بیا از کتابچی بگیر

استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)

کتاب‌های استیون هاوکینگ (Stephen Hawking)

استیون هاوکینگ یکی از مشهورترین دانشمندان قرن بیستم است. او یک فیزیکدان بزرگ است که آثار او درباره کیهان شناسی در سراسر جهان و در مجامع بزرگ علمی مورد بحث قرار گرفته است. هاوکینگ مدیر تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری دانشگاه کمبریج بود.

کودکی و نوجوانی

استیون در سال ۱۹۴۲ در آکسفورد انگلستان در خانواده‌ای با سطح اقتصادی متوسط به دنیا آمد. پدر او پزشک بود و کتاب‌های فراوانی در کتابخانه‌اش داشت. همین کتاب‌ها استیون را به مطالعه تشویق وترغیب می‌کرد. استیون به کتاب‌های علمی تخیلی علاقه زیادی نشان می‌داد و آنها را در کنار کتاب‌های فیزیک و نجوم مطالعه می‌کرد و از هر کدام ایده‌های جدیدی می‌گرفت و ساعت‌ها به آنها می‌اندیشید. در مدرسه مغرور و بد خط بود. همیشه مطالعات خارج درسی داشت و بیشتر از کتاب‌های درسی خود می‌دانست و همین باعث شده بود با معلم‌ها بحث و جدل کند. استیون هاوکینگ در ۱۷ سالگی وارد کالج آکسفورد شد تا فیزیک بخواند. او گرایش اخترفیزیک را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب کرد.

بیماری استیون

استیون جوان در ۲۱ سالگی مبتلا به یک بیماری بسیار نادر شد که به عقیده پزشکان تنها ۲ سال به او فرصت زندگی می‌داد. بیماری او اسکلروز جانبی آمیوتروفیک بود. بخشی از نخاع، مغز و سیستم عصب استیون دچار اختلال شد. اما برخلاف عقیده پزشکان استیون هاوکینگ سال‌ها بعد از آن هم با وجود بیماری و فلج زندگی کرد. او هرگز امید خود را از دست نداد. بعدها تعریف کرد که در کابوسی دیده است که او را برای اعدام می‌برند. بعد از بیدار شدن از خواب به لحظه لحظه زندگی و ارزش آن معتقد شد.

استیون هاوکینگ از یک سیستم پیشرفته برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کرد. حتی صحبت کردن او دچار اختلال بود. هاوکینگ با استفاده از هوش مصنوعی تکلم می‌کرد چون عضلات صوتی و تارهای صوتی او نیز فلج شده بودند. تکلم او در اثر بیماری ذات الریه از بین رفت. چون در اثر این بیماری مجرای تنفسی او گرفته شد و پزشکان مجبور به عمل جراحی شدند که در این عمل قدرت تکلم بیمار از بین می‌رفت. او با دو انگشت دست چپش که کار می‌کرد، کلمات پیشنهادی هوش مصنوعی را انتخاب می‌کرد و جملاتش را می‌ساخت. بعد صدای کامپیوتری جملات را به جای او ادا می‌کرد.

سخنرانی‌های او از قبل توسط این سیستم هوشمند ضبط می‌شد و هر وقت هاوکینگ به سمیناری دعوت می‌شد در آن جلسه پخش می‌شد. هاوکینگ فلج کامل بود و توانایی برخاستن، راه رفتن و تکان دادن اعضای بدنش را نداشت. در واقع فقط اعضای داخلی مثل قلب و ریه و معده‌اش کار می‌کرد و البته مهمتر از همه مغزش کار می‌کرد. و با همین عضو سالم دنیا را تکان می‌داد و هر بار با چاپ کتاب یا ارائه نظریه‌ای توجه‌ها را به سمت خود معطوف می‌کرد.

/blog/wp-content/uploads/2019/05/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%86%DA%AF-e1557645678599.jpg

ازدواج استیون

استیون هاوکینگ در ۲۳ سالگی ازدواج کرد و از ازدواج خود صاحب ۳ فرزند شد. همسرش جین وایلد هاوکینگ تجربیات زندگی‌اش با استیون را در کتابی با نام سفر به بی‌نهایت منتشر کرد که از روی آن فیلمی به نام نظریه همه چیز توسط جیمز مارش در سال ۲۰۱۴ ساخته شد. همسر هاوکینگ در زندگی هاوکینگ اثر زیادی داشت و با وجود بیماری از او مراقبت می‌کرد. جین فردی مذهبی و با شور و امید بود که هرگز تسلیم و خسته نشد.

آثار استیون هاوکینگ

هاوکینگ در سال ۱۹۶۶ با رساله‌ای درباره خواص جهان‌های در حال گسترش، دکترا گرفت. او ۱۵ اثر بسیار معتبر و عمیق به چاپ رسانده است. کتاب طرح بزرگ در سال ۲۰۱۰ چاپ شد و یکی از معروفترین کتاب‌های علمی روزگار خود گشت. هاوکینگ با کتاب تاریخچه زمان در جهان شناخته شد. این کتاب توانست شهرت زیادی هم برای استیون هاوکینگ ایجاد کند. از نظریه‌های مشهور او، نظریه‌اش در مورد جهان بدون مرز است. او این نظریه را در سال ۱۹۸۳ به همراه جیم هارتل ارائه کرد.

استیون هاوکینگ درباره بیگ بنگ نیز نظریاتی دارد. در سال ۱۹۷۰ در مقاله‌ای بیان کرد که بر مبنای نسبیت عام و مقدار ماده موجود در جهان، بیگ بنگ رخ داده است. کرسی استادی هاوکینگ در دانشگاه کمبریج همان کرسی استادی بود که به نیوتن تعلق داشت. او در تلاش بود تا نظریه نسبیت انیشتین را کامل‌تر کند و آن را تئوری کوانتومی تلفیق نماید. آرزویی که انیشتین در سر می‌پروراند.

مخالفت با هوش مصنوعی

هاوکینگ برای تکلم خود از یک سیستم با هوش مصنوعی بهره می‌گرفت اما خودش از مخالفان سرسخت توسعه نامحدود هوش مصنوعی و تولید ربات‌هایی بود که توانایی‌های انسانی داشته باشند. او معتقد بود استفاده از هوش مصنوعی تا حدی مفید است اما اگر افسار گسیخته شود می‌تواند نوع بشر را به ورطه نابودی بکشاند. درست همانطور که در برخی آثار سینمایی هالیوود به تصویر کشیده شده است. تنها راه استفاده از هوش مصنوعی مطالعه دقیق آن و کنترل شدید روی آن است.

فضا و موجودات فضایی

هاوکینگ یک مرتبه در یک تجربه آموزشی برای فضانوردان، بی‌وزنی را تجربه کرد. او به فضا و سیارات دیگر علاقمند بود و معتقد بود زندگی انسان‌ها به سیارات دیگر کشیده می‌شود و انسان‌ها با توجه به گرم شدن بیش از حد زمین و خطرات دیگر ناگزیر از این مهاجرت هستند. او معتقد بود احتمال این که موجودات ساده‌ای در جای دیگری از کهکشان‌ها حیات داشته باشند اصلا بعید نیست و احتمال آن وجود دارد.

یکی دیگر از دستاوردهای استیون هاوکینگ، مقاله‌ای در مورد سیاه چاله‌ها است که با قوانین‌ترمودینامیک تبیین شده است. او معتقد بود طبق این قوانین زوج ذراتی پدید می‌آیند که موجب تابش امواج می‌شوند. استیون هاوکینگ همچنین معتقد بود از یک سیاهچاله کوچک می‌توان میزان برق مصرفی در کل زمین را تامین کرد. ولی استفاده از این انرژی بدون ضربه به بشریت غیر ممکن می‌نماید. هنوز این راهکار در دست بررسی است. سیاه چاله‌ها جاذبه بسیار قوی دارند و حتی نور هم توانایی جدایی از سطح آنها را ندارد. استیون هاوکینگ با محاسبات دقیق، ابعاد بسیاری از سیاه چاله‌ها را به اثبات رسانده است. او این تحقیقات را در کتاب سیاه چاله‌ها و جهان‌های نوزاد منتشر کرد.

کتاب‌های پرفروش استیون هاوکینگ

کتاب‌های جدید استیون هاوکینگ