بیا از کتابچی بگیر

انتشارات امیرکبیر

کتاب‌های انتشارات امیرکبیر

اگر با حوزهٔ کتاب و نشر در ایران آشنا باشید، حتما نام انتشارات امیرکبیر به گوش‌تان خورده است. نشری که یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین ناشران ایران است و عملا می‌توانیم برچسب «مجموعهٔ انتشارات» را به آن بچسبانیم. این مجموعه که در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی توسط عبدالرحیم جعفری تاسیس شده بود، در زمان خود، بزرگ‌ترین واحد انتشاراتی خصوصی در ایران لقب گرفته بود. البته این مجموعه بعد از انقلاب اسلامی ایران و در سال ۱۳۵۸ مصادره شد. پس از مدتی، مدیریت انتشارات امیرکبیر به دست سازمان تبلیغات اسلامی افتاد. هم‌اکنون، حسین شاه‌مرادی، سِمت مدیرعاملی نشر امیرکبیر را برعهده دارد. نشری که به طور خاص به چاپ کتاب و مجلات می‌پردازد. مهم‌ترین زمینه‌های محتوایی که نشر امیرکبیر در آن‌ها به چاپ اثر مشغول بوده عبارت‌اند از: «ادبیات، تاریخ، حقوق، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، دین، فلسفه، فرهنگ‌نامه، کودک و نوجوان. » نشر امیرکبیر در فعالیت طولانی مدت خود که نزدیک به سه ربع قرن را شامل می‌شود، آثار ماندگار زیادی را از خود بر جای گذاشته است. از جملهٔ این کتاب‌ها که به نوعی امضای نشر امیرکبیر بوده و با آن‌ها شناخته می‌شود، می‌توانیم به کتاب‌های «فرهنگ فارسی شش جلدی معین، دایره‌المعارف مصاحب و فرهنگ انگلیسی و فارسی آریان‌پور» اشاره داشته باشیم. برجسته‌ترین جوایز و افتخاراتی که این نشر کسب کرده را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم: «برندهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال پیامبر اعظم، با کتاب سنن‌الرسول، ناشر برتر و برگزیدهٔ چهار دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اعم از دوره‌های چهاردهم، پانزدهم، هجدهم و بیستم نمایشگاه. »

تاریخچهٔ انتشارات امیرکبیر

نشر امیرکبیر در ۱۲ آبان سال ۱۳۲۸، کار خود را با خرید یک کتاب‌فروشی در خیابان ناصرخسروی تهران آغاز کرد. این انتشارات از همان آغاز کار به کتب دینی علاقه داشت و جزوه‌ای با نام «نماز»، اولین اثری بود که در همان سال توسط نشر به چاپ رسید. با گذشت تنها دو دهه، در دههٔ پنجاه از سدهٔ چهاردهم، امیرکبیر به عنوان یکی از مطرح‌ترین ناشران ایران و آسیا شناخته شد و لقب بزرگ‌ترین بنگاه انتشاراتی خاورمیانه را کسب کرد. از دلایل این موضوع می‌توانیم به حجم تولیدات نشر که بالغ بر ۲۸۰۰ عنوان بود، اشاره کنیم. البته این نشر از همان ابتدا، در کنار کمیت، به کیفیت آثار هم توجه خاصی داشت. رویهٔ کیفی نشر امیرکبیر از ابتدا بر دو نکتهٔ خاص متمرکز بود. اولین نکتهٔ خاص این نشر، گردآوردن برترین مترجمان، نویسندگان و پژوهش‌گران ایرانی برای خلق آثار برجسته بود و در کنار این موضوع، نشر مذکور به باقی مراحل ثانویهٔ چاپ کتاب هم توجه داشت. برای مثال همه نشر امیرکبیر را به استفاده از ویراستاران حرفه‌ای، چاپ‌خانه‌های متخصص، جنس کاغذ، طراحی و صفحه‌بندی بی‌نظیر می‌شناسیم. آن‌ها حتی در توزیع کتاب‌های خود هم عالی عمل می‌کنند و وجود کتاب‌فروشی‌های خوب و کار کردن با پخش‌های کتاب حرفه‌ای از نکات بارز این مدعا هستند. نکاتی که تا همین امروز هم تا حدود زیادی باقی مانده‌اند و دلایلی مبنی بر فوق‌العاده بودن نشر امیرکبیر محسوب می‌شوند. از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های چاپ شده در این انتشارات، طی سال‌های اخیر می‌توانیم به آثاری چون قلعهٔ حیوانات اثر جورج اورول، شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری، قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب اثر مرحوم مهدی آذریزدی، قتل از راه دور اثر آگاتا کریستی، صد سال تنهایی اثر گابریل گارسیا مارکز و گزیدهٔ غزلیات شمس به کوشش دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی اشاره داشته باشیم.

ارتباط با نشر امیرکبیر

ارتباط با نشر امیرکبیر راه‌های زیادی دارد. اگر بخواهید به صورت غیرحضوری با این نشر در ارتباط باشید، می‌توانید به وب‌سایت این نشر به آدرس amirkabirpub.ir مراجعه کنید. راه دیگر ارتباط غیرحضوری، تماس با شمارهٔ تلفن ۰۲۱۳۳۹۰۰۷۵۱ است. از نکات جالب این نشر می‌توان به ساخت پلتفرمی برای ارائهٔ آثار ترجمه و تالیفی نویسندگان (برای هم‌کاری با نشر امیرکبیر و چاپ آن‌ها) اشاره داشت. البته از نظر حضوری هم دو راه خوب وجود دارد. شما می‌توانید به کتاب‌فروشی این نشر واقع در تقاطع خیابان‌های فخر رازی و انقلاب اسلامی مراجعه کنید و اگر کار گسترده‌تری دارید به دفتر اصلی نشر، واقع در نشانی «ضلع جنوب شرقی تقاطع جمهوری و سعدی (مخبرالدوله)، پلاک ۲) مراجعه فرمایید.

کتاب‌های پرفروش امیرکبیر

کتاب‌های جدید امیرکبیر