بیا از کتابچی بگیر

قیصر امین‌پور

کتاب‌های قیصر امین‌پور

تمامی ما به نوعی با آثار ارزشمند و شعرهای زیبای قیصر امین پور آشنا هستیم و خاطرات فراوانی در دوران مدرسه از آن‌ها داریم. بارها از روی شعرهای بوی ماه مهر، حضور لاله‌ها، حاصل جمع قطره‌ها و… رونویسی کرده‌ایم و این شعرهای خوش آهنگ و زیبا ملکه ذهنمان شده‌اند و با آن‌ها رشد کرده و بزرگ شده‌ایم. استاد امین پور شاعر برجسته و بزرگ معاصر اشعار فراوانی در قالب غزل، رباعی و شعر نو سروده است که همگی آن‌ها بدون اغراق جزء برترین اشاعر معاصر می‌باشند. ترکیب‌های بدیع و تصاویر جدید و نو در شعرهای نو امین پور آن‌ها را بسیار زیبا و دلنشین کرده و آهنگ موزون در سرودهای وی اشعارش را برای هر خواننده‌ای جذاب و دوست داشتنی کرده است.

قیصر امین پور

قیصر امین پور در سال ۱۳۳۸ در روستای گتوند از توابع شهرستان شوشتر دیده به جهان گشود. وی دوره تحصیلی راهنمایی و دبیرستان خود را در مدارس دکتر معین و آیت الله طالقانی شهر دزفول گذراند سرانجام در سال ۱۳۵۷ در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران پذیرفته شد. ولی بعد از مدتی تحصیل در این رشته از ادامه تحصیل انصراف داد و در سال ۱۳۶۳ در رشته ادبیات و زبان فارسی مشغول به تحصیل شد و تا مقطع دکترا در این رشته ادامه تحصیل داد. امین پور از جمله شاعرانی بود که در زمان جنگ تحمیلی همواره در جبهه‌های جنگ و در کنار رزمندگان بود و به شعر خوانی مشغول بود. قیصر امین پور عضو شورای شعر و ادبیات حوزه بود و در تشکیل جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی شعر و تشویق شاعران جوان انقلاب نقش بسیار مؤثر و ارزشمندی داشت و نمی‌توان از تأثیر فعالیت‌های او در این زمینه چشم پوشی کرد.

کارنامه فعالیت‌های شاعر

امین پور فعالیت‌های خود را با حضور در حوزه اندیشه و هنر آغاز کرد و تا سال ۱۳۶۶ در این حوزه مشغول به فعالیت بود. قیصر امین پور در ادامه فعالیت‌های خود به جمع نویسندگان و شورای سردبیری مجله سروش نوجوان پیوست و سال‌ها در این مجموعه مشغول به فعالیت بود. در طی این زمان آقای امین پور در دانشگاه الزهرا تهران نیز به تدریس در زمینه زبان و ادبیات فارسی مشغول بود و دانشجویان زیادی از محضر این استاد برجسته فیض برده و نکات بسیاری را آموخته‌اند. در سال ۱۳۸۲ قیصر امین پور به عنوان یکی از اعضای فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. اولین اثری که از آقای امین پور منتشر شد در سال ۱۳۶۳ به نام تنفس صبح بود که در این کتاب تعداد زیادی غزل و حدود بیست قطعه شعر آزاد وجود دارد. دکتر امین پور در سال ۶۷ موفق به دریافت جایزه ویژه نیما یوشیج از سوی موسسه گسترش هنر شد و در سال ۷۸ نیز به عنوان شاعر برتر دفاع مقدس از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد. همسر ایشان خانم زیبا اشراقی آخرین اثر ایشان را بعد از فوتش در سال ۱۳۹۶ به نام این‌ترانه بوی نان نمی‌دهد را منتشر کرد.

آثار قیصر امین پور

/blog/wp-content/uploads/2019/03/%D8%A2%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%87%D8%A7%D9%86.jpg

قیصر امین پور این شاعر برجسته معاصر در کارنامه خود آثار بسیار با ارزش و گران بهایی دارد که در ادامه این آثار را به شما معرفی می‌کنیم.

 - تنفس صبح

- در کوچه آفتاب

- مثل چشمه، مثل رود

-ظهر روز دهم

-آینه‌های ناگهان

- گل‌ها همه آفتابگردانند

-گزینه اشعار «مروارید»

- بی‌بال پریدن

- طوفان در پرانتز

- به قول پرستو «مجموعه شعر نوجوان»

-سنت و نوآوری در شعر معاصر

- دستور زبان عشق نیز آخرین اثر ارزشمند قیصر بود که در سال ۱۳۸۶ منتشر شد و با استقبال بی‌نظیری از سوی طرفداران آثار وی روبرو شد و در مدت زمان کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید.

ویژگی شعرهای قیصر امین پور

1- زبان آموزی: قیصر امین پور در تمامی آثار خود سعی کرده از زبان امروزه به شیوه‌ای بسیار روان و سلیس استفاده کرده و تمامی قوانین و نکات را در نوشته‌های خود به کار برده و استفاده از اصطلاحات و کنایه‌های رایج در زبان عامیانه بسیار به او کمک کرده است. مثلاً شما در شعر بال‌های کودکی قیصر می‌بینید که اصطلاحات و فرهنگ زبانی عموم مردم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

2- گوناگونی موضوعات: در تمامی آثار امین پور موضوعاتی که درباره آن‌ها شعری سروده شده همگی متعلق به عموم مردم و مسائل مربوط به جوانان بوده و همیشه موضوعات آثارش تازه و جدید بوده و برای خواننده بسیار جذاب بوده است.

3- وزن: از مهم‌ترین ویژگی شهرهای امین پور می‌توان به موزون و ریتمیک بودن آن‌ها اشاره کرد که برای خواننده بسیار دلنشین می‌باشد.

4- مضمون بکر: قیصر امین پور یکی از شاعران نکته پرداز و مضمون یابی است که با هوش و درایت خود توانسته در تمامی اشعارش از این ویژگی استفاده کرده و با زبانی بسیار ساده و روان با خواننده ارتباط برقرار کند.

5- اندیشه‌های نو: قیصر از جمله شاعران توانمندی بود که ادعای رایج در خصوص اینکه موضوعات جدید و نویی برای نوشتن وجود ندارد را نقض کرده و به درستی توانسته در تمامی آثارش این نکته را اثبات کند.

/blog/wp-content/uploads/2019/03/%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D9%88%D8%B1.jpg

غروب غم انگیز

استاد امین پور در سال ۱۳۷۷ در آخرین روزهای سال در مسافرتی که به شمال کشور داشت دچار سانحه رانندگی شد و به شدت مجروح شد. شدت جراحات به قدری زیاد بود که ایشان چندین بار تحت عمل‌های مختلف قرار گرفت و برای ادامه معالجات خود به کشور انگلستان اعزام شد و در سال ۸۱ نیز در پی مشکلات کلیوی که داشتند تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفتند. و در نهایت در روز هشتم آبان ماه سال ۱۳۸۶ در بیمارستان دی دار فانی را وداع گفته و جان به جان آفرین تسلیم کردند. پیکر این هنرمند بزرگ در زادگاهش گتوند و در کنار مقبره شهدای گمنام به خاک سپرده شده است.

کتاب‌های پرفروش قیصر امین‌پور

کتاب‌های جدید قیصر امین‌پور