مارک منسون (Mark Manson)

کتاب‌های مارک منسون (Mark Manson)

مارک منسون، آقای لعنتی

مارک منسون، نویسندهٔ جوان اهل ایالات متحدهٔ آمریکاست که بیشتر با کتاب‌های خودشناسی و خودیاری در حوزهٔ انگیزشی و سبک زندگی (Life style) شناخته می‌شود.

او که ۹ مارس ۱۹۸۴ میلادی در تگزاس متولد شد، ابتدا برای تحصیل به شهر بوستون رفت و در سال ۲۰۰۷ در رشتهٔ علوم مالی از دانشگاه این شهر، فارغ‌التحصیل شد.

حوزهٔ کاری او در ادامهٔ تحصیلاتش بود و از منسون به عنوان یکی از بهترین کارآفرینان شهر نیویورک و کشور آمریکا نام برده می‌شود.

اما شروع نوشتن منسون از وبلاگ بود؛ پدیده‌ای که در دههٔ اول هزارهٔ سوم، بسیار روی بورس بود؛ منسون، اولین وبلاگ خود را در سال ۲۰۰۹ باز کرد و پس از مدتی، با علاقهٔ شدیدی که به نوشتن پیدا کرد، تمام کارهای خود را رها کرده و به شکل تمام‌وقت به وبلاگ‌نویسی پرداخت.

این نویسندهٔ تازه‌کار، اولین وبلاگ خود را دربارهٔ توصیه‌های همسریابی تاسیس کرد و دو سال بعد با موفقیت نسبی وبلاگ اول، سرفصل جدیدی در حوزهٔ مشاوره‌های عمومی راه‌اندازی کرد. در سال ۲۰۱۳ با شدت پیگیری و علاقهٔ مخاطبان، منسون به عرضهٔ مطالبش در قالب یک سایت روی آورد و تمامی مطالب جدید و قدیمی او از آن پس در آدرس markmanson.net قابل دسترسی هستند.

نوشته‌های وبلاگی او عموما به موضوعاتی در حول و حوش فرهنگ اجتماعی، زندگی شخصی، زندگی زناشویی، روابط انسانی در جامعه و تصمیم‌گیری در روابط می‌پردازند که مبنی بر اصول روان‌شناسی نوشته می‌شوند.

آثار سراسر لعنتی

در ایران، مارک منسون را با سه اثر ترجمه شدهٔ او یعنی کتاب‌های «عشق کافی نیست»، «اوضاع خیلی خراب است» و «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» می‌شناسیم اما او آثار موفق دیگری هم در کارنامهٔ کوتاه‌مدت اما پربار خود دارد.

اولین اثر منسون، کتاب «مدل‌ها: جذب زنان از طریق صداقت» بود که در سال ۲۰۱۱ و به صورت ناشر-مولف به انتشار رسید؛ موفقیت این اثر در حدی بود که پس از چندی، انتشاراتPan Macmillan Australia امتیاز نشر و پخش آن را خریداری کرده و دوباره چاپ نمود.

کتاب دوم او، شروع مجموعه‌های مشهورش تحت عنوان سریِ «لعنتی» بود؛ کتابی که با سانسور مضمونی اسمش، در ایران با عنوان «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» شناخته می‌شود!

این کتاب که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، به رویکردی در ضدیت با تعریف همیشگی جهان از زندگی خوب پرداخت و به سرعت به فهرست پرفروش‌ترین آثار نشریهٔ نیویورک‌تایمز رفت و تا به حال بیش از ۱۲ میلیون نسخه از آن در دنیا به فروش رسیده است.

کتاب سوم منسون با عنوان «اوضاع خیلی خراب است» در رویه‌ای معکوس نسبت به کتاب قبلی، به مفهوم امید می‌پردازد؛ منتقدین درمورد منسون و سبک او در این کتاب که در سال ۲۰۱۹ چاپ شد، می‌گویند که او به صراحت به گفت‌وگوها و روابط انسانی می‌پردازد و فلسفهٔ او به این ترتیب است که: «زندگی سخت است، شما خاص نیستید، خوش‌بختی یک هدف توخالی است و بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که تمرکز شما روی وجه درست ارزشمند بودن قرار دارد.»

کتاب‌های پرفروش مارک منسون

کتاب‌های جدید مارک منسون