سال 1403

جامع مشاوران آموزش

با افزایش تعداد ناشران و تنوع موضوعات و محتویات کتاب‌های کمک‌درسی انتخاب کتاب‌هایی که دارای ویژگی‌های مد نظر دانش‌آموزان باشد، رفته رفته سخت‌تر می‌شود. به همین علت انتشارات مختلف کتاب‌های خود را به مجموعه‌های متنوعی تقسیم می‌کنند که عموماً دارای نقاط مشترک فراوانی هستند و با آشنایی کلی با یک مجموعه، می‌توان بررسی کرد که کتاب‌های آن مطابق انتظارات دانش‌آموزان هست یا خیر. به همین علت بر آن شدیم تا یکی از سری کتاب‌های منتشر شده برای دانش‌آموزان رشتهٔ ادبیات و علوم انسانی را معرفی و تحلیل کنیم. انتشارات مشاوران آموزش ناشر اختصاصی کتاب‌های کمک‌آموزشی رشتهٔ علوم انسانی است و همواره با انتشار مجموعه‌های مختلف به صورت هدف دار، سعی در بر طرف کردن نیازهای دانش‌آموزانِ این رشته داشته است. یکی از پرطرف‌دارترین مجموعه‌های این انتشارات، سری کتاب‌های جامع کنکور است که در این سری کتاب‌ها، دروس هر سه پایهٔ متوسطهٔ دوم در یک کتاب به صورت کنکوری آموزش داده شده است. همان طور که می‌دانید، شیوهٔ مطالعه در هر درس رشتهٔ علوم انسانی (به نسبت رشته‌های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک) متفاوت است؛ در نتیجه مهم است نحوهٔ ارائهٔ نکات هر درس با توجه به مباحث آن تغییر کند و محدود به یک ساختار مشخص نباشد. خوشبختانه این انعطاف‌پذیری در تألیف سری کتاب‌های جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش رعایت شده است تا دانش‌آموزان بتوانند به کمک این کتاب‌ها تمامی مفاهیم را فرا گیرند و تسلط لازم را کسب نمایند.

کتاب‌های سری جامع کنکور انتشارات مشاوران آموزش برای چه دانش‌آموزانی مناسب است؟

این مجموعه دارای درسنامه‌هایی کامل وجامع، تست‌های متنوع با سطوح مختلف و پاسخنامه‌هایی مفصل است. به همین سبب کتاب‌های این مجموعه مناسب تمامی دانش‌آموزان رشتهٔ ادبیات و علوم انسانی است که می‌خواهند برای آمادگی کنکور تست بزنند و به تسلط کافی برسند. اگر تغییرات زیادی در کتاب درسی هر کتاب از این مجموعه اعمال نشود؛ می‌تواند برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم نیز مناسب باشد.

بررسی کلی کتاب‌های مجموعهٔ جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش

کتاب‌های این مجموعه با توجه به عنوان آن‌ها دارای ساختارها و روش‌های نگارش متفاوتی هستند؛ اما در تمامی آن‌ها ابتدا به دروس پایهٔ دهم، سپس دروس پایهٔ یازدهم و در نهایت دروس پایهٔ دوازدهم پرداخته شده است. هر یک از پایه‌ها نیز دارای سه بخش درسنامه، تست و پاسخنامه هستند. در ضمن، در انتهای کتاب‌های این مجموعه سؤالات کنکورهای سال‌های قبل ارائه شده است. شرح بخش‌های مختلف کتاب‌های این مجموعه به صورت زیر است:

  • بخش اول – درسنامه:

مؤلفان با تمرکز بر یادگیری مفهومی همراه با توجه به کنکور سراسری درسنامه‌های این کتاب‌ها را نگارش کرده‌اند و با توجه به موضوعات کتاب‌های درسی نکات لازم را در قالب‌هایی متناسب با همان درس تقسیم‌بندی شده و ارائه گشته است. همین امر باعث می‌شود تا درسنامه‌های این مجموعه در نظر دانش‌آموزی که هم‌زمان از چند کتاب از آن استفاده می‌کند؛ تکراری و خسته‌کننده نباشند. درسنامهٔ این کتاب‌ها تمام نکات درسی و کنکوری را در بر گرفته و از اضافه‌گویی پرهیز می‌کند. استفاده از جداول، نمودارها و اشکال مناسب بر حسب نیاز هر درس نیز از نقاط قوت این سری کتاب است.

  • بخش دوم – تست:

این کتاب‌ها دارای تست‌هایی در سطح‌های مختلف هستند و نسبتاً بانک تست جامعی دارند. تست‌های طبقه‌بندی شده از تمامی مباحث کتب درسی نیز یکی ویژگی‌های بسیار خوب این مجموعه است. منابع این بخش عموماً تست‌های تألیفی و تست‌های کنکورهای گذشته است. یکی دیگر از ویژگی‌های این بانک تست‌ها که عموماً در بیشتر کتاب‌های این مجموعه آورده شده است؛ داشتن تعداد تست متناسب با هر مبحث کتاب درسی است که در صرفه‌جویی وقت دانش‌آموز تأثیرگذار است.

  • بخش سوم – پاسخنامه:

بررسی پاسخنامه یکی از فرآیندهای مهم در مسیر یادگیری است و در درس‌های رشتهٔ علوم انسانی اهمیت بالایی دارد. پاسخنامه‌ای خوب است که تمامی گزینه‌ها را بررسی کرده و در کل توضیحات کامل و جامعی ارائه کرده باشد. پاسخنامهٔ تشریحی کتب این مجموعه قادر است در ادامهٔ دو بخش قبل به فهم بهتر دانش‌آموزان کمک کرده و به طور کامل اشکالات آن‌ها را بر طرف نماید.

  • بخش چهارم – سؤالات کنکورهای سال قبل:

همان طور که در کتاب‌های جامع مرسوم است، در انتهای کتاب‌های این مجموعه نیز سؤالات کنکورهای سال قبل قرار گرفته است. البته لازم  به ذکر است که در کتاب‌های روانشناسی جامع کنکور و تاریخ جامع کنکور از این مجموعه، این موضوع نادیده گرفته شده و حتی در چاپ جدید این کتاب‌ها که مختص کنکور ۱۴۰۲ هستند، نیز اصلاح نشده است.

لازم است که به ظاهر کلی کتاب‌های این مجموعه نیز اشاره کنیم. به طور کلی، اهمیت زیادی به ظاهر و رنگ‌بندی صفحات این مجموعه داده شده است که از خسته شدن زودهنگام چشمان مخاطبین جلوگیری کرده و انگیزهٔ آن‌ها را برای ادامه دادن یادگیری و تمرین بیشتر می‌کند. همان طور که در قسمت‌های قبل اشاره نمودیم، مؤلفین کتب این مجموعه با توجه به محتوا و مباحث هر درس، تغییراتی در ساختار کلی کتاب‌های این مجموعه اعمال نموده‌اند. به عنوان مثال، در برخی از کتاب‌های این مجموعه در انتهای تعداد مشخصی از فصل‌ها آزمون‌هایی طراحی شده یا آزمون‌های جامعی برای هر پایه تألیف شده است که به جمع‌بندی مطالب و سنجش سطح یادگیری دانش‌آموزان کمک شایانی می‌کند. از این مجموعه، کتاب‌های زیر دارای آزمون‌های فصلی یا جامع هستند:

دین و زندگی عمومی(آزمون‌های منتخب سؤالات کانون فرهنگی آموزش)– عربی عمومی(آزمون جامع برای سه پایه)– زبان انگلیسی انسانی(آمون جامع + سوالات چالشی برای سه پایه)– جغرافیا(آزمون جامع دهم و یازدهم)– فلسفه و منطق(آزمون جامع)

لیست کتاب‌های سری جامع کنکور از انتشارات مشاوران آموزش

این انتشارات تمامی دروس کنکور علوم انسانی را پوشش داده و کتاب‌های تألیف شدهٔ سری جامع کنکور آن، به شرح زیر است:

کلام آخر

با توجه به درسنامه، بانک تست و پاسخنامهٔ کتب مجموعه کتاب‌های جامع کنکوری از انتشارات مشاوران آموزش، که همگی از کیفیت مطلوبی برخوردارند، بدون شک این مجموعه می‌تواند در سال کنکور (و یا حتی در پایه‌های دهم و یازدهم همان طور که اشاره کردیم) پاسخگوی نیازهای تمامی دانش‌آموزان رشتهٔ علوم انسانی باشد. دانش‌آموزان می‌توانند کت این مجموعه را به عنوان منبع اول آموزشی استفاده کنند.

کتاب‌های پرفروش جامع

کتاب‌های جدید جامع