بیا از کتابچی بگیر

پسری که دور دنیا را رکاب زد اطراف

کتاب‌های پسری که دور دنیا را رکاب زد اطراف

ماجراجویی تمام کاری‌ست که ما در زندگی می‌کنیم. بعد از مدتی همه به این نتیجه می‌رسیم که هیچ‌چیز آن‌چنان باارزش و مهم نیست و به دنبال چیزی می‌رویم که ما را به هیجان بیاورد؛ هرچند برای دیگران مسخره یا ممنوع باشد. جهان آن‌قدر بزرگ هست که اگر با دوچرخه آن را بگردیم، تمام عمرمان هم کفاف آن را نمی‌دهد که همه‌چیز را ببینیم و تجربه کنیم؛ البته به این شرط که مسیر بین قاره‌ها را با کشتی برویم! «تام» پسرک کنجکاو و تجربه‌گرایی‌ست که در مجموعه داستان سه جلدی «پسری که دور دنیا را رکاب زد» نقش اول را ایفا می‌کند. جلد اول «آفریقا»، جلد بعدی «آمریکا» و آخرین جلد «آسیا» نام دارد. ژانر این کتاب‌ها سفرنامه/طنز است و در گروه سنی کودک و نوجوان رده‌بندی می‌شود. ما در این سه کتاب به همراه تام به دور دنیا سفر می‌کنیم و از قبایل جنگلی آفریقا تا فرهنگ‌های تازهٔ اروپایی، همگی مهمان این داستان‌ها هستند. روایت بامزه و خواندنی این کتاب، آن‌قدر ساده و خودمانی نوشته شده که فرقی نمی‌کند چندساله باشید؛ کافی‌ست کودک درون‌تان زنده باشد تا جذب این کتاب شوید! تصویرسازی‌های رنگارنگ و کارتونی این کتاب بخش دیگری از جذابیت آن هستند که پابه‌پای تام همراه اوست و تجربیات او را به تصویر می‌کشد. تام با دوچرخهٔ کوچکش به هرکجایی که بتواند پا می‌گذارد و به کمک دوست مهربانش ناخدا هوراکس، هزاران کیلومتر مسافت در بین قاره‌ها را روی کشتی طی می‌کند. این‌که هدف از این سفرهای دور و دراز چیست و به کجا قرار است برسیم، اصلاً اهمیتی ندارد! این پسرک ماجراجو فقط به دنبال شناختن آدم‌هایی‌ست که درست مانند خودش هستند اما صدها و حتی هزاران سال است که با شیوهٔ منحصربه‌فرد خود در بیابان و جنگل و کوه و ساحل زندگی می‌کنند. می‌توانیم از زبان تام بگوییم: «مقصد من رفتن است/ با نرسیدن خوشم»! اگر می‌خواهید کودک شما با ذهنی باز و نگاهی پذیرا به سراغ زندگی بزرگسالی برود، می‌توانید با هدیه کردن این کتاب به او تجربه‌ای تازه را برایش رقم بزنید. نویسندهٔ این کتاب «آلیستر هامفریز» یک گردشگر، دوچرخه‌سوار و وبلاگ‌نویس بریتانیایی‌ست که جزو مستندسازان اصلی در شبکه نشنال جئوگرافیک است. بنابراین می‌توانید خاطرجمع باشید که اگر ۱۰۰ درصد اتفاقات این کتاب واقعی نباشد، حداقل ۹۹ درصدش از تجربیات نویسنده برداشت شده! این مجموعهٔ جذاب به محض انتشار در سال ۲۰۱۱ به محبوب‌ترین کتاب کودک سال تبدیل شد و با فروش بسیار بالا، در نقاط مختلف جهان ترجمه گشت. نسخه فارسی این کتاب با ترجمه لیدا هادی به حمایت «نشر اطراف» منتشر گردید. برای آشنایی بیشتر با داستان مجموعه سه جلدی «پسری که دور دنیا را رکاب زد» و خرید اینترنتی کتاب، با کتابچی همراه باشید.

خرید مجموعه کتاب پسری که دور دنیا را رکاب زد به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

اگر به کتاب‌های ژانر کودک مانند مجموعه «دو تا خفن»، «ماجراهای یک بچه چلمن» و «تام گیتس» علاقه‌مند هستید که در چند جلد و با ژانر طنز و ماجراجویی نوشته شده‌اند، خرید کتاب‌های پسری که دور دنیا را رکاب زد به شما پیشنهاد می‌شود.  
داستان کتاب سه‌گانه پسری که دور دنیا را رکاب زد
جلد اول
در اولین قسمت از این مجموعه، تام تصمیم می‌گیرد زندگی پیشین خود را رها کند و به سفر برود؛ سفری به دور دنیا. او فکر می‌کند که قطعاً در دنیا باید مکان‌های بسیار جذاب‌تری از مدرسه وجود داشته باشد. بنابراین دوچرخه‌اش را برمی‌دارد، به جاده می‌زند و اولین مقصدش هم آفریقاست! دیدار با قبایل آفریقایی و مردم عجیب و بومی آن‌جا، تازه اولین نشانه‌هایی‌ست که به تام اثبات می‌کند دیگران آن‌قدرها هم ترسناک نیستند و فقط سبک زندگی است که تفاوت را بین آن‌ها ایجاد می‌کند. در این قسمت تام لیستی درست می‌کند که در آن تمام مکان‌های مورد علاقه‌اش وجود دارد؛ قله اورست، دریای مدیترانه، قطب شمال، روسیه، آبشار آنجل، واتیکان و… این‌ها تازه بخشی از سفر اوست و سفر آفریقا، به خاورمیانه و اهرام ثلاثهٔ مصر هم کشیده می‌شود.
جلد دوم
در ابتدای این قسمت، ناخدا هوراکس که با کشتی کوچک و شخصی خودش قصد رد شدن از اقیانوس اطلس را دارد، به تام پیشنهاد می‌دهد که او را همراهی کند. تام هم با کمال میل قبول می‌کند و به آمریکا می‌رود. سرزمین غرب وحشی جایی‌ست که از مناظر طبیعی مانند «گرند کَنیون» و گونه‌های حیوانی مانند «لاما» و «کایوت» برخوردار است و اقلیم ویژه‌ای دارد. در این سفر تام بیشتر و بیشتر تبدیل به یک جهان‌گرد می‌شود؛ یاد می‌گیرد که لوازم اضطراری را همراه خود داشته باشد، دوچرخه‌اش را خودش تعمیر کند، لغات ابتدایی زبان لاتین را یاد بگیرد و برای طی کردن راه ناهموار رشته‌کوه‌های آند، طاقت و صبر فراوانی به خرج دهد. از آن طرف آمریکای شمالی با صحراهای گسترده و آب‎وهوای بیابانی‌اش، چالش‌هایی تازه را برای او پدید می‌آورد.
جلد سوم
و حالا می‌رسیم به آسیا؛ بزرگ‌ترین قاره جهان، قدیمی‌ترین مهد تمدن و پرجمعیت‌ترین از بین ۵ قاره. آسیا برای تام بیشترین سرگرمی را دارد، چون هر گوشه‌وکنار آن با فواصل اندک، محل تجمع و سکونت انسان‌هایی‌ست که قدمت نسل‌های آنان به چندین قرن می‌رسد. از دیوار چین تا کاخ کرملین، از تاج محل تا آثار باستانی شگفت‌انگیزی که در میان جنگل‌ها و کوه‌ها پنهان شده، همگی تجربه‌هایی را برای تام پدید می‌آورد که چشم او را به گستردگی زندگی باز می‌کند. غذاها، فرهنگ‌ها و سنت‌ها، لباس‌ها و معماری، در هر بخشی از این قاره به شکلی متفاوت خود را نمایان می‌کند که نشان از قدمت بالای هرکدام از آن‌ها دارد. تام در این قسمت حتی به قطب هم پا می‌گذارد، از پنگوئن‌ها و شیرهایی دریایی و خرس‌های قطبی دیدن می‌کند و در خانه‌های یخی می‌خوابد. جلد سوم این کتاب با تجربیاتی که تام پیش از آن کسب کرده، جایی‌ست که او تلاش می‌کند خودش را با هر شرایطی وفق بدهد و زندگی را از دید مردم آن ناحیه ببیند.

درباره نویسنده، الیستر هامفریز

الیستر هامفریز متولد ۱۹۷۶، نویسنده و مستندساز، گردشگر، سخنران و ماجراجوی برتانیایی‌ست که با تهیهٔ گزارش‌های کم‌نظیر دربارهٔ طبیعت، زیست‌بوم‌ها، جوامع و گونه‌های حیوانی در نواحی مختلف دنیا، جزو تهیه‌کنندگان اصلی شبکهٔ نشنال جئوگرافیک محسوب می‌شود. اولین ماجراجویی او در ۹ سالگی‎اش بود؛ زمانی که سفری دور و دراز به قله‌های مشهور یورک‌شایر در انگلستان داشت! به همین دلیل سفر و جهان‌گردی برای الیستر به بنیان سبک زندگی تبدیل شد و از آن پس تصمیم گرفت هیچ نقطه‌ای از دنیا را باقی نگذارد که به چشم ندیده باشد! ۲۵ ساله بود که سفر دور دنیا با دوچرخه را آغاز کرد؛ سفری که ۴ سال به طول انجامید و در این مسیر، مجموعاً ۷۴ هزار کیلومتر رکاب زد! الیستر هامفری در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان ماجراجوی برتر در شبکه نشنال جئوگرافیک انتخاب شد. تجربیات و مشاهدات او، الهام‌بخش کتاب‌های ریز درشت بسیاری شد که در دل تمام آن‌ها ایدهٔ ماجراجویی‌های کوچک، یعنی سبک سفر کردن و تجربه با تجهیزات و لوازم اندک، وجود دارد.

بخشی از کتاب پسری که دور دنیا را رکاب زد

همه می‌توانند دور دنیا را رکاب بزنند اما در واقع آدم‌های زیادی این کار را نمی‌کنند. تام انتخاب کرد. این تنها تفاوت او با همهٔ آن پسرها و دخترهای مدرسه بود. تفاوت بین آن‌هایی که رویای ماجراجویی دارند و آن‌هایی که ماجراجویی می‌کنند. تو هم می‌توانی دور دنیا را رکاب بزنی یا یک میلیون ماجراجویی دیگر داشته باشی، اگر فقط انتخاب کنی! آیا انتخاب می‌کنی…؟!

کتاب‌های پرفروش پسری که دور دنیا را رکاب زد

کتاب‌های جدید پسری که دور دنیا را رکاب زد