی هستند، باید به هنگام مطالعه درس دین و زندگی، حسابی مفهومی درس بخوانند و حواسشان به جزئیات کتاب درسی هم خیلی جمع باشد. کتاب آیات و نکات دین و زندگی کنکور گاج یک منبع جامع و دقیق برای بررسی و تحلیل موشکافانه کلیه آیات، احادیث و ابیات درس دین و زندگی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به همراه نکات ترکیبی، ارتباطی و شواهد کنکوری است که به‌طور کاملاً حرفه‌ای تیپ‌های سؤالات درس دین و زندگی را پوشش داده است. حجم کتاب خیلی مناسب بوده و نکات نهفته در آن کاملاً کاربردی و بااهمیت هستند. دانش آموزان رشته‌های ریاضی فیزیک و علوم تجربی هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با هر سطح علمی می‌توانند به‌خوبی از این کتاب استفاده کنند. تهیه‌ی این کتاب مخصوصاً به دانش آموزان پایه دوازدهم که کنکور سراسری را پیش رو دارند و به دنبال منبعی برای جمع‌بندی و مرور سریع نکات درس دین و زندگی هستند، توصیه می‌شود.

دسته بندی شده در: