نشر الگو، قلم‌چی، گاج، خیلی سبز و مهر و ماه

درس فیزیک در کنکور تجربی ۳۰ سوال دارد که ۱۳ سوال از آن به فیزیک دوازدهم اختصاص می‌یابد. ۱۳ سوال از ۳۰ سوال، یعنی ۴۳ درصد فیزیک؛ بنابراین نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. فیزیک دوازدهم تجربی ۴ فصل دارد، که در زیر این ۴ فصل را به همراه تعداد تقریبی تست در کنکور شرح داده‌ایم:

  • فصل اول: حرکت بر خط راست (۳ تست)
  • فصل دوم: دینامیک (۳ تست)
  • فصل سوم: نوسان و امواج (۴ تست)
  • فصل چهارم: آشنایی با فیزیک اتمی و هسته‌ای (۳ تست)

برای این که شما بتوانید با اطلاعات و اطمینان بیشتری منبع خود را انتخاب کنید، بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های فیزیک دوازدهم تجربی موجود در بازار را در این مقاله معرفی کرده‌ایم. این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

فیزیک دوازدهم تجربی آبی قلم چی

فیزیک دوازدهم تجربی آبی قلم چی

نویسنده : گروه مولفان
ناشر : قلم چی
قیمت : ۲۹۶,۰۰۰۳۷۰,۰۰۰ تومان

فیزیک دوازدهم تجربی تست انتشارات نشر الگو

نشر الگو کتاب تست فیزیک دوازدهم تجربی خود را در دو جلد ۴۴۰ و ۳۰۳ صفحه‌ای با قلم رضا خالو به چاپ رسانده است. طبقه‌بندی مطالب در این مجموعه کتاب، به صورت کاملاً منطقی و آموزشی صورت گرفته که هر فصل به چند قسمت و هر قسمت به چند بخش تقسیم شده است. نکته‌ی جالب این است که هر یک از بخش‌ها دارای درسنامه و تست‌های جداگانه هستند. بنابراین ریزطبقه‌بندی فوق‌العاده‌ای برای این کتاب انجام شده است. در جلد اول درسنامه و تست آورده شده که در درسنامه‌ها برای تبیین بهتر هر مفهوم در ذهن دانش‌آموز، ابتدا پرسش‌های ساده مطرح شده و سپس مفاهیم اصلی بسط داده شده‌اند. در این درسنامه‌ها نکات ترکیبی دهم و دوازدهم هم مطرح شده که دانش‌آموزان با این سوالات نیز آشنایی پیدا کنند. در ضمن مثال‌های حل شده‌ی زیادی نیز نویسنده در درسنامه ارائه کرده است.

تست‌ها نیز یا تالیفی هستند و یا از کنکور‌های سال‌های گذشته آورده شده است. البته برای پوشش کامل کتاب درسی، ایده‌ی تمرینات و فعالیت‌های کتاب درسی تبدیل به تست شده و با عنوان «برگرفته از کتاب درسی» در کتاب الگو مطرح شده است. در کنار برخی از تست‌های این کتاب علامت فلش آورده شده که تست‌های مناسب برای جمع‌بندی و مرور مجدد هستند. در پایان هر بخش تعدادی تست با عنوان «سطح دوم» آورده شده که سطح بالاتری از کتاب درسی دارند. در پایان هر فصل نیز یک یا دو آزمون جامع فصل در نظر گرفته شده است. در پاسخنامه تشریحی برای هر یک از سوالات، پاسخ جامع و کاملی ارائه شده و در کنار هر سوال نیز سطح دشواری در پاسخنامه نوشته شده که دانش‌آموزان بدانند، توانایی پاسخگویی به چه سطح سوالاتی را دارند.

فیزیک دوازدهم تجربی آبی انتشارات قلم‌چی

کتاب تک جلدی فیزیک دوازدهم تجربی آبی قلم‌چی، طبقه‌بندی مانند کتاب نشر الگو دارد و این طبقه‌بندی در درخت دانش اول فصل کاملاً مشخص است. درسنامه‌های این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای، مختصر اما کامل هستند ولی نمی‌توان آن را خودآموز دانست و برای دانش‌آموزی مناسب است که درس را از قبل آموخته باشد. در این درسنامه‌ها علاوه بر ذکر فرمول و نکات لازم مثال‌های حل شده نیز آورده شده است. بعد از هر درسنامه تست‌های آن در قالب پیمانه‌های ۱۰ و ۲۰ سوالی ارائه شده است که هماهنگ با برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های قلم‌چی است. بنابراین اگر دانش‌آموزی هستید که جزوه و یا دبیر خوبی دارید و همچنین در آزمون‎‌های قلم‌چی شرکت می‌کنید، این کتاب برای شما یک منبع فوق‌العاده خواهد بود. تست‌های این کتاب از سوالات کنکور سال‌های اخیر، آزمون‌های قلم‌چی و یا تالیفی هستند. در پایان هر فصل نیز یک آزمون جمع‌بندی برای فصل در نظر گرفته شده است. گروه مولفان این کتاب، حواسشان به دانش‌آموزان برتر نیز بوده و قبل از آزمون جمع‌بندی تعدادی سوال با عنوان «سوالات ویژه‌ی برترها» ارائه داده‌اند. پاسخنامه تشریحی نیز بعد از اتمام تست‌ها آورده شده که با توضیحات کاملی که ارائه شده، منبع خوبی برای تحلیل پاسخ‌های دانش‌آموزان است. در ضمن برای برخی از تیپ سوالات، راهبرد حل در کادرهای آبی آورده شده که به دانش‌آموزان توصیه می‌شود به این کادر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

فیزیک دوازدهم تجربی میکرو انتشارات گاج

مجموعه‌ی دو جلدی فیزیک دوازدهم تجربی میکرو گاج نوشته‌ی بهروز نادری نژاد، علیرضا ایدلخانی، سعید احمدی و محمد آهنگر است که جلد اول آن ۳۱۶ صفحه و فقط شامل تست‌ها است. جلد دوم نیز با ۵۲۳ صفحه، درسنامه‌ها و پاسخنامه تشریحی را در برگرفته است. تست‌های موجود در جلد اول به صورت کاملاً طبقه‌بندی شده ارائه شده‌اند و تست‌های هر مبحث به صورت جداگانه ارائه شده است. این تست‌ها از سوالات منتخب کنکور دانشگاه آزاد، کنکور، برگرفته از کتاب درسی و تالیفی هستند. برخی از تست‌ها که با عنوان مکمل خلاقانه، محاسباتی و مفهومی آورده شده، سوالات مشابه کنکور هستند که با تغییراتی که مولفین لحاظ کرده‌اند در راستای اهداف مشخص شده طرح شده‌اند و دانش‌آموزان را با انواع سوالات آشنا می‌کنند. نکته‌ی دیگر وجود بخش یک قدم تا ۱۰۰ است. سوالات یک قدم تا ۱۰۰ ویژه‌ی دانش‌آموزان برتر و سخت‌کوش است که سطح بالاتری نسبت به سایر تست‌های کتاب دارند.

در کنار برخی از تست‌ها علامت ستاره دیده می‌شود که این سوالات برای دانش‌آموزانی است که فرصت کافی برای حل همه‌ی تست‌ها را ندارند و می‌خواهند با کمترین تعداد تست ممکن به تسلط نسبی برسند. در پایان جلد اول برای هر یک از فصول، دو آزمون جمع‌بندی از سوالات کنکور ۹۸ و ۹۹ در نظر گرفته شده است. در جلد دوم درسنامه‌های کتاب با عنوان «خلاصه نکات» در کادرهای خاکستری ارائه شده‌اند. توجه داشته باشید با وجود نام خلاصه بر آن‌ها اصلاً خلاصه نیستند و به عنوان یک درسنامه‌ی کامل و خودآموز می‌توان از آن استفاده کرد. مثال‌های زیادی نیز در درسنامه برای درک بهتر دانش‌آموزان از روش حل سوالات مختلف آورده شده است. در پاسخنامه تشریحی برای سوالات محاسباتی، مراحل حل به صورت گام به گام بیان شده‌اند. در ضمن بعضی از سوالات با دو روش مختلف حل شده‌اند. بخش جذاب این پاسخنامه «خلاقیت حرفه‌ای‌ها» است. برای این بخش روش حل سوالات توسط ۲۰۰ نفر از رتبه‌های زیر ۲۰۰ جمع‌آوری شده که برخی از این پاسخ‌ها خیلی خلاقانه هستند تا آنجا که نویسندگان کتاب اذعان داشته‌اند، بعضی از روش‌ها برای آنان نیز تازگی داشته است.

فیزیک دوازدهم تجربی تست انتشارات خیلی سبز

کتاب فیزیک دوازدهم تجربی تست انتشارات خیلی سبز در دو جلد ۲۳۶ (جلد اول) و ۵۰۲ (جلد دوم) صفحه‌ای به چاپ رسیده که نوشته‌ی رضا سبز میدانی، فرید شهریاری، مهدی هاشمی، نوید شاهی و ایمان سلیم زاده است. در جلد اول فقط تست‌ها ارائه شده‌اند که هر فصل به چند بخش و هر بخش به چند درس تقسیم شده است. بنابراین ریزطبقه‌بندی در این کتاب نیز، به خوبی صورت گرفته است. تست‌های هر درس به صورت جداگانه ارائه شده‌اند و این تست‌ها از سوالات کنکور، سوالات آزمون‌های قلم‌چی، برگرفته از کتاب درسی و تالیفی هستند. رنگ شماره بعضی از تست‌ها آبی است و این سوالات برای دانش‌آموزانی که نمی‌توانند به دلیل کمبود وقت همه‌ی سوالات را حل کنند، مشخص شده است.

در واقع این سوالات کمترین تعداد تستی هستند که دانش‌آموزان برای رسیدن به یک تسلط نسبی باید حل کنند. در این کتاب برای هر بخش یک آزمونک جامع و برای هر فصل یک آزمون جامع درنظر گرفته شده است که محک خوبی برای دانش‌آموزان است. تست‌های سری Z نیز برای دانش‌آموزان مدارس برتر در نظر گرفته شده که سوالات دشواری هستند. درسنامه‌های این کتاب را نیز باید خودآموز و کامل دانست. در اثنای درسنامه نکات لازم و مثال‌های حل شده‌ی زیادی آورده شده است. این درسنامه‌ها برای هر سطحی از دانش‌آموزان مناسب است. در پاسخنامه تشریحی این کتاب، مانندکتاب گاج پاسخ‌ها به صورت گام به گام ارائه شده است. در ضمن نکات و هشدارهای نسبتاً زیادی در پاسخنامه دیده می‌شود که برای دانش‌آموزان در کاهش اشتباهات موثر خواهد بود.

فیزیک دوازدهم تجربی انتشارات مهر و ماه

کتاب جامع فیزیک دوازدهم تجربی انتشارات مهر و ماه در دو جلد با تالیف یاشار انگوتی، حسن محمدی، نصرالله افاضل و مصطفی کیانی به چاپ رسیده است. جلد اول این مجموعه ۴۳۲ صفحه و درسنامه و تست‌ها را در خود جای داده است. جلد دوم نیز با ۲۸۶ صفحه شامل پاسخنامه تشریحی سوالات جلد اول است. ریزطبقه‌بندی در این کتاب نیز کاملا مشهود است. درسنامه‌های این کتاب هم، کامل و خودآموز هستند. در این درسنامه‌ها علاوه بر نکات و فرمول‌های لازم که نه تنها کتاب درسی را پوشش می‌دهند بلکه تکنیک‌های مفیدی برای حل تست‌ها ارائه داده که در کتاب درسی نیست اما برای کنکور و آزمون‌های آزمایشی نیاز است؛ مثال‌های حل شده‌ی فراوانی آورده شده است. برای هر فصل هم بخشی به نام «فصل در یک نگاه» آورده شده که فرمول‌ها و نکات هر فصل را در یک یا دو صفحه برای مرور سریع گردآوری کرده است.

تست‌های این کتاب مانند سایر کتاب‌ها از سوالات کنکور، آزمون‌های قلم‌چی، تالیفی و… هستند. در این کتاب بجز تست‌های بعد از هر درسنامه، آزمون‌های مبحثی برای چند بخش از هر فصل و آزمون جامع فصل در نظر گرفته شده است که دانش‌آموزان در هر مقطع از فصل، آزمونی برای جمع‌بندی داشته باشند. در ضمن بخشی به نام هایپر تست دیده می‌شود که سوالات چالشی را برای دانش‌آموزان برتر و سخت‌کوش گردآوردی کرده است. در پاسخنامه تشریحی این کتاب هم پاسخ‌ها به صورت گام به گام بیان شده‌اند. بررسی سایر گزینه‌ها نیز صورت گرفته و از هر حیث یک پاسخنامه تشریحی کامل را پدید آورده است. در نهایت از صفحه‌آرایی زیبای این کتاب هم نمی‌توان به سادگی گذشت.

کمیت تست‌ها در این کتاب‌ها

در جدول زیر تعداد تست‌های هر فصل از کتاب‌های مذکور را ارائه داده‌ایم.

سخن پایانی

پنج کتاب معرفی شده را می‌توان به دو دسته‌ی خودآموز و غیر خودآموز دسته‌بندی کرد که کتاب آبی قلم‌چی غیر خودآموز است و سایر کتاب‌ها خودآموز هستند. البته دقت داشته باشید که غیر خودآموز بودن به این معنا نیست که کتاب آبی قلم‌چی کتاب ضعیفی است. بلکه کتاب جامع و کاملی است؛ که فقط به سبب درسنامه‌های مختصری که دارد برای دانش‌آموزی که می‌خواهد درس را با مطالعه‌ی کتاب بیاموزد مناسب نیست. از طرف دیگر این کتاب تعداد تست کمتری نسبت به سایر کتاب‌ها دارد. پس در زمان کمتری می‌توانید این کتاب را مطالعه کنید. بطور کلی اگر دانش‌آموزی هستید که درس را قبلاً به هر طریقی یاد گرفته‌اید و به دنبال تعداد تست‌های کمتر هستید، کتاب آبی قلم‌چی حتماً به عنوان منبع اصلی به شما پیشنهاد می‌شود. این کتاب می‌تواند به عنوان منبع دوم نیز در کنار کتاب‌های دیگر استفاده شود.

چهار کتاب دیگر یعنی نشر الگو، گاج، خیلی سبز و مهر و ماه، کتاب‌های جامعی هستند که هر کدام به نوبه‌ی خود می‌توانند منبع اصلی شما برای فیزیک دوازدهم تجربی باشند و تفاوت آنچنانی بین آن‌ها وجود ندارد. به عقیده‌ی من انتخاب از بین این ۴ کتاب کاملاً به سلیقه‌ی شخصی شما مربوط می‌شود. اگر من هم بخواهم به عنوان کارشناس تولید محتوای کتب کمک آموزشی، سلیقه‌ی شخصی خود را بیان کنم، به شرح زیر خواهد بود:

  • کتاب اول: فیزیک دوازدهم تجربی انتشارات مهر و ماه
  • کتاب دوم: فیزیک دوازدهم تجربی میکرو انتشارات گاج
  • کتاب سوم: فیزیک دوازدهم تجربی تست انتشارات خیلی سبز
  • کتاب چهارم: فیزیک دوازدهم تجربی تست انتشارات نشر الگو

شما می‌توانید سوالات یا نظرات خود را درباره‌ی این پنج کتاب را در کامنت‌ها بیان کنید که در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود.