بیا از کتابچی بگیر

استیو تولتز (Steve Toltz)

کتاب‌های استیو تولتز (Steve Toltz)

زندگی نامه استیو تولتز

استیو تولتز رمان‌نویس عصر حاضر، زاده سال ۱۹۷۲ در سیدنی استرالیاست. او دروس خود را در دبیرستان کیلارا و دانشگاه نیوکاسل گذراند. وی قبل از نویسندگی در کشورهای مختلفی همانند کانادا، آمریکا، اسپانیا و فرانسه به شغل‌هایی همانند فیلم‌برداری، بازاریابی، نگهبانی، کارآگاه خصوصی، تدریس زبان انگلیسی و فیلم‌نامه‌نویسی مشغول بود.

این رمان‌نویس در سال ۲۰۰۵ با ماری پیتر- تولتز هنرمند و نقاش فرانسوی- استرالیایی ازدواج و در سال ۲۰۱۲ صاحب فرزند پسری شد. او اکنون به همراه همسر و فرزندش ساکن بروکلین است.

کارنامه ادبی استیو تولتز

وی موفق به چاپ دو اثر ارزشمند به نام کتاب جزء از کل و ریگ روان شد. کتاب جزء از کل که اولین آثار او به حساب می‌آید بعد از ۵ سال نگارش در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید. این کتاب به قدری پرمحتوا و جذاب به قلم نگارش درآمد که نامزد جایزه بوکر شد و طولی نکشید که با استقبال توده گسترده‌ای از علاقه‌مندان به رمان مواجه شد و این برای یک نویسنده که کار اول او به حساب می‌آمد نهایت یک آرزو بود.

وی با انتشار کتاب اولش به یکی از بزرگ‌ترین رمان‌نویسان کشورش تبدیل شد. ریگ روان رمان دوم استیو تولتز است که در سال ۲۰۱۵ اجازه چاپ را یافت.

کتاب جزء از کل

  • مترجم: پیمان خاکسار
  • انتشارات: چشمه

کتاب جزء از کل یکی از ارزشمندترین آثار استیو تولتز است که آن را در کارنامه ادبی خود با موفقیت به ثبت رساند. این رمان به چندین زبان از جمله فارسی‌ترجمه و با استقبال بی‌نظیری هم همراه شد.

کتاب جزء از کل با وجود این‌که با محتوای فلسفی به نگارش درآمده اما دارای نقاط مشترکی با داستان‌های پلیسی است. مضمون این کتاب ماجرای زندگی پدر و پسری است که اتفاقات آن از زبان این دو روایت می‌شود. گاه قسمت‌هایی از این کتاب از دید مارتین و گاه از دریچه نگاه چپسر بازگو می‌شود که این شیوه روایت سبب گردیده که خواندن آن برای مخاطب بسیار جذاب و دلنشین شود.

مارتین با باور و عقاید عجیب و غریبی که دارد سعی می‌کند که پسرش (چپسر) را همانند خودتربیت کند اما چپسر از این‌که روزی مانند پدرش شود بسیار هولناک است و او قسم می‌خورد که هرگز پا جای پای پدرش نگذارد.

این کتاب در دو بخش تنظیم شده که بخش اول به روایت زندگی مارتین، ازدواجش، به دنیا آمدن فرزندش و فراز و نشیب‌های زندگی‌اش از زاویه دید چپسر می‌پردازد و بخش دوم این کتاب هم از دریچه نگاه مارتین نقل می‌شود. روایت هر دو بخش برای مخاطب جذاب، زیبا و شگفت‌انگیز است. سخنان فلسفی مارتین، اتفاقات عجیب و غریب و غیر منتظره داستان سبب شده تا معنای تازه‌تری از زندگی کردن، مرگ، عشق و… در فکر مخاطب نقش ببندد.

برشی از کتاب معروف جزء از کل

هرکسی که ادعا می‌کنه یکی از دوستانش در طول سال‌ها هیچ تغییری نکرده فرق نقاب و چهرهٔ واقعی رو نمی‌فهمد.

اگر کودکی‌ام یک چیز به من آموخت، آن چیز این است که تفاوت‌های بین ثروتمندان و فقرا اهمیتی ندارند، این شکاف بین سالم و بیمار است که رخنه ناپذیر است.

کتاب ریگ روان

  • مترجم: پیمان خاکسار
  • انتشارات: چشمه

استیو تولتز دومین رمانش ریگ روان را که حکایت مشکلات و دغدغه‌های دنیای مردهاست را در سال ۲۰۱۵ نوشت که جایزه راسل را برایش به ارمغان آورد.

به گفته تولتز بن مایه این کتاب‌ترس از زندگی است. شخصیت اصلی این کتاب لیام و آلدو هستند؛ و ماجراهای این کتاب حول محور این دو می‌چرخد. هر دو آن‌ها دوستانی هستند که مزه شکست را از دوران دبیرستان چشیده‌اند. داستان این کتاب با روایت بدبختی و ناکامی‌های آلدو از زبان رفیقش یعنی لیام شروع می‌شود. شخصیت اصلی این داستان هم در واقع آلدو است که تمام طول عمر خود را از بچگی تا پیری با بدبختی و شکست می‌گذراند. او یک کارآفرین است و دست به هر کاری میزند با شکست مواجه می‌شود به گونه‌ای که این اعتقاد در او به وجود می‌آید که بدبختی برای یک فرد همیشگی و جاودانه است.

این کتاب با لحنی طنز آمیز به بررسی‌ترس از زندگی می‌پردازد. محتوای این کتاب تنها عقیده تولتز نبوده بلکه فلسفه و دیدگاه نویسندگان بزرگی همانند بودلر، کامو، فروید، کافکا، تولستوی نیز در آن گنجانده شده است. این کتاب به بررسی مباحثی مانند خدا، زندگی، مرگ و خودکشی پرداخته.

به گفته بسیاری از مخاطبان کتاب ریگ روان به خوبی جزء از کل نیست اما این کتاب جذابیت خاص خودش را دارد که سبب جلب اشتیاق در خواننده می‌شود.

گزیده‌هایی از کتاب ریگ روان

بزرگ‌ترین‌ترس من این است که وقتی در حمام هستم یکی بیاید خانه‌ام دزدی.

اگر تو یک پیاده روی هزار کیلومتری یک‌ترک به اندازه یک پا باشد، پای من داخلش می‌رود.

شاید دلیل نمردن من این است که قبل از این مرده‌ام.

کلام پایانی

با وجود این‌که آثار زیادی از تولتز به چاپ نرسیده اما این رمان‌نویس توانسته جای خود را در میان نویسندگان مطرح باز کند و در عرصه جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که این نشان از استعداد و نبوغی است که در ذات او نهادینه شده است.

کتاب‌های پرفروش استیو تولتز

کتاب‌های جدید استیو تولتز