سال 1403

انتشارات روزنه

کتاب‌های انتشارات روزنه

انتشارات روزنه یکی از پرکارترین نشرهای این امروز است که مجموعه کتاب‌های منتشر شده از آن، با استقبال بسیار خوبی مواجه شده‌اند. سری کتاب‌های ارباب حلقه‌ها، قصه‌های ناتمام و کیمیا، از جمله مجموعه کتاب‌هایی هستند که از انتشارات روزنه منتشر شده‌اند. این انتشارات طی ۲۴ سال فعالیت خود، بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده است که رشته‌های ادبیاتی مختلفی را دربر می‌گیرد. روزنه همچنین با سازمان‌ها و دانشگاه‌های مختلفی همکاری داشته که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه شریف و شهرداری تهران اشاره کرد.

تولد روزنه

انتشارات روزنه توسط سید علی‌رضا بهشتی شیرازی سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار ایرانی در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد. او که از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی بوده، مدتی نیز در روزنامه جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت بوده است. این انتشارات کتاب‌های نویسندگان برجسته‌ای همچون حسین الهی قمشه‌ای، صادق زیبا کلام و مجموعه‌ای از طراحی‌های بزرگمهر حسین‌پور، کاریکاتوریست و کارگردان انیمیشن اهل ایران، را نیز منتشر می‌کند.

پیش‌قدم در انتشار

نشر روزنه برای اولین بار مجموعه ارباب حلقه‌ها را در به چاپ رساند. کتاب ارباب حلقه‌ها اثر جان رونالد روئل تالکین نویسنده، شاعر و زبان‌شناس انگلیسی است. این مجموعه که جزو مشهورترین و تاثیرگذارترین رمان‌های کتاب‌های ادبیات در قرن ۲۱ محسوب می‌شود، به سبک خیال‌پردازی حماسی نگاشته شده است و روی پرده سینما هم رفته است. مجموعه ارباب حلقه‌ها شامل سه جلد با عناوین یاران حلقه، دو برج و بازگشت پادشاه است. داستان این مجموعه کتاب حول محور تقابل خیر و شر می‌چرخد. داستانی که تالکین در این مجموعه روایت می‌کند، آن‌قدر جذاب و گیرا است که بعد از سال‌ها گذشت زمان از اکران فیلم‌های سه گانه ارباب حلقه‌ها، هنوز هم در میان طرفداران ژانر داستانی فانتزی رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. بعد از انتشار این مجموعه، کتاب هابیت‌ها که داستان تاریخی قبل از اتفاق مهم کتاب ارباب حلقه‌ها را روایت می‌کند، نیز نوشته و منتشر شد.

کتاب‌های مطرح انتشارات روزنه

اولین کتابی که توسط انتشارات روزنه به چاپ رسید، فیلم‌نامه «یک مرد، یک خرس» نوشته آقای مسعود فروتن بود. اما کتابی که در همان اوایل کار، یعنی دهه هفتاد، نام روزنه را بر سر زبان‌ها انداخت، کتاب شیخ و شوخ بود. حالا این انتشارات با بیش از ۴۰۰ کتاب مختلف، آنقدر حوزه‌های نشر خود را گسترش داده است که می‌توان گفت در بیشتر رشته‌های ادبیات کتاب منتشر کرده است. البته عناوین زیادی از کتب انتشارات روزنه به مباحث ادبی و عرفانی اختصاص دارد. مقالاتی که از دکتر الهی قمشه‌ای توسط این انتشارات منتشر شده‌اند، بسیار مورد توجه منتقدین قرار گرفت و باعث شد تا بعدها کتاب پیامبر اثر جبران خلیل جبران و همینطور آن خردمند دیگر نیز که توسط دکتر قمشه‌ای ترجمه شده است، توسط نشر روزنه منتشر گردد. «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟ » از دیگر کتاب‌هایی است که در انتشارات روزنه منتشر شده است. این کتاب نوشته اقتصاددانان آمریکایی، دارون عجم اوغلو استاد دانشگاه‌ام آی تی و جیمز رابینسون استاد دانشگاه هاروارد است که به بررسی ریشه‌های فقر و قدرت پرداخته است. در طی این سال‌ها نشر روزنه کتب زیادی در رشته‌های ادبیات کهن، داستان ایرانی و ادبیات جهان، کودک و نوجوان، شعر و عرفان، معماری و ساختمان، هنر، طنز و کاریکاتور، روان‌شناسی، فرهنگنامه و سایر علوم کاربردی منتشر کرده است. از پرفروش‌ترین کتاب‌های روزنه می‌توان به غرب چگونه غرب شد و ما چگونه ما شدیم اثر آقای صادق زیباکلام، نظم و زوال سیاسی اثر فرانسیس فوکویاما، مرگ اثر وودی آلن و با ترجمه بهروز تورانی و زندگینامه و رباعیات پهلوان محمود پوریای ولی اثر مجتبی کرمی و هم‌چنین حقایق نهان دروغ‌های عیان از تیمور کوران اشاره کرد.

آثاری که اخیراً از نشر روزنه منتشر شده است

از جدیدترین آثار منتشر شده توسط روزنه، کتاب تاریخ خیال اثر ژاک لو گوف است. این کتاب که از قهرمانان و شگفتی‌های اروپای قرون وسطی می‌گوید، ترجمه خانم‌ها آندیا عبائی و مریم عباس بیگی است که از مترجمان خوب کشورمان هستند. در همین شاخه ادبی، کتاب باغ و باغ سازی در عصر قاجار تجدد و فرنگی مآبی در باغ‌های ایران اثر غلامرضا جمال الدین نیز به چاپ رسیده است که به بررسی و تحلیل یک پدیده تاریخی می‌پردازد. همان‌طور که اشاره کردیم انتشارات روزنه یکی از فعالان حوزه نشر است که هر سال عناوین جدیدی را روانه بازار می‌کند. کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران اثر حسن حسینی یکی از این کتاب‌هاست که در سال جاری منتشر شده است. این کتاب که به کوشش و پژوهش نویسنده تألیف شده است، بیش از اینکه به شرح وقایع و روایات بپردازد، مسائل را تحلیل و نقد می‌کند. کتاب راهنمای فیلم سینمای ایران درباره ۵۱۷ مدخل یا فیلم سخن می‌گوید که هر کدام از آنها به عنوان یک متن در حوزه‌های موضوعی مختلف، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. اثر دیگری که اخیراً از انتشارات روزنه منتشر شده است و در همین حوزه فیلم و سینما جای می‌گیرد، کتاب روزی روزگاری در سینما از آقای پرویز نوری است. در این کتاب بیش از هرچیز به سراغ فیلم‌های خاطره انگیز می‌رویم و درباره تاریخچه سینماها و فیلم‌هایی که در تهران قدیم به نمایش درآمده‌اند را خواهیم خواند. پرویز نوری، نویسنده این کتاب، منتقد سرشناسی است که در کارنامه خود کارگردانی بعضی از فیلم‌های سینمایی دیده می‌شود. کتاب روزی روزگاری در سینما در انتشارات روزنه به چاپ دوم رسیده و با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

راه‌های ارتباطی با نشر روزنه

شما عزیزان می‌توانید تمامی کتب منتشر شده توسط نشر روزنه را از وبسایت کتابچی تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتشارات یا کتب منتشر شده از این نشر معتبر، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر اقدام بفرمایید. نشر روزنه در صفحات مجازی هم فعالیت بسیار خوبی دارد و می‌توانید با دنبال کردن صفحه آن‌ها، از آخرین کتب منتشر شده باخبر شوید و نقد و بررسی کتاب‌ها را بخوانید.

شماره تماس: ۸۸۸۵۳۶۳۱-۸۸۸۵۳۶۳۰

شماره فکس: ۸۶۰۳۴۳۵۹

آدرس: خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی جنوبی، پلاک ۲۰۲، واحد ۳

آدرس وب‌سایت: www. rowzanehnashr.com

صفحات انتشارات روزنه در فضای مجازی:

تلگرام انتشارات روزنه: tlgrm.me/rowzanehnashr

اینستاگرام انتشارات روزنه: instagram.com/rowzanehnashr

کتاب‌های پرفروش روزنه

کتاب‌های جدید روزنه