بیا از کتابچی بگیر

النا فرانته (Elena Ferrante)

کتاب‌های النا فرانته (Elena Ferrante)

«النا فرانته » نویسنده معاصر ایتالیایی که کار ترجمه و تدریس هم می‌کند با وجود موفقیت‌های فراوان هیچوقت علاقه‌ای به فاش کردن نام خود نداشته. طی همه این سال‌ها با نام مستعار «النا فرانته » که نشان علاقه و ارادتش به نویسنده معروف السا مورانته خالق کتاب « جزیره آرتورو » است به کار خود ادامه داده. این نویسنده که در سال ۱۹۴۳ در شهر ناپل ایتالیا متولد شده ادبیات ایتالیا را وارد دوره جدیدی کرده و تاکنون آثار مورد توجهی از خود به جا گذاشته است. فیلیپو لا پورتا، منتقد و روزنامه‌نگار ایتالیایی، درباره فرانته می‌نویسد:

«نخستین رمان‌های فرانته اندیشهٔ قدرتمند ادبی او را نشان می‌دادند. حتی گویی در جست‌وجوی حقیقت بودند. علاوه بر این فرانته رمان‌نویسی در سرزمین نثرنویسان هنری است و بدون انکار سبک شخصی خودش، می‌توان سبک باروک را در پس نوشته‌های او دید»

کتاب‌های فرانته به چندین زبان در دنیا ترجمه شده و خوانندگان زیادی را به خود جذب کرده است. اما النا فرانته در زندگی شخصی خود فردی درونگراست. او علاقه‌ای به معروفیت و مورد توجه بودن ندارد و همین نام مستعارگواه این ادعا است. او معتقد است کتاب‌ها هنگامی که نوشته می‌شوند، نیازی به نویسندگان‌شان ندارند. با وجود تمامی حساسیت‌ها، خبرنگاری ایتالیایی شروع به کنکاش در زندگی شخصی النا کرد که نتیجه این جستجوها رسیدن به نام «آنیتا راجا» همسر نویسنده معروف ایتالیایی دومینکو استارنونه بود؛ و این کنکاش‌ها به مذاق طرفداران خوش نیامد و خواستار حفظ حریم خصوصی فرانته شدند. آنها این کار را تجاوز به حقوق فرانته می‌دانستند از سویی دیگر ناشر کتاب‌های النا فرانته هیچوقت این اطلاعات را رد یا تایید نکرده است.

سبک شخصیت‌پردازی النا فرانته

زنان باهوش، مستعد و صدمه‌دیده نقش مهمی را در رمان‌های فرانته بازی می‌کنند، زنانی که مشکلات زیادی را از گذشته به دوش می‌کشند که هیچوقت قادر به انکار آن نیستند، زنانی که تمایلات سرکش دارند و در نهایت با شکستن تابوها پیشرفت‌های بسیاری را در زندگی خود رقم می‌زنند. در رمان‌های فرانته به عشق، خیانت، بی‌پروایی، قدرت، رابطه‌ها پرداخته می‌شود. فرانته همیشه در نوشته‌هایش ناپل را شهری خشن، نا آرام و متلاطم و پراز فراز و نشیب معرفی می‌کند جایی که تمام احساسات خوب به بد تبدیل می‌شود.

آثار النا فرانته

فرانته خالق اثر « چهارگانه ناپلی» است که باعث شهرت او شد  و او را در سال ۲۰۱۶  تبدیل به ۱۰۰ فرد تاثیرگذار از نظر مجله تایم کرد که این مجموعه شامل دوست نابغه من (۲۰۱۲)، داستان یک نام جدید (۲۰۱۳)، آنانی که می‌روند و آنانی که می‌مانند (۲۰۱۴) و داستان کودک گمشده است. جالب است بدانید تعدادی از رمان‌های فرانته تبدیل به فیلم و سریال شده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته، از جمله رمان دختر گمشده و دوست باهوش من(دوست نابغه من) که در شبکه اچ بی‌او در سال ۲۰۱۸ عرضه شد. لازم به ذکر است او اولین اثر خود که داستان کوتاهی به اسم «آسانسور دلیا» است را به زبان انگلیسی منتشر کرده است.

مروری کوتاه بر چهارگانه ناپلی اثر النا فرانته

این چهارگانهٔ محبوب و شناخته شدهٔ النا فرانته در ایران به همت نشر ثالث و با ترجمهٔ خوب خانم سودابه قیصری، هم به صورت ۴ جلد جداگانه و هم در قالب مجموعهٔ چهارجلدی ناپل در فروشگاه‌های کتاب به فروش می‌رسد.

  • دوست نابغه من

این رمان که سریال دوست نابغه من، اقتباسی از آن است، بسیار مورد توجه قرار گرفته و روایت گر دو دوست به اسم‌های النا کرگو و لی‌لا چرولو است که داستان دوران کودکی تا بزرگسالی این دو دختر، فرهنگ خشن و سختگیرانه آن زمان و اتفاقات تلخ و شیرین آنها را روایت می‌کند.

  • داستان یک نام جدید

رمانی فوق‌العاده که ساختاری سفرگونه دارد و بسیار دلنشین است. داستان از سفر شخصیت‌های اصلی داستان النا و لی‌لا به جزیره ایسکیا است که اوج داستان را در این رمان به تصویر می‌کشد.

  • آنان که می‌روند آنان که می‌مانند

درسومین کتاب از چهارگانه ناپلی، فرانته با زیرکی خاصی درباره ایتالیا و زندگی پر از هیاهو در آن را به تصویر کشیده است. زمانی که داستان میانسالی شخصیت‌های اصلی  لی‌لا و النا را روایت می‌کند.

  • داستان کودک گمشده

پایان چهارگانه ناپلی پایانی که به بهترین شکل ممکن است که این اثر را در ذهن خواننده ماندگار می‌کند. فرانته برای این کتاب جایزه بین المللی من بوکر درسال ۲۰۱۶ و جایزه مدال طلای ایندیپندنت پابلیشر بوک در سال ۲۰۱۶ را کسب کرده و کتابش به عنوان یکی از ۳۰ رمان برتر توسط هفته‌نامه سرگرمی انتخاب شده است.

آثار دیگر فرانته

  • از دست رفته
  • دختر پنهانم
  • عشق پر آزار
  • زندگی پر دروغ آدم بزرگ‌ها
  • روزی که رهایم کردی
  • عشق نگران کننده (که تبدیل به فیلم شد)

کتاب‌های پرفروش النا فرانته

کتاب‌های جدید النا فرانته